Länsi-Suomi on mää-kansaa, Itä-Suomi on minä-kansaa ja Lappi on mie-kansaa
"Yle pyysi tämän syksyn aikana suomalaisia kertomaan, miten heidän asuinpaikkakunnallaan sanotaan minä. Vastauksia tuli valtavasti, reilusti yli 70 000.
Itä-Suomen yliopiston suomen kielen professori Hanna Lappalainen pitää tulosta uskottavana, koska vastauksia saapui niin laajalta alalta Suomea ja myös eri ikäryhmistä."
Tämä oli kyselyn lopputulos: https://yle.fi/a/74-20010020
Kommentit (54)
Kyllä myö sanotaan MIE, Pohjois-Karjalassa
Vierailija kirjoitti:
Kyllä myö sanotaan MIE, Pohjois-Karjalassa
Jep näi myö sanotaan etelä-karjalassakii
Jännä, että mie-sanaa käytetään niin Karjalassa kuin Lapissakin. Isäni on Savosta ja sukulaiset siellä sanovat minä. Itse olen syntyperäisenä helsinkiläisenä mä-ihminen.
Ap on joku trolli. Katsoin linkin ja Mikkelissä ja Kokkolassa ei todellakaan sanota miä.
Etelä-Karjalassa:
Mie
Sie
Hää
Myö
Työ
Hyö
Vierailija kirjoitti:
kyl määki turuus
Kaikkihan turus määkii.
Niinkuin uskoisin että jutun kartalla punaisen alueen takahikiöillä puhutaan jotain minä-kirjakieltä X-D
Vierailija kirjoitti:
Ap on joku trolli. Katsoin linkin ja Mikkelissä ja Kokkolassa ei todellakaan sanota miä.
Mikkelissä sanotaan Miä. Mikkelissä asuessa paikallisväestö tätä valisti aina kun sanoin mie.
Vierailija kirjoitti:
Jännä, että mie-sanaa käytetään niin Karjalassa kuin Lapissakin. Isäni on Savosta ja sukulaiset siellä sanovat minä. Itse olen syntyperäisenä helsinkiläisenä mä-ihminen.
Miksi alapeukku?
Rikosilmoitus ap:sta, halkeroinnut Ylen sivut ja ulostanut sinne omaa ripuliaan. Nuo ap vääntämät kartat eivät pidä paikkaansa. Joten poista paska lankas.
Hih, hih. Ylen juttu oli niin typerä. Kai jokainen nyt tietää, että mistä päin on kotoisin.
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat mikkeliläiset sukulaiset sanoo miä. Nuoremmat sanoo mie tai vielä yleisemmin vaan mä, koska harvan nuoren puheesta huomaa savon murretta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyl määki turuus
Kaikkihan turus määkii.
Määkii määkii mut muuten jää sanat kesken.
Ap ei osaa lukea.
Kyllä täällä Pohjois-Karjalassa, kuten myös Etelä-Karjalassa, sanotaan mie.
Ap on itse lammas