Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1000e extrarahaa: lyhentääkö asuntolainaa vai kasvattaa puskuria?

Vierailija
27.12.2022 |

Sain noin 1000e extrarahaa, ja muutama vastaava potti tulee alkuvuodesta. Kumman tekisitte, lyhentäisittekö rahoilla tässä tilanteessa asuntolainaa vai kasvattaisitteko puskuria.

Taustaa: puskurissa on jo noin 6kk menoja vastaava summa. Asuntolainaa jäljellä noin 80 000 eikä korkosuojausta, eli keväällä korko on nousemassa reilusti.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaan ehdottomasti! Kerta tuli extraa, niin sinne vaan kaikki ylimääräinen. Tai sitten tekisin pienen matkan. 

Vierailija
2/21 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksat asuntolainaa pois. Pistin itse juuri vähän extraa ensi kuun lyhennykseen, kuten tein myös tässä kuussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta tonnin lyhennys ei juuri vaikuta kuukausierään, joten se puoltaisi rahojen säästämistä.. 10 000 euron lyhennyksellä olisi jo vaikutusta. lainan kk-erään.

Vierailija
4/21 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inflaatio on luokkaa 10% joten makuuttamalla 1000€ vuoden siitä höviää osto voimas 100€ vuodessa.

Eli lyhennä.

Vierailija
5/21 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tonnin ylimääräinen lyhennys vai useamman? Yksi tonni ei taida paljon vaikuttaa korkoihin. Toisaalta jos sulla ei ole sen kummemmin tarvetta ylimääräiselle puskurille (ei remontteja tiedossa tms) niin turha sitä tonnia tililläkään lepuuttaa. Ellei sitten joku pankki tarjoa jo sellaista tiliä jolöe saa oikeasti jonkun kunnon koronkin.

Vierailija
6/21 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se tonninkin lyhennys vaikuttaa korkokuluun koko lainan loppuajan eli vaikutus on ihan merkittävä.

Aina parempi, että velkaa on mahdollisimman vähän, jos vaikka tulee työttömyyttä tai sairastuminen tms.

Vierailija
7/21 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä koroilla ehdottomasti lainan lyhennykseen.

Vierailija
8/21 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puskuriin. Sieltä saat itse valita käyttökohteen, vaikka se olisi laina-annin, toisin kun pankin taskuista.

Vierailija
9/21 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Lainaankin, sæætana!

Vierailija
10/21 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laina. Aina ensin laina pois. Aina. Hankkiudu velattomaksi niin pian kuin pystyt.

Vierailija
11/21 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajatellaan, että asuntolainan korko olisi 4%, niin tuo 1000€ lyhennys pienentää kuukausittaisia korkomenoja 3,33€. Tuo on siis ihan oikeasti yhtä tyhjän kanssa. Samalla korkotasolla 80000€ lainan korot ovat 266,67€/kk eli eivät paljon mitään. 5% korkotasolla kuukausittaiset korot olisivat 333,33€ eli eivät edelleenkään paljon mitään.

Se ylimääräinen lainanlyhennys ei auta mitään sellaisessa tilanteessa, kun rahasta on tiukkaa. Ei siellä tilillä kannata ehkä kymppitonneja makuuttaa, mutta kyllä muutaman tonnin puskuri on hyvä olla. Toki jos ap:llä on jo esim. 5000€ puskuri, niin sitten nuo ylimääräiset voisi kyllä laittaa lainanlyhennykseenkin.

Vierailija
12/21 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laina. Aina ensin laina pois. Aina. Hankkiudu velattomaksi niin pian kuin pystyt.

Velattomuus houkuttelee, mutta haluan että on seinien lisäksi muutakin omaisuutta (puskurirahat ja sijoitukset). epävarma taloustilanne ja korkojen nousu puhuisi kyllä lainan lyhentämisen puolesta.

ap

Vierailija
13/21 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhentäisin lainaa jos sitä on ton verran jäljellä. Meillä on jäljellä enää 9000€, maksettu ensi vuonna pois. Omassa tapauksessa laittaisin sijoituksiin. Meillä on säästötilillä 2000€ jos tulee joku äkkitilanne, muuten laitetaan kaikki ylimääräinen sijoituksiin.

Vierailija
14/21 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velattomuus houkuttelee, mutta haluan että on seinien lisäksi muutakin omaisuutta (puskurirahat ja sijoitukset). epävarma taloustilanne ja korkojen nousu puhuisi kyllä lainan lyhentämisen puolesta.

ap

Velattomuus on vanhanaikainen ajattelutapa. Koti, jossa asuu on vain kuluerä joka ei tuota mitään. Sellaista rahaa toki ei kannata sijoittaa mitä luulet tarvitsevasi 5-10 vuoden aikana.

Vierailija
15/21 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Velattomuus on vanhanaikainen ajattelutapa. Koti, jossa asuu on vain kuluerä joka ei tuota mitään. Sellaista rahaa toki ei kannata sijoittaa mitä luulet tarvitsevasi 5-10 vuoden aikana.

Miksi ei kannata sijoittaa? 10 vuotta on pitkä aika siihen että makuuttaa tahoja vain tilillä.

Vierailija
16/21 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ajatellaan, että asuntolainan korko olisi 4%, niin tuo 1000€ lyhennys pienentää kuukausittaisia korkomenoja 3,33€. Tuo on siis ihan oikeasti yhtä tyhjän kanssa. Samalla korkotasolla 80000€ lainan korot ovat 266,67€/kk eli eivät paljon mitään. 5% korkotasolla kuukausittaiset korot olisivat 333,33€ eli eivät edelleenkään paljon mitään.

Se ylimääräinen lainanlyhennys ei auta mitään sellaisessa tilanteessa, kun rahasta on tiukkaa. Ei siellä tilillä kannata ehkä kymppitonneja makuuttaa, mutta kyllä muutaman tonnin puskuri on hyvä olla. Toki jos ap:llä on jo esim. 5000€ puskuri, niin sitten nuo ylimääräiset voisi kyllä laittaa lainanlyhennykseenkin.

Puskurissa on tällä hetkellä hieman yli 6kk elämiskustanukset, eli reilusti enemmän kuin 5000. Mutta mulla on myös auto ja jos siihen tulee jotain vikaa, ne korjaukset on aina Kalliita. Ilman autoa en joutuisi koskemaan puskuriin koskaan, nyt oon auton takia joutunut joskus ottamaan sieltä ja sit säästämään ne rahat uudelleen.

ap

Vierailija
17/21 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lyhensin lainaa aina kun voin ja sain sen maksettua kokonaan pois ns. nollakorkojen aikana eli jo pari vuotta sitten. Lyhennyksistä säästyneet rahat olen laittanut ja laitan edelleen osakkeisiin, varsinkin silloin kun niitä on saanut halvalla eli hyödynsin esim sodan aiheuttaman dipin. Eli toimin juuri päinvastoin mitä kaikki aina neuvoi, mutta nyt minulla on velaton asunto (n. 250 000) ja hyvä osakesalkun alku (n. 60 000) täynnä arvo-osakkeita.

Jotenkin on vaan vapauttavaa elää ilman velkaa ja olen tyytyväinen siitä että en maksanut hirveitä korkoja pankille vaan käytännössä pelkän pääoman.

Vierailija
18/21 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienen lyhennyksen vaikutus korkokuluihin on aika marginaalinen. Jos puskuri on noinkin hyvä niin harkitsisin jonkinlaista sijoittamista tai sivubisneksen virittelemistä noilla rahoilla. Myös jokin talouden menoja pienentävä investointi (sähköpyörä tms. tilanteesta riippuen) voisi kannattaa.

Vierailija
19/21 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puskurissa on tällä hetkellä hieman yli 6kk elämiskustanukset, eli reilusti enemmän kuin 5000. Mutta mulla on myös auto ja jos siihen tulee jotain vikaa, ne korjaukset on aina Kalliita. Ilman autoa en joutuisi koskemaan puskuriin koskaan, nyt oon auton takia joutunut joskus ottamaan sieltä ja sit säästämään ne rahat uudelleen.

ap

Auton vaihto sellaiseen (vaikka saman hintaiseen) johon ei tule Kalliita korjauksia voisi myös kannattaa.

Vierailija
20/21 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Auton vaihto sellaiseen (vaikka saman hintaiseen) johon ei tule Kalliita korjauksia voisi myös kannattaa.

Autoni on lähes 10 vuotta vanha ja siitä saisi suoralla kaupalla muutaman tonnin. Vaihtamalla saman hintaiseen ongelmat ei varmaan ainakaan vähenisi

Sitä olen miettinyt, että jos tulee oikein tiukka paikka, myyn ensin auton pois Se ei ole mulle välttämättömyys, vaikka helpottaakin elämää monin tavoin.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi