Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HSL matkalippu kallistuu AB-alueella sunnuntaina

Vierailija
29.12.2022 |

AB-kertalippu maksaa jatkossa 3,10 euroa ja 30 vuorokauden lippu 70,60 euroa.

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/5625276

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reikäkortit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesittekö, että Tallinnassa on ilmainen joukkoliikenne tallinnalaisille?

Täällä ei pääse julkisten kyytiin enää edes rahalla. :D

Täytyy sanoa että siinä vaiheessa jo toivoton olo, kun edes rahalla ei saa ostettua mitä tarvitsee tai haluaa.

Saa ostettua, kunhan tekee sen etukäteen eikä vasta liikennevälineessä herää siihen että hei mähän tarvitsen lipun.

Vierailija
42/57 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reikäkortit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa että siinä vaiheessa jo toivoton olo, kun edes rahalla ei saa ostettua mitä tarvitsee tai haluaa.

No kerran oli keväällä tilanne, että mulla meni yks päivä kaikki pieleen:

auto hajosi, en päässyt töistä sillä kotiin. Bussi ois lähtenyt läheltä ja oisin siihen just ehtinytkin iltavuoron jälkeen, mut käteinen ei enää käynytkään. En sitä ollut tiennyt aiemmin. Eikä mulla ollut mitään saldoa kortilla, kun olin korona-ajan mennyt omalla autolla jo pitkään. Mun puhelin oli vanha romu ja en ollut ehtinyt ostaa uutta. Hyvä ku sillä pysty enää soittaan ja tekstaan. Kamerakaan ei toiminut enää.

Vähänkö otti aivoon. Kotimatkaa oli melkein 15km ja kävelin sit kotiin. Oli melkein puoliyö, kun olin kotona. Olin myös aika huonossa kunnossa kun terveys reistaillut pitkään, mut jollain sisulla painelin kotiin. Itku kyllä meinasi tulla loppumatkasta, kun jalkoihin sattu niin hitosti. 

Loppumatkasta mietin sitäkin, että mitä jos kävis tielle makaan ni pääsiskö edes ambulanssikyydillä? :D

Kattelin niitä ohimeneviä busseja ja junia, mietin pummilla menemistäkin, mut v*tutus ja sisu ei antanut periksi. Siinä kävellessä ja kotiin raahautuessa päätin, että boikotoin kunnes käteinen alkaa käydä kuskille!

Maksaisin vaikka tasarahalla ni ei tarvis kenenkään odotella kolikoiden kaivelua!

Bussikorttikotelossa mulla aina ollut kympin seteli kriisitilanteita varten.

No se kriisi tuli ja ei varautuminen auttanutkaan.

HSL:ltä vielä tuli ärsyttävä vastaus palautteeseen, "että kannattaa varautua etukäteen tilanteisiin ja ladata saldoa kortille".

Niin, niin kannattaisi... :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos HSL opin taas ajamaan autolla. Kortti ollut kauan, mutta en uskaltanut ajaa. Ratikkalippu kun lopetettiin, pakotin itseni perheen auton rattiin. Nykyään kuljen vain autolla, pyörällä ja kävellen.

Vierailija
44/57 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka kannatitte kaikenmaailman mobiilimaksuihin siirtymistä:

nyt niitetään sitä, mitä kylvettiin, kun käteismaksu poistettiin > osa matkustajista katosi > matkustajamäärä pieneni > nostavat lippujen hintoja teiltä jäljelle jääneiltä asiakkailta.

Jos ei perinteisesti maksava asiakas kelpaa, niin sitten saavat olla ilman tai nostattaa hintojaan vaikka pilviin. Kohta heille ei jää edes mobiilisti maksavia asiakkaita tällä menolla...

Minun mielestäni on hyvä, että kuljettajat eivät enää myy lippuja. Bussit kulkevat nopeammin kun ei tarvitse odotella että mummot saavat kolikkonsa laskettua.

No siihenkin voisi olla joku ratkaisu:

vaikka automaatti sinne kyytiin, mihin voisi maksaa käteisellä tai kortilla. Tai hitusen kalliimpi maksu, jos ostaa kuskilta niinkuin se kyllä olikin jo.

Ymmärrän kyllä pointin ja on se sujuvuuskin kiva, mutta kuitenkin myös noilla "mummoilla", turisteilla, ja meillä arjen epäonnisilla, joilla ei aina asiat mene putkeen, tulisi olla oikeus matkustaa.

Lisäksi käteinen olisi ihan yleisesti ottaen ensiarvoisen tärkeä ja turvattava asia.

Käteisestä luopuminen koko yhteiskunnassa olisi iso virhe ja pikkuhiljaa meitä ollaan sitä kohti viemässä.

Sitä pitää vastustaa ennenkuin on liian myöhäistä!

Ratkaisu on jo, voi ostaa R-kioskilta valmiiksi lippuja jotka voi käyttää sitten kun niitä tarvitsee. Ne ovat sellaisia pahvisia kortteja jotka aktivoituvat kun ne näyttää lukijalle.

Tai jos omistaa HSL-kortin niin sille voi ladata arvoa matkoja varten.

Vierailija
45/57 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakunilassa saa kuunnella Soma lien huutoa muutenkin busseissa, nyt sitten kalliimmalla hinnalla. 🤮

Vierailija
46/57 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä on jo paljon runkolinjabusseja, joihin voi hypätä kyytiin keskiovista. Kätevää kulkea pummilla noissa. Tarkkana vaan ettei tuu tarkastajat bussiin, mut silloin voi äkkiä hypätä ulos ja oottaa seuraavaa bussia.

Vierailija
47/57 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nyt niitetään sitä, mitä kylvettiin, kun käteismaksu poistettiin > osa matkustajista katosi > matkustajamäärä pieneni > nostavat lippujen hintoja teiltä jäljelle jääneiltä asiakkailta.

Jos ei perinteisesti maksava asiakas kelpaa, niin sitten saavat olla ilman tai nostattaa hintojaan vaikka pilviin. Kohta heille ei jää edes mobiilisti maksavia asiakkaita tällä menolla...

Minun mielestäni on hyvä, että kuljettajat eivät enää myy lippuja. Bussit kulkevat nopeammin kun ei tarvitse odotella että mummot saavat kolikkonsa laskettua.

vaikka automaatti sinne kyytiin, mihin voisi maksaa käteisellä tai kortilla. Tai hitusen kalliimpi maksu, jos ostaa kuskilta niinkuin se kyllä olikin jo.

Ymmärrän kyllä pointin ja on se sujuvuuskin kiva, mutta kuitenkin myös noilla "mummoilla", turisteilla, ja meillä arjen epäonnisilla, joilla ei aina asiat mene putkeen, tulisi olla oikeus matkustaa.

Lisäksi käteinen olisi ihan yleisesti ottaen ensiarvoisen tärkeä ja turvattava asia.

Käteisestä luopuminen koko yhteiskunnassa olisi iso virhe ja pikkuhiljaa meitä ollaan sitä kohti viemässä.

Ratkaisu on jo, voi ostaa R-kioskilta valmiiksi lippuja jotka voi käyttää sitten kun niitä tarvitsee. Ne ovat sellaisia pahvisia kortteja jotka aktivoituvat kun ne näyttää lukijalle.

Et taida ollenkaan ymmärtää jutun jujua. Idea on juuri siinä käteismaksussa itsessään ja sen suorittamismahdollisuudesta juuri siinä liikennevälineessä.

Auttaa niissä tilanteissa, joissa ei ole se R-kioski lähellä, tulee niitä yllättäviä tilanteita elämässä, tai jos tulee vaikka tosi kiire siihen tiettyyn kulkuvälineeseen eikä ole aikaa kurvata ärrän kautta ja jonotella eka siellä.

Mut joo, siihen asti voimme kaikki vinkua vapaasti. Minä tätä epäkohtaa, te nousevia hintoja ja HSL katoavia asiakkaita.

Sitten myös joskus tulevaisuudessa voimme yhdessä haikailla käteisen perään, kun se on hävitetty yhteiskunnasta ja huomataan, ettei nuo sähköiset maksutavat aina joka olosuhteessa toimikaan ideaalisti ja olisi sittenkin kiva olla joku varavaihtoehto... Sitten alkavat isot johtajat pohtia, mikäs me keksittäis -ai niin meillä oli jo sellainen, mut se haluttiin poistaa käytöstä!

Vierailija
48/57 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakunilassa saa kuunnella Soma lien huutoa muutenkin busseissa, nyt sitten kalliimmalla hinnalla. 🤮

Sen siitä saa, kun ette halua käteisellä maksavia kantismummoja mukaan kyytiin!

Jäätte vähemmistöksi sinne nyt sitten... 

Vierailija
49/57 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryöstöhinta!

Vierailija
50/57 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida ollenkaan ymmärtää jutun jujua. Idea on juuri siinä käteismaksussa itsessään ja sen suorittamismahdollisuudesta juuri siinä liikennevälineessä.

Auttaa niissä tilanteissa, joissa ei ole se R-kioski lähellä, tulee niitä yllättäviä tilanteita elämässä, tai jos tulee vaikka tosi kiire siihen tiettyyn kulkuvälineeseen eikä ole aikaa kurvata ärrän kautta ja jonotella eka siellä.

Mut joo, siihen asti voimme kaikki vinkua vapaasti. Minä tätä epäkohtaa, te nousevia hintoja ja HSL katoavia asiakkaita.

Sitten myös joskus tulevaisuudessa voimme yhdessä haikailla käteisen perään, kun se on hävitetty yhteiskunnasta ja huomataan, ettei nuo sähköiset maksutavat aina joka olosuhteessa toimikaan ideaalisti ja olisi sittenkin kiva olla joku varavaihtoehto... Sitten alkavat isot johtajat pohtia, mikäs me keksittäis -ai niin meillä oli jo sellainen, mut se haluttiin poistaa käytöstä!

Sivusta ihmettelen, että miksi ei voi ladata kymppiä matkakortille hätätilanteita varten? Eikö sinulla ennen ollut mm. puhelinkortti, jolla saattoi soittaa kopista, jos tuli hätätilanne?

Vierailija
51/57 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reikäkortit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

auto hajosi, en päässyt töistä sillä kotiin. Bussi ois lähtenyt läheltä ja oisin siihen just ehtinytkin iltavuoron jälkeen, mut käteinen ei enää käynytkään. En sitä ollut tiennyt aiemmin. Eikä mulla ollut mitään saldoa kortilla, kun olin korona-ajan mennyt omalla autolla jo pitkään. Mun puhelin oli vanha romu ja en ollut ehtinyt ostaa uutta. Hyvä ku sillä pysty enää soittaan ja tekstaan. Kamerakaan ei toiminut enää.

Vähänkö otti aivoon. Kotimatkaa oli melkein 15km ja kävelin sit kotiin. Oli melkein puoliyö, kun olin kotona. Olin myös aika huonossa kunnossa kun terveys reistaillut pitkään, mut jollain sisulla painelin kotiin. Itku kyllä meinasi tulla loppumatkasta, kun jalkoihin sattu niin hitosti. 

Loppumatkasta mietin sitäkin, että mitä jos kävis tielle makaan ni pääsiskö edes ambulanssikyydillä? :D

Kattelin niitä ohimeneviä busseja ja junia, mietin pummilla menemistäkin, mut v*tutus ja sisu ei antanut periksi. Siinä kävellessä ja kotiin raahautuessa päätin, että boikotoin kunnes käteinen alkaa käydä kuskille!

Maksaisin vaikka tasarahalla ni ei tarvis kenenkään odotella kolikoiden kaivelua!

HSL:ltä vielä tuli ärsyttävä vastaus palautteeseen, "että kannattaa varautua etukäteen tilanteisiin ja ladata saldoa kortille".

Olisi tosiaan hyvä se lähimaksumahdollisuus näihin tilanteisiin. Mutta entå vakuutus, mä oon saanut Kaskosta hinauksen korjaamolle ja korvausta omista matkakuluista?

Vierailija
52/57 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivusta ihmettelen, että miksi ei voi ladata kymppiä matkakortille hätätilanteita varten? Eikö sinulla ennen ollut mm. puhelinkortti, jolla saattoi soittaa kopista, jos tuli hätätilanne?

Me muutettiin pk-seudulle 2008 ja silloin otin heti itelleni 30vrk seutulipun aina. Muistaakseni, tai ainakin siinä käsityksessä olin, että se oli sellainen (ainakin silloin) ettei sille pystynyt lataan saldoa.

Mies meni enempi omalla autolla ja hänellä oli sellainen kortti, millä oli arvoa ja se ei ollut henkilökohtainen. Sitä joskus esim. kesälomalla lainasin, jos omassa ei ollut kautta vielä.

Olin ollut aina siinä uskossa, ettei tolle mun kortille saanut ladattua rahaa. Mut ehkä se nykyään olisikin onnistunut, jos se systeemi oli muuttunut. Ei vaan koskaan ollut tullut selviteltyä asiaa, kun ei ollut ollut tarve + mulla oli aina se kymppi siellä mukana, jos olisinkin sattunut joskus unohtaan kauden jatkamisen.

Multa oli ihan täysin mennyt ohi, että oli tullut tuo linjaus ettei käteinen käy enää kuskille.

Nyt periaatteessa voisin toki ladata vaikka sen kympin hätävaraksi. Melkein teinkin niin.

Mutta ehkä oon sairaalloisen jäärä ja tällaisena yhden naisen mielenosoituksena en lataa enkä kannata HSL:ää. Eikä se auttaisi siinä kriisissä, jos se sun matkakortti on jäänyt kotiin eikä satu olemaan mukana.

Tässä on nyt periaate takana käteisen säilyttämiseksi, koska just näin sitä ollaan hävittämässä ihmisten arjesta ja kohta kokonaan.

p.s. Siitä puhelinkortista. Oon ehkä sen verran nuori mummo, ettei mulla muuten tainnut olla sitä. Oliko siinä välivaihe, ettei kolikot enää käyneet niihin? Taisi muuten olla, enpäs muistanut tota enää. Toisaalta ennen vanhaan toimi asiat ja just vaikka bussit niin hyvin sillä käteisellä, että maailmallakin pärjäsin hyvin ilman kännykkää ja puhelinkoppeja. :D Ranskassa olin lukion jälkeen töissä pari vuotta 2000-luvun ihan alussa eikä mulla ollut kännykkää. Siellä mentiin vaan kolikot ja setelit taskussa tyytyväisenä. :D

Vierailija
53/57 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reikäkortit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi tosiaan hyvä se lähimaksumahdollisuus näihin tilanteisiin. Mutta entå vakuutus, mä oon saanut Kaskosta hinauksen korjaamolle ja korvausta omista matkakuluista?

Mun mies korjaa meidän autot ite. Oli sellainen vika, minkä hän sai kyllä korjattua mun työpaikan pihassa, mut ei vaan just siinä kohtaa päässyt auttaan. 

Vierailija
54/57 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jostain, että ensi vuonna ei voi enää ladata HSL matkakortille arvoa, aiemmin on voinut. Ainoastaan kautta voisi enää ladata. Onko tietoa tästä?

Vierailija
55/57 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin jostain, että ensi vuonna ei voi enää ladata HSL matkakortille arvoa, aiemmin on voinut. Ainoastaan kautta voisi enää ladata. Onko tietoa tästä?

En tiedä. Ainoa uutinen minkä löysin oli vähän vanhempi,

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/4187960

Vierailija
56/57 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos tää pitää paikkaansa, ni sittenhän ne täälläkin esitetyt ratkaisut ei auta. Nehän vaan huonontaa huonontamistaan.

Mitäs jos ei ole varaa ostaa kausilippuja saati sellaista puhelinta mihin saisi kaikkia hienoja sovelluksia?

Vierailija
57/57 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos tää pitää paikkaansa, ni sittenhän ne täälläkin esitetyt ratkaisut ei auta. Nehän vaan huonontaa huonontamistaan.

Mitäs jos ei ole varaa ostaa kausilippuja saati sellaista puhelinta mihin saisi kaikkia hienoja sovelluksia?

No tuossahan puhutaan, että sitten tulisi lähimaksu käyttöön, että eli ei tarvii enää sitä erillistä matkamaksukorttia, jos ei halua sovellusta käyttää. Jos tuo siis toteutuu joskus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi