Äitini vaatii, että hoidan vapaa-ajallani kaikkia hänen asioitaan pankkijutuista shköpostiin. En jaksa.
Ja syyllistää minua, jos en jaksa, jos en kertakaikkiaan jaksa. Minulla on kuormittava työ ja omatkin asiat hoidettavanani, mutta äitini on sitä mieltä, että hänen ei tarvitse itse opetella edes sähköpostin käyttöä, koska "ei hänen ennenkään ole tarvinnut", joten hän ei sitä nytkään tee. Pitäisikö minun vain kylmästi jättää hänet oman onnensa nojaan? Ehkä mieli sitten muuttuisi, kun olisi pakko hoitaa itse omat asiansa? Ja kyse ei ole mistään vanhasta eläkeläisestä vaan työikäisestä ihmisestä...
Kommentit (95)
Minunkin äitini syyllisti minua aina jos en jaksanut jotain!
On kyllä edelleenkin tosi paha mieli ja muistot siitä käytöksestä.
Ja syyllistys meni vielä niin, että ajattele, mitä muut sinusta sitten ajattelevat, ei kylläkään vaatinut auttamaan itseään, mutta olisi itse koittanut varmaan mairitella itseään aikaansaavalla lapsella tai en tiedä jotain
Sanot että varaat hänelle aja edunvalvojalle ja hän voi siellä keskustella pankki asioistaan.
Vierailija kirjoitti:
Tarjoudu opettamaan hänelle. Ole sitten kärsivällinen.
Kuule jos se olisi mahdollista, niin eiköhän se henkilö olisi itse jo pyytänyt? Luuletko sinä, että joku ihan vain huvikseen syyllistää toisia? Ettei vain ole tullut AJATELLEEKSI, että aiheuttaa toiselle pahaa sillä ja olisi parempi, jos vaikka suostuisi opettelemaan? Ei ne aio mitään oppia, menisi hyvä käskytysvalta ihan hukkaan.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Sanot että varaat hänelle aja edunvalvojalle ja hän voi siellä keskustella pankki asioistaan.
Tuosta vasta syyllistystä tulisikin! Etkö voi sen vertaa oman perheen jäsentä auttaa että. . . ! Passittaisit ventovieraalle, EI KIITOS!!!!! niin nuo sanoisivat.
Ei ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule jos se olisi mahdollista, niin eiköhän se henkilö olisi itse jo pyytänyt? Luuletko sinä, että joku ihan vain huvikseen syyllistää toisia? Ettei vain ole tullut AJATELLEEKSI, että aiheuttaa toiselle pahaa sillä ja olisi parempi, jos vaikka suostuisi opettelemaan? Ei ne aio mitään oppia, menisi hyvä käskytysvalta ihan hukkaan.
Eri
Kyllä varmaan suostuu, jos ap tuputtaa opettamistaan.
Itse pyydän usein tytärtäni auttamaan, mutta hän ei jaksa kärsivällisesti opettaa. Olen 58.
Mä laittaisin itse hoitamaan. Jos ei osaa, niin marssikoon pankkiin. Liian monta vuotta katsoin omaa äitiäni samassa tilanteessa. Hänen piti hoitaa kaikki mummon asiat. Ja palkaksi sai haukut ja vähättelyt. Kiittämättömyys on maailman palkka.
Minulla äiti oli juuri tuollainen. Otan osaa, eikä tuo ainakaan ajan myötä parane. Olisinpa itse tajunnut laittaa rajoja ajoissa. En muistele häntä kovin hyvällä.
Ehdota vaihtokauppaa. Palvelu palveluksesta. Jos sinä hoidat mainitut asiat äidillesi, hän valmistaa sinulle viikon ruuat, käy kaupassa tmv.
Onko joku muu naissukulainen joka voisi tehdä sen? Jos et jaksa omien asioiden lisäksi. Ilmoittaako hän ajoissa sähköpostiasiat, laskut osaat ennakoida, maksaa tiettynä samana ajankohtana kuussa. Laskut saa verkkopankkiin, jossa ne voi puhelimella hyväksyä. Entä apteekkitilaukset tai verkkokauppa. Onko ikää sen verran ettei enää opi, muista tai uskalla. Täti ei koskaan oppinut eri näppäimiä, halunnut käyttää koneita ja ne ovat eri laitteissa eri paikassa, oli ikää jo. Onko hänellä varaa tietokoneeseen ja entä huollot.
Syyllistämistä vaan oppia sietämään syyllistymättä.
Et tule koskaan pystymään opettamaan äitiäsi olemaan syyllistämättä. Ei niin vanha enää sellaitsta kultuturimuutosts opi. Sinä sen sijaan voit oppia olemaan syyllistymättä. Jos itse tiedät toimivasi oikein, et syyllisty, vaikka toinen sanoisi ja vaatisi mitä.
Se, mikä on oikein, onkin sitten vaikeampia asia. Se, että sinä et jaksa, ei tietenkään voi olla oikein. Jos äitisi ei osaa, ei myöskään voi olla oikein hylätä häntä yksin. Oikean ratkaisun täytyy löytyä joko siitä, että äitisi asioiden hoitamiselle varataan asianmukainen rajoitettu aika ja ajankohta esim 2h/kk ja siitä maksetaan sinulle palkkio, tai ettätuo palvelu hankitaan esim edunvalvonnasta. Tai joku vastaava järjestely. Päätä sopiva ja pidä siitä sitten kiinni, äläkä suostu syyllistymään vaikka toinen vaatisi mitä.
Vähän samanlaisessa tilanteessa olen isäni kanssa. Hän ei halua opetella mitään tiekoneeseen etäisesti liittyvääkään ja hänellä on iankaikkisen vanha kapula puhelimena. Mä sitten maksan laskut ja hoidan, jos jotain netissä hoidettavaa on. Joskus ärsyttää. Muuten isä on kyllä ihan kätevä ja pätevä, mutta tässä asiassa heittäytynyt ihan lapseksi. Isä kyllä maksaa mulle näistä palveluksista, että sikäli milla ei ole valitettavaa.
Sähköposti ei ole mikään välttämätön. Laskut voi maksaa vanhalla systeemillä, allekirjoietut siirtolaput pankkiin kuoressa.
Tiliotteet voi pyytää paperisena, tosin ne kuin myös paperilaskut maksavat.
Meidän suvussa on kunnia-asia pärjätä itse, edellämaintulla tavalla toimii yhdeksänkymppinen sisar. Vähän nuorempi veli pikkupaikkakunnalla käy pankin tiskillä, pienillä paikallispankeilla on niitä.
Olen 76, pärjään vielä ihan hyvin netin kanssa. Ei pitäis tietty kehua, yöllä voi aivohalvaus iskeä.
Miten on mahdollista ettei työikäinen ihminen opi noin yksinkertaisia asioita?
Nykyisin on mahdollista pakata apua tietokonejuttuihin siis että opetetaan asioita asiakkaalle.
AP, sano äidillesi että hän on vastuussa omista asioistaan ja voit avustaa häntä ostamalla ulkopuolista apua
Vierailija kirjoitti:
Et tule koskaan pystymään opettamaan äitiäsi olemaan syyllistämättä. Ei niin vanha enää sellaitsta kultuturimuutosts opi. Sinä sen sijaan voit oppia olemaan syyllistymättä. Jos itse tiedät toimivasi oikein, et syyllisty, vaikka toinen sanoisi ja vaatisi mitä.
Se, mikä on oikein, onkin sitten vaikeampia asia. Se, että sinä et jaksa, ei tietenkään voi olla oikein. Jos äitisi ei osaa, ei myöskään voi olla oikein hylätä häntä yksin. Oikean ratkaisun täytyy löytyä joko siitä, että äitisi asioiden hoitamiselle varataan asianmukainen rajoitettu aika ja ajankohta esim 2h/kk ja siitä maksetaan sinulle palkkio, tai ettätuo palvelu hankitaan esim edunvalvonnasta. Tai joku vastaava järjestely. Päätä sopiva ja pidä siitä sitten kiinni, äläkä suostu syyllistymään vaikka toinen vaatisi mitä.
Toi on täyttä schpaskaa. Kyllä voi syyllistyä, vaikkei tee mitään väärin ihan vain siitä, että toinen on opettanut sinussa olevan vikaa. Esim. että kuka tahansa NORMAALI jaksaisi ja ihmisen on myös mahdotonta tietää, että toimii oikein, jos se oma kasvatus on ollut päinvastaista, eli oikein tehdessä syytetään tekevän väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EriKyllä varmaan suostuu, jos ap tuputtaa opettamistaan.
Itse pyydän usein tytärtäni auttamaan, mutta hän ei jaksa kärsivällisesti opettaa. Olen 58.
Eli ihan toinen tarina, tajuatko, aivokääpiö? Osat päinvastoin ja sinä selkeästi täysin pahvi.
Minä olen äiti ja mummu, jo 68 v, neuvon sinua sanomaan suoraan ja rauhallisesti äidillesi, että et jaksa ottaa yhtään lisää tehtäviä. Kerro, että jos et selviä itse, pitää hankkia edunvalvoja. Noi tietsikkajutut pelottaa monia, mutta kun pakon eteen pannaan niin kyllä ne oppii. Minä tein sellaista työtä, jossa oli pakko oppia hyvin vähällä koulutuksella, toimistosihteeri kun olin. Ja niin sitä vaan opittiin siinä kaiken työn ohessa.
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet oikea kiusaajan lakeija, puolustamassa syyllistäjää. Minun äitini käytti tuota lisäkiusaamiskeinona, eli mä en kuulemma vois syyllistyä, jos kokisin tekeväni oikein!
No ei se niin välttämättä ole! Ensin se toinen on ilkeä sinulle ja kun et halua auttaa, niin teetkö oikein???????????????????? Teetkö? Et välttämättä!
Mutta jos sanot, että en halua siksi auttaa, että olit ilkeä, syyllistetään lapsi taas!!!!!
Tavallaan ihan totta joo. Ei ne asiat aina niin mene, että syyllistyvä toimisi oikein, mutta syyllinen voi silti olla se syyllistäjä. Mutta jos hän ei näe sitä, syylliseksi laitetaan oma lapsi. Kokemusta on ja sinunlaisesi olette pahinta . . .ittua siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta vasta syyllistystä tulisikin! Etkö voi sen vertaa oman perheen jäsentä auttaa että. . . ! Passittaisit ventovieraalle, EI KIITOS!!!!! niin nuo sanoisivat.
Ei ap
Etkö ymmärtänyt että kirjoittaja tarkoittikin juuri sitä että äiti havahtuisi että näinkin hullusti voisi käydä.
Se vasta kalliiksi tulee ja itsemääräämisoikeus viedään. Joskus uhkaili, lahjonta ja kiristys toimii.
Ole hyvä ja ole hyvä lapsi. Äitisi kasvatti sut kun olet pieni. Nyt sun vuoro. Please!