Hampaan poisto?
Hei!
Onkohan jollakulla apuja tähän tilanteeseen. Jatkuva kipu hampaassa nyt pari kuukautta. Särkylääkkeistä ei apua. Olen käynyt useamman kerran hammaslääkärissä ja röntgenkuvissa ihan sairaalassa asti.
Hammas, jonka kohdalla kipu tuntuu, on juurihoidettu vuosia sitten. Kävin viime viikolla yksityisellä erikoishammaslääkärillä, joka teki uuden juurihoidon ja antoi antibiootit. Edelleen särky jatkuu. Jahkailen hampaanpoiston kanssa, koska hammas on lääkäreiden mukaan hyvännäköinen eikä röntgenkuvissa näy mitään, mikä kunnan hammaslääkärin mukaan voi tällaista kipua aiheuttaa. Implanttiin ei olisi varaa. Ja ottaisi päähän jos särky jatkuisi poiston jälkeen vieläkin.
Kaipaan vertaistukea ja kokemuksia :( H.lääkärit eivät sano juuta eikä jaata. Mistä johtuu kipu mihin eivät särkylääkkeet auta?
Kommentit (42)
Tule tänne niin irrotan hampaasi nyrkilläni.
Mulla kipeytyy alaleuka kun oon paljon kännykällä tai tabletilla. Se käden liike sivuja selaillessa saa mun kaulan lihakset niin jumiin.
Mulla oli myös yhdessä hampaassa järkyttävän voimakasta kipua, joka ei kuitenkaan koputtelulla voimistunut tai paikallistunut. Hampaasta otettiin kartiokeilakuvat ja vaikka mitä, mutta mitään vikaa ei löytynyt. Kärsin samaan aikaan myös bruksismista ja purentalihakseni olivat täysin jumissa, joten erikoishammaslääkäri ymmärsi ehdottaa purentalihasten hierontaa ja se auttoi. Lääkäri ei ollut ennen törmännyt bruksismin aiheuttamaan näin spesifisti ilmenevään kiputuntemukseen, mutta näköjään näinkin voi tapahtua. Nykyään pidän kivun kurissa ihan vain purentakiskoa käyttämällä, purentalihasjumpalla ja -hieronnalla. Tuohon samaan hampaaseen se kipu aina ilmaantuu kun lihakset menevät jäkkiin.
Kipua kesti lähes vuoden ennen kuin hoito löytyi ja olin ihan valmis repimään koko hampaan pois, koska pää meinasi hajota sen kanssa. Onneksi oli fiksu lääkäri. Kannattaa siis pohtia tätäkin mahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli myös yhdessä hampaassa järkyttävän voimakasta kipua, joka ei kuitenkaan koputtelulla voimistunut tai paikallistunut. Hampaasta otettiin kartiokeilakuvat ja vaikka mitä, mutta mitään vikaa ei löytynyt. Kärsin samaan aikaan myös bruksismista ja purentalihakseni olivat täysin jumissa, joten erikoishammaslääkäri ymmärsi ehdottaa purentalihasten hierontaa ja se auttoi. Lääkäri ei ollut ennen törmännyt bruksismin aiheuttamaan näin spesifisti ilmenevään kiputuntemukseen, mutta näköjään näinkin voi tapahtua. Nykyään pidän kivun kurissa ihan vain purentakiskoa käyttämällä, purentalihasjumpalla ja -hieronnalla. Tuohon samaan hampaaseen se kipu aina ilmaantuu kun lihakset menevät jäkkiin.
Kipua kesti lähes vuoden ennen kuin hoito löytyi ja olin ihan valmis repimään koko hampaan pois, koska pää meinasi hajota sen kanssa. Onneksi oli fiksu lääkäri. Kannattaa siis pohtia tätäkin mahdollisuutta.
Joo mulla on tää sama, hirveitä hammaskipuja ja pitkäaikaisiakin tullut hampaitten yhteenpuremisesta. T. Joku aiemmista vastaajista
Tulen hulluksi kirjoitti:
Kiitos kaikille vastauksista. Myös sinulle 7 :D Hammaslääkärit eivät ole 100% varmoja että se on tämä kyseinen hammas, joka säryn aiheuttaa. Ei ole koputusarka eivätkä viereisetkään. Hammas ei heilu vaan on kuten muut hampaat, hyväkuntoinen. Ei ollut erityisen puruarka ennen viime viikon kallista lääkärikäyntiä, nyt ärtyy kovemmista ruuista ja syön okkeastaan vain toisella puolella suuta. Hampaita on hiottu jne. Muutkaan heidän kokeilut, kuten useat röntgenkuvat eivät ole antaneet varmuutta kun mitään poikkeavaa ei näy. Ainoa oire, mikä on, on tämä kokoaikainen särky niin varmaan ovat jo sitä mieltä että päässäni on vikaa :) Poisto on kuulemma viimeinen vaihtoehto. Mutta koska eivät ole aivan varmoja että se on tämä hammas niin särkyhän voi jatkua poiston jälkeenkin, kuten vastaaja 11 tapauksessa. Tuntuu olevan aika vaikea keissi, mutta voipi olla että ensi viikolla pyydän vetämään hampaan pois ja toivon että oireet päättyy siihen. :(
Ap
Minulta poistettiin hammas pari viikkoa ennen joulua.
Juurihoidettu hammas.( alhaalla toisiksi takimmainen) Muutama kuukausi sitten tuli puruaraksi. Välillä parempi, välillä vaivasi enemmän. Myös ien tuntui kipeältä.
Lääkäri otti röntgenkuvat. Sanoi, että joko hampaan juuri menossa poikki tai on poikki. Sanoi myös, että harvemmin se näkyy kuvassa. Pystyi kuitenkin asian jotenkin kuvasta päättelemään ja oli myös tulehdusta joka oli ns. syönyt hampaan luuta juuresta. Poisto ainoa vaihtoehto tässä mun tilanteessa. Kuulemma juurihoidetulle hampaalle tyypillinen loppu.
En tietenkään ollut kovin iloinen uutisesta, mutta hampaan poisto lopetti kivut, kunhan ien parani. Puuttuva takahammas alhaalla ei myöskään näy juuri ollenkaan, etukäteen sitä murehdin. Nyt odotellaan luun perusteellista paranemista ja kesän korvilla suunnitellaan implantin laittoa.
Tsemppiä, ei ole maailmanloppu vaikka se hammas otettaisiin pois!
Bruksismia olen kanssa miettinyt, mutta ei ole mitään siihen viittaavaa eli leukojen jumeja tai kipeyttä eikä hampaissa näy siihen viittaavaa lääkäreiden mukaan. Poskionteloihin viittaavaakaan ei ole ollut.
Kipeä hammas -oletettu on ylhäällä toiseksi takimmainen ja kipu tuntuu ns syvällä. Juurihoidolla etsittiin mahdollista piilossa olevaa minijuurta. Eli sikäli vaikea paikantaa kun itse hammas ei ole kipeä.
Mutta vastaustenne perusteella taidan kallistua poiston puoleen...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tulen hulluksi kirjoitti:
Kiitos kaikille vastauksista. Myös sinulle 7 :D Hammaslääkärit eivät ole 100% varmoja että se on tämä kyseinen hammas, joka säryn aiheuttaa. Ei ole koputusarka eivätkä viereisetkään. Hammas ei heilu vaan on kuten muut hampaat, hyväkuntoinen. Ei ollut erityisen puruarka ennen viime viikon kallista lääkärikäyntiä, nyt ärtyy kovemmista ruuista ja syön okkeastaan vain toisella puolella suuta. Hampaita on hiottu jne. Muutkaan heidän kokeilut, kuten useat röntgenkuvat eivät ole antaneet varmuutta kun mitään poikkeavaa ei näy. Ainoa oire, mikä on, on tämä kokoaikainen särky niin varmaan ovat jo sitä mieltä että päässäni on vikaa :) Poisto on kuulemma viimeinen vaihtoehto. Mutta koska eivät ole aivan varmoja että se on tämä hammas niin särkyhän voi jatkua poiston jälkeenkin, kuten vastaaja 11 tapauksessa. Tuntuu olevan aika vaikea keissi, mutta voipi olla että ensi viikolla pyydän vetämään hampaan pois ja toivon että oireet päättyy siihen. :(
Ap
Minulta poistettiin hammas pari viikkoa ennen joulua.
Juurihoidettu hammas.( alhaalla toisiksi takimmainen) Muutama kuukausi sitten tuli puruaraksi. Välillä parempi, välillä vaivasi enemmän. Myös ien tuntui kipeältä.
Lääkäri otti röntgenkuvat. Sanoi, että joko hampaan juuri menossa poikki tai on poikki. Sanoi myös, että harvemmin se näkyy kuvassa. Pystyi kuitenkin asian jotenkin kuvasta päättelemään ja oli myös tulehdusta joka oli ns. syönyt hampaan luuta juuresta. Poisto ainoa vaihtoehto tässä mun tilanteessa. Kuulemma juurihoidetulle hampaalle tyypillinen loppu.
En tietenkään ollut kovin iloinen uutisesta, mutta hampaan poisto lopetti kivut, kunhan ien parani. Puuttuva takahammas alhaalla ei myöskään näy juuri ollenkaan, etukäteen sitä murehdin. Nyt odotellaan luun perusteellista paranemista ja kesän korvilla suunnitellaan implantin laittoa.
Tsemppiä, ei ole maailmanloppu vaikka se hammas otettaisiin pois!
Lisätään vielä, että lääkäri näytti poistetun hampaan ja juuri oli todellakin totaalisen poikki. Tämä vaikkei kuvassa näkynyt. Että näin minun tapauksessani.
Lääkäreissä on eroa, kannattaa etsiä hyvä sellainen.
Mulle kävi niin että hammas ensin murtui, luulin meneväni hampaan korjaukseen, mutta hammas katkesikin kokonaan ja hammaslääkärin päätöksellä homma muuttuikin hampaanpoistoksi.
Varsin jäätävä ylläri, vttu että se hampaan jäänne oli vielä tiukassakin, kesti todella kauan ja kiskoi todella lujaa, puudutettiin tietysti mutta silti oli kyllä kova koettelemus johon en edes arvannut joutuvani!!!
Jos ei ole puruarka eikä koputusarka, ja tuntuiseen vain silloin tällöin, niin kannattaneeko poistaa.
Onko edes oikeasti juuri se hammas, joka oireilee, vai joku muu.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole puruarka eikä koputusarka, ja tuntuiseen vain silloin tällöin, niin kannattaneeko poistaa.
Onko edes oikeasti juuri se hammas, joka oireilee, vai joku muu.
Tiivistit ongelmani täydellisesti ;) Ainut vaan että särkee koko ajan. Eikä tropit auta. Lopulta ei muuta pysty ajattelemaan kuin sitä särkyä.
Hammassärky on kamalaa. Toivottavasti paranet pian ja syy löytyy.
Pitäisi tosiaan saada jotenkin selville, onko se varmasti se juurihoidettu hammas, joka särkee. Jos on , niin pois vaan, varsinkin jos ei ole näkyvällä paikalla. Se ei ole sen kummempaa kuin viisaudenhampaan poisto. En osaa neuvoa, miten saisi varmasti selville sen, mikä hammas on kyseessä.
Millä koni tohtorilla kävit?Yksityispuolen hammasläkäreillä on sellaiset röngen laiteet näkyy hammasluut,kaikki muutkin suun luut.leukaluita myöten kuin hammpaiden juuret.Kun ottavat animatio kuvia. Maksaa mutta on sen arvoista.Lisäksi vastavia ongelmia ei synny.Kun säästää rahaa,voi käytää yksityispuolen hammasläkäriä edes 1 kerta vuodessa. Kyse on ihan omista valinoista. Moni sanoo ei rahaa.Mutta on rahaa ulkomaan matkoihin. piletyksin,viinaan ja tupakaan kuin laivaristeilyihin ja netti ostoksiin.Sepä se,kampaaja unohtamatta!
Etsiydy ap, sellaiselle ammattilaiselle, joka osaa auttaa.
Sääli sekin, jos otetaan hammas turhaan pois, vaikka juurihoidetun elinikä onkin rajallinen.
Minulla yli 10 v sitten juurihoidettu hammas lohkesi. Hammaslääkäripäivystyksessä irrottivat hampaan, on melko takana.
Alkuun ajattelin, että ehdottomasti hankin implantin (olen puhetyössä). Nyt olen ollut liki 1,5 v ilman tuota hammasta, enkä ole enää niin varma, haluanko laittaa implanttia. Ei tämän "kolon" kanssa ole ollutkaan kovin vaikea elää, esteettisesti toki itseä vähän häiritsee. Lähinnä myös siksi epäröin implantin laittamista, että en haluaisi ottaa mitään riskiä hermokivun tai muun suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla yli 10 v sitten juurihoidettu hammas lohkesi. Hammaslääkäripäivystyksessä irrottivat hampaan, on melko takana.
Alkuun ajattelin, että ehdottomasti hankin implantin (olen puhetyössä). Nyt olen ollut liki 1,5 v ilman tuota hammasta, enkä ole enää niin varma, haluanko laittaa implanttia. Ei tämän "kolon" kanssa ole ollutkaan kovin vaikea elää, esteettisesti toki itseä vähän häiritsee. Lähinnä myös siksi epäröin implantin laittamista, että en haluaisi ottaa mitään riskiä hermokivun tai muun suhteen.
Piti vielä sanoa, että minullakin tuo hammas oli toiseksi takimmainen ylähammas. :)
T. Tuo aiemman kommentin kirjoittanut
Saako hampaan / poistettavan alueen hyvin puudutettua, minulle on sanottu, että voi olla ettei puudu hyvin, jos tulehdus on päällä.
Ja kiinnostaa tuo katkennut juuri, joku kertoi siitä, pitääkö kaikki juuren osat kaivaa poistettaessa pois?
Vierailija kirjoitti:
Saako hampaan / poistettavan alueen hyvin puudutettua, minulle on sanottu, että voi olla ettei puudu hyvin, jos tulehdus on päällä.
Ja kiinnostaa tuo katkennut juuri, joku kertoi siitä, pitääkö kaikki juuren osat kaivaa poistettaessa pois?
Pitää tietenkin kaivaa kaikki osaset pois!
Minulla ainakin puutui hyvin hampaan poiston yhteydessä vaikka olikin tulehdus. Puoli naamaa oli puutunut!
Voiko olla muu syy kuin hammas? Joku hermopinne kasvoissa tai leuan alueella? Tai poskiontelot syynä, jos kyseessä ylähammas? Mulla on ajoittain jäätävät hammaskivut kun puren hampaita huomaamattani yhteen, välillä oon ollut ihan varma että on tulehdus vaikkei ollut.