Kysymyksiä päivähoidosta ? Phn työtekijä paikalla...
Ihan vaan sen takia kyselen kun usein olen nähnyt kysymyksiä / ihmettelyjä päivähoidosta ja sen toiminnasta tai toimimattomuudesta .
Kommentit (32)
En ottaisi ohjeita loukkaavina - päinvastoin helpottaisi omaa tyätä kun ei tarvitsisi pähkäillä pukemisen kanssa ! Mutta tämä on mun mielipide - joku toinen voisi kyllä loukkaantua... Kysy asiaa suoraan lapsesi pkn hlökunnalta ! Itse ainakin vastailen mielummin kysymyksiin kun mietin teinkö oikein / väärin pukiessani lasta tänään . Helpottaa kaikkien oloa !
Silti sanoisin että se on enemmän kiinni siitä , haluaako hlökunta ulkoilla !
Tietysti mitää yleispätevää selitystä en pysty asiaan sanomaan , mutta omasta työkokemuksestani ja omien lasten pkn toimintaa seurattuani , kyse on enemmäkin hlökunnan viitseliäisyydestä pukea koko kuravaaterepertuaaria lasten päälle ja tosiaan siitä , kuka siellä ulkona viihty aikuisista ja kuka ei .
Minun mielipide on , että VAATIKAA vanhemmat enemmän ulkoilua ! Kyllä lapset viihtyvät ja jaksavat ulkoilla säällä kuin säällä jos on oikeat varusteet ! Paras selitys minkä olen omien lasteni pkssa kuullut , kun ei menty ulos sadesäällä , oli se ettei kaikilla ollut asianmukaisia varusteita eikä pkssa tarpeeksi varavarusteita... ja hah-hah haa ...
helpottaa hoitoon menoa kun täyttää 3 vuotta? Miten yleensä menee ujoilla 3-vuotisilla hoidon aloitus. Vähän hirvittää...
Näin äkkiseltään vastaisin tähän , että kyse on ryhmästä , missä lapsi opettelee sekä henkisesti tärkeitä taitoja että fyysisesti myös . Eli samassa paketissa löytyy molempia osa-alueita hyödyntäviä asioita . Jos tarkennat vielä missä yhteydessä tämä asia on , osaan paremmin vastata .
Eli JOS ja toivottavasti tämä järjestely hoitopaikalle sopii , niin voisitte aloittaa hoitoon tutustumisen jo kk ennen hoidon aloittamista . Sovitte ajat hoitopaikalle parhaiten sopiviksi ja sitten käytte siellä USEIN ! Niin ulkona kuin sisällä YHDESSÄ ! Osallistutte normaaliin toimintaan , ainut ero on siinä että jompi kumpi tai mahdollisesti molemmat vanhemmat ovat mukana koko ajan .
Vähennät sitten omaa läsnäoloasi " loppua kohden " . Eli jätät lapsesi ensin vähäksi aikaa rymään yksin ja pidennät aikoja vähän koko ajan . Harjoittelette samalla vaikeita eronamistilanteita . Sekin helpottaa kun todellinen arki koittaa ja on kiire .
fyysiseen kiusaamiseen?
Lapseni 3-5v. ryhmässä (21 lasta), jossa todella paljon poikia, ja meno on hurjaa.. Joutunut siis em. kohteeksi :( Toisaalta tiedän, että henkilökunta on lujilla tuon porukan kanssa, joten eivät varmaan vaan ehdi/jaksa puuttua joka " välikohtaukseen" . Mutta mitä minulla on oikeus vanhempana vaatia?? Kun näkisin, että em. asioissa pitäisi pk:ssa olla nollatoleranssi..
nimittelyä ! Näihin tilanteisiin puututaan meillä heti ja asiat käydään läpi lasten kanssa !
Sinuna ottaisin asian puheeksi lapsesi ryhmässä . Välttämättä ryhmän aikuiset eivät ole tilannetta edes havainneet ! Kun on paljon lapsia ja touhua ja meteliä riittää , välttämättä joka sanaa ei kuule .
Lapsella todettu puheenviivästymä ja muilta osin tutkimukset kesken .
12 lapsen pienryhmässä on ja kaikki tuntuu olevan kunnossa . Pelottaa vain kun ei lapsi itse osaa väärinkohtelusta kertoa .
Siellä on enemmän aikuisia kuin normaaliryhmässä ja enemmän tilaisuuksia havannoida lasta . Mutta edelleen avoimuus hläkunnan kanssa kannattaa ! Kysy asiasta !
Osaatko sanoa syytä? Sanoivat että jos vähän henkilökuntaa niin menevät klo 4 pihalle. Miksiköhän ei hommata tarpeeksi henkilökuntaa että lapset pääsisivät edes pihalle. Väärin minusta että lapset joutuvat kärsimään siitä ettei aikuiset jaksa seisoskella pihalla. Sanoi että heillä niin vähän henkilökuntaa että yksi joutuisi 3-5 seisomaan ulkona
mitä milläkin kelillä laitetaan päälle - huonoja yhdistelmiä on ollut meinaan viime aikoina
Tajuan kyllä, ettei päiväkotihenkilökunta voi tietää joka lapsen haalarin ominaisuuksia, ja kuinka viluinen/hikoileva kukin on, joten ei kai se ole ihme, jos ei oma kullanmuru ole aina optimaalisesti puettu
Ohjelappu tuntuisi silti jotenkin loukkaavalta heidän ammattitaitoaan kohtaan. Olisiko se sinusta epäkohteliasta?