Järjestyksenvalvojat murjovat kivusta huutavaa miestä videolla Toimitusjohtaja: Järkyttävää katsottavaa
HS sai haltuunsa videon, jossa pahoinpitelyvyyhden keskiössä olevan turvallisuuspalveluyrityksen järjestyksenvalvojat pitävät nuorta miestä maassa. Rikosoikeuden professorin mukaan videolla näkyy pahoinpitelyn tunnusmerkit täyttävä rikos.
Kommentit (326)
Vierailija kirjoitti:
Ukko40 kirjoitti:
Miten ihmeessä ihminen, joka ei saa henkeä, huutaa kurkku suorana ettei saa henkeä?
Silloinhan henki kulkee hitokseen hyvin jos huutamaan pystyy.
I can't breathe
- nagger
Joo kuolemankielissä voihkiivat hapenpuutetta, mutta heti kun vähän löysää otetta niin pinkaisee karkuun kuin "hauki rannasta" vailla pienitäkään hapenpuutetta ja kohta on seuraavan ravintolan edessä järjestämässä kohtausta.
Vierailija kirjoitti:
Soittiko vartijat poliisin viemään asiakkaan putkaan? Siinä oli monta paikalla.
No mitäpä luulet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsi sydämellä. Kuka teistä on koskaan joutunut vartijan kiinni ottamaksi, jos olette olleet normaalilla työmatkalla, kauppareissulla, ravintolassa, baarissa, konsertissa, urheilemassa jne? Eiköhän tuossa ole aina joku syy taustalla, ja jos kiinni otettu vielä sätkii ja rimpuilee, niin tuollaistahan sitä seuraa.
Höpö höpö. Jokainen meistä tietää vartijoiden väärinkäytöksistä. Itse olen ollut poikani kanssa junassa kun vartijat ovat tulleet häntä pompottelemaan. Provosoineet. En näyttänyt hänen äidiltään, koska olen vanha ja valkoinen. Ei mitään syytä. Minä istuin hän seisoi oven vieressä ja liput molemmilla. Junassa tyhjää. Loppui kyllä heti kun kysyin mitä asiaa.
Ihan turha selittää kuinka tuossa videossa kaikki oli uhrin syytä. Et tiedä mistä syytä vartijat vääntävät.
Itse olin 80-luvulla päivystyksessä töissä ja sinne tuotiin potkittuja ja hakattuja potilaista, jotka sanoivat vartijoiden tai portsareiden olleen asialla. En tiedä valehtelija he kaikki vai oliko heidän itsensä ansiota saappaan jäljet selässä yms.
Ja nytkö näitä vartijoita, jotka eivät tee videolla mitään väärää, pitäisi rankaista, koska sinä olet joskus nähnyt toisen vartijan olleen epäasiallinen ja jotkut muut ovat kertoneet sinulle vartijoiden - tai ehkä portsareiden - tehneen heille pahaa? Eikö samoin verukkein poikasi voitaisi pidättää vaikkapa ryöstöstä, koska joku muu - mutta samannäköinen - ryösti lähi-Alepan viisi vuotta sitten? Ja sinut pidättää insuliinimurhista, koska joku valkoinen nainen sellaisia puuhasteli jossain sairaalassa vuosia sitten. Koska "jokainen meistä tietää teidän väärinkäytöksistä".
Aivan järjetöntä perustelua. Mieti nyt vähän!
Kamppailulajeja harrastaneet tietää että ihmisen saa kumoon ja nippuun, ilman että vahingoittaa.
Miksei nämä junasta poistetut vaan saa jatkaa matkaansa pois juna-asemalta?
Miksi niitä pitää viedä mihinkään hakattavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Kamppailulajeja harrastaneet tietää että ihmisen saa kumoon ja nippuun, ilman että vahingoittaa.
Mitä se auttaa jos tyyppi huutaa silti kuolemankielissä että häntä pahoinpidellään kun haluaa päästä jatkamaan perseilyä ja on virkavaltavastainen?
Vartijoiden pahoinpitelyt tutkitaan, mikä on hyvä asia. Voisivat kertoa tästä toimintakulttuuristaan laajemminkin ja ilmiantaa kaikki, jotka ovat käyttäneet " hissittämistä" ja hakanneet omaksi huviksi kiinniotettuja.
Onneksi lähes joka kännykässä on kamera, niin voi kuvata epäillyttävät vartijoiden pahoinpitelyt tästä eteenpäin.
Aina syyllistetään ja demonisoidaan virkavaltaa ja vartioita varsinkin George Foydin tapauksen jälkeen. Kukaan ei vaan kysy sitä että miksi poliisilla ja muilla viranomaisilla on kova otteet kiinnipidettyjä kohtaan. Sen takia koska kaikki jotka haluaa irti huutavat "tuskissaan" ja jos kiinnipitäjä erehtyy löysäämään niin todenäköisesti tyyppi lyö sinua tai vähintään pinkoo karkuun.
Ei muuta kuin vartijan polvi mämminaaman kaulalle, niin kyllä se näytteleminen ja rimpuilu loppuu.
Vartijointi toiselle firmalle ja fiksummat vartijat kentälle paremmalla palkalla.
Vierailija kirjoitti:
kuka on se tollo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avarn Securityn työntekijät näyttävätkin olevan perättömien syytösten kohteena. Se että joku aloillaan pidetty huutaa kovaan ääneen, ei ole merkki pahoinpitelystä.
Mutta se on, että väännetään jalkoja sijoiltaan. Siinä ei ole yhtään mitään epäselvää, etteikö se olisi pahoinpitely. Ihan täyttä silkkaa ihmissaastaa nuo vartijat tuossa.
Missä kohtaa viedota näet jalkaa väännettävän. Ilmoita muutamien sekuntien tarkkuudella tuo niin voin katsoa tuon kohdan?
Hei vajaa tollo. Näetkö sinä sen kaverin jalkoja missään siinä koko alkuvideossa? Ne on vännetty päälle kaksinkerroin. Eikö ääliä näe vai eikö tollo tajua?
Ihmisiä on kahdenlaisia.
Niitä, jotka sikailee, kunnes sille pistetään loppu, ja niitä, jotka yrittää esittää tiensä satimesta ulos. Internetissä on paljon videoita, joista on opeteltu muodikkaita tapoja päästä pinteestä, kun joutuu satimeen.
Satimeen ei kuitenkaan joudu, jos ei itse aiheuta sitä. Se pitäisi muistaa ensin, Tollo!
Ja sitten, Vajaa Tollo, kun opit, mitä katutilanteissa tapahtuu, jos joku ei mene väliin, ymmärrät, minkä takia tietty ehdottomuus on se viesti, joka riehujalle lähetetään. Kun itse olet pieksettävänä jonkun kännisen mielivallan seurauksena, sulle kelpaa täysin, vaikka vartijat katkoisi tekijältä raajat. Joten äläppä jaksa.
Väkivaltaa on helppo arvostella, kunnes sitä oppii itse omalla vartalollaan. Uskallanpa jopa väittää, että eniten väkivaltaa aiheuttavat ihmiset, jotka eivät ymmärrä siitä mitään. Juuri sen takia Tollot Ääliöt päätyvät hakattaviksi, että vartijoiden pitää tulla ja ottaa se tilanne haltuun. Se ei onnistu kukkia jakamalla.
Jos otteet ovat tussuja, vartijat varrantavat itsensä ja työkaverinsa.
En sano, että vartijoilla on oikeus ruveta niilläkään sikailemaan, mutta jokaisessa työssä on puolia, joita ei voi ulkopuolisena tuntea täysin. Ei olosuhteita eikä tilannetta.
Jos vartija on juuri pysäyttänyt jonkun puukkonarkkarin, seuraavaan tilanteeseen mennessä sillä on adrenaliinit täysillä ja taisteluasenne käynnissä. Jos edellisessä tilanteessa sattui joku läheltäpiti-juttu, sitä enemmän. Sen jälkeen se kohtaa tämän uuden tilanteen. Miten, Tollo, arvelet, että se tulee siihen tilanteeseen? "Pojat, ei saa", "Hyi teitä"
Ja ennen kuin nimittelet Tolloiksi, ota itse omalla kropalla selvää. Se käy helposti. Kolmelta yöllä, kun kaikilla on nälkä ja känni, eikun nakkikioskin jonoon nimittelemään porukkaa. Kun sitten olet pitkälläsi ja tulee maiharia ohimoon, huudatko vartijoita apuun? Toivotko, että ne hoitaa homman kunnolla vai tunnustelemalla?
Lähes mikään ei ikinä ole sitä, miltä se äkkiseltään näyttää. Voin olla väärässä tuossa tapauksessa, mutta yleisesti en ole. Ja sinä tiedät sen itsekin.
Hei pelle, ihmisen pitää olla pohjattoman tyhmä, jos uskoo tähän: "Satimeen ei kuitenkaan joudu, jos ei itse aiheuta sitä." Jessus, miten tyhmä pitää olla, että tuohon uskoisi.
Mut kuitenkin hei, se on niin häviävän pieni määrä, missä sattuu ilman, että itse mitenkään on syyllinen siihen, että ei sitä voi mitenkään estää. Keskitytään siihen, että suurimmalla osalla ja etenkin siis kunnon kansalaisilla on turvallinen olla.
Vai keksitkö toimivan vaihtoehdon?
Vierailija kirjoitti:
Vartijointi toiselle firmalle ja fiksummat vartijat kentälle paremmalla palkalla.
Tai jos porukka osaisi käyttäytyä niin ei tarvittaisi vartioita ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut kommentit on täälä tosi sadistisia. Mutta jos olisivat ton maassa vääntelehtivän asemassa niin varmaan mieli muuttuis...
Miksi pitää vääntelehtiä ja potkia?
Jos sinä makaat maassa hirveissä tuskissa jonkun käsittelyssä, niin et sinä siinä ole hiljaa paikoillasi. Se on ihan itsestään selvää.
Olisi venkoilematta sitten. Ei kai kukaan huvikseen kiinni pidä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai tämmöinen tapaus. Paljon melua tyhjästä.
Videolla ei tapahdu mitään väärää.
Rikosoikeuden professori on eri mieltä. Millä meriiteillä sun mielipide on annettu?
Professorin pitäisi avata enemmän, että mitä hän näkee tapahtuvan?
Minä en näe valvojien toiminnassa mitään moitittavaa.
Vierailija kirjoitti:
No itse todistin kerran paikanpäällä asemalla, kun vartijat taluttivat aamuyöllä 5.30 rauhallisesti kävelevän miehen "putkaan" ja aloittivat murjomisen tai minkä lie. Mies huuti apua, kuului oven läpi.
Jäin sitten tarkkailemaan tilannetta kauempaa, mielessä kåvi, että soitan kelloa ja kysyn vaikka kadonnutta lompakkoa, mutten uskaltanut.
Noin 20 minuutin päästä paikalle tuli poliisi ja ambulanssi ja mies kannettiin baareilla jalat edellä ulos.
En saanut unta varmaan kuukauteen, kun muistan ne huudot enkä tehnyt mitään.
Aivan järkyttävää. Onko tämä tosijuttu?
On tosi hyvä, että sivulliset ovat ryhtyneet kuvaamaan ja ilmiantamaan näitä. Järjestyksenvalvonta tuntuu olevan osaksi rikollisten käsissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avarn Securityn työntekijät näyttävätkin olevan perättömien syytösten kohteena. Se että joku aloillaan pidetty huutaa kovaan ääneen, ei ole merkki pahoinpitelystä.
Mutta se on, että väännetään jalkoja sijoiltaan. Siinä ei ole yhtään mitään epäselvää, etteikö se olisi pahoinpitely. Ihan täyttä silkkaa ihmissaastaa nuo vartijat tuossa.
Tällä videolla ei näy mitään ylivääntämistä. Joku sivusta seuraava vain veikkaa niin tapahtuvan. Kiinniotetun ääni kasvaa, kun saa sivusta tukea.
Jos henkilö käyttäytyisi rauhallisesti, häntä ei tarvitsisi ottaa kiinni tai pitää kiinni. Sen tämä video näyttää, että kiinniotettu ei pysy rauhallisena, eikä tottele pyyntöä rauhoittua.
Kaikkeen yhteispropagandaan ihmiset menevätkin mukaan. Jos tämä on se, minkä perusteella näitä vartijoita nyt syytetään, on kyse heidän maalittamisesta. Hävetkää te 7-päivää tasoiset maalailijat!
Vartijat turvaavat levottomia paikkoja ja niitä käyttäviä tavallisia ihmisiä. Heidän pitää myös itse pysyä turvassa, ettei heihin kohdistu kiinniottotilanteessa väkivaltaa.
Arvostan, että joku turvaa levottomiksi muuttuneita asemien seutuja. Vartijoita saisi olla niin paljon, että perheenkin kanssa uskaltaisi ilta-aikaan liikkua. Nyt kuljemme autolla ja välttelemme jengiytyneitä asema-alueita, vaikka liput olisi julkisten käyttöön.
Ja sieltä saimme jälleen yhden näkökyvyttömän tahvon kommenttoimaan. Sinäkin varmaan olisit tosi rauhallisena siinä vaiheessa, kun vartijasaasta vääntää jalkoja sijoiltaan, kuten kuvan videossa.
Kerrotko sen sekuntikohdan videosta, kiitos! Kuten myös, sen miten kaveri ei saa happea, vaikka videoossa näkyy koko yläruumis koskemattomana.
Sekunnit 0-28 uhrin jalat ovat kaksin kerroin toisen vartijan alla.
En näe tuota videosta 0-28s. ja sullako ei vaivu jalat taaksepäin?
They see me nagging they hatin