Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HÄÄTÖUHKA

apua-apua
27.12.2022 |

Tarvittaisi tietoa ei mutua.

Ystävällä on vuokria pystyssä joihin hänellä on rahat. Kaupungin asunnot ovat lähettäneet vuokrat käräjäoikeuteen ja hakee vuokrasopimuksen purkua jos vuokria ei makseta. Ystävällä on kyllä rahaa vuokriin mutta ei tällä hetkellä oikeudenkäyntikuluihin, uo, eikä perintätoimiston kuluihin. Voiko ystäväni maksaa vuokrat korkoineen suoraan vuokranantajalle ja välttää häädön?

Kommentit (111)

Vierailija
81/111 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kaikki saatavat on maksettu, pitää vielä tarkistaa kantajalta (miel. perintäyhtiön kautta), peruuttavatko he myös häätövaatimuksen. Sehän ei ole automaatio, vaikka näin useimmiten tapahtuukin.

Vierailija
82/111 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

apua-apua kirjoitti:

Isännöitsijä kirjoitti:

Voi että ihmiset on tyhmiä.

Kun sinä olet niin fiksu niin varmaan tiedät seuraavaan vastauksen?

Voiko vuokralainen laillisesti maksaa vain vuokranantajalle? Ja näin ollen vuokranantaja vetää vuokrasopimuksen irtisanomisen pois ja antaa vuokralaisen itse hoitaa omassa tahdissa mm perintätoimiston maksut?

Kanteen voi vetää pois käräoikeudesta, jos vuokralainen maksaa rästit. Olen itse joutunut näitä kanteita tekemään, mutta koskaan ei ole oikeuteen tarvinnut mennä. Vuokrasopimuksen purku on kuitenkin ihan aiheellinen maksamattomien toistuvien vuokrien takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/111 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteys asuntoneuvojaan.

Häätö tulee yhteiskunnalle kalliiksi.Siksi kaupunki vuokranantajana voi suostua perumaan häädön.

Vierailija
84/111 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

apua-apua kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivon että "kaverisi" todellakin menettää vuokra-asuntonsa, koska on laiminlyönyt noin rankasti vuokranmaksun.

Hän on ollut sairaana, ihan sairaalassa ja hänellä on nyt rahat vuokriin, mutta ei uo:oon tai perintätoimistoon. Vuokranantaja neuvoo asioida perintätoimiston kanssa ja muiden mutta mitäs jos ystäväni vain suorittaa vuokrat vuokranantajalle suoraan, sitten vuokrat ovat ajantasalla. Uo ja perintäkulut ovat satoja ellei yli tuhat euroa, tähän hänellä ei valitettavasti juuri nyt ole rahaa. Hän on yrittänyt setviä asiaa perintätoimiston kanssa, mutta sieltä ei osata auttaa ja toki heidän tehtävä on saada omat perintäkulunsa heti pois.

Jos ihminen joutuu sairaalaan pidemmäksi aikaa niin sairaalan oma sosiaaliviranomainen on se henkilö joka puuttuu asioihin ensimmäisenä ettei tilanne pääse eskaloitumaan tuohon jamaan. Oletko sinä ap itse tämä "ystäväsi" kun näin tarkasti osaat asioista ja veloista kertoa? Tukien hakemiseen voi liittyä vahva häpeä tai tosiaan masennus jollin sitä apua ei jaksa yksinkertaisesti hakea. Sormella osoittaminen ja ongelmiin joutuneen sättiminen ei auta nyt yhtään. Moni sairastunutkin joutuu tilanteeseen jossa joutuu odottamaan kuukausia esim. kuntoutustuen päätöstä että jonkinlaista rahallista tukea jostain saa kun palkka tyrehtyy, eli aina ei tosiaankaan ole kyse elämänhallinnan menettämisestä. Sosiaalitoimi on nyt se oikea kontakti johon pitää kiireellä ottaa yhteys. He saattavat jopa neuvoa että antaa häädön toteutua, voi olla joskus jopa parempi niin, ja avustavat uuteen alkuun ja tarvittavan avun piiriin. Kyseessä on kunnan vuokra-asunto ja kunta joutuu joka tapauksessa tarjoamaan uutta asuntoa tilalle. Käräjöinti on kallista puuhaa siihen lähtevälle osapuolelle, joten luulisi että asian saisi vielä selvitettyä ennen kuin päätökseen asti odotellaan.

Vierailija
85/111 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun 2kk vuokrat on maksamatta voi vuokrasuhteen purkaa, yleensä annetaan 2 viikkoa muutto aikaa. Vuokrasuhteen purkua ei tarvitse hakea mistään käräjäoikeudesta, sen voi vaan ilmoittaa vuokralaiselle, sen sijaan jos ystäväsi ei tuolloin ole muuttanut tai maksanut vuokriaan, haetaan häätöä. Tätä ei tarvitse perua vaikka vuokrat maksetaan, ja ne vuokrathan erääntyy maksettavaksi häädöstä huolimatta. Jos luottotiedoista näkyy vuokravelkaa, on ihan varma että uutta asuntoa ei tule saamaan helposti. Nyt jos siis sitä rahaa on, niin välittömästi vuokranmaksu vuokranantajalle, ja vastaus käräjäoikeudelle (kuitteineen) että vuokravelat on maksettu. Hyvin todennäköisesti kaupunki antaa vielä periksi, heidän maksettavakseen se kodittomuuskin lopulta tulee. 

Vierailija
86/111 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

apua-apua kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivon että "kaverisi" todellakin menettää vuokra-asuntonsa, koska on laiminlyönyt noin rankasti vuokranmaksun.

Hän on ollut sairaana, ihan sairaalassa ja hänellä on nyt rahat vuokriin, mutta ei uo:oon tai perintätoimistoon. Vuokranantaja neuvoo asioida perintätoimiston kanssa ja muiden mutta mitäs jos ystäväni vain suorittaa vuokrat vuokranantajalle suoraan, sitten vuokrat ovat ajantasalla. Uo ja perintäkulut ovat satoja ellei yli tuhat euroa, tähän hänellä ei valitettavasti juuri nyt ole rahaa. Hän on yrittänyt setviä asiaa perintätoimiston kanssa, mutta sieltä ei osata auttaa ja toki heidän tehtävä on saada omat perintäkulunsa heti pois.

Jos ihminen joutuu sairaalaan pidemmäksi aikaa niin sairaalan oma sosiaaliviranomainen on se henkilö joka puuttuu asioihin ensimmäisenä ettei tilanne pääse eskaloitumaan tuohon jamaan. Oletko sinä ap itse tämä "ystäväsi" kun näin tarkasti osaat asioista ja veloista kertoa? Tukien hakemiseen voi liittyä vahva häpeä tai tosiaan masennus jollin sitä apua ei jaksa yksinkertaisesti hakea. Sormella osoittaminen ja ongelmiin joutuneen sättiminen ei auta nyt yhtään. Moni sairastunutkin joutuu tilanteeseen jossa joutuu odottamaan kuukausia esim. kuntoutustuen päätöstä että jonkinlaista rahallista tukea jostain saa kun palkka tyrehtyy, eli aina ei tosiaankaan ole kyse elämänhallinnan menettämisestä. Sosiaalitoimi on nyt se oikea kontakti johon pitää kiireellä ottaa yhteys. He saattavat jopa neuvoa että antaa häädön toteutua, voi olla joskus jopa parempi niin, ja avustavat uuteen alkuun ja tarvittavan avun piiriin. Kyseessä on kunnan vuokra-asunto ja kunta joutuu joka tapauksessa tarjoamaan uutta asuntoa tilalle. Käräjöinti on kallista puuhaa siihen lähtevälle osapuolelle, joten luulisi että asian saisi vielä selvitettyä ennen kuin päätökseen asti odotellaan.

Kiitos kommentista. Olen itse vastannut tähän lankaan tiukkasävyisesti, koska Ap:n ajatus siitä, että pitäisi löytää keino välttyä perinnän tuomien ylimääräisten kulujen maksamisesta, on kuulostanut itsekeskeiseltä ja vastuuttomalta. Tunnen kuitenkin syvää empatiaa sellaisia ihmisiä kohtaan jotka aidosti yrittävät parhaansa ja joutuvat silti ongelmiin. Esimerkiksi masennus ei ole kenenkään oma vika ja se voi aiheuttaa aloitekyvyttömyyttä ihmisellä joka aiemmin olisi hoitanut asiansa säntillisesti.

Jos tämän ketjun avaa joku joka on vaikeassa tilanteessa, pari vinkkiä:

1. älä vihaa ja syyttele itseäsi, vaan hae reippaasti apua mielenterveys- ja sosiaalityön puolelta. On kaikkien etu että saat apua päästäksesi jaloillesi!

2. Ole kaikista maksuongelmista heti yhteydessä laskuttajiin ja kartoita muutenkin nyt tilanne realistisesti vaikka kaverin tai jonkun talousneuvojan kanssa. Ei mitään paniikkiratkaisuja vaan oikeasti katso tulot ja menot - myös tulevat ja suunnittele miten selviät.

3. Tosiasioiden tunnustaminen on kaiken viisauden alku. Sen sijaan että käyttäisit energiaasi tilanteen kieltämiseen tai pakonomaiseen ratkaisuun saada kaikki heti entiselleen, kohtaa tilanne sellaisena kuin se nyt on. Esim. AP:n tapauksessa hyväksy mahdollisuus häädöstä jos muuta ratkaisua ei ole. Jokaisella on rajallinen määrä kapasiteettia ratkoa ongelmia ja sellainen turha pyristely väsyttää eikä ratkaise mitään.

4. Kaikki järjestyy. Se voi vaatia elintason laskemista ja joskus ihminen käy pohjalla, mutta jos nyt toimii oikein ja hakee apua, voi vuoden kuluttua jo todeta että tästäkin selvittiin. 

5. Suomessa on paljon ihmisiä joilla on luottotiedot menneet. Se ei ole mukavaa eikä tavoiteltavaa, mutta et ole yksin.

6. Pidä huoli itsestäsi ja läheisistäsi. 

Vierailija
87/111 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverin kannattaa olla yhteydessä suoraan vuokranantajaan.

Ei kannata. Kyllä se asia paremmin hoituu niin että laittaa "kaverin" tiedustelemaan sitä vauva palstalta....

Vierailija
88/111 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

apua-apua kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaaliviranomaiset EIVÄt asiaan puutu. Ihan itse omin kätösin pitää hakea sieltä apua ja sodoottaa useita kuukausia, ilman että ne tekee mitään. Kukaan viranomainen ei tee mitään jos joudut onnettomuuteen ja olet tajuttomana 3 kuukautta. Koti lähtee alta, tavarat heitetään kaatopaikalle ja olet luottotiedoton.

Nähty asia monta kertaa.

Vierailija
89/111 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverin kannattaa olla yhteydessä suoraan vuokranantajaan.

Ei kannata. Kyllä se asia paremmin hoituu niin että laittaa "kaverin" tiedustelemaan sitä vauva palstalta....

Tässä ketjussa on jo selvinnyt, että velka on siirtynyt vuokranantajalta perintätoimistolle ja vuokranantaja on sanonut että tarkka summa selviää perintätoimistolta. Nyt apn kaverin pitää siis maksaa velka kokonaisuudessaan niiden perintäkulujen kanssa ja sitten ottaa yhteyttä vuokranantajaan saisiko vielä mahdollisuuden. Ap harmillisesti ei usko tätä, vaan haluaa että joku kertoo keinon jolla pelkkä vuokrien rästien maksu ilman sivukuluja riittäisi, mutta tästä olisi pitänyt olla hyvissä ajoin yhteydessä eikä antaa asian luisua häätöuhkaan asti. Nyt kannattaa suosiolla maksaa kaikki pois ja varautua myös uuden kämpän etsimiseen jos häätöä ei peruta. Onneksi APn mukaan kyseinen kaveri on ylpeä pärjätessään itse, joten varmasti ymmärtää mitä tilanne vaatii ja hoitaa hommat nohevasti eikä ruikuta. Toisaalta jos joutuukin nyt toteamaan ettei pärjää, niin ymmärtää sitten hakea hattu kourassa apua sosiaalitoimesta.

Vierailija
90/111 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi riittää, että maksaa vain rästissä olevat vuokrat (summan varmaan itse tietää) mutta tässä olisi vain yksi kysymys: miksi vuokrat ovat maksamatta, vaikka on rahaa?

Vierailija
91/111 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

apua-apua kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaaliviranomaiset EIVÄt asiaan puutu. Ihan itse omin kätösin pitää hakea sieltä apua ja sodoottaa useita kuukausia, ilman että ne tekee mitään. Kukaan viranomainen ei tee mitään jos joudut onnettomuuteen ja olet tajuttomana 3 kuukautta. Koti lähtee alta, tavarat heitetään kaatopaikalle ja olet luottotiedoton.

Nähty asia monta kertaa.

Sitten siinä sairaalassa on ollut aivan kelvottomat sosiaalihoitajat. Ei kolmessa kuukaudessa vielä lähde mitään.

Jokaisella pitäisi kuitenkin olla valtakirja vähintään pankkiin laskujen maksamista varten jollekin omaiselle, jos ei mene suoramaksuna.

Vierailija
92/111 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennenkuin vuokralaista aletaan uhkaamaan häädöllä käräjäoikeuden kansliaoäätöksellä, on prosessiin kulut monta kuukautta (ainakin 6) ja vuokralaiselle on lähetetty jo useampi muistutus maksamattomasta vuokrasta. Tällöin hänellä on ollut mahdollisuus sopia maksujärjestelystä vuokrarästeistä korkoineen ja kuluineen.

Se on turha itkeä, jos maito on kaatunut jo.

Vierailija
93/111 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kuulin tarinan henkilöstä, jolle oven avaamisen jälkeen sen takaa löytyi isännöitsijä ja lukkoseppä. Kuulemma tuli täytenä yllätyksenä välitön häätö ja lähtö asunnosta. Täytenä yllätyksenä.

Näitä tarinoita riittää.

Vierailija
94/111 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksaa ne vuokrat sillä ehdolla että ottavat asian oikeudesta pois.

Vuokralainen ei sanele. millä ehdoin hän suostuu vuokransa maksamaan. Vuokra on aina maksettava laskuista ensimmäisenä.

Vierailija
95/111 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP kysyi varmaa tietoa siitä, että voiko suorittaa laillisesti vuokranmaksun korkoineen suoraan vuokranantajalle ja jättää perintätoimiston ja UO:n maksamatta.

Tietääkö joku varmaa tietoa?

Voi, mutta perintätoimistolla on oikeus saada omat kulunsa kuten myös uo-miehellä omansa. Akordia voi toki aina neuvotella alkuperäisen velkojan ja perintätoimiston kanssa, jotka sitten ilmoittavat uo-miehelle akordin, mutta suurin osa ei saa akordia neuvoteltua.

Vierailija
96/111 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni tuli aikoinaan perintälasku lääkärikäynnistä kunnallisella.Terveyskeskus oli sotkenut osoitetietoni ja lähetellyt laskuja ikivanhoilla osoitetiedoilla. Minä en saanut nuita laskuja ja minulle tulikin sitten suoraan perintätoimiston lasku höystettynä mukavilla lisäkuluilla. Otin yhteyttä alkuperäiseen laskuttajaan ja myönsivät virheensä eli väärään osoitteeseen lähetetyt laskut joten riitti että maksoin alkuperäisen summan ilman perintäkuluja. Perintätoimisto tuossa yritti saada helppoa rahaa ja väitti että olisi lähettänyt jo aikaisemmin yhden laskun oikeaan osoitteeseen..Lindor....

Vierailija
97/111 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä. Itse olen alalla ja jotta haaste vedetään pois, tulee kaikki rästit korkoineen ja kuluineen olla maksettuna ennen käräjäoikeuden päätöstä. Ja vain kerran annetaan "armon käydä". Näin siis meillä, en tiedä miten muualla. Käytännöt varmasti eroavat ja voisin kuvitella, että kaupungeilla ei välttämättä toimitakaan näin.

Vierailija
98/111 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä. Itse olen alalla ja jotta haaste vedetään pois, tulee kaikki rästit korkoineen ja kuluineen olla maksettuna ennen käräjäoikeuden päätöstä. Ja vain kerran annetaan "armon käydä". Näin siis meillä, en tiedä miten muualla. Käytännöt varmasti eroavat ja voisin kuvitella, että kaupungeilla ei välttämättä toimitakaan näin.

Kuten sanot, niin kaikki tulee kuluineen olla maksettuna pois. Ap ei ole halukas tähän, vaan on halunnut vastausta jossa sanottaisiin että pelkät alkuperäiset vuokrien maksut riittäisi. 

Vuokrat pitää maksaa ajallaan niin se alkuperäinen summa riittää. Jos maksaa myöhässä, pitää maksaa myös ne kulut.

Vierailija
99/111 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

apua-apua kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

apua-apua kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

apua-apua kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

apua-apua kirjoitti:

Ystäväni on soittanut kaikkiin tahoihin ja saanut jokaiselta eri summat eikä vastausta siihen, että voiko suorittaa VAIN vuokrat vuokranantajalle ja näin ollen pitää kotinsa.

Ei sitä vastausta mekään voida antaa että riittääkö vuokrien maksaminen häätökäsittelyn poisvetämiseen, riippuu vuokranantajasta. Kannattaa varmaan maksaa ne rästit nyt heti korkoineen ja lähettää kuitti vuokranantajalle suorituksesta, ja sen jälkeen selvitellä että jatkuuko vuokrasopimus. 

Hän ei voi maksaa vuokraa jos hän ei voi pitää asuntoa. Ei hänellä ole muuten varas vuokrata uutta asuntoa ja joutuu taivasalle?

Eikö kukaan tosiaan osaa varmaksi sanoa?

Sitä olisi kannattanut ajatella ennen kuin jätti vuokransa maksamatta. Ei se ole kenenkään muun vika kuin sen joka jättää laskunsa maksamatta. Aikuinen ihminen on itse vastuussa tekojensa seuraamuksista.

Ei tietenkään ole muiden vika, hän vain tarvitsisi apua. Tämä on ensimmäinen kerta hänen elämässään kun tarvitsee apua. On luottanut liikaa siihen että pärjää yksin kaikesta.

Siinä tapauksessa hänelle on varmasti kunnia-asia nyt maksaa kokonaisuudessaan sekä ne vuokrat että perintäkulut, jotta on hoitanut asiansa itse loppuun asti nytkin. Eli nyt se venkslaaminen seis ja suunnitelma miten maksaa perintätoimiston ilmoittama summa. Jos häätöä ei voi perua, uuden asunnon hakeminen käyntiin.

Hänellä ei ole varaa maksaa UO:a tai perintäkuluja nyt vaan myöhemmin. Vuokriin on vain rahaa.

Et sä enää voi maksaa vuoksia vuokranantajallesi, kun lasku on jo aikaa sitten siirretty perintään. Todennäköisesti olet jättänyt velkasi siitä huolimatta maksamatta jo useammaksi kuukaudeksi, jolloin vuokranantaja on laittanut häätökellon tikittämään ja tolla käräjäoikeuden päätöksellä sut samalla myös häädetään varattomana asunnosta. Joka tapauksessa velka kaikkine lisäkuluineen jää voimaan ja maksuhäiriömerkinnästä sä et pääse, ennen kuin olet kaikki velkasi maksanut.

Vierailija
100/111 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennenkuin vuokralaista aletaan uhkaamaan häädöllä käräjäoikeuden kansliaoäätöksellä, on prosessiin kulut monta kuukautta (ainakin 6) ja vuokralaiselle on lähetetty jo useampi muistutus maksamattomasta vuokrasta. Tällöin hänellä on ollut mahdollisuus sopia maksujärjestelystä vuokrarästeistä korkoineen ja kuluineen.

Se on turha itkeä, jos maito on kaatunut jo.

Just näin. AP käyttäytyy niinku olisi tullut yllätyksenä, että velat päätyvät käräjäoikeuteen, kun oikeasti niitä on yritetty periä ainakin jo 6kk.

Ota tämä AP opetuksena ja käännekohtana elämässäsi. Nyt viimeistään on pakko mennä töihin ja ottaa itseäsi niskasta kiinni. Olet taistelija ja pystyt siihen kyllä! Saat yöpymispaikan vaikka jostain edullisesta huoneistohotellista, joka on kaupungin vuokrakämppää kalliimpi, mutta sulla ei enää ole varaa valita. Säästä kaikki ylimääräinen velkoihisi, joista sun tulee pyrkiä eroon mahdollisimman pian. Ja kun olet maksanut velkasi alat etsimään uutta vuokra-asuntoa.

Voin luvata, että se tunne, kun seisot omilla jaloillasi ja olet kantanut vastuun muille aiheuttamistasi vahingoista tulee olemaan huikea. Sen jälkeen kykenet ihan mihin tahansa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi