Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Länsi-Suomi on mää-kansaa, Itä-Suomi on minä-kansaa ja Lappi on mie-kansaa

Vierailija
30.12.2022 |

"Yle pyysi tämän syksyn aikana suomalaisia kertomaan, miten heidän asuinpaikkakunnallaan sanotaan minä. Vastauksia tuli valtavasti, reilusti yli 70 000.

Itä-Suomen yliopiston suomen kielen professori Hanna Lappalainen pitää tulosta uskottavana, koska vastauksia saapui niin laajalta alalta Suomea ja myös eri ikäryhmistä."

Tämä oli kyselyn lopputulos: https://yle.fi/a/74-20010020

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trolli julkaisee ensin trolli-artikkelin Ylellä ja tulee sitten heti tekemään siitä postauksen Vauvalle. Todella mahtava suoritus, mutta joko ap on oppinut kävelemään?

Vierailija
22/54 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on joku trolli. Katsoin linkin ja Mikkelissä ja Kokkolassa ei todellakaan sanota miä.

Kokkolasta en tiedä, mutta kyllä mun isovanhemmat ja muut murretta ylipäätään puhuvat sanovat nimenomaan miä täällä Mikkelissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei osaa lukea.

Kyllä täällä Pohjois-Karjalassa, kuten myös Etelä-Karjalassa, sanotaan mie.

Ap teki karkeistuksen sillä noiden Ylen karttojen mukaan Etelä-Savossa, Pohjoi-Savossa ja Kainuussa käytetään minä-muotoa. Pohjois-Karjala ja Etelä-Karjala on vain pieni osa Itä-Suomea.

Vierailija
24/54 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipas tästä outo keskustelu vastauksien suhteen. Menikö teillä tunteisiin kun ette käytä sitä sanaa mitä alueellanne kartan mukaan käytään vai mitä ihmettä?

Vierailija
25/54 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisin sanoen pohjois-savossa puhutaan oikeata suomea kun käytetään minä sanaa ja kaikkialla muualla tuota sanaa on väännelty miten sattuu. savolaisia ei voi pitää kieroina, kun käyttävät oikeata sanaa.

Vierailija
26/54 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie on kouvolan aluella

Vierailija
27/54 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei osaa lukea.

Ei toi oo mitään trollausta. Oli uutisissa juttua.

Vierailija
28/54 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelä-Savossa Mikkelin alue on miä, Savonlinnan alue on mie ja Pohjois-Savossa Kuopion alue on minä.

Vierailija
29/54 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisin sanoen pohjois-savossa puhutaan oikeata suomea kun käytetään minä sanaa ja kaikkialla muualla tuota sanaa on väännelty miten sattuu. savolaisia ei voi pitää kieroina, kun käyttävät oikeata sanaa.

No muita sanoja ne sitten viäntää ja kiäntää senkin edestä.

Vierailija
30/54 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikean elämän esimerkki. Kuopiolainen poikkis kysyi miulta, "ootko sinä kipiä". Vastasin, että kyllä "mie oon kippee". T. savonlinnalainen

Vierailija
31/54 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyl määki turuus

Yllättäen itse Turku ja pari ympäryskuntaa ovatkin "mä" aluetta.

Vierailija
32/54 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulipas tästä outo keskustelu vastauksien suhteen. Menikö teillä tunteisiin kun ette käytä sitä sanaa mitä alueellanne kartan mukaan käytään vai mitä ihmettä?

Samaa mieltä, toki tämä sama ongelma on ollut monissa muissakin ketjussa. Harmillista koska pilaa hyvät keskustelut.

Vierailija
33/54 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

länne lampaat

Vierailija
34/54 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinkuin uskoisin että jutun kartalla punaisen alueen takahikiöillä puhutaan jotain minä-kirjakieltä X-D

Hikiä on Kanta-Hämeessä, joten sanovat mä.

Vierailija
35/54 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei osaa lukea.

Ap teki karkeistuksen sillä noiden Ylen karttojen mukaan Etelä-Savossa, Pohjoi-Savossa ja Kainuussa käytetään minä-muotoa. Pohjois-Karjala ja Etelä-Karjala on vain pieni osa Itä-Suomea.

Törkeää väittää että Pohjois-Karjala ja Etelä-Karjala eivät muka ole Itä-Suomea. Otappa karttakirja käteen ja katso missä nuo sijaitsee.

Vierailija
36/54 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trolli julkaisee ensin trolli-artikkelin Ylellä ja tulee sitten heti tekemään siitä postauksen Vauvalle. Todella mahtava suoritus, mutta joko ap on oppinut kävelemään?

Mikäsvitun volody siellä määkii

Vierailija
37/54 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei osaa lukea.

Törkeää väittää että Pohjois-Karjala ja Etelä-Karjala eivät muka ole Itä-Suomea. Otappa karttakirja käteen ja katso missä nuo sijaitsee.

Otapa aapinen käteen ja opettele lukemaan.

Vierailija
38/54 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei osaa lukea karttaa, on mennyt kouluopetus hukkaan. Lapin lisäksi nimenomaan Itä-Suomi on mie-kansan aluetta. Minä-kansa on lähempänä keskistä Suomea.

Vierailija
39/54 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko tuosta asiasta nyt tarpeen tehdä oikein tutkimus ?

Eihän siinä  tullut esille mitään varsinaisesti uutta tietoa esille suomen murteista ja murrealueista. 

Vierailija
40/54 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mie on kouvolan aluella

Eipäs kun miä, Kotka, Kouvola, Hamina.