Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äitini vaatii, että hoidan vapaa-ajallani kaikkia hänen asioitaan pankkijutuista shköpostiin. En jaksa.

Vierailija
29.12.2022 |

Ja syyllistää minua, jos en jaksa, jos en kertakaikkiaan jaksa. Minulla on kuormittava työ ja omatkin asiat hoidettavanani, mutta äitini on sitä mieltä, että hänen ei tarvitse itse opetella edes sähköpostin käyttöä, koska "ei hänen ennenkään ole tarvinnut", joten hän ei sitä nytkään tee. Pitäisikö minun vain kylmästi jättää hänet oman onnensa nojaan? Ehkä mieli sitten muuttuisi, kun olisi pakko hoitaa itse omat asiansa? Ja kyse ei ole mistään vanhasta eläkeläisestä vaan työikäisestä ihmisestä...

Kommentit (95)

Vierailija
41/95 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikella kunnioituksella, mutta miten työikäinen on näiltä opeilta onnistunut välttymään? Sähköposti on ollut arkipäiväistä elämää noin 25 vuotta jo, verkkopankin käyttö noin 20 vuotta.

Vierailija
42/95 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole hyvä ja ole hyvä lapsi. Äitisi kasvatti sut kun olet pieni. Nyt sun vuoro. Please!

Se ei ollut minun valintani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/95 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkiseen puoleen kantaa ottamatta, mutta käytännön kokemus:

Edesmennyt isäni kun hommasi tietokoneen ja verkkopankkitunnukset... Verkkopankkia ei koskaan suostunut itse opettelemaan, mutta kaikki hoitui lopulta melko helposti siten, että pankissa laittoivat kaikki toistuvat maksut e-laskuiksi, jotka lähtivät tililtä automaattisesti. Tarvitsi siis minun apua sen kanssa hyvin harvoin - ei edes joka kuukausi.

Muuten sitten opetin hänelle spostin käytön ja sen lisäksi hupihommia, kuten youtube ja yle areena. Sähköpostia käytti hyvin vähän - ei tarvinnut juurikaan - mutta youtubesta taisi sitten kuunnella musiikkia ja katsoa jotakin komediapätkiä ihan päivittäin. Opettaessa minulla kesti hetki ymmärtää, että asiat pitää opettaa IHAN alusta - aloittaen koneen käynnistämisestä ja siitä, miten hiiri tai tekstinsyöttökenttä toimii. Askel askeleelta -ohjeilla osasi sitten mennä näille määrätyille sivuille, ja etsiä sieltä asioita.

Varsinkin se youtuben rajaton musiikkivalikoima teki häneen suuren vaikutuksen, ja muutti asennetta ratkaisevasti teknologiamyönteisemmäksi!

Vierailija
44/95 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhukset heittäytyvät mielellään avuttomiksi, jotta muut hoitavat hommat. Älkää menkö halpaan.

Vierailija
45/95 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työikäisen ihmisen pitää osata hoitaa asiansa. Eri asia jos on alkava muistisairaus ja jo työkyvyttömyyseläkkeellä.

Vierailija
46/95 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku muu naissukulainen joka voisi tehdä sen? Jos et jaksa omien asioiden lisäksi. Ilmoittaako hän ajoissa sähköpostiasiat, laskut osaat ennakoida, maksaa tiettynä samana ajankohtana kuussa. Laskut saa verkkopankkiin, jossa ne voi puhelimella hyväksyä. Entä apteekkitilaukset tai verkkokauppa. Onko ikää sen verran ettei enää opi, muista tai uskalla. Täti ei koskaan oppinut eri näppäimiä, halunnut käyttää koneita ja ne ovat eri laitteissa eri paikassa, oli ikää jo. Onko hänellä varaa tietokoneeseen ja entä huollot. 

Naissukulainen????

Vierailija
47/95 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset heittäytyvät mielellään avuttomiksi, jotta muut hoitavat hommat. Älkää menkö halpaan.

Niin mutta kun kyseessä on työikäinen ihminen, ei vanhus. :D

Vierailija
48/95 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän millaista tuo on. Vanha isäni on myös syyllistäjä jos en toimi hänen toiveidensa mukaan.

Jos sanon, etten jaksa jotain, niin alkaa surullinen huokailu, että miten minä nyt tämän hoidan, vanha ihminen, huokailua. No hän on vanha ja yritän jaksaa. Mutta aina ei jaksaisi kun on työ, oma perhe ja monta muutakin asiaa hoidettavana.

Vierailija
49/95 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun seitsenkymppiset vanhempani hoitavat suvereenisti kaikki tietokoneasiansa itse.

Ovat jopa parempia kuin minä.

Ei se iästä ole kiinni, vaan oppimishaluista...

Vierailija
50/95 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköposti ei ole mikään välttämätön. Laskut voi maksaa vanhalla systeemillä, allekirjoietut siirtolaput pankkiin kuoressa.

Tiliotteet voi pyytää paperisena, tosin ne kuin myös paperilaskut maksavat.

Meidän suvussa on kunnia-asia pärjätä itse, edellämaintulla tavalla toimii yhdeksänkymppinen sisar. Vähän nuorempi veli pikkupaikkakunnalla käy pankin tiskillä, pienillä paikallispankeilla on niitä.

Olen 76, pärjään vielä ihan hyvin netin kanssa. Ei pitäis tietty kehua, yöllä voi aivohalvaus iskeä.

Pankkiin voi tehdä myös suoraveloitussopimuksen ettei tarvitse joka laskua sinne kiikuttaa ainakin joka kk tulevista laskuista.Tiliote tulee kotiin kk lopussa ja siitä näkee mitä on mennyt.Näin ainakin minä hoidin äitini asiat tosin olin hänen edunvalvojansa ja pystyin koneella maksamaan ne muut joita ei joka kk tullut.

Vierailija
51/95 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syylistämiseen: Kyseessä on väkivaltaisen äidin tapa hallita aikuista lastaan. Oliko teillä väkivallan tai muun rangaistuksen uhkaa jos et totettut lapsena, esim. sait tukkapöllyn jos ruokaa tippui lattialle tai kotiarestia jos et tiskaa koulusta tullessa? Tuo "mitä muutkin ajattelevat" on sen uhkailun jatke nyt vaan aikuisena. Äitisi antaa ymmärtää että kertoo muille "miten huono lapsi olet", ja on huomannut että syyllistyt ja tottelet. Valta-asetelma.

Oma äiti toimi juuri noin, ja menin lopulta itse maksettuun psykoterapiaan. Vapauduin, kun ymmärsin että kyse ei ole minun riittävästä toiminnasta apuna vaan siitä, että äitini on manipuloiva, ja hän käyttää lapsuudessa väkivallalla muodostettua valta-asemaansa edelleen. Lapsena peloteltu lapsi alitajuisesti pelkää äitiään. Suosittelen terapiaa muillekin.

Ennen kuin pääsin irti, tuo äidin kiristäminen meni jo ihan naurettavuuksiin jo. Jopa kunnan kirkkoherra kuulemma kadulla ihmetteli, miten kaamea lapsi olen, kun en toiselta paikkakunnalta joka aamu tule tekemään lumitöitä äidilleni. Siivotakin olisi pitänyt, vaikka oli ihan hyvävointinen ihminen. Eli oikeasti äitini haukkui minua jopa vastaantulijoille, saadakseen tahtonsa läpi.

Terapian jälkeen tuntui muuten tosi hyvältä sanoa: "jos ystäväsi ja naapurisi jatkuvasti minua haukkuvat, niin etkö sinä äitinä ikinä puolusta omaa perhettäsi. En pitäisi tuollaisia ystäviä elämässäni." Ai että hymyilytti katsoa, miten manipuloijan keinot valui katuojaan.

Vierailija
52/95 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ja miksi hänellä on ylipäätään sähköposti, jos ei osaa sitä käyttää? Työikäinen vielä? On aika mennä jollekin tietokoneen peruskäyttökurssille, missä opetaan koneen käyttöä kädestä pitäen koneen käynnistämisestä lähtien.

Vierailija
53/95 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö siellä työpaikalla saa opastusta s-postin käyttöön? Useassa paikassa vaaditaan tietokoneen ajokortti, jossa harjoitellaan perusasioita. Voi myös mennä kirjastoon tai kansalaisopiston kurssille opettelemaan, jos ei ole töissä.

Vierailija
54/95 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisivat pankit kehittää nettiin jotain yksinkertaisempaa mallia esim. senioreille.

Yksinkertaisempaa miten?

Kirjaudu sisään pankkiin.

Valitse Laskun maksaminen. Anna tiedot (samat kuin paperilaskussakin) ja hyväksy.

Kirjaudu ulos.

Mikä tässä on niin hirveän vaikeaa? Kuitenkin olettaisi, että iästä huolimatta lukutaito on säilynyt?

Vierailija
55/95 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syylistämiseen: Kyseessä on väkivaltaisen äidin tapa hallita aikuista lastaan. Oliko teillä väkivallan tai muun rangaistuksen uhkaa jos et totettut lapsena, esim. sait tukkapöllyn jos ruokaa tippui lattialle tai kotiarestia jos et tiskaa koulusta tullessa? Tuo "mitä muutkin ajattelevat" on sen uhkailun jatke nyt vaan aikuisena. Äitisi antaa ymmärtää että kertoo muille "miten huono lapsi olet", ja on huomannut että syyllistyt ja tottelet. Valta-asetelma.

Oma äiti toimi juuri noin, ja menin lopulta itse maksettuun psykoterapiaan. Vapauduin, kun ymmärsin että kyse ei ole minun riittävästä toiminnasta apuna vaan siitä, että äitini on manipuloiva, ja hän käyttää lapsuudessa väkivallalla muodostettua valta-asemaansa edelleen. Lapsena peloteltu lapsi alitajuisesti pelkää äitiään. Suosittelen terapiaa muillekin.

Ennen kuin pääsin irti, tuo äidin kiristäminen meni jo ihan naurettavuuksiin jo. Jopa kunnan kirkkoherra kuulemma kadulla ihmetteli, miten kaamea lapsi olen, kun en toiselta paikkakunnalta joka aamu tule tekemään lumitöitä äidilleni. Siivotakin olisi pitänyt, vaikka oli ihan hyvävointinen ihminen. Eli oikeasti äitini haukkui minua jopa vastaantulijoille, saadakseen tahtonsa läpi.

Terapian jälkeen tuntui muuten tosi hyvältä sanoa: "jos ystäväsi ja naapurisi jatkuvasti minua haukkuvat, niin etkö sinä äitinä ikinä puolusta omaa perhettäsi. En pitäisi tuollaisia ystäviä elämässäni." Ai että hymyilytti katsoa, miten manipuloijan keinot valui katuojaan.

Hyvin sanottu. Lisähuomiona vielä, että fyysisellä väkivallalla "kasvatettua" lasta lisäksi vielä syyllistetään siitä, että hän on huono lapsi ja siksi ansaitsee väkivaltaa, joten luulee itsekin olevansa kohteluunsa syyllinen. Tätä henkistä väkivaltaa jatketaan sitten lapsen aikuistuttua. Terapiassa tulee oivalluksia juuri tästä, että syy onkin väkivaltaisessa vanhemmassa, ei lapsessa. Silloin on helpompaa haistattaa manipulaattori-äidille pitkät.

Vierailija
56/95 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala tilanne. Mutta ei varmaan parane sillä, että annat vain periksi, jotenkin sun on vain saatava äitisi opettelemaan ne asiat itse. Helppo tietysti sanoa, mutta ei siihen oikein muutakaan ratkaisua ole.

Vierailija
57/95 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaa laskut suoraveloitukseen. Mitä muita asioita pitäisi tietokoneella hoitaa?

Vierailija
58/95 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan tule yllätyksenä ettei suuret ikäluokat ole diginatiiveja? Itse käytän aina osan lomastani neuvomalla ikääntyviä sukulaisiani digiasioissa. Konfiguroin sähköposteja, skypejä yms nettipankkisovelluksia enkä ole koskaan pitänyt sitä ongelmana. Yhtä neuvoin kärsivällisesti miten käytetään googlen hakua :) Eniten ärsyttää se, että esim. verkkopankeista tai muista palveluista tulee uusia versioita ja kun sivuja on vähän päivitetty, ei "vanhus" enää vanhoilla ohjeilla pääse palveluun.

Vierailija
59/95 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä oman onnensa nojaan. Neuvo hänelle yksinkertaisin sähköpostin käyttö. Kai hän sentään kirjoittaa osaa? Laita valmiiksi hänelle tärkeimmät osoitteet, joille hän viestiä laittaa.

Sama pankkiasioissa. Opeta hänet käyttämään nykyaikaisimpia ja helpoimpia maksutapoja. Jos ei opi, se on hänen valintansa. 

Sinä olet aikuinen! Useimmat lapset oppivat sanomaan äidilleen jyrkästi EI jo kolmevuotiaina, viimeistään murrosiässä. Opettele nyt sinäkin.

Syyllisyys ja huono omatunto ovat sitten luku erikseen. Niistä voisi kirjoittaa kirjan, pitäisiköhän minun alkaa? Taidan olla aivan liian paatunut. En tuntenut pienintäkään syyllisyyttä, kun viimein sain dementoituneen omaishoidettavan laitokseen ja vaadin asiallista hoitoa. "Teillä on vaan huono omatunto, kun olette joutuneet luopumaan..." totesi lääkäri. Luopumaan?! No ei todellakaan pidetty kiinni kynsin ja hampain emmekä olisi halunneet luopua vaan käytännössä väkisin työnsimme hoitoon.

Vierailija
60/95 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hoidan äitini asiat. Eipä niitä montaa ole per kk, yleensä ei yhtään.

Joskus katson aikatauluja . Pieni vaiva