Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pamahti eläke!

Vierailija
29.12.2022 |

Nyt se sitten tapahtui. Eilen kilahti työeläkeyhtiön sivuille eläkepäätös vuodesta 2010 jatkuneen masennuksen takia. Ikää 33 vuotta. Jännä fiilis 🙄
Toiset onnittelee, toiset ottaa osaa. En tiedä itse miten suhtautuisin.

Kommentit (126)

Vierailija
61/126 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauti nyt ap eläkkeestä. Tuoreimman skenaarion mukaan nykyisenkaltainen eläkejärjestelmä romahtaa vuonna 2037. Silloin pyramidin pohja halkeaa atomeiksi, koska eläkkeen maksajia ei enää ole tarvittavaa määrää. Tämä kohtalo koskee kaikkia suomalaisia. Tähän tilanteeseen tullaan valitettavasti ennustettua aiemmin, koska työelämään siirtyvissä ikäluokissa on koko ajan vähemmän työn tekoon kykeneviä ihmisiä.  

Vierailija
62/126 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maatkaa te nuoret niin me vanhat käydään tienaamassa teille leipää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/126 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnea suur eläkkeelle josta tulet nauttimaan... 😂

Ai mielestäsi on vitsikästä, kun joku saa vaikean sairauden nuorena? Heillä on yleensä odotettavissa rahapulan, yksinäisyyden ja vähäosaisuuden leimaama elämä.  Outo suhtautuminen niihin, joita ei ole onnistanut elämässä.

Vierailija
64/126 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pärjäsivät nämä masentuneet ynnä muut 100 vuotta sitten? Olivatko niissä kunnalliskodeissa? Ei kenenkään nurkissa suinkaan? Pyryttikö nurkasta persuuksille vai uuninpankollako makasivat sen aikaa, kun vaari kynti peltoa ja oli tukkimetässä?

Vierailija
65/126 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin työelämässä 30 vuotta. Alaikäisenä olin työssä melkein kaikki  koulun kesälomat. Ei voi sanoa, että se näkyisi elintasossani mitenkään positiivisella tavalla.

Vierailija
66/126 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1400e brutto, veroprosentti 14. Päälle vielä kansaneläke 178 netto. Pärjään hienosti kun en ole senttiäkään kenellekään velkaa.

Miten saat kansaneläkettä 178e pälle,noilla brutto tuloilla? Kun vastaavaan ei monella edes yltä brutto yöeläke eläke alle vastava lukemasi Ja kansaneläken  lisäosa  jää alle 140e. ?????

Vierailija
67/126 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten pärjäsivät nämä masentuneet ynnä muut 100 vuotta sitten? Olivatko niissä kunnalliskodeissa? Ei kenenkään nurkissa suinkaan? Pyryttikö nurkasta persuuksille vai uuninpankollako makasivat sen aikaa, kun vaari kynti peltoa ja oli tukkimetässä?

Vaivaistaloissa, koska heistä oli muille vain vaivaa.

Vierailija
68/126 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää vain noin suuret eläkkeet nuorilla ihmisillä.

Meidän työkyvyttömyyseläkeläinen saa 1300 eläkettä 25 vuoden työuran jälkeen.

Vierailija
69/126 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masennusko parani kirjeeseen?

Mie tiiän ihmisen, joka haki ja sai työkyvyttömyyseläkeen ja saatuaan sen rupes käymään töissä usseesti. Voipi toki ajatella, että jos rahavaikeudet helpottaa, niin mielikin kohene.

Mie kehottaisin niitä, jotka hakkee työkyvyttömyyseläkettä, kysymään hakkuun neuvoa esim. sosiaalitoimistolta, heillä voi olla tiedossa henkilöitä, jotka auttaa hakemisessa.

Nimittäin pittäää osata vedota just oikeisiin asioihin eikä jaaritella joutavia.

Sairaseläkkeelle on vaikeaa päästä. On turha kuvitella, että naps, se tulee tuosta vain.  Tunnen henkilön, joka sairastui psyykkisesti nuorena. Hän oli monta kertaa sairaalassa hoidossa. Hänen oli vaikeaa päästä eläkkeelle, vaikka kaikille oli selvää, että hän ei toivu ennalleen. Ei kannata kadehtia näitä ihmisiä. Elämä jää elämättä, opiskelu, ulkomaanmatkat, perheen perustaminen, lapset, ystävät, kaikki mahdollisuudet menetetty.

Vierailija
70/126 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvaan, että heidän elämänsä jäi lyhyemmäksi kuin nykyisten kohtalotovereiden elämä.  Siihen aikaan ihmiset kuolivat nuorempana, koska monia sairauksia ei voitu hoitaa. Vrt tuberkuloosi, polio, tuhkarokko ja keuhkokuume. Oletan, että masentunutta ihmistä on silloin pidetty laiskana ja saamattomana. Joku oli ehkä psykoosissa ja joutui sen ajan sairaalaan suljetulle osastolle. Osa oli kotonaan tai lähiomaisten hoivissa.  Yksin asuvaa sen ajan masentunutta on vaikeaa kuvitella. Ehkä hänet löydetiin riutuneena kotoa, kun kukaan ei ollut nähnyt henkilöä pihapiirissä moneen viikkoon.

Vierailija
71/126 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mie tiiän ihmisen, joka haki ja sai työkyvyttömyyseläkeen ja saatuaan sen rupes käymään töissä usseesti. Voipi toki ajatella, että jos rahavaikeudet helpottaa, niin mielikin kohene.

Mie kehottaisin niitä, jotka hakkee työkyvyttömyyseläkettä, kysymään hakkuun neuvoa esim. sosiaalitoimistolta, heillä voi olla tiedossa henkilöitä, jotka auttaa hakemisessa.

Nimittäin pittäää osata vedota just oikeisiin asioihin eikä jaaritella joutavia.

Sairaseläkkeelle on vaikeaa päästä. On turha kuvitella, että naps, se tulee tuosta vain.  Tunnen henkilön, joka sairastui psyykkisesti nuorena. Hän oli monta kertaa sairaalassa hoidossa. Hänen oli vaikeaa päästä eläkkeelle, vaikka kaikille oli selvää, että hän ei toivu ennalleen. Ei kannata kadehtia näitä ihmisiä. Elämä jää elämättä, opiskelu, ulkomaanmatkat, perheen perustaminen, lapset, ystävät, kaikki mahdollisuudet menetetty.

Eläkkeellä voi opiskella, ulkomailla voi käydä kun säästää (käy pienituloisetkin vaikka saa saman kun nämä eläkeläiset), lapsia, perhettä ja ystäviä eläke ei estä mitenkään.

Vierailija
72/126 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuonhan masennuksen voi huijata.

Vierailija
73/126 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie oon niin masentunu että jaksan ainuastaan naia natkuttaa päivät päästäsä.

Vierailija
74/126 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuonhan masennuksen voi huijata.

Aika moni tekeekin niin.

Vierailija
75/126 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän se jos se tulisi se sotatila tänne niin jaksaisiko nuo masentuneet lähteä pakosalle?

Vierailija
76/126 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pamahti?

Kerrotko vielä ap miten se pamaus kuului. Itse kun pääsin eläkkeelle, sain vain päätöksen, josta ei kuulunut mitään ääntä. 

Vierailija
77/126 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivoinfarktin jälkeen hain. En saanut... Olen keski-ikäinen. Haen varmaan tänä vuonna noin 3 vuoden päästä uudelleen. Olen ollut koko ajan työtön. Tuliskohan eläke tällä kertaa?

Onko täällä ketään, joka on saanut eläkkeen ei-masennus syistä? Onko toivoa saada eläkettä? Eläke nostaisi toimeentuloa satasia! Eikä työkkäri kiusaisi!

Minä jäin elokuun alusta työkyvyttömyyseläkkeelle. Syynä on fyysinen vamma. Masennustestinkin työterveyslääkäri teetti ja totesi, että ei tässä kyllä masennusta saa mitenkään. Kuntoutustuella olin vuoden ja heti sen jälkeen sain työkyvyttömyyseläkkeen.

Vierailija
78/126 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Msmsms kirjoitti:

Ihmetyttää vain noin suuret eläkkeet nuorilla ihmisillä.

Meidän työkyvyttömyyseläkeläinen saa 1300 eläkettä 25 vuoden työuran jälkeen.

Nuorille lasketaan sitä tulevan ajan eläkettä enemmän ja tulee myös kertakorotus.

Vierailija
79/126 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin työelämässä 30 vuotta. Alaikäisenä olin työssä melkein kaikki  koulun kesälomat. Ei voi sanoa, että se näkyisi elintasossani mitenkään positiivisella tavalla.

Samoin. Eläke vähän päälle tonnin.

Vierailija
80/126 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin tiedän erään, joka sai aivovaurion seurauksena pysyvät psykoottiset oireet. Hän oli kuntoutustuella yli 10 v ennen kuin eläke myönnettiin. Välillä tuntuu, ettei noissa päätöksissä ole mitään logiikkaa, mutta useimmiten kyse on vain siitä, ettei tiedä kaikkia henkilön diagnooseja.