Kävely kuluttaa paljon kaloreita
Kävely kuluttaa paljon kaloreita
Juoksu ja kävely kuluttavat kilometrin matkalla kaloreita kutakuinkin saman verran painokiloa kohden. Esimerkiksi 60-kiloisella kuluu noin 60 kilokaloria per kilometri.
Juoksu kuluttaa energiaa enemmän tietyssä ajassa, esimerkiksi tunnin aikana. Mutta vain siksi, että juoksemalla pystyt taittamaan pidemmän matkan eli teet enemmän työtä samassa ajassa. Vain tällä, eli työteholla, ja henkilön painolla on iso vaikutus energian kulutukseen kävelyssä ja juoksussa.
Eli jos 100 kg painava kävelee 5 km
Eli tunnin
Hän kuluttaa 500 kaloria mikä on paljon
.
 5000 m / 100 kg = 500 kaloria
.
Ihminen syö päivässä noin 2400 kaloria
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
En usko. 21 kilometriä hölkäten kuluttaa itselläni noin 1200 kcal. Ja silloin hikoilen. Kävellen en hikoile enkä muutenkaan ymmärrä miten kävely kuluttaisi saman verran.
Kävelyllä samaan matkaan kuluu paljon kauemmin, joten kaloreitakin ehtii kulumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten kiva, mutta fysiikan lakien vastainen. Mutta ei taas anneta tylsän totuuden pilata hyvää tarinaa ja ajatellaan kaikki kivasti, että puolentoista tunnin ihana kävely vastaa kaloreissa puolimaratonia.
Jos kävelee 90 minuutissa 26 kilometriä, niin on aika kovassa kunnossa.
Apn pointtihan nimenomaan oli, että kulutus riippuu liikutusta matkasta, ei siihen kuluvasta ajasta. Eli juurikin fysiikan lakien mukainen totuus. Sinun kommenttisi sen sijaan on ihan olkiukko, etkä selkeästi ymmärtänyt tai edes lukenut aloitusta ollenkaan.
No aika helvetin nopeasti saa kävellä ottaen huomioon, että olympiakävelijät ehtisi 90 minuutissa 19 km.
Pitkänmatkan juoksua nyt 15 vuotta harrastaneena ihmettelen kyllä näitä täällä mainittuja kulutuksia monen kohdalla kovastikin. Toki kun tekniikka paranee ja kunto kohenee, niin juoksemisesta tulee taloudellisempaa, mutta en edes lyhyempien, kympin matkojen kisavauhdilla (n. 15 kmph) pääse tunnissa juurikaan yli 600 kcaliin. Pitkillä matkoilla, siis kun puhutaan useista tunneista, juoksunopeudet on matalampia ja kulutus keskimäärin 450 kcal tunnissai ilman isoja vertikaalieroja matkalla, se tietysti boostaa kulutusta.
Kävellessä kulutus jää vähän alle 200 kcal paikkeille/tunti, tasamaalla ehkä 170-180 kcal. Toki painavampi kuluttaa enemmän kuin minä 57 kiloisena, mutta pääsääntöisesti ihmiset kyllä yliarvioivat liikunnan kulutusta. Varsinkin kävelyn osalta.
Kävely ei ainakaan rasita kohtuuttomasti niveliä kun juoksulla saan helposti jonkin paikan kipeäksi. Aloitan siksi taas tammikuussa vesijuoksun ja salin. Kävely on kyllä hyvä tapa lisätä kulutusta ja nostaa kuntoa, mutta aika turha lähteä laskemaan lauhdutusta sen varaan.
Shaissepuhetta. Ei varmasti kuluta 60kcal yhtä kilometriä kohden. :D En ymmärrä, miten juoksu kuluttaisi saman verran kuin kävely, tunteehan sen olevan selkeästi raskaampaa ja syke nousee.
Vierailija kirjoitti:
Pitkänmatkan juoksua nyt 15 vuotta harrastaneena ihmettelen kyllä näitä täällä mainittuja kulutuksia monen kohdalla kovastikin. Toki kun tekniikka paranee ja kunto kohenee, niin juoksemisesta tulee taloudellisempaa, mutta en edes lyhyempien, kympin matkojen kisavauhdilla (n. 15 kmph) pääse tunnissa juurikaan yli 600 kcaliin. Pitkillä matkoilla, siis kun puhutaan useista tunneista, juoksunopeudet on matalampia ja kulutus keskimäärin 450 kcal tunnissai ilman isoja vertikaalieroja matkalla, se tietysti boostaa kulutusta.
Kävellessä kulutus jää vähän alle 200 kcal paikkeille/tunti, tasamaalla ehkä 170-180 kcal. Toki painavampi kuluttaa enemmän kuin minä 57 kiloisena, mutta pääsääntöisesti ihmiset kyllä yliarvioivat liikunnan kulutusta. Varsinkin kävelyn osalta.
Millä sinä näitä kulutuksia mittaat, sykemittarillako? Sehän ei pysty mitenkään mittaamaan suoraan kalorinkulutustasi, vaan vain arvioi sykkeesi perusteella, kuinka raskasta liikuntaa olet harrastanut. Sen, käytetyn ajan ja painosi perusteella se sitten antaa arvion kulutetulle energialle. Jos olet paremmassa kunnossa kuin sykemittari olettaa, sen antama arvio on selvästi alakanttiin. Minulla sykemittarin antamat kalorinkulutusarviot juoksulenkeille puolitoistakertaistuivat, kun laitoin mittarin asetuksiin Cooperin testin tulostani vastaavan maksimaalisen hapenottokyvyn.
Eikö sykkeellä ole merkitystä? Kävellessä syke 100-110, juostessa syke 155-165. Molempia jaksan pitää yllä kahden tunnin ajan, mutta luulisi korkeamman sykkeen kuluttavan väkisinkin enemmän!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole kuitenkaan kävelemällä tullut laihaksi. Juoksemalla pitkää matkaa taas on monikin. Porukka alkanut juoksemaan niin näkyy sellaisia -45kg tuloksia vuodessa. Ikinä en ole jostain syystä kuullut, että joku alkoi kävelemään ja tuli hoikaksi.
Mutuilupalkinto menee sulle. Vaikka ap on aivan hakoteillä kulutuksen määrästä niin kävely itseasiassa on laihdutuksen kannalta parempi liikuntamuoto. Anaerobinen polttaa rasvaa, aerobinen polttaa glukoosia.
Mutuilupalkinto myös sinulle. Miten kauan luulet glykogeenivarastojen riittävän? Ihan noin niin kuin minuuteissa kun alat juosta juoksusykkeellä, joka siis ei ole anaeroobinen. Kukaan ei juokse maratoonia sadan metrin vauhdilla, ymmärtänet sen? Ja kun glykogeenivarastotkin on käytetty + paljon rasvaa, niin mistä itse ajattelit elimistön tekevän sen energian lihaksille sitten sen jälkeen? Ilmasta? Ettei käytä siihen kuitenkin elimistön energiavaroja?
Vierailija kirjoitti:
Shaissepuhetta. Ei varmasti kuluta 60kcal yhtä kilometriä kohden. :D En ymmärrä, miten juoksu kuluttaisi saman verran kuin kävely, tunteehan sen olevan selkeästi raskaampaa ja syke nousee.
Kulutus on laskettu kilometriä, ei aikayksikköä kohti. Kilometrin kävelyyn menee selvästi kauemmin kuin kilometrin juoksemiseen. Vaikka energiankulutus minuuttia kohti on kävelyssä selvästi juoksua alempi, tulee niitä minuutteja kävellessä paljon enemmän, jos matka on sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, että suurin osa kommentoijista ei edes ole tajunnut mitä puhutaan... Eli jos juokset 21km ja kävelet 21 km kulutat suurin piirteen saman verran kaloreita, vaikka toisen teet 1,5h ja toiseen menee 3,5h.
Juoksussa toki jälkipoltto on kovempi, mutta kävelyssä aktivoituu useammat lihakset kuin juostessa.Itse juoksen sekä kävelen ja aika lähelle tämä kaava pitää itselläni paikkansa.
Oho oho. Aika kovaa juokset. En minä ainakaan pysty juoksemaan yli 10km tunnissa.
Sä et taida juosta sitten kovinkaan tosissaan?
Tosin nuo oli esimerkkejä ja oikea enkkani puolikkaalla on 1,42min. 
Vierailija kirjoitti:
Eikö sykkeellä ole merkitystä? Kävellessä syke 100-110, juostessa syke 155-165. Molempia jaksan pitää yllä kahden tunnin ajan, mutta luulisi korkeamman sykkeen kuluttavan väkisinkin enemmän!?
Joo, jos liikut kaksi tuntia 155-165 sykkeellä, kulutat selvästi enemmän energiaa kuin jos liikut kaksi tuntia 100-110 sykkeellä. Mutta siitähän tässä ei ollut kysymys. Nyt ei vertailtu kulutettua energiaa tuntia, vaam kuljettua kilometriä kohti. Esim. sitä, että juokset 10 km (aikaa menee noin tunti) vs. kävelet 10 km (aikaa menee ehkä 1 h 40 min).
Vierailija kirjoitti:
No nyt puhuu juoksija. Pistäppä pertti manniselle suunto ranteeseen ja pakota juoksemaan 150 sykkeellä tunti. Jos pääset alle tonnin, olet guru. Juoksija ehkä pääsee ja näin, mutta tauno tavis ottaa juostessa tonnin tunnissa. Eikä tämä ole mikään pätemisjuttu, voitte kokeilla ihan itse. Jos syke on tuo pikkuisen alle anaerobisen, niin se on tonttu ja tunti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, että suurin osa kommentoijista ei edes ole tajunnut mitä puhutaan... Eli jos juokset 21km ja kävelet 21 km kulutat suurin piirteen saman verran kaloreita, vaikka toisen teet 1,5h ja toiseen menee 3,5h.
Juoksussa toki jälkipoltto on kovempi, mutta kävelyssä aktivoituu useammat lihakset kuin juostessa.Itse juoksen sekä kävelen ja aika lähelle tämä kaava pitää itselläni paikkansa.
Oho oho. Aika kovaa juokset. En minä ainakaan pysty juoksemaan yli 10km tunnissa.
Sä et taida juosta sitten kovinkaan tosissaan?
Tosin nuo oli esimerkkejä ja oikea enkkani puolikkaalla on 1,42min.
Ja pointti muutenkin meni ohi aivan täysin.
Suurin osa tuntuu pitävän kävelyä aivan hyödyttömänä, vaikka ihminen on nimen omaan tehty kävelemään ja kestäväksi. Kävely on parata liikuntaa ihmiselle!!! 
Vierailija kirjoitti:
Olen kävellyt tänään reipasta vauhtia 9100 askelta matkassa tekee noin 6 kilometriä, painoa itsellä 50 ja kaloreita on mennyt 400. Mutta eipähän tarvitse mitään erillistä ruokavaliota alkaa miettimään.
Mä olen kävellyt 6400 askelta/4,5km ja kaloreja kulunut 234. Painoa 73kg
En huomioi koskaan liikkumisen kaloreja syömisessä
Itse nyt alkanut laihduttamaan ja ruoan lisäksi liikunta mukana ohjelmistossa. 10000 askelta tulee täyteen ainakun sää sallii kävelylenkin. Näillä eväillä pitäisi saada -5kg tänä kesänä. Luulen että onnistuu ihan hyvin.
Ihan nurinkurista kävellä, jotta voisi syödä enemmän
Vierailija kirjoitti:
Ihan nurinkurista kävellä, jotta voisi syödä enemmän
Tai juosta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävely on parempaa kuin juoksu, koska sitä voi tehdä jokapäivä huonompi kuntoinenkin
läskeimmillä(kuten minä) hajoo polvet.
Mene salille jossa on ohjaaja. On syytä vahvistaa polven ympärillä olevia lihaksia ja jänteitä.
MARKO RAITTINEN ohjaa hyvin tarkasti ja havainnollisesti missä vika kun polvi hajoo Ja kaikkea muutakin.
Marko raittinen- kanava: Polvi ei ole syyllinen! Miksi polvikipu kertoo enemmän kehostasi. - YouTube
Jos painan 85 kg ja kävelen tunnin eli 5 km, paljonko siis kulutan?
Entäs jos juoksen 2 km?
Entä jos kävelen ensin 3 km ja juoksen loput 2 km?
Paljonko pitäisi syödä tuohon jos haluaisin laihtua?