Pelottaa mennä uuden vuoden jälkeen töihin päiväkotiin
Omen töissä uudessa päiväkodissa ja alkuvuodesta lapsimäärää kasvatetaan. Ryhmä jossa työskentelen aloittaa 2. 1. Ja siihen on valittu 12 alle 3v lasta. Olen ryhmän ainut työntekijä. Ennen joulua sain naapuriryhmästä apua kun perheet kävi tutustumassa lapsensa kanssa nyt alkaa arki. Joka aamu pomo katsoo mistä ryhmästä siirtää työntekijän tai naapuri päiväkodista , jos hyvin käy niin ehkä seuresta. En tiedä kauanko jaksan?!
Kommentit (112)
Miten siis pääsisi päiväkotiin töihin? Aika lähellä on muutamia ja voisin kyllä mennä, kun oman alan töitä ei ole. Pari omaa lasta ja harrastuksessa on tullut lasten kanssa oltua.
Vierailija kirjoitti:
Kun joku ilmoittautuu Helsingissä työttömäksi niin ensimmäinen kysymys pitäisi olla, että onko sinulla lapsia tai pidätkö lapsista. Jos vastaus kysymykseen on myöntävä, niin heti annettaisiin työhönosoitus päiväkotiin eikä siis edes mietittäisi mitään tavallisten työttömyyssuunnitelmien laatimista tai tukien hakua.
Miten on helsinkiläiset työttömät, tarjotaanko päiväkotipaikkoja heti alussa jo?
Vierailija kirjoitti:
Miten siis pääsisi päiväkotiin töihin? Aika lähellä on muutamia ja voisin kyllä mennä, kun oman alan töitä ei ole. Pari omaa lasta ja harrastuksessa on tullut lasten kanssa oltua.
Mene käymään sinne ja pyydä päästä johtajan puheille.
Te-toimisto työntää meitä iäkkäitä päiväkotiin/ vanhushoitoon töihin, palkkatuella. Ilman mitään kokemusta alalta. Itse jouduin päiväkotiin, 6kk: ajaksi, vaikka inhoan lapsia. Jäin media-alalta, yt- neuvotteluissa työttömäksi, 16 vuoden työuran jälkeen. Päiväkodissa työskentely oli aivan hirveä kokemus. Kaaosta, kakofoniaa, minua kohdeltiin kuin vähä-älyistä. Miksi aina kuvitellaan, että naisilla on hoivavietti?
Vierailija kirjoitti:
Te-toimisto työntää meitä iäkkäitä päiväkotiin/ vanhushoitoon töihin, palkkatuella. Ilman mitään kokemusta alalta. Itse jouduin päiväkotiin, 6kk: ajaksi, vaikka inhoan lapsia. Jäin media-alalta, yt- neuvotteluissa työttömäksi, 16 vuoden työuran jälkeen. Päiväkodissa työskentely oli aivan hirveä kokemus. Kaaosta, kakofoniaa, minua kohdeltiin kuin vähä-älyistä. Miksi aina kuvitellaan, että naisilla on hoivavietti?
Kyllä Suomessa ihan itse saa työpaikkansa valita. Toki voi myös olla tekemättä töitä, mutta silloin on turha kuvitella, että joku muu maksaa sinun velttoilun. Hyvä, että joku edes ohjataan sohvan sijaan töihin.
Arvaa, kuinka paljon meitä pelottaa tuoda lapset sinne..
Miksei Helsingissä ole enää perhepäivähoitajia?
Vierailija kirjoitti:
Päivähoitolaki on kumottu.
Vierailija kirjoitti:
No ei siihenkään työhön kukaan halua. Jos ei somevaikuttajaksi pääse, niin sitten maataan kotona rakennekynsissä kirsikkatomaatteja syöden. Näin tämä nykyään menee.
Joku vielä oikeasti kuvittelee perustulon olevan järkevä tapa toteuttaa sosiaaliturva jatkossa, hahaa. Nyt ei saada tekijöitä ja sen jälkeen ei saada edes nykyisiä, kun asunnot maksanut keskiluokka jää säännöllisille sapattivapaille.
Vierailija kirjoitti:
Arvaa, kuinka paljon meitä pelottaa tuoda lapset sinne..
Eikä pelota. Aina ootte tällä 6-17
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä tulijoita ole. Tämähän on se ongelma, että satoja vapaita paikkoja varhaiskasvatuksessa, joihin ei hae kukaan! Olen pahoillani ap!
Olen miettinyt, että jos varhaiskasvatusta ei pystytä järjestämään kaikille, niin eikö olisi syytä ainakin pyrkiä hoitamaan lapset jotta vanhemmat pääsevät töihin? Lähes kuka tahansa sopivalla luonteella varustettu ihminenhän pystyy hoitamaan pientä lapsiryhmää lyhyen harjoittelun jälkeen. Eli jos perustettaisiin erillisiä lastenhoitopaikkoja niin vaikea on kuvitella, että niihin ei riittäisi työntekijöitä. Ihan perinteisiä tarhoja siis. Varhaiskasvatusyksiköt voitaisiin varata niille lapsille joilla on kotikasvatuksessa puutteita.
Mitä helvettiä sää selität?
Kenen idis tehdä joku ihme varhaiskasvatuslaitos täysin lapsen hyvinvoinnin kannalta täysin toimivasta päiväkotisysteemistä? Ja vielä kaikille oikein lailla oikeus hoidattaa muksunsa siellä vaikka on kotiäitinä/ isänä. Ettei tarvi ees omia lapsia hoitaa vaikka molemmat vanhemmat olis kotona.
En voi sanoin kuvailla, miten suurta vihaa tunnen tätä nykyistä systeemiä kohtaan. Kaiken lisäksi, vanhemmat tunkevat lapsensa hoitoon, vaikka itse lomailevat. Jos vanhemmat olisi hetkenkään viettänyt päiväkodin seinien sisällä, tulisi toisiin aatoksiin!
AVIinhan sinun pitää ilmoittaa tuosta tilanteesta!
Itse olen töissä päiväkodissa. Vaihdoin alaa 5v sitten. Eihän tämän helpompaa duunia olekaan, vaikea ymmärtää valitusta, palkkakin on OK.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä miksi ns. tarhantädin täytyy olla koulutettu ihminen. Ammattikoulututkinnon tulisi olla riittävä, jos tutkinto tarvitaan. Tässä sitä nyt ollaan, kun lastenhoitoon vaaditaan yliopistotason tutkinto. Aivan naurettavaa.
Ei tarhantätejä ole enää. Nykyisin on varhaiskasvattajat. Varhaiskasvatuksen ydintä on pedagogiikka eikä kouluttamaton ihminen kykene tuottamaan laadukasta pedagogiikkaa.
No eipä sitä laadukasta pedagogiikkaa nykyresursseilla pystytä kuitenkaan tuottamaan, kun koulutettua väkeä vaan ei kertakaikkiaan ole, niin eikö se olisi parempi, että töissä olisi edes sitä vähemmän koulutettua henkilöstöä? Pystyttäisiin ainakin jotakin lasten hyväksi tekemään, vaikka se "laadukkain pedagogiikka" jäisikin vähemmälle...
"Toisten lapsien hoitamisesta pitäisi maksaa 8000 euroa kk. Vastuu on sen verran iso kuitenkin. Olen tehnyt sitä homma ja voi luoja, jaksoin 3 kuukautta 1400 euroa sain palkkaa vaan joten päätin ettei en sillä palkalla hoida 10 lasta.[/quote]
Pikkasen päälle tuo summa jää tosiaan käteen. Vastuu on älytön ihmisten lapsista ja päivät hektisiä. Palkka on naurettava.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on erityislapsia, niin heille saa useimmiten henkilökohtaisen avustajan, joka kykenee sivussa hoitelemaan muitakin lapsia. Olisiko ongelmanratkaisu tässä?
Mitä tarkoittaa sinun mielestäsi se, kun jollekin lapselle määrätään henkilökohtainen avustaja?
Pitäisikö tosiaan sinun mielestäsi alipalkatun henk.koht.avustajan vahtia vielä koko ryhmän lapsia ryhmäavustajana tai kasvatusvastuullisena (ikään kuin vielä hoitajana ilman sitä hoitajan palkkaa mikä on täysin eri?) ???
Kuinka tyhmiä voi ihmiset olla.