Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äitini vaatii, että hoidan vapaa-ajallani kaikkia hänen asioitaan pankkijutuista shköpostiin. En jaksa.

Vierailija
29.12.2022 |

Ja syyllistää minua, jos en jaksa, jos en kertakaikkiaan jaksa. Minulla on kuormittava työ ja omatkin asiat hoidettavanani, mutta äitini on sitä mieltä, että hänen ei tarvitse itse opetella edes sähköpostin käyttöä, koska "ei hänen ennenkään ole tarvinnut", joten hän ei sitä nytkään tee. Pitäisikö minun vain kylmästi jättää hänet oman onnensa nojaan? Ehkä mieli sitten muuttuisi, kun olisi pakko hoitaa itse omat asiansa? Ja kyse ei ole mistään vanhasta eläkeläisestä vaan työikäisestä ihmisestä...

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan tule yllätyksenä ettei suuret ikäluokat ole diginatiiveja? Itse käytän aina osan lomastani neuvomalla ikääntyviä sukulaisiani digiasioissa. Konfiguroin sähköposteja, skypejä yms nettipankkisovelluksia enkä ole koskaan pitänyt sitä ongelmana. Yhtä neuvoin kärsivällisesti miten käytetään googlen hakua :) Eniten ärsyttää se, että esim. verkkopankeista tai muista palveluista tulee uusia versioita ja kun sivuja on vähän päivitetty, ei "vanhus" enää vanhoilla ohjeilla pääse palveluun.

Voi olla yllätys, että jo pari vuosikymmentä sitten kansalaisopistot kouluttivat eräillä paikkakunnilla lähes kaikki eläkeläiset digin käyttäjiksi. He ovat tosin vanhempia kuin ne suuret ikäluokat, jotka olivat silloin työiässä ja jäivät väliinputoajiksi. On niitäkin, jotka omassa työssään käyttivät tietokonetta siitä asti, kun ensimmäiset Mikro-Mikot ja tekoplussat tulivat käyttöön, mutta hallitsivat vain ne omat työohjelmat. Nyt ovat sitten aivan kädettömiä uusien ohjelmien kanssa.

Vierailija
62/95 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä autan mielelläni vanhempiani nettiasioissa. Sitä autetaan, joka apua tarvitsee. Vastavuoroisesti saan häneltä esim. villasukkia. Niitä en osaa itse kutoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saisivat pankit kehittää nettiin jotain yksinkertaisempaa mallia esim. senioreille.

Yksinkertaisempaa miten?

Kirjaudu sisään pankkiin.

Valitse Laskun maksaminen. Anna tiedot (samat kuin paperilaskussakin) ja hyväksy.

Kirjaudu ulos.

Mikä tässä on niin hirveän vaikeaa? Kuitenkin olettaisi, että iästä huolimatta lukutaito on säilynyt?

Jos et käytä konetta paljoa, et vaan löydä asioita helposti. Esim. Avattavan valikon merkki (kolme viivaa päällekkäin) ei välttämättä sano mitään jos et tiedä sitä. Vanhus ei uskalla kokeilla ja painella. Oikeasti olisi hyväksi jos sovelluksista olisi tosi karsittu versio saatavilla. Vanhus ei tee mitään niillä asuntolaina-, sijoitus-, tai yritysrahastojen tiedoilla, jotka siinä laskunmaksun sivussa näkyy.

Esim. s-ryhmän ensimmäinen kauppasivusto oli ihan kaamea hässäkkä. Mainoksia, linkkejä s-ryhmän uutisiin, kuvia ja pankkimainoksia vilisi. Yläreunassa pieni ostoskorin logo. Äitini kokeili pari kertaa ja totesi että haluaa käyttää lähi-k-kaupan kauppapalvelua jonne voi soittaa tilauksen (maksullinen numero).

Vierailija
64/95 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä autan mielelläni vanhempiani nettiasioissa. Sitä autetaan, joka apua tarvitsee. Vastavuoroisesti saan häneltä esim. villasukkia. Niitä en osaa itse kutoa.

Teillä on ilmeisesti ollut tasapainoinen lapsuus ja apua tullut lapsillekin. Äitini ei ole ikinä osallistunut mihinkään avun tapaiseenkaan eläissään, ei ole sormea nostanut kenenkään avuksi. Useasti ylpeänä sanonut että jos lapsia tekisin, hänen luo niitä ei sitten hoitoon tai yöksi tuoda.

Vaikea antaa takaisinpäin, jos ei ole ikinä saanut muuta kuin väkivaltaa ja haukkuja.

Vierailija
65/95 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku muu naissukulainen joka voisi tehdä sen? Jos et jaksa omien asioiden lisäksi. Ilmoittaako hän ajoissa sähköpostiasiat, laskut osaat ennakoida, maksaa tiettynä samana ajankohtana kuussa. Laskut saa verkkopankkiin, jossa ne voi puhelimella hyväksyä. Entä apteekkitilaukset tai verkkokauppa. Onko ikää sen verran ettei enää opi, muista tai uskalla. Täti ei koskaan oppinut eri näppäimiä, halunnut käyttää koneita ja ne ovat eri laitteissa eri paikassa, oli ikää jo. Onko hänellä varaa tietokoneeseen ja entä huollot. 

Miksi juuri naissukulaisenv pitäisi se tehdä? Olemmeko palvelijarotu?

Vierailija
66/95 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikella kunnioituksella, mutta miten työikäinen on näiltä opeilta onnistunut välttymään? Sähköposti on ollut arkipäiväistä elämää noin 25 vuotta jo, verkkopankin käyttö noin 20 vuotta.

Tiedän pari kirjanpitäjää, jotka ovat käyttäneet työssään tietokonetta jokseenkin koko työuransa ajan, mutta vain niitä tiettyjä ohjelmia. On myös olemassa sellaisia töitä, joissa ei ole koskaan tarvittu eikä käytetty sähköpostia.

AP:n äiti ei ole tarvinnut verkkopankkia, koska hänen lapsensa on hoitanut raha-asiat. Ei ole mitenkään tavatonta, että parisuhteessakin vain toinen hoitaa pankkiasioita.

Vierailija
67/95 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi todella paljon tietää miten ap:n äiti on tähän mennessä laskunsa hoitanut. Onko ap pikkulapsesta saakka hoitanut äitinsä pankkiasiat? Ap ei voi kovin vanha olla, jos äiti on työelämässä.

Vierailija
68/95 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä lukea it-taidottomista 60-vuotiaista kun oma isoäitini 92v on sujuvasti käyttänyt ipadia jo vuosikaudet ja lähes 100-vuotias vaarini on käyttänyt tietokonetta jo 90-luvulta asti. Hoitaa nettipankissa itse laskunsa yms. Asenteestahan se on kaikki kiinni.

Vierailija
69/95 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten paljon hoidettavia asioita on? Olen joskus, vuosia sitten, hoitanut tuttavani sähköpostiasioita, aikaa meni max puolituntia viikossa.

Mihin ihminen joka ei itse osaa käyttää tietokonetta tai älykännykkää tarvitsee sähköpostia? Ei mihinkään.

Miten niin? Kaikki mahdollinen tulee sähköpostiin, kampaajan varaus, vaikka olisit varannut mistä, liput, lääkärinajat, kutsut luokkakokoukseen ym ym.

Vierailija
70/95 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin 40 vuotta tietokoneitten kanssa askarrelleelle suureen ikäluokkaan kuuluvalle ei varsinkaan älypuhelimen valikot ole mitenkään loogisia ja itsestään selviä.  

Monet työkäytössä olevat ohjelmat ovat sellaisia, että ei niistä voi suoraan päätellä esimerkiksi sitä, mihin kohtaan joku tietty asia kirjataan vaan se pitää erikseen katsoa ohjeista ja opetella. Pari sellaista on tässä kohtuullisen pitkällä ja vaihtelevalla työuralla tullut vastaan. Esimerkkinä vaikkapa tulotiedot: vuositulot merkitään johonkin aivan eri kohtaan kuin muut tulot.

Vierailija
71/95 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten paljon hoidettavia asioita on? Olen joskus, vuosia sitten, hoitanut tuttavani sähköpostiasioita, aikaa meni max puolituntia viikossa.

Mihin ihminen joka ei itse osaa käyttää tietokonetta tai älykännykkää tarvitsee sähköpostia? Ei mihinkään.

Miten niin? Kaikki mahdollinen tulee sähköpostiin, kampaajan varaus, vaikka olisit varannut mistä, liput, lääkärinajat, kutsut luokkakokoukseen ym ym.

Ei todellakaan tule. Liput saa edelleen paperilla, lääkäri antaa ajanvarauksen paperilla, puhelimella varatut ajat voi tulosta itse kynällä ja paperilla. Tekstiviestit ovat edelleen käyttökelpoisia niitä käyttävät mm. kampaajat ja lääkärit. Luokkakokouskutsu tuli whatsappiin.

Vierailija
72/95 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hoitamista niissä sitten on? Kaikki laskut automaattisesti hyväkytyiksi e-maksuiksi ja käyt kaksi kertaa kuukaudessa kurkkaamassa että tilillä on rahaa. Yksityishenkilöllä, vieläpä ikäihmisellä ei kai ole mitään sellaista sähköpostiliikennettä että sitä olisi pakko seurata. Minä ohjaisin sähköpostit äitisi puhelimeen, niin hän voi itse vilkaista tulevat postit.

Vierailija
73/95 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melllä oli samaa, mutta johtu isämme muistisairaudesta.

Ehkä olisi paikallaan sulla sanoa äidillesi että hommaat dementia testit jos ei ala toi omiensa asioiden hoito kiinnostaa.

Eiköhän tämä piristä äitiäsi takuuvarmasti.

Vierailija
74/95 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittaa laskut suoraveloitukseen. Mitä muita asioita pitäisi tietokoneella hoitaa?

Aika paljonkin. Tunnistautumiset, ajanvaraukset, sähköiset vikailmoitukset. OmaKanta. OmaVero. OmaPosti. Maisa. Vaihtoehtona soittaa kalliisiin palvelunumeroihin.

Oma 86-vuotias äitini osaa hoitaa kannettavalla tietokoneellaan perusasiat, kuten verkkopankin, mutta älylaitetta hänelle ei voi hankkia, koska hän saisi sen jumiin heti. Perus-Dorolla hänen on pärjättävä.

Melko usein joku lastenlapsista käy hänen luonaan päivittämässä tietoturvan, kun hän nostaa kädet pystyyn ja suorastaan ylpeilee avuttomuudellaan.

Vierailija
75/95 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä oman onnensa nojaan. Neuvo hänelle yksinkertaisin sähköpostin käyttö. Kai hän sentään kirjoittaa osaa? Laita valmiiksi hänelle tärkeimmät osoitteet, joille hän viestiä laittaa.

Sama pankkiasioissa. Opeta hänet käyttämään nykyaikaisimpia ja helpoimpia maksutapoja. Jos ei opi, se on hänen valintansa. 

Sinä olet aikuinen! Useimmat lapset oppivat sanomaan äidilleen jyrkästi EI jo kolmevuotiaina, viimeistään murrosiässä. Opettele nyt sinäkin.

Syyllisyys ja huono omatunto ovat sitten luku erikseen. Niistä voisi kirjoittaa kirjan, pitäisiköhän minun alkaa? Taidan olla aivan liian paatunut. En tuntenut pienintäkään syyllisyyttä, kun viimein sain dementoituneen omaishoidettavan laitokseen ja vaadin asiallista hoitoa. "Teillä on vaan huono omatunto, kun olette joutuneet luopumaan..." totesi lääkäri. Luopumaan?! No ei todellakaan pidetty kiinni kynsin ja hampain emmekä olisi halunneet luopua vaan käytännössä väkisin työnsimme hoitoon.

Minne ihmisen pitäisi lähetellä sähköposteja? En keksi mitään paikkaa? Minulla on sähköposti, mutta ilmankin pärjäisin. Ihan kuten monet muutkin.

Olen suuria ikäluokkia. Olen alusta asti ollut atk-jutuissa mukana , magneettinauha- koneista lähtien kun joku arvosteli, että olemme täysin ulkona . Mahtaako tämä "suuret ikäluokat on tyhmiä" edes tietää mitä on magneettinauha- tai reikäkorttilaitteet, tekstinkäsittelylaitteet?

Mieheni oli teollisuustyössä. Kyllä siellä joka hepulla oli työssä tarvittavat tietokonetaidot. Kotikoneella osasi toimia, hakuja, tilauksia, metsästysreissujen varaukset, laskun maksut jne.

Vierailija
76/95 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittaa laskut suoraveloitukseen. Mitä muita asioita pitäisi tietokoneella hoitaa?

Aika paljonkin. Tunnistautumiset, ajanvaraukset, sähköiset vikailmoitukset. OmaKanta. OmaVero. OmaPosti. Maisa. Vaihtoehtona soittaa kalliisiin palvelunumeroihin.

Oma 86-vuotias äitini osaa hoitaa kannettavalla tietokoneellaan perusasiat, kuten verkkopankin, mutta älylaitetta hänelle ei voi hankkia, koska hän saisi sen jumiin heti. Perus-Dorolla hänen on pärjättävä.

Melko usein joku lastenlapsista käy hänen luonaan päivittämässä tietoturvan, kun hän nostaa kädet pystyyn ja suorastaan ylpeilee avuttomuudellaan.

Perus doro on hirveän huono puhelin. 91 v tuttu osti sen, varsinainen maanantaikappale. Käsittämättömän vaikea tekstiviestitoiminto.

Hän aikookin ostaa jonkun nokialaisen peruspuhelimen jotka ovat paljon helpommat ja tutummat käytöltään. Meni puhelinmyyjän lankaan.

Vierailija
77/95 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksesta viisastuneena antaisin ikääntyvien vanhempien hoitoon, avustamiseen yms. ohjeen, että koittakaa kannustaa heitä itsenäisyyteen. Se estää mm muistisairauksien syntymistä. Olkaa tukena siihen. Pahimmillaan joudutte hoitamaan vanhempienne asioita montakymmentä vuotta.

Vierailija
78/95 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvä ihme! Jos ei ole sähköpostia kyseiset asiat tulee tekstiviestillä. Tai luokkatoveri laittaa kirjeen. Vanhuksillahan on luokkakokouksia joka viikko :)

Sinulle tulee sähköpostiin. Vaikka minulla on sähköposti, pyydän tekstiviestinä.

Osaan myös, kiitos vanhan kansakoulun, myös kirjoittaa vielä. Omistan niin vanhanaikaiset asiat kuin kynän ja paperia.

Vierailija
79/95 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän pari kirjanpitäjää, jotka ovat käyttäneet työssään tietokonetta jokseenkin koko työuransa ajan, mutta vain niitä tiettyjä ohjelmia.

Kuulostaa utopistiselta. Jos nämä henkilöt joutuisivat vielä työnhakuun, he saattaisivat olla pulassa.

Vierailija
80/95 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma isäni on 90 v ja kyllä hänen ollessaan työelämässä oli jo tietokoneet toimistoissa käytössä. Eläkkeelle jäätyään sä opetteli maksamaan laskut, kun pankkipalvelut siirtyivät nettiin. Kävi jonkun kansalaisopiston kurssinkin. Päälle 80 vuotiaana opetteli käyttämään tablettia. Paljon on omasta asenteesta kiinni vaikka toki kongnitio vaikuttaa valtavasti, kun on kysymys iäkkäistä.

Aloittajalle neuvon, että puhu suoraan äitisi kanssa. Vaadi opettelemaan itse ja jos ei suostu niin edunvalvoja on sitten seuraava ratkaisu ellei suostu maksamaan korvausta teettämästään työstä esim jollekin sukulaiselle.