Onko narsistisissa suhteissa tyypillistä nopea eteneminen?
Eli nopeasti saman katon alle, kihlat ja yhteisiä lapsia? Haluaisin kuulla kokemuksia tämän tyyppisissä suhteissa olleilta.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tämä ei ole lainkaan typerä kysymys. Valitettavasti on kokemusta aiheesta.
Kertaalleen siipeeni saaneena tässä juuri pohdin, kun uusi tuttavuus tuntuu haluavan edetä kovin nopeasti. Voiko hän olla narsisti? Mutta toisaalta, mitään semmoista överiksi menevää kehumista, rakkauspommitusta, rakkaudentunnustuksia, jne mitä oli viimeksi ei ole ollut. Mies on muuten tuntunut olevan ihan jalat maassa, paitsi että ehkä kuukauden jälkeen olisi halunnut esitellä minut perheelleen.
Tuskin nopea eteneminen ainoana red flaginä leimaa ketään narsistiksi. Minusta tuo ei edes kuulosta nopealta, että kuukauden jälkeen esittelee perheelleen, mutta toisaalta minä olen ollut narsistini kanssa jo reilut 20 vuotta ja ehkä pudonnut deittailumaailmasta.
Herranjestas sentään. Miten olet jaksanut 20 vuotta? Minä en jaksanut edes kahta vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tämä ei ole lainkaan typerä kysymys. Valitettavasti on kokemusta aiheesta.
Kertaalleen siipeeni saaneena tässä juuri pohdin, kun uusi tuttavuus tuntuu haluavan edetä kovin nopeasti. Voiko hän olla narsisti? Mutta toisaalta, mitään semmoista överiksi menevää kehumista, rakkauspommitusta, rakkaudentunnustuksia, jne mitä oli viimeksi ei ole ollut. Mies on muuten tuntunut olevan ihan jalat maassa, paitsi että ehkä kuukauden jälkeen olisi halunnut esitellä minut perheelleen.
Tuskin nopea eteneminen ainoana red flaginä leimaa ketään narsistiksi. Minusta tuo ei edes kuulosta nopealta, että kuukauden jälkeen esittelee perheelleen, mutta toisaalta minä olen ollut narsistini kanssa jo reilut 20 vuotta ja ehkä pudonnut deittailumaailmasta.
Herranjestas sentään. Miten olet jaksanut 20 vuotta? Minä en jaksanut edes kahta vuotta.
Miten itsetunto on säilynyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän minäkin haluaisin kuulla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikös tämä nyt ole ihan selvä juttu, lähes kaikki nämä vuodet olen uskonut että vika on minussa. Että kaikki järjestyy, jos vain yritän olla parempi.
On tyypillistä.
MIes halusi lapsen heti. SIihen saakka oli näytellyt jotenkuten normaalia, muutamia omituisia lausahduksia oli tullut mutta ei mitään mikä olisi ollut rätti naamalle ja saanut sireenit soimaan päässä. Kun tulin raskaaksi, mies alkoi viettää aikaa milloin missäkin ja kommentti oli, että nyt olen hänestä riippuvainen. Tuossa vaiheessa ymmärsin että tässä on nyt jotakin tosi erikoista. Kuitenkin ihminen, joka näitä asioita tunne syvällisesti vain ihmettelee eikä tajua, mistä nuo lausunnot kertovat ja millainen ihminen tuollaisia sanoo. Naimisiin halusi myös jo ennen lapsen syntymää.
Exäni, joka oli erittäin huonosti käyttäytyvä ja ns. abusive (ei tule oikea termi mieleen) halusi myös muuttaa yhteen parissa kuukaudessa, asuntoa etsittiin pari kuukautta siitä, kihloihin reilussa puolessa vuodessa jne. Hänellä oli vakavia ongelmia makuuhuonepuolella, oli todella ahdistunut, suorituskammo/piti pohjimmiltaan miehistä tms. Heräsin tilanteeseen kun asuimme yhdessä kihlautuneina. Silloin vasta aloin miettiä että hetkonen. Hän kuitenkin keskittyi velttoilemaan (kaikki kotihommat minulla), vapaa-aika kavereiden kanssa baarissa, aina töissä jne joten meille ei jäänyt mitään yhteistä ja kuollut makuuhuone.
Narsistisia piirteitä omaavalla ihmisellä on tarve ottaa ihminen heti oman persoonansa ja oman elämänsä jatkeeksi, joten kyllä on.
On tyypillistä. Kun narsisti löytää sopivan uhrin, alkaa imartelu ja valloitus. Narsisti osaa halutessaan olla hurmaava, joten uhri on nopeasti myyty ja uskoo lupaukset.
Minulle narsisti sanoi että tiesi heti minut nähdessään, että olen hänelle se oikea. Että oli kavereilleenkin sanonut, että tuossa on hänen tuleva vaimonsa. Ja niin edelleen. Nuorena ja naivina sitä uskoi. Kun arki alkoi, tulivat esiin ne ikävät piirteet.
Narsissi ottaa kumppanin kuin jonkin esineen. Tämän käsilaukun minä otan! Jos se ei sovikaan tarpeisiini, niin minähän laitan sen sopimaan, leikkelen ja värjään, ompelen, revin. Kun laukku väkisin muokkaamisesta hajoaa, raahaan sitä silti mukanani, että voi katsokaa kun oli p*ska kassi, mutta koetan nyt hyvää hyvyyttäni tätä sietää.
Todella tyypillistä. Omassa tapauksessani yhteenmuutto tuli puheeksi jo parin kuukauden jälkeen. Kun en tähän suostunut, lähti toinen vaihe päälle. Se painostus oli näin jälkikäteen ajateltuna todella ahdistavaa, mutta nuorena sitä ei tajunnut omia varoitussignaaleja. Kuten tuossa ylempänä, niin minunkin tapauksessani mies soitteli kaikki ystäväni ja perheeni läpi, oli mielin kielin ja täysin "myyty". Näin hän sai apua minun painostukseeni. Tunsin olevani hölmö jollen tämän umpirakastuneen kelkkaan lähde.
Noin puoli vuotta tapaamisesta suostuin yhteenmuuttoon. Jo viikossa tulin katumapäälle, koska miehen käytös muuttui täysin. En kehdannut erota heti. Voi että sitä oli tyhmä! Paljolta olisin säästynyt. Yritin erota monta kertaa, mutta vasta vuosien päästä onnistuin.
Mun narsisti lihetteli kaikki ystävänikin, yksi meni sen lankaan ja siihen loppui meidän ystävyys, tosin narsisti
miehen kanssa olen edelleen tekemisissä.
Narsistit yrittävät hyötyä yleensä rahallisesti naisistaan.
Vähän otsikon vierestä, mutta omani ja mm. tämän ketjun kokemusten perusteella, hälytyssireenien pitää soida, jos toinen alussa vain ylistää ja imartelee.
Jos toinen on aidosti kiinnostunut ja etsii tasavertaista parisuhdetta, hän on kiinnostunut sinusta, kyselee ja kuuntelee, ja on rehellinen ja avoin myös itsestään. Eikä heti nosta sinua jalustalle.
Narsistilla itsellään on pohjimmiltaan huono itsetunto, siksi hän tarvitsee toisen johon nojata, ja jota lyttäämällä voi tuntea itsensä paremmaksi. Siksi narsistin uhriksi valikoituu sellainen jolla on itsetunto-ongelmia. Sellaiseen narsistin imartelu myös puree helposti.
Miten toimii naispuolinen narsisti, onko kokemusta?
Varsinaisia narsisteja on vähän, eriasteisesti narsistisia piirteitä omaavia paljon. Jälkimmäisillä on kykyä empatiaan ja kohtaamiseen jollain tasolla mutta aina välillä se narsistinen puoli ottaa vallan. Luonteessa on epävakautta ja äärimmäisyyttä mutta patologisen narsistin äärimmäinen empatiakyvyttömyys puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla. Olen itse seurustellut kahden erilaisen narsistin kanssa. Myös monen ns. terveen.
Toinen narsisti rakkauspommitti, toinen aloitti siinä mielessä vähän eri tavoin. Ei kehunut ja ylistänyt niin kovasti minua itselleni, mutta muille ihmisille kyllä. Tämä rakkauspommittaja oli hyvin itsevarma ihminen ja vähemmän pommittava hyvin epävarma. Heti tutustumisvaiheessa ilmoitti, että olen hänen tyttöystävänsä ja halusi esitellä sukulaisille. Itse olin vielä mietintävaiheessa ja kieltäydyin. Heti olisi myös halunnut julkistaa suhteen somessa, loukkaantui, koska en itse sitä halunnut. Muuten suhde sitten etenikin siitä hyvin nopeasti, kai jotenkin imartelu ja ns. täydellisen kumppanin esittäminen vaikutti minut. Molemmat oli n. parin vuoden suhteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla. Olen itse seurustellut kahden erilaisen narsistin kanssa. Myös monen ns. terveen.
Toinen narsisti rakkauspommitti, toinen aloitti siinä mielessä vähän eri tavoin. Ei kehunut ja ylistänyt niin kovasti minua itselleni, mutta muille ihmisille kyllä. Tämä rakkauspommittaja oli hyvin itsevarma ihminen ja vähemmän pommittava hyvin epävarma. Heti tutustumisvaiheessa ilmoitti, että olen hänen tyttöystävänsä ja halusi esitellä sukulaisille. Itse olin vielä mietintävaiheessa ja kieltäydyin. Heti olisi myös halunnut julkistaa suhteen somessa, loukkaantui, koska en itse sitä halunnut. Muuten suhde sitten etenikin siitä hyvin nopeasti, kai jotenkin imartelu ja ns. täydellisen kumppanin esittäminen vaikutti minut. Molemmat oli n. parin vuoden suhteita.
Tai no, lisään vielä sen verran, että molemmissa tapauksissa ymmärsin kyllä mistä on kyse. En vaan halunnut ajatella asiaa sen kummemmin, kun tuntui mukavalta. Ajattelin, että ehkä asiat jotenkin sujuvat tai korjaantuvat, mutta eihän niin tietenkään käynyt. Sain kuitenkin molemmista suhteista hyviäkin asioita, enkä ole katkeroitunut. Vaikka välillä se haukkuminen, vainoaminen ja uhkailu jne. onkin käynyt hermojen päälle. Molemmat paljastuivat myös fyysisesti väkivaltaiseksi ja seksissä yrittivät ylittää rajoja ja painostivat asioihin, joista en ole kiinnostunut.
Jos huomaat, että kumppanissa on narsistin/psykon piirteitä, suosittelen lopettamaan heti, vaikeaa se on silloin, kun tunteita on jo ehtinyt syntyä. Näiden ihmisten myötä saa kyllä jännitystä elämään jos sellaista kaipaa. :D Näin loppukevennyksenä.
Vierailija kirjoitti:
Miten toimii naispuolinen narsisti, onko kokemusta?
Ihan samoja käytösmalleja on sukupuolesta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se iloisten tunteiden näyttely varmasti raskasta, kun viha ja kateus meinaa ryöpsähdellä esiin. Eikös ne nasse-ukot näytä todellisen luonteensa joskus heti, kun vaimo on raskaana.
Omassa menneessä suhteessa fyysinen väkivalta alkoi raskausaikana. Käsittääkseni yleistä noissa suhteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikös tämä nyt ole ihan selvä juttu, lähes kaikki nämä vuodet olen uskonut että vika on minussa. Että kaikki järjestyy, jos vain yritän olla parempi.
Itsekin ajattelin ensin näin. Sitten ymmärsin, että kyse on jostain muusta. Narsistin kanssa suhteessa ollessa täytyy punnita hyvät ja huonot puolet, jos plussaa on enemmän, voi jatkaa. Kunhan ymmärtää, mikä toinen on, silloin ei pidä ottaa sairaan ihmisen kaikkia juttuja tosissaan vaan antaa mennä osan ohi.
Onhan se iloisten tunteiden näyttely varmasti raskasta, kun viha ja kateus meinaa ryöpsähdellä esiin. Eikös ne nasse-ukot näytä todellisen luonteensa joskus heti, kun vaimo on raskaana.