Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävely kuluttaa paljon kaloreita

Vierailija
29.12.2022 |

Kävely kuluttaa paljon kaloreita

Juoksu ja kävely kuluttavat kilometrin matkalla kaloreita kutakuinkin saman verran painokiloa kohden. Esimerkiksi 60-kiloisella kuluu noin 60 kilokaloria per kilometri.

Juoksu kuluttaa energiaa enemmän tietyssä ajassa, esimerkiksi tunnin aikana. Mutta vain siksi, että juoksemalla pystyt taittamaan pidemmän matkan eli teet enemmän työtä samassa ajassa. Vain tällä, eli työteholla, ja henkilön painolla on iso vaikutus energian kulutukseen kävelyssä ja juoksussa.

Eli jos 100 kg painava kävelee 5 km
Eli tunnin
Hän kuluttaa 500 kaloria mikä on paljon
.
5000 m / 100 kg = 500 kaloria
.
Ihminen syö päivässä noin 2400 kaloria

https://www.fit.fi/yleinen/kolme-harhaluuloa-kaloreista/

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävely on parempaa kuin juoksu, koska sitä voi tehdä jokapäivä huonompi kuntoinenkin

läskeimmillä(kuten minä) hajoo polvet.

Mene salille jossa on ohjaaja. On syytä vahvistaa polven ympärillä olevia lihaksia ja jänteitä.

Vierailija
22/66 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tutkinut tätä useammasta lähteestä ja olen päätynyt niiden perusteella lähes samaan tulokseen kuin ap, mutta en ihan. Minun lähteitteni mukaan kävely kuluttaa kaloreita kilometriä kohti noin 80 % siitä, mitä juoksu kuluttaa. Kulutuksessa on siis pieni ero (johtuu siitä, että juostessa tulee enemmän ylös-alas-liikettä), mutta ei kovin iso.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten kiva, mutta fysiikan lakien vastainen. Mutta ei taas anneta tylsän totuuden pilata hyvää tarinaa ja ajatellaan kaikki kivasti, että puolentoista tunnin ihana kävely vastaa kaloreissa puolimaratonia.

Perusjäbä juoksaa tuossa ajassa 1800kcal ja kävellen menisi 400kcal.

Vierailija
24/66 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta kuluttaa ihan hemmetin vähän kaloreita..ja luuletko että jos on 100 kiloa painava niin syö vain 2400 kcal päivässä..jos söisi niin ei painaisi noin paljon ellei ole joku painonnostaja. Ole juossut monta vuotta, monta kilometriä ja en juoksemisen takia kyllä ole laihtunut yhtään. Kyllä se mitä suuhusi pistät on se ratkaiseva tekijä. Ja jos haluaa laihduttaa juoksemalla/kävelemällä niin saa juosta tai kävellä aika paljon ja paljon enemmän kuin 5km päivässä.

Vierailija
25/66 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole kuitenkaan kävelemällä tullut laihaksi. Juoksemalla pitkää matkaa taas on monikin. Porukka alkanut juoksemaan niin näkyy sellaisia -45kg tuloksia vuodessa. Ikinä en ole jostain syystä kuullut, että joku alkoi kävelemään ja tuli hoikaksi.

Vierailija
26/66 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunta kuluttaa ihan hemmetin vähän kaloreita..ja luuletko että jos on 100 kiloa painava niin syö vain 2400 kcal päivässä..jos söisi niin ei painaisi noin paljon ellei ole joku painonnostaja. Ole juossut monta vuotta, monta kilometriä ja en juoksemisen takia kyllä ole laihtunut yhtään. Kyllä se mitä suuhusi pistät on se ratkaiseva tekijä. Ja jos haluaa laihduttaa juoksemalla/kävelemällä niin saa juosta tai kävellä aika paljon ja paljon enemmän kuin 5km päivässä.

Monta virhettä. Ensinnäkin juoksu kyllä kuluttaa. Sun lepometabolia voi olla vaikka 2700kcal ja sä voit juosta -1000kcal helposti. Ei ole mikään amerikan ihme. Toinen vielä tärkeämpi pointti on se, että mitä sä teet vapaa-ajallasi. Toinen tulee töistä, tulee pikku huiko ja ottaa siihen leivän pari (ihan terveellistä) ja se on plus parisataa. Toinen tulee töistä ja lähtee juoksemaan ja ottaa sen miinus tonnin. Ero on tuhat ja kaksisataa. Kun molemmat istuu iltapalapöytään, niin siinä on ihan eri lähtökohdat kaloreille mitä pystyy syömään lihomatta. Ja yleensä se kuka ei ole tehnyt mitään muuta kuin löhönnyt, se syö vielä yhden leivän enemmän. Liikunnalla on tosi iso merkitys kun haluaa tiputtaa painoa. Tosi iso - ja kokemuksella sanon.

Vierailija
27/66 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään kävelin 37min, kaloreita kului 262 ja hiihdin 38min, kaloreita kului 490.

Laihtuakseen pitäisi kävellä älyttömiä tuntimääriä.

Nainen 42v, 88kg.

Vierailija
28/66 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hevon vitut. Mä painan 75 kg ja mulla kuluu 500 kcal kävelyllä kahdessa ja puolessa tunnissa.

Mistäs sen tiedät? Että palaa 500 kcal ??

Mulla lähde ja kaava, mihin sun tieto perustuu?

Tieto perustuu biometriseen mittaukseen (ei älykelloon). Tuolla sivustolla olleella laskukaavalla olisin kuluttanut 2,5h / 14,9 km kävelyllä yli 1000 kcal, mikä on aivan shaibaa. Ei mikään ihme, että jengi on läskejä, jos kulutus lasketaan kaksinkertaiseksi.

1000 kaloria 15 km lenkiltä kuulostaa oikealta

Itseasiassa aika vähältä

Ei todellakaan kuulosta, ellei raahaa mukanaan merkittävää ylipainoa.

Vierailija
29/66 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hevon vitut. Mä painan 75 kg ja mulla kuluu 500 kcal kävelyllä kahdessa ja puolessa tunnissa.

Mistäs sen tiedät? Että palaa 500 kcal ??

Mulla lähde ja kaava, mihin sun tieto perustuu?

Tieto perustuu biometriseen mittaukseen (ei älykelloon). Tuolla sivustolla olleella laskukaavalla olisin kuluttanut 2,5h / 14,9 km kävelyllä yli 1000 kcal, mikä on aivan shaibaa. Ei mikään ihme, että jengi on läskejä, jos kulutus lasketaan kaksinkertaiseksi.

Teetkö 15 km lenkkejä

Sehän on melkein puolimaratoni (21 km)

1-3 kertaa viikossa kävellen, sitten muutama lyhyempi päälle.

Vierailija
30/66 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko. 21 kilometriä hölkäten kuluttaa itselläni noin 1200 kcal. Ja silloin hikoilen. Kävellen en hikoile enkä muutenkaan ymmärrä miten kävely kuluttaisi saman verran.

Hikoilu nyt ei kerro muuta kuin sen, että sun keho viilentää itseään tehokkaasti.

Vierailija
31/66 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainti vielä enemmän, ainakin miehellä.

Ei mulla kulu naidessa juuri ollenkaan.

Vierailija
32/66 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään kävelin 37min, kaloreita kului 262 ja hiihdin 38min, kaloreita kului 490.

Nainen 42v, 88kg.

Vierailija
33/66 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole kuitenkaan kävelemällä tullut laihaksi. Juoksemalla pitkää matkaa taas on monikin. Porukka alkanut juoksemaan niin näkyy sellaisia -45kg tuloksia vuodessa. Ikinä en ole jostain syystä kuullut, että joku alkoi kävelemään ja tuli hoikaksi.

Mutuilupalkinto menee sulle. Vaikka ap on aivan hakoteillä kulutuksen määrästä niin kävely itseasiassa on laihdutuksen kannalta parempi liikuntamuoto. Anaerobinen polttaa rasvaa, aerobinen polttaa glukoosia.

Vierailija
34/66 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ollu lihava ennen laihdutustakaan, vaan normaalipainon rajoissa, mutta kävely (4,5 - 8 km/pv) tehosti kyllä laihtumista ruokavalion ohella selvästi. Kun en ehtinyt liikkua, laihtuminen oli hitaampaa. Pelkkä liikunta harvoin riittää laihtumiseen, jos ei katso, mitä suuhunsa laittaa. Toki pelkän liikunnankin ansiosta voi laihtua, mutta silloin siihen on oltava kyllä niin paljon aikaa, että harvalla arjessa on.

Vierailija
35/66 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.youtube.com/results?search_query=walking+for+weight+loss

Vierailija
36/66 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa, että suurin osa kommentoijista ei edes ole tajunnut mitä puhutaan... Eli jos juokset 21km ja kävelet 21 km kulutat suurin piirteen saman verran kaloreita, vaikka toisen teet 1,5h ja toiseen menee 3,5h.

Juoksussa toki jälkipoltto on kovempi, mutta kävelyssä aktivoituu useammat lihakset kuin juostessa.

Itse juoksen sekä kävelen ja aika lähelle tämä kaava pitää itselläni paikkansa.

Vierailija
37/66 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen 42v, 88kg.

Kävelit varovasti. Kävele reilua 6km tunnissa niin alkaa tuntumaan. Kävelen usein ja välillä on juostava pätkiä, koska se on helpompaa, kevyempää reilusti. Hiihto taas, 38 minuuttia menee keskivartalo voimalla täysin, eikä ole raskasta ollenkaan. Mies 37v 70kg

Vierailija
38/66 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan itsestäänselvää, miten tästäkin nyt riittää keskusteltavaa.

Jos juoksen kilsan 6 minuutissa ja kävelen 12 minuutissa, niin tottakai tuo kesto kompensoi. Sitten taas jos aika on sama niin on hyödyllisempää juosta kuin kävellä.

Vierailija
39/66 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten kiva, mutta fysiikan lakien vastainen. Mutta ei taas anneta tylsän totuuden pilata hyvää tarinaa ja ajatellaan kaikki kivasti, että puolentoista tunnin ihana kävely vastaa kaloreissa puolimaratonia.

Jos kävelee 90 minuutissa 26 kilometriä, niin on aika kovassa kunnossa.

Apn pointtihan nimenomaan oli, että kulutus riippuu liikutusta matkasta, ei siihen kuluvasta ajasta. Eli juurikin fysiikan lakien mukainen totuus. Sinun kommenttisi sen sijaan on ihan olkiukko, etkä selkeästi ymmärtänyt tai edes lukenut aloitusta ollenkaan.

Vierailija
40/66 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa, että suurin osa kommentoijista ei edes ole tajunnut mitä puhutaan... Eli jos juokset 21km ja kävelet 21 km kulutat suurin piirteen saman verran kaloreita, vaikka toisen teet 1,5h ja toiseen menee 3,5h.

Juoksussa toki jälkipoltto on kovempi, mutta kävelyssä aktivoituu useammat lihakset kuin juostessa.

Itse juoksen sekä kävelen ja aika lähelle tämä kaava pitää itselläni paikkansa.

Steady state cardio -liikunnassa rasvanpoltto käynnistyy 90 minuutin kuluttua mikä tarkoittaa, että 3,5 kävelyllä poltat silkkaa rasvaan kahden tunnin ajan. Juostessa et polta rasvaa lainkaan, sillä keho käyttää polttoaineena lihaksiin ja maksaan varastoitunutta glykogeeniä. Joo, suorituksen jälkeisenä yönä palaa rasvaa molemmilla, mutta ei suorituksen aikana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän