Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suuttuuko teinit normaalisti siis pienistä, vai olenko kohtuuton?

Vierailija
29.12.2022 |

En tiä tätäkö tää on? Tänään teini oli vihainen, istui ulkona pitkään ja sen jälkeen kun sain maaniteltua sisälle, niin vessassa. Ja itki.
Tämä vain keskustelun jälkeen, kun tiedustelin mitkä tulevaisuudensuunnitelmat hänellä on. Tuli sanottua, että ethän sä voi loputtomiin vanhempienkaan nurkissakaan lojua. Tämä on tietty vale, koska pitäisin lapset mielellään peräkammarissa koko loppuelämän. Korjasinkin sanomisiani myöhemmin vähän pehmeämmäksi.
Mutta mietin, että olinko jotenkin inhottava....
Ja mua myös vähän nauratti tää tantrumi ja se oli nuorelle liikaa. Ei olisi saanut hymyillä.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin Vaikutat tosi ikävältä tyypiltä jos hymyilet kun toisella on paha mieli.

Vierailija
2/32 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ainakin Vaikutat tosi ikävältä tyypiltä jos hymyilet kun toisella on paha mieli.

No joo, mutta se oli jotenkin niin koomista ja teatraalista kun toinen istuu lumihangessa. Yritin kyllä jälkikäteen olla vakavalla naamalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika herkältä kuulostaa, mutta johtuu ehkä siitä, että olet pystynyt tähän asti pitämään pokkasi hyvin. Eli sinulle iso hatunnosto.

Itselläni on  16-vuotias draamakuningas, joka on vieläkin joskus aivan uskomattoman epäkypsä. Eli siis suuttuu tyhjästä ja huutaa ja draamailee. Viimeksi veti pultit siitä, että joskus vuonna nakki ja keppi eli vuosia sitten totesin hänen draamailuunsa, joka silloin käsitti uhkailua ikkunasta hyppäämisellä, että go ahead, make my day. Silloin tyyppi lopetti tuon kyseisen manipulointiyritelmänsä, mutta muistijälki siitä jäi, ja nyt jouduin uudestamaan toteamaan, että kantani ei ole muuttunut. Tosin nyt saimme vihdoin lähes järkevästi keskusteltua kiukuttelun ja uhkailun epäreiluudesta muita ihmisiä kohtaan - ehkä muutaman vuoden päästä tuokin pöljä vielä aikuistuu. Ei sentään ole vielä ikinä itkenyt riitelyn takia. Eli jossain vaiheessa on minusta ihan hyväksyttävää vanhemman alkaa kohdella teiniä jo kuten aikuistakin kohtelisi. Eli jos käytös hymyilyttää sinua, minusta saat hymyillä. Olisi kohtuutonta olettaa, että pystyt ikuisesti pitämään pokkasi lumihiutaloinnin edessä.

Vierailija
4/32 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen teini?

Vierailija
5/32 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin tuntuu olevan todella vaikeaa suhtautua omiin tunteisiinsa huumorilla. Kai se teinillä johtuu hormoneista ja yleisestä kypsymättömyydestä. Toivottavasti aika parantaa.

Vierailija
6/32 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen teini?

15v

Vierailija
7/32 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen teini?

15v

Kävit muuttokeskustelun 5v liian aikaisin. Ei ihmekään, että hiiltyi. Vähän sama kuin kävisi ekaluokkalaisen kanssa keskustelun panemisesta ja ehkäisystä.

Vierailija
8/32 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiukuttelu on suomea, miksi sitä termiä ei voi käyttää? Vai oletteko niitä kuuluisia yhteiskunnan elättejä, joilla ei ole elämässä mitään rajoja?

Vierailija
9/32 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen teini?

15v

Jos hänellä on vaikeaa koulussa? Pimeyskin voi masentaa, eikä noin nuori vielä osaa yhdistää huonoa mielialaansa auringonvalon puutteeseen eli ottaa sen liian tosissaan. Sano hänelle, että ikävät tunteet menevät ohi.

Vierailija
10/32 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen teini?

15v

Kävit muuttokeskustelun 5v liian aikaisin. Ei ihmekään, että hiiltyi. Vähän sama kuin kävisi ekaluokkalaisen kanssa keskustelun panemisesta ja ehkäisystä.

Ehkäpä näin, mutta nykymaailmassa tuntuu olevan että pitäisi niin aikaisin tietää mihin panostaa :/ ja mielellään haluaisin auttaa nuorta siinä minkä sitten valitseekaan. Ja itselläni oli aika selkeä suunnitelma jo mihin aion hakea yläasteen jälkeen. Sen takia tuntuu hassulta, kun oma nuori ei oikein osaa päättää mitä haluaa.

Vierailija
11/32 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä ap tuollaisia teinille juttelet? Mulla on 14v teini eikä mulla ole mitään kiirettä siihen, että lähtee kotoa pois. Siihen on vielä aikaa. Se tapahtuu ehkä kun hän on 19v tai 20v ja varmasti hän silloin jo itse haluaa lähteä.

Vierailija
12/32 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen teini?

15v

Tuon ikäiset voi ottaa herneen syvälle nenään ihan mistä vaan.

Vierailija
13/32 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen teini?

15v

Ehkäpä näin, mutta nykymaailmassa tuntuu olevan että pitäisi niin aikaisin tietää mihin panostaa :/ ja mielellään haluaisin auttaa nuorta siinä minkä sitten valitseekaan. Ja itselläni oli aika selkeä suunnitelma jo mihin aion hakea yläasteen jälkeen. Sen takia tuntuu hassulta, kun oma nuori ei oikein osaa päättää mitä haluaa.

Sinun tenttaamisesi ei auta tippaakaan päätöksenteossa. Koulussa on opo ja aina voi siirtyä amikseen, vaikka olisi valinnut lukion. Ei koulumaailmassa ole vieläkään mitään pussinperiä.

Vierailija
14/32 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tollasiahan ne saattaa olla. Teini voi vetää pultit vaikka siitä, että ehdotan, että laittaa pitkät kalsarit jalkaan, kun on -20 pakkasta ja tuulee ilkeästi.

Minun mielestäni on liikuttavaa ja huvittavaa nuo kiukkukohtaukset 🥰 ja teini suuttuu vielä enemmän, kun huvitun. Mut se on ihana mutruilemassa. Äitin pieni kulta (päätä pidempi jo minua).

Vierailija
15/32 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä ap tuollaisia teinille juttelet? Mulla on 14v teini eikä mulla ole mitään kiirettä siihen, että lähtee kotoa pois. Siihen on vielä aikaa. Se tapahtuu ehkä kun hän on 19v tai 20v ja varmasti hän silloin jo itse haluaa lähteä.

En tiä mulla on paineita. Haluaisin, että lapsi osaisi jo miettiä jotain, että voisin auttaa. Kohta pitää valita aineetkin, jos siis menee lukioon. Mutta mikään amiksessakaan ei kiinnosta.

Vierailija
16/32 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tollasiahan ne saattaa olla. Teini voi vetää pultit vaikka siitä, että ehdotan, että laittaa pitkät kalsarit jalkaan, kun on -20 pakkasta ja tuulee ilkeästi.

Minun mielestäni on liikuttavaa ja huvittavaa nuo kiukkukohtaukset 🥰 ja teini suuttuu vielä enemmän, kun huvitun. Mut se on ihana mutruilemassa. Äitin pieni kulta (päätä pidempi jo minua).

Onhan toi jumalattoman ärsyttävää. Jokainen voi katsoa puhelimestaan minkälainen sää ulkona on ja pukeutua sen mukaisesti. Tuskin itsekään arvostaisit, jos miehesi tulisi jatkuvasti selostamaan itsestäänselvyyksiä.

Vierailija
17/32 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin hermostuisi jos joku nauraisi huonolle ololleni. Tässä kantsii pitää kans mielessä että kirjoittaja harvoin maalaa itsestään ainakaan tietoisesti negatiivista kuvaa ja oikeassa tilanteessa on käyttäytynyt todennäköisesti paljon toksisemmin mitä antaa ymmärtää.

Lisäksi minkä vuoksi koet tarvetta stressata omaa lastasi tulevaisuudestaan. Teini viittaa kuitenkin usein alle 18 vuotiaaseen joka ei ole saanut vielä toisen asteen koulutusta loppuun. Eikö ole parempi että saa miettiä rauhassa mitä tekee elämällään kun että joku on luomassa painetta vitsillä. Tässä kanssa se että olet aiheuttanut tahallisesti niin paljon huonoa mieltä että toinen (kypsempi) osapuoli on vapaaehtoisesti poistanut itsensä tilanteesta kertoo aika paljon sinusta.

Vierailija
18/32 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinusta tulee sellainen kuva että nautit siitä että saat aiheuttaa läheisillesi huonoa oloa

Vierailija
19/32 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen teini?

15v

Mikä muuttokeskustelu?

Ap oli sanonut teinilleen että alahan miettiä niitä opintojasi että ei voi loppuelämää vanhempien nurkissa olla.

Eihän siinä käsketty muuttamaan mihinkään.

Ap:n teini vaikuttaa aika herkältä.

Mulla 18-, 15- ja 13-vuotiaat eikä kukaan suutu herkästi.

Luonnekysymys toki tuokin mutta kyllä sitä käyttäytymistä konfliktitikanteissakin voi harjoitella.

Ei voi koko ajan varoa sanomisiaan, varsinkaan jos toinen suuttuu ihan tyhjästä.

Meillä harjoitellaan jo meidän 5-vuotiaan kanssa sitä kuinka konfliktitilanteissa voi toimia.

En voisi kuvitellakaan että joku noista menisi hankeen istumaan tai uhkaisi hypätä ikkunasta.

Vierailija
20/32 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin jouduin teininä jäähdyttelemään munia lumihangessa rankan itsetyydytysurakan päätteeksi. Miksi häiritsit suorittajaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi