Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko teille taloyhtiö veloittaa sähköauton lataussähköstä? Meille 50 snt per kWh.

Vierailija
29.12.2022 |

Aivan sikahinta.

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne kustannukset jää pelkkään sähköön (paikka ja perustamiskustannuksetkin on katettava). Eihän pyykkituvassakaan makseta pelkästä sähköstä ja vedestä.

Perustamiskustannukset katetaan autopaikan vuokralla, aivan kuten lämmitystolppien perustamiskustannuksetkin.

Vierailija
62/84 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopulta sähköautoilu on kalliimpaa kuin polttomoottorilla ajo kun loppuu bensa-autot . Silloin voidaan rahastaa kun on pakko ajaa sähköllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköautoilla rahastus ja valvonta ei vielä ole edes alkanut. Odottakaahan kun käyttöverot laitetaan kohdilleen. 

Sähköautoista peritään jo nyt korotettua käyttövoimaveroa. Se siitä kestävän energian suosimisesta. Ja tämä oli siis Marinin-Ohisalon hallituksen päätös.

Vierailija
64/84 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuo ole nykyisillä sähkön hinnoilla ihan normaalia

No ei todellakaan ole normaalia. Sähköautoilijan kannattaa ottaa pörssisähkösopimus ja ladata yöllä.

Yleensä sähkö on öisin tosi edullista.

Ensi yönä vaan 5c/kWh ja kalleimmillankin on ollut vaan n. 30c/kWh.

Tuskin kukaan sähköautoilija maksaa yli 5 sentin kW/h hintaa, jos hänellä on pörssisähkö. Keskimääräinen sähköautoilija lataa autoaan noin kerran viikossa ja pääsääntöisesti öisin, jolloin sähkön hinta alhaisimmillaan. Koska lataustarve ei ole jokapäiväistä, voi aina valita sen halvimman pörssihinnan. Helposti pääsee alle sentin kW/h lataushintoihin jos vähänkään jaksaa seurata hintoja, tai antaa automaation hoitaan seurannan. Siihen tietysti siirrot päälle, jotka onkin sähköautoilijalla se isompi kuluerä, kuin se lähes ilmainen pörssisähkö.

Vierailija
65/84 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrostaloasukkaalle sähköauto on pääsääntöisesti kannattamaton vaiva. Miksi ei vedä töpseliä irti ja hanki oikean auton?

Lataus julkisilla maksaa 20-26 snt /kWh, on silti puolet halvempaa kuin polttomoottoriajelu . Meillä taloyhtiössä 22 snt /kWh, lisäksi perusmaksuja 11€/kk verrattuna perusautopaikkaan. Kun viereisellä S-marketilla voi ladata 24 snt /kWh, niin kukaan ei ole autopaikkaa ottanut. Hissiremontti olisi tulossa, kun taloyhtion osakekannast6a n. 70% ei koskaan käytä hissejä, aion ehdottaa että remontin yhteydessä be muutetaan maksullisiksi

Ai kuinka olet nokkela!

Vierailija
66/84 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohoh, onpa aivan ryöstöhinta. Taloyhtiön toiminta-ajatus ei kai ole ansaita sähkön myynnillä. Joku 15 snt / kWh olisi kohtuullinen, mikäli todelliseen hinnastoon perustuva laskutus ei jostain syystä onnistuisi. Tuo 15 snt kattaa hyvin määräaikaisen sähkösopimuksen ja sähkön siirron hinnat.

No ei kata.

Sähkön siirto ei missään maksa juurikaan alle 7 snt/kWh ja määriksiä ei tahdo saada 8 sentillä. Plus kuukausimaksu, plus tehomaksu, plus ylläpitokustannukset, plus plus plus...

Vierailija
67/84 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kukaan sähköautoilija maksaa yli 5 sentin kW/h hintaa, jos hänellä on pörssisähkö. Keskimääräinen sähköautoilija lataa autoaan noin kerran viikossa ja pääsääntöisesti öisin, jolloin sähkön hinta alhaisimmillaan. Koska lataustarve ei ole jokapäiväistä, voi aina valita sen halvimman pörssihinnan. Helposti pääsee alle sentin kW/h lataushintoihin jos vähänkään jaksaa seurata hintoja, tai antaa automaation hoitaan seurannan. Siihen tietysti siirrot päälle, jotka onkin sähköautoilijalla se isompi kuluerä, kuin se lähes ilmainen pörssisähkö.

Mietipä huviksesi, mitä tarkoittaa käyttömäsi yksikkö "kW/h". Se tarkoittaa tehon muutosta aikayksikköä kohden. Jos teho siis klo 12 on 5 kW ja tehomuutos on 2 kW/h, niin klo 14 teho on 9 kW. Peruskoulumatematiikkaa.

Vierailija
68/84 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohoh, onpa aivan ryöstöhinta. Taloyhtiön toiminta-ajatus ei kai ole ansaita sähkön myynnillä. Joku 15 snt / kWh olisi kohtuullinen, mikäli todelliseen hinnastoon perustuva laskutus ei jostain syystä onnistuisi. Tuo 15 snt kattaa hyvin määräaikaisen sähkösopimuksen ja sähkön siirron hinnat.

No ei kata.

Sähkön siirto ei missään maksa juurikaan alle 7 snt/kWh ja määriksiä ei tahdo saada 8 sentillä. Plus kuukausimaksu, plus tehomaksu, plus ylläpitokustannukset, plus plus plus...

Älä jauha paskaa: Suomessa vuonna 2024 Sähkönsiirron Energiamaksu: 1,60 6,75 snt/kWh, eli ei missään yli 7 senttiä kWh

Itselläni se on 4 snt/kWh

Vierailija
69/84 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköauton muka investointi 40000€. Sillä ostaa aika paljon dieseliä ja halvalla kunnon auton.

Maksakaa te kalliit kilometrit, minä sijoitan

Vierailija
70/84 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa ajaa sähköautolla halvalla kiinnitä huomiota hankintahintaan, vakuutusmaksuihin ja painoon, joka vaikuttaa suoraan kulutukseen.100 kiloa lisäpainoa maantieajossa lisää kulutusta helposti kilowatin/100km. Eli reilusti pari tonnia painavat keijukaiset kuluttavat sähköä selvästi enemmän eivätkä ole järkeviä ellet nimenomaan tarvitse painavaa nelivetoa. Saman kulutusveron maksat myös painavissa polttiksissa korkean kulutuksen myötä.

Vierailija
71/84 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköauton muka investointi 40000€. Sillä ostaa aika paljon dieseliä ja halvalla kunnon auton.

Mikä ihmeen "muka investointi"???

Sähköauton ostohinta riippuu ihan samoista asioista kuin museokäryttimen hankinnassakin, eli kuinka uuden ison ja laadukkaan auton haluat. Sähköautojen hintahaarukka on alle tonnin kotterosta satojentuhansien luksusautoon, eli käytännössä se on rajaton, kuten käryttimissäkin.

Osarillahan autot pääosin ostetaan ja silloinhan olennainen tekijä on se, mikä on kuukausimaksun kokonaisishinta polttoaineet/lataukset ym kulut mukaan laskien. Jos saat vanhan käryttimesi tilalle uuden tai uudehkon käryttömän sähköauton samalla tai pienemmällä kuukausi-investoinnilla, niin eihän enää mitään järkeä ole sillä vanhalla käryttimellä körötellä.

Edelleen huomauttaisin, ettei sitä tonnin vanhaa kärytinromua voi verrata uuteen sähköautoon. Sama asia kuin vertaisi vanhaa ladaa uuteen mersuun.

Vierailija
72/84 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla joku persujen asuttama taloyhtiö. 50 senttiähän on täysin järjetön hinta, kun voit nopeimmilla pikalatauksillakin ladata 30 snt/kWh

Vierailija
73/84 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen huomauttaisin, ettei sitä tonnin vanhaa kärytinromua voi verrata uuteen sähköautoon. Sama asia kuin vertaisi vanhaa ladaa uuteen mersuun.

Miksei voi verrata? Jos tarve on liikkua paikasta A to B, niin se halpa LADA täyttää tehtävn ja se kallis Mersu täyttää tehtävän.

Ajan Ladalla ja Mersusta "säästyneet" rahat sijoitan EFT:iin ja nostan 10% vuotuista tuottoa. 

Vierailija
74/84 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei voi verrata? Jos tarve on liikkua paikasta A to B, niin se halpa LADA täyttää tehtävn ja se kallis Mersu täyttää tehtävän.

Ajan Ladalla ja Mersusta "säästyneet" rahat sijoitan EFT:iin ja nostan 10% vuotuista tuottoa. 

Vaikka tuosta otetaan pääomavero pois, on 10 vuodessa mun lada-ratkaisu tienannut mulle noin 50 000€. Ei huono. Toisille se raha ei kelpaa, ne vaan tuhlaa. 

Minä ajan halvalla kotterolla ja sijoitan rahani.

Vierailija
75/84 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sähkön siirto ei missään maksa juurikaan alle 7 snt/kWh"

Esim. Vantaalla maksaa alle 5 senttiä.

Vierailija
76/84 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka tuosta otetaan pääomavero pois, on 10 vuodessa mun lada-ratkaisu tienannut mulle noin 50 000€.

Vaikka tuosta otetaan pääomavero pois, on 10 vuodessa mun lada-ratkaisu tienannut mulle noin 50 000€. Ei huono. Toisille se raha ei kelpaa, ne vaan tuhlaa. 

Minä ajan halvalla kotterolla ja sijoitan rahani.

Niin se Ikean Ingvar Kamprad myös teki. Ajoi aina vanhalla Volvolla. Sai säästettyä.. ;)

Vierailija
77/84 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksei voi verrata? Jos tarve on liikkua paikasta A to B, niin se halpa LADA täyttää tehtävn ja se kallis Mersu täyttää tehtävän."

Koska suurimmalla osalla ihmisistä auto ei ole vain tarve liikkua paikasta A paikkaan B vaan siihen siirtymiseen halutaan jokin määrä vaikka mukavuutta, luotettavuutta, turvallisuutta jne.

Voisihan sitä asua teltassakin jos tarve on vain saada jossain olla ilman että on ihan taivasalla.

Vierailija
78/84 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiömme ei salli latailuja.

On pian pakko sallia.

Uusi laki vaatii asentamaan latausmahdollisuuden kaikille autopaikoille jos niitä on yli 4 taloyhtiössä.

Tämä seuraavan isomman remontin yhteydessä.

Kannattaisi asentaa jo aiemmin, jotta asunnot saa tarvittaessa myytyä.

Itse en ostaisi asuntoa talosta jossa ei ole latausmahdollisuutta.

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2020/20200733

Omassa taloyhtiössäni latauspaikat asennettiin putkiremontin  yhteydessä kun piha oli muutenkin auki.

Vierailija
79/84 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vaikka tuosta otetaan pääomavero pois, on 10 vuodessa mun lada-ratkaisu tienannut mulle noin 50 000€. Ei huono. Toisille se raha ei kelpaa, ne vaan tuhlaa."

No sinua lämmittää se luku nettipankin ruudulla, minua lämmittää se että olen saanut autoilla mukavasti ja luotettavasti. Kukin maksaa siitä mikä on itselle tärkeää. Se ei kuitenkaan tee omasta vaihtoehdosta sen parempaa kuin se joka tekee taas jonkun muun onnelliseksi.

Vierailija
80/84 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ohoh, onpa aivan ryöstöhinta. Taloyhtiön toiminta-ajatus ei kai ole ansaita sähkön myynnillä."

Itse asiassa bisneksen teko maksuilla on taloyhtiöille kiellettyä. Ei tuota tietenkään kukaan käytännössä valvo mutta tuo on aika hyvä peruste riitauttaa hinta vaikka yhtiökokouksessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän