Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Länsi-Suomi on mää-kansaa, Itä-Suomi on minä-kansaa ja Lappi on mie-kansaa

Vierailija
30.12.2022 |

"Yle pyysi tämän syksyn aikana suomalaisia kertomaan, miten heidän asuinpaikkakunnallaan sanotaan minä. Vastauksia tuli valtavasti, reilusti yli 70 000.

Itä-Suomen yliopiston suomen kielen professori Hanna Lappalainen pitää tulosta uskottavana, koska vastauksia saapui niin laajalta alalta Suomea ja myös eri ikäryhmistä."

Tämä oli kyselyn lopputulos: https://yle.fi/a/74-20010020

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei osaa lukea.

Kyllä täällä Pohjois-Karjalassa, kuten myös Etelä-Karjalassa, sanotaan mie.

Ap teki karkeistuksen sillä noiden Ylen karttojen mukaan Etelä-Savossa, Pohjoi-Savossa ja Kainuussa käytetään minä-muotoa. Pohjois-Karjala ja Etelä-Karjala on vain pieni osa Itä-Suomea.

Kainuu on Koillis-Suomea. Pohjois-Savo on taas lähempänä keskistä Suomea kuin itärajaa.

Vierailija
42/54 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei uutisarvoista kirjoitti:

Oliko tuosta asiasta nyt tarpeen tehdä oikein tutkimus ?

Eihän siinä  tullut esille mitään varsinaisesti uutta tietoa esille suomen murteista ja murrealueista. 

Tutkimuksen tarkoitus oli tallentaa suomen kieltä ja sen kehitystä tulevia sukupolvia varten. Edellinen tutkimus oli tehty 1940 ja sen jälkeen kieli ja murrealueet ovat muuttuneet paljon kuten tutkimus vahvisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälleen tuhlattiin rahaa turhaan huuhaa tutkimukseen, josta ei ole mitään taloudellista hyötyä.

Vierailija
44/54 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta Ylen kartasta todellakin näkee sen, että vastaajat ovat olleet alle 30-vuotiaita penskoja. Näillä ei ole mitään kunnioitusta puhua kieliopillisesti puhdasta suomea, vaan persoonapronominitkin pitää vääntää kuulostamaan juntilta ja epäsivistyneeltä määkymiseltä.

Vierailija
45/54 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku toinen teki samasta aiheesta postauksen 11, niin oliko ap heti pakko apinoida ja tehdä toinen postaus vaikka täällä on jo tästä keskustelu?

Vierailija
46/54 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinkuin uskoisin että jutun kartalla punaisen alueen takahikiöillä puhutaan jotain minä-kirjakieltä X-D

Koillis-Lapissa sanotaan minä mutta on myös paljon h-kirjaimen käyttöä sanoissa. Lapin itäpuolelle ei istu tuo "mie" mutta siellä on oma murteensa. Itse olen oppinut ikäni pk-seudulla asuneena sanomaan "mä" mutta kun kuuntelen vanhempieni puhuvan niin se yleiskieli ja "mä" vaihtuu heti murteeseen kun puhuvat jonkun lappilaisen kanssa.

Vierailija
47/54 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei uutisarvoista kirjoitti:

Oliko tuosta asiasta nyt tarpeen tehdä oikein tutkimus ?

Eihän siinä  tullut esille mitään varsinaisesti uutta tietoa esille suomen murteista ja murrealueista. 

Tutkimuksen tarkoitus oli tallentaa suomen kieltä ja sen kehitystä tulevia sukupolvia varten. Edellinen tutkimus oli tehty 1940 ja sen jälkeen kieli ja murrealueet ovat muuttuneet paljon kuten tutkimus vahvisti.

No sanotaanko nyt sitten esim. Vaasassa se 'mää' ,tai Imatralla se 'mie' nyt jotenkin ihan uudella, aivan eri tavalla kuin silloin  vuonna -40 ?

Vierailija
48/54 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsi-Suomessa ja Tampereella sanotaan mä tai minä, on sanottu jo kymmeniä vuosia. Junttimainen mää ei ole kuulunut pitkään aikaan (pelkäisi leimautuvansa lampaaksi), perustuuko "mää" sana nyt oletuksiin, ellei joku vitsillä korosta sitä. Kaikille käy tosin vahinkoja ja on piirejä missä sitä esiintyy varmaan.

Vierailija
49/54 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen Uudeltamaalta.

Vierailija
50/54 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei osaa lukea.

Kyllä täällä Pohjois-Karjalassa, kuten myös Etelä-Karjalassa, sanotaan mie.

Ap teki karkeistuksen sillä noiden Ylen karttojen mukaan Etelä-Savossa, Pohjoi-Savossa ja Kainuussa käytetään minä-muotoa. Pohjois-Karjala ja Etelä-Karjala on vain pieni osa Itä-Suomea.

Kainuu on Koillis-Suomea. Pohjois-Savo on taas lähempänä keskistä Suomea kuin itärajaa.

Määritelmänä varmaankin totta, mutta oikeastaan Kainuu ei yllä edes Suomi-neidon vyötärölle. Koillisin osa Suomea oli luovutettu vasen hartia, ja luovutuksen jälkeen se on Koillis-Lappi.

Vierailija
51/54 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Länsi-Suomessa ja Tampereella sanotaan mä tai minä, on sanottu jo kymmeniä vuosia. Junttimainen mää ei ole kuulunut pitkään aikaan (pelkäisi leimautuvansa lampaaksi), perustuuko "mää" sana nyt oletuksiin, ellei joku vitsillä korosta sitä. Kaikille käy tosin vahinkoja ja on piirejä missä sitä esiintyy varmaan.

Lapsille pitäisi opettaa käyttämään tuota minä -muotoa, joka on virallista yleiskieltä. Nuo mä, mää, me ja muut väännökset eivät ole suomenkieltä vaan jokin vääristynyt ja pilkkaava iva sitä kohtaan.

Vierailija
52/54 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä, että mie-sanaa käytetään niin Karjalassa kuin Lapissakin. Isäni on Savosta ja sukulaiset siellä sanovat minä. Itse olen syntyperäisenä helsinkiläisenä mä-ihminen.

Johtuu siitä, kun karjalaiset ammoisina aikoina tekuvät valloitus- ja sotaretkiä Lappiin. Kalevalassakin on näistä kerrottu (lähtivät sotimaan Sammosta Pohjan akkaa vastaan). Siellä väestö ja kielet sekoittuivat.

Vierailija
53/54 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sanotaan:

Mie

Sie

Hän

Met

Tet

Het

Terveisiä Inarista

Vierailija
54/54 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä, että mie-sanaa käytetään niin Karjalassa kuin Lapissakin. Isäni on Savosta ja sukulaiset siellä sanovat minä. Itse olen syntyperäisenä helsinkiläisenä mä-ihminen.

Johtuu siitä, kun karjalaiset ammoisina aikoina tekuvät valloitus- ja sotaretkiä Lappiin. Kalevalassakin on näistä kerrottu (lähtivät sotimaan Sammosta Pohjan akkaa vastaan). Siellä väestö ja kielet sekoittuivat.

Kiitti sulle tiedosta!