Yli 10 000 asukkaan taajamissa pientaloasukkaan pitää kerätä biojäte erikseen tai ilmoittaa kompostoinnista. Onpa tehty vaikeaa..
Itse tein niin kuin moni muukin eli ilmoitin kompostoinnista niin mulle ei tuoda mitään biojäteastiaa eikä siksi siitä mene maksuakaan.
Oikeasti heitän biojätteen edelleen samaan jätepönttöön kuin aina ennenkin.
Alkaa menemään viherpiiparointi jo ihan liian pitkälle. >:(
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Mökillä olen tähänkin asti laittanut kaiken eloperäisen kompostiin, niin typerää lähteä ilmoittamaan, että kompostoin - luultavasti kaikki kompostoivat mökillä ruokajätteensä?
Meillä on mökillä yksi iso jäteastia ja kaikki 100 ihmistä heittää siihen samaan jäteastiaan kaiken.
Ymmärrän että joillekin on liikaa pyydetty biojätteen erittely. No muistaapahan että itsellä meneekin ihan hyvin kun tämä ei tuota ongelmia.
Jos ilmoitit kompostoivasi, niin toki sinun on itse hommattava kompostori.
Mitähän v****a mun tähteet kuuluu yhtään kenellekään?! Menee jo valvontayhteiskunnan puolelle tämä kyttäily ja kaikki vaan ajattelee, että oi, tämän on pakko olla hyvä juttu kun suuri ja mahtava EU antaa meille tämän kaiken...
Vierailija kirjoitti:
Mökillä olen tähänkin asti laittanut kaiken eloperäisen kompostiin, niin typerää lähteä ilmoittamaan, että kompostoin - luultavasti kaikki kompostoivat mökillä ruokajätteensä?
Onko sun mökki taajama-alueella? Jos ei, sinua ei koske tuo ilmoitusvelvollisuus.
Vihreälle terrorille olisi jo aika laittaa piste.
Vierailija kirjoitti:
Rahastusta.
Kyllä, täällä tuplaantuu jätehuolto maksut. Nyt seka 7€ kahden viikon välein = 168€ vuodessa, tuohon bio tyhjennykset päälle. Kerta kuukauteen jos se olisi niin tekee noin 120 vuodessa, kyllä sen tyhjentäminen on kalliimpaa. Yhteensä 288 juroa.
Päälle tietysti pienjäte maksut ym. skeidat.
Ehkä ostan kompostin jota "käytän", loppuu kyllä loputkin pahvin ym. kierrätykset kun kerran hävittämisestä maksankin, aina säiliöt täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vihreälle terrorille olisi jo aika laittaa piste.
Sitä minäkin. Joku voisi tosiaan ryhtyä kompostikapinaan näitä vihreitä diktaattoreita vastaan. Onko keneltäkään kysytty halutaanko tällaista vai onko tämä paska saneltu meille jostain korkeuksista käsin?!
Luojan kiitos en asu taajamassa, niin en joudu kompostoimaan.
En jaksaisi sekoittaa kompostia enkä tyhjentää sitä. Kaupalle on silti 3 km, eli sijaintini on muuten hyvä.
Mä oon kompostoinu omat biojätteet jo pitkään. Enkä ymärrä mikä siinä on muka niin vaikeeta. Kerran päiväsä käyn tyhjentämässä bioastian, niin ei ala edes haisemaan sisällä. Keväällä tyhjennän mullat kompostista marjapensaiden juurille, ja hyvin on marjaa tullu.
Vierailija kirjoitti:
Pikaisesti tuon ilmoituksen tekee. Kun nyt olet koneella niin teepä se saman tien.
Meilläkin kompostoidaan. On aina kompostoitu. Ilmoitus tehtiin myös. Meni kyllä siihen aikaa ihan kaksi minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sun mökki taajama-alueella? Jos ei, sinua ei koske tuo ilmoitusvelvollisuus.
Laki on jätetty kohtuu avoimeksi, joten jos korporaatio tarttee töitä niin kaupunginhallituksen kautta niitä saa helposti.
Kunta voi jätehuoltomääräyksillä
- laajentaa asuinkiinteistöllä tapahtuvaa keräystä myös taajamien ulkopuolelle.
- ulottaa erilliskeräyksen myös asetuksen vähimmäisvaatimusta pienempiin kiinteistöihin tai
- määrätä erilliskeräämään kiinteistöllä sellaista jätettä, jota ei ole mainittu asetuksessa.
Mikään pakko ei ole alkaa kompostoimaan. Voi myös hankkia biojäteastian ja sille tyhjennyksen. Vaikka kimpassa naapureiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Rahastusta.
Kun tekee ilmoituksen että kompostoi, niin silloin ei maksa. Toki se kompostori pitää olla. Eiköhän se valveutuneilla ihmisillä jo ole ollutkin.
Juljus kirjoitti:
Mä oon kompostoinu omat biojätteet jo pitkään. Enkä ymärrä mikä siinä on muka niin vaikeeta. Kerran päiväsä käyn tyhjentämässä bioastian, niin ei ala edes haisemaan sisällä. Keväällä tyhjennän mullat kompostista marjapensaiden juurille, ja hyvin on marjaa tullu.
Tuo ei todellakaan ole kompostoinnin koko kuva. Ei mikään ruoka muutu keväällä mullaksi, jos kompostiin on talven ajan kiikutettu biojätteet. Eivät ne pakkasessa kompostoidu, ja vaikka kiinteistöllä olisi eristetty lämpökompostori, niin kompostointiprosessi ei silti todellakaan käynnisty siellä kuin ääriharvoin, jos toimintana on vain kipata ruuat pömpeliin.
Eli se mitä kuntalainen nyt saa on keväällä umpijäässä olevan möhkäleen, joka on HYVÄLLÄ TUURILLA 4-5 vuoden päästä maatunut.
Mutta mihin ne biojätteet keväällä työnnetään, kun siellä kompostorissa on se umpijäämöhkäle???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on mökki haja-asutusalueella. Tehtiin kyllä kompostointi-ilmoitus. No, ei kai se haittaa.
Paikallislehdestä luin että mökkiläisten pitää tehdä. Onkohan tähän erilaisia ohjeita, en tiedä.
Aina jaksaa hämmästyttää miten jotkut oikein kehuskelevat sillä, etteivät lajittele jätteitään. Loppukaneetiksi tulee yleensä vielä jokin kulunut, naapurin Reiskalta kuultu heitto valvontayhteiskunnasta ja/tai EU:stä.
Hyvin on propaganda ja mielipiteenmuokkaus mennyt perille. Jopa 48% pitää toivottavana että maahamme tulee kymmeniätuhansia maamuja (vuosittain). Kaikkihan me tiedämme millaisia nuo tulijat ovat, ei heidän joukossa ole kovapalkkaisia asiantuntijoita, eritysiosaajia eikä edes kouluttautuneita.