Onko ero ainut vaihtoehto?
Mies ei suostu menemään töihin. Opiskelee, mutta opintopisteitä ei kerry. Mun tuloilla eletään. Ei halua selvittää, Oisko syy esim jossain diagnoosissa. Ei halua pariterapiaan. Meillä on kaksi kouluikäistä lasta, enkä haluaisi heiltä perhettä hajottaa, mutta ei tässä oo mitään järkeä. Onko joku joka ois selvittänyt vastaavan tilanteen, että puoliso olisi tullut järkiinsä?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
On yhteiset lapset.
Eli ei se ole niille evvk jos mä päätän tämän takia ottaa eron. Ja sen takia en haluaisikaan, haluaisin että mies aikuistuisi ja ottaisi vastuun omasta elämästään. Niin miten pystyt saamaan toisen aikuistumaan jos se ei itse näytä haluavan??Ap
Kantaako vastuuta lapsistaan?
No sä et kyllä pysty hänen puolesta sitä ryhtiliikettä tekemään eikä kukaan täällä palstalla pysty antamaan taikasanoja, jotka hänen toimintaansa muuttaisi. Kyllä sen pitää lähteä hänestä itsestään.
Itse en henkkoht pystyisi katsomaan saati tukemaan ja rahoittamaan tuollaista velttoilua, joten ainakin muuttaisin erilleen jos ero tuntuu liian radikaalilta. Ehkä hän ottaisi itsestään niskasta kiinni jos ei ole taloudellista mahdollistajaa siinä vieressä vaan joutuu itse hoitamaan vuokransa ja muut menonsa.
Vierailija kirjoitti:
Sitä mietinkin paljon että millaisen esimerkin meidän lapset saa: että on ihan Ok viettää päivänsä kotona tietokonetta pelaamalla eikä mennä töihin ollenkaan?
Ap
He nimenomaan saavat tuollaisen esimerkin, että tuota on ok tehdä ja että puoliso pysyy vaikka itse heittäytyy tekemättömäksi.
Minun vastuulla on lapsetkin. Mies saattaa hyvällä tuurilla tehdä ruokaa kerran viikossa. Eli kun tuun töistä niin ei oo useinkaan ruokaa tehtynä. Imuroi kyllä ja laittaa astiat silloin tällöin eli jotain tekee
Ap
Mä en moista velttoilua ja loisimista jaksaisi katsoa sekuntiakaan. Jos ei ota vastuuta perheestä ja siitä, että rahaa tulee taloon myös hänen toimestaan niin viskaisin ukon pihalle ihan samantien. Toki voisin ensin aloittaa siitä pelivehkeestä ja nakkaisin sen pleikkarin parvekkeelta pihalle. Ukko saisi poistua ovesta ja takaisin ei olisi tulemista ennenkuin on aikuistunut.
Sitä oon just miettinyt että jos ottaisin eron niin hänen olisi pakko ryhdistäytyä kun rahaa ei enää tulisi. Mutta miksei sitä ryhdistäytymistä voisi tapahtua ilman että tarvitsee erota?? On just sellainen fiilis että minä mahdollistan sen että hän ei ota vastuuta elämästään, vaikka kyllä aikuisen pitäisi osata ottaa se vastuu ihan itse toisista riippumatta
Ap
Neuvoni sulle on että alat parantamaan kaikin tavoin omaa itsetuntoasi. Kun alat kunnioittaa itseäsi niin silloin tiedät tasan tarkkaan miten toimia. Toista ihmistä ei voi muuttaa, mutta itseään voi.
Sinulla sitten riesana laiska, vastuuton, iso lapsimies.
Puhupa hänen kanssaan suu puhtaaksi. Sanoita omat tuntemukset. Ja jos vastauksena on jotain epämääräistä mutinaa "mutku whän mää nyt voi..", niin sitten vain eropaperit esiin allekirjoitettaviksi.
Oikeesti, sä ja lapset voitte paljon paremmin, kun mies lähtee. Jos on fiksu, niin viimeistään tuolloin ymmärtää aikuistua. Epäilen vain, ettei ole. Puhu lähipiirille tai luottoystävälle asiasta ja aikeista, jos mies heittäytyy hankalaksi, niin saat sen porukalla roudattua ulos.
Pärjäät kyllä, sitä älä pelkää.
Christiiina kirjoitti:
Jos ette ole naimisissa, miehen kannattaa hankkia oma asunto, niin sinä saat Kelasta elatustuet yh-lisällä sekä asumistukea nykyiseen vuokra-asuntoon. Te kuitenkin voitte olla edelleen parisuhteessa, eihän Kela tiedä teidän suhteesta mitään.
Tiedoksesi, tuo täyttää rikoksen tunnusmerkit ja nykyään rikokseen yllyttäminenkin on rikos. Hyvä että olet rekisteröitynyt, tarkkailehan postiasi ja vastaa puhelimeen kun se soi. Poliisi voi soittaa tuntemattomastakin numerosta.
Tukihuijarit ovat tämän yhteiskunnan syöpä joka pitää kitkeä pois. Jokaisen veronmaksajan kannattaa taistella sen eteen.
Provojako nämä ovat? Miksi ihmeessä nainen antaa persettä ja tekee lapsia vätyksen kanssa, joka ei halua elättää edes itseään?
Mitä miehesi tekee silloin kun on kaiken ajan kotona? Huolehtiiko lapsista ja kodista? Oma mieheni on työttömien kirjoilla, vaikka häntä ei tulla ikinä palkkaamaan mihinkään fyysisten sairauksiensa takia. Lääkärit ja työkkäri haluaisi hänet eläkkeelle, Kelalle ei käy. Sillä aikaa kun minä olen töissä mieheni esimerkiksi kokkailee, pitää kotia pystyssä ja viettää paljon aikaa lasten kanssa. Kysymys kuuluukin, tekeekö puolisosi mitään hyödyllistä?
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Jos ette ole naimisissa, miehen kannattaa hankkia oma asunto, niin sinä saat Kelasta elatustuet yh-lisällä sekä asumistukea nykyiseen vuokra-asuntoon. Te kuitenkin voitte olla edelleen parisuhteessa, eihän Kela tiedä teidän suhteesta mitään.
Tiedoksesi, tuo täyttää rikoksen tunnusmerkit ja nykyään rikokseen yllyttäminenkin on rikos. Hyvä että olet rekisteröitynyt, tarkkailehan postiasi ja vastaa puhelimeen kun se soi. Poliisi voi soittaa tuntemattomastakin numerosta.
Tukihuijarit ovat tämän yhteiskunnan syöpä joka pitää kitkeä pois. Jokaisen veronmaksajan kannattaa taistella sen eteen.
Noinhan tehdään aivan surutta! Ollaan avoliitossa mutta eri osoitteessa paperilla ja kusetetaan tuet pois. Saunan taakse tommoset joutaa, perkele!
Sinä et voi saada miestäsi tekemään mitään, jos hän ei itse halua. Hyväksy se ja mieti siltä pohjalta ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Tuota samaa olen sanonut itsekin, että jos ei opiskelut etene niin sitten ilmoittaudut työttömäksi että saat ees jotain rahaa. Mutta ei halua, sanoo vain että pitää tehä ne opinnot valmiiksi. Eikä ne koskaan valmistu. Enkä tiedä itsekään miksi suostun tähän , kai oon oottanut ja uskonut lupauksiin. En haluaisi hajottaa meidän perhettä
Ap
Hajallahan se on ollut jo kauan. Mies ei ota vastuuta mistään ja sinä katkeroidut.
Ehkä en itsekään tekisi mitään ikäviä juttuja, jos joku toisi leivän pöytään, hoitaisi lapset ja kantaisi kaiken vastuun. En pelaisi mutta voisin katsella Netflixiä päivästä toiseen. Tulisikohan joku mulle tänne taloudenhoitajaksi? Satunnainen sexi myös ok.
Mieti nyt vähän.
Vierailija kirjoitti:
Mitä miehesi tekee silloin kun on kaiken ajan kotona? Huolehtiiko lapsista ja kodista? Oma mieheni on työttömien kirjoilla, vaikka häntä ei tulla ikinä palkkaamaan mihinkään fyysisten sairauksiensa takia. Lääkärit ja työkkäri haluaisi hänet eläkkeelle, Kelalle ei käy. Sillä aikaa kun minä olen töissä mieheni esimerkiksi kokkailee, pitää kotia pystyssä ja viettää paljon aikaa lasten kanssa. Kysymys kuuluukin, tekeekö puolisosi mitään hyödyllistä?
Olisipa meilläkin tilanne tuollainen, mutta ei. Minä olen se joka käy kaupassa, mies ei suostu käymään. Ja ei välttämättä tee ruokaa vaikka pyytäisinkin. Sanoo lapsille, että ottakaa leipää kun tulevat koulusta. Siivoaa kyllä silloin tällöin joten sentään jotain positiivista.
Jos ilmoittautuisi työttömäksi, saisi edes jotain rahaa. Nyt ei saa mitään, kuten aiemmin kerroinkin. Työttömäksi ei halua ilmoittautua koska sitten joutuisi ottamaan vastaan työtä, koska mitään terveydellistä syytä olla tekemättä töitä ei ole.
Mies kuluttaa päivänsä kännykällä surffaten ja koneella pelaten. Kun tulen töistä kotiin niin kysyy multa että mitä syödään
Ap
Yleensä ottaen ero ei ole ainoa vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisipa meilläkin tilanne tuollainen, mutta ei. Minä olen se joka käy kaupassa, mies ei suostu käymään. Ja ei välttämättä tee ruokaa vaikka pyytäisinkin. Sanoo lapsille, että ottakaa leipää kun tulevat koulusta. Siivoaa kyllä silloin tällöin joten sentään jotain positiivista.
Jos ilmoittautuisi työttömäksi, saisi edes jotain rahaa. Nyt ei saa mitään, kuten aiemmin kerroinkin. Työttömäksi ei halua ilmoittautua koska sitten joutuisi ottamaan vastaan työtä, koska mitään terveydellistä syytä olla tekemättä töitä ei ole.
Mies kuluttaa päivänsä kännykällä surffaten ja koneella pelaten. Kun tulen töistä kotiin niin kysyy multa että mitä syödään
Ap
En ole se jolle vastasit, mutta olen ollut samassa tilanteessa. Lopeta passaaminen, osta ja tee ruuat vain itsellesi ja lapsille. Pese vain omat ja lasten pyykit, jätä mies täysin huomiotta. Käytät rahasi vain itseesi, lapsiisi ja pakollisiin kuluihin, et maksa mitään miehen kuluja. Joko hän huomaa muutoksen elämässään, ja jos ei, niin nosta kytkintä.
Kirjoita paperille kaikki asiat jotka tällä hetkellä mättää.
Sit vaan kissa pöydälle. Ilmoitat että rakastat mutta että aina rakkaus ei riitä.
Yksinkertaisesti ero tai muutos. Muutokselle selkeä takaraja. Kerro mikä muuttuu hänen elämässään eron myötä.
Ei ole lapsille todellakaan hyvä saada toiselta vanhemmalta tuollaista tyhjän toimittamisen mallia. Sanot sille, että se on joko kotityöt ja lastenhoito tai palkkatyöt. Jos kumpikaan ei nappaa niin en ymmärrä perusteita jatkaa liittoa. Ellet sitten halua olla kolmen lapsen vanhempi, joista yksi elää ikuista teini-ikää.