Äitini vaatii, että hoidan vapaa-ajallani kaikkia hänen asioitaan pankkijutuista shköpostiin. En jaksa.
Ja syyllistää minua, jos en jaksa, jos en kertakaikkiaan jaksa. Minulla on kuormittava työ ja omatkin asiat hoidettavanani, mutta äitini on sitä mieltä, että hänen ei tarvitse itse opetella edes sähköpostin käyttöä, koska "ei hänen ennenkään ole tarvinnut", joten hän ei sitä nytkään tee. Pitäisikö minun vain kylmästi jättää hänet oman onnensa nojaan? Ehkä mieli sitten muuttuisi, kun olisi pakko hoitaa itse omat asiansa? Ja kyse ei ole mistään vanhasta eläkeläisestä vaan työikäisestä ihmisestä...
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Miten on mahdollista ettei työikäinen ihminen opi noin yksinkertaisia asioita?
Nykyisin on mahdollista pakata apua tietokonejuttuihin siis että opetetaan asioita asiakkaalle.
AP, sano äidillesi että hän on vastuussa omista asioistaan ja voit avustaa häntä ostamalla ulkopuolista apua
Kirjastoista saa apua ja neuvontaa ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanot että varaat hänelle aja edunvalvojalle ja hän voi siellä keskustella pankki asioistaan.
Tuosta vasta syyllistystä tulisikin! Etkö voi sen vertaa oman perheen jäsentä auttaa että. . . ! Passittaisit ventovieraalle, EI KIITOS!!!!! niin nuo sanoisivat.
Ei apEtkö ymmärtänyt että kirjoittaja tarkoittikin juuri sitä että äiti havahtuisi että näinkin hullusti voisi käydä.
Se vasta kalliiksi tulee ja itsemääräämisoikeus viedään. Joskus uhkaili, lahjonta ja kiristys toimii.
Äiti havahtuisi. . . Kyse lie oli siitä, miten saisi sen äidin olemaan ystävällisempi. Noin se ei ainakaan tapahtuisi. Mikä tässä olisi ongelma, jos ne äidin huudot eivät haittaisi, narsisti?
Miten paljon hoidettavia asioita on? Olen joskus, vuosia sitten, hoitanut tuttavani sähköpostiasioita, aikaa meni max puolituntia viikossa.
Jos äiti/isä ei osaa niin ilman sähköpostia ja verkkopankkia voi hoitaa ihan hyvin asiansa.
Vähän hankalampaa nykyaikana mutta itsenäistä.
Olen tyytyväinen, lapset asuvat kaikki eri kaupungeissa 100 -600 kmn päässä minusta.
Toivottavasti en ole taakka heille koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten paljon hoidettavia asioita on? Olen joskus, vuosia sitten, hoitanut tuttavani sähköpostiasioita, aikaa meni max puolituntia viikossa.
Mihin ihminen joka ei itse osaa käyttää tietokonetta tai älykännykkää tarvitsee sähköpostia? Ei mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku muu naissukulainen joka voisi tehdä sen? Jos et jaksa omien asioiden lisäksi. Ilmoittaako hän ajoissa sähköpostiasiat, laskut osaat ennakoida, maksaa tiettynä samana ajankohtana kuussa. Laskut saa verkkopankkiin, jossa ne voi puhelimella hyväksyä. Entä apteekkitilaukset tai verkkokauppa. Onko ikää sen verran ettei enää opi, muista tai uskalla. Täti ei koskaan oppinut eri näppäimiä, halunnut käyttää koneita ja ne ovat eri laitteissa eri paikassa, oli ikää jo. Onko hänellä varaa tietokoneeseen ja entä huollot.
Millä tavalla kikkeli estää asioiden hoitamisen?
Mutta myös toisinpäin, älkää olettako että äiti hoitaa lapsianne viikonloput ja lemmenlomat, lemmikkielukat lomilla.
Maksan äitini laskut verkossa kerran kuukaudessa, koska hän ei osaa ja on
aika vanha (80 v.) opetellakseen netin käyttöä.
Aluksi se oli vähän rasittavaa, mutta
nykyään olen hyväksynyt sen, että
vanhemmistani on tullut vanhoja ja
he tarvitsevat apua.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen äiti ja mummu, jo 68 v, neuvon sinua sanomaan suoraan ja rauhallisesti äidillesi, että et jaksa ottaa yhtään lisää tehtäviä. Kerro, että jos et selviä itse, pitää hankkia edunvalvoja. Noi tietsikkajutut pelottaa monia, mutta kun pakon eteen pannaan niin kyllä ne oppii. Minä tein sellaista työtä, jossa oli pakko oppia hyvin vähällä koulutuksella, toimistosihteeri kun olin. Ja niin sitä vaan opittiin siinä kaiken työn ohessa.
Juuri näin. Ja on olemassa paljon senioreille suunnattuja kursseja missä opetetaan tietokoneen käyttöä. Paikallisilla seurakunnillakin on ollut opastusta. Ohjaa äitiäsi tällaisen pariin. Ja huolehdi omasta jaksamisestasi!
Meidän porukoissa on ollut tapana auttaa puolin ja toisin vähän kaikessa. Sellainen perhekulttuuri auttaa jaksamaan. Kaikki eivät hallitse kaikkea ja on tilanteita missä muiden apu ja tuki on tärkeää. Olen saanut apua lasten hoidossa, koirien hoidossa talousasioissa,
muutoissa, remonteissa jne ja nyt autan mielelläni ikääntyviä vanhempiani missä ikinä apua tarvitsevat.
Saisivat pankit kehittää nettiin jotain yksinkertaisempaa mallia esim. senioreille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanot että varaat hänelle aja edunvalvojalle ja hän voi siellä keskustella pankki asioistaan.
Tuosta vasta syyllistystä tulisikin! Etkö voi sen vertaa oman perheen jäsentä auttaa että. . . ! Passittaisit ventovieraalle, EI KIITOS!!!!! niin nuo sanoisivat.
Ei apEtkö ymmärtänyt että kirjoittaja tarkoittikin juuri sitä että äiti havahtuisi että näinkin hullusti voisi käydä.
Se vasta kalliiksi tulee ja itsemääräämisoikeus viedään. Joskus uhkaili, lahjonta ja kiristys toimii.
Työssäkäyvälle ihmiselle edunvalvoja? Ette taida olla oikein perillä asioista. Sitä on aika vaikea saada täysin dementoituneelle 85-vuotiaallekin.
Osat vaihtuu. Minä olen jo 20 vuotta hoitanut äitini asioita. Olen alle 50 vuotias.
Suomi-valtuutus niin voit monia asioita kotoasi hoitaa äidillesi, sekä käyttöoikeus hänen tiliinsä. Maksut e-laskuina itsestaan maksuvat ja loput sinä.
Vähennä työtä jos väsyttää. Minä olen hoitanut äidin vaikka on ollut työuupumus, masennus, unettomuus ja syöpä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta myös toisinpäin, älkää olettako että äiti hoitaa lapsianne viikonloput ja lemmenlomat, lemmikkielukat lomilla.
Minkä ikäisistä sinä luulet tässä ketjussa keskusteltavan?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen äiti ja mummu, jo 68 v, neuvon sinua sanomaan suoraan ja rauhallisesti äidillesi, että et jaksa ottaa yhtään lisää tehtäviä. Kerro, että jos et selviä itse, pitää hankkia edunvalvoja. Noi tietsikkajutut pelottaa monia, mutta kun pakon eteen pannaan niin kyllä ne oppii. Minä tein sellaista työtä, jossa oli pakko oppia hyvin vähällä koulutuksella, toimistosihteeri kun olin. Ja niin sitä vaan opittiin siinä kaiken työn ohessa.
Ei kannata ottaa edunvalvojaa.
Se valvoo lähinnä, että saa itse mahdollisimman paljon rahaa.
Kannattaa ryhtyä vanhempiensa edunvalvontavaltuutetuksi.
Tuttava on 60 v ja aivan käsittämättömän avuton monessa asiassa. Jääräpäisenä ihmisenä ei halua edes opetella tietokoneen yms käyttöä. Joka asiaa on kysymässä muilta, ei edes yritä mitään. Joskus ihmettelen miten hänen lapset jaksaa käydä huolehtimassa joka asian. Ihankuin pikkulapsi. Mitä sitten kun oikeasti on vanha ja tulee muistamattomuutta ja muuta? Huhhei..
Onko kaupungissasi it-opastusta vanhuksille? Osta hänelle aika sellaiseen.
Itse olen joskus ollut töissä sellaisessa, jossa ihan kädestä pitäen opetettiin vanhuksia tai muita telnologian kelkasta pudonneita ihan kädestä pitäen. Ovat yleensä aika halpoja palveluita.
Uskon, että oppi menee paremmin perille kun joku ihan ulkopuolinen neuvoo.
Miten äitisi on selvinnyt työssä ja miten hoitanut pankkiasiat tähän mennessä? Älä suostu. Työikäinen, terve ihminen vastaa itse elämästään. Pakko oppia, jos halua adiat hoidettavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisistä sinä luulet tässä ketjussa keskusteltavan?
Työikäinen on aloittajN äiti
Äidilläsi tuntuu olevan aimo annos isotissienergiaa, kuten minulla! Hän on alfa luonnoltaan. Sinun pitäisi lopettaa nuriseminen ja reipastua vähän.