Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä voi johtua, että lapsella kestää kauan nukahtaa?

Vierailija
26.12.2022 |

Joka ilta tunnin tai kaksi, pahimmillaan kolme tuntia kestää, että nukahtaa. Olemme noudattaneet aina kaikki niitä ohjeita, että illalla ajoissa himmennetään valoja ja iltapala syödään ilman kirkkaita valoja, mikään ruutu ei ole päällä iltaisin, lapsi syö kunnollisen iltapalan, sänkyyn menee joka ilta samaan aikaan, luetaan hetki rauhallista iltasatua, on pimennysverhot, talossa hiljaista jne. Päiväsaikaan ulkoilee useamman tunnin. Päiväunia ei nuku. Ei pelkää pimeää. En keksi enää mitä tehdä. Mistään elämänmuutoksista tämä ei johdu, koska niitä ei ole viime aikoina ollut ja toisekseen tämä on kestänyt niin pitkään että ei ole mikään vaihe vain. Ikää viisi.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nukahtaa joka ilta klo 22, niin miksi viedään sänkyyn klo 20? Ei se auta aamuherätyksiin, että on maannut sängyssä hereillä.

Koska jos viedään sänkyyn klo 22 nukahtaa klo 24.

Ap

Vierailija
22/32 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se lapsi ei ole mikään nukke minkä voi sammuttaa juuri silloin kuin aikuinen haluaa ja lapsilla tuntuu toisinaan olevan rajaton määrä energiaa. 5 vuotiaalla tuo unen tarve ei välttämättä ole enää se 12h mikä tulee jos nukkuu 20-8 eli voi olla että hänelle riittää esim se 10h eli nukkumis aikaa on myöhäistettävä tai heräämistä aikaistettava. Ihmiset on myös erilaisia, toinen pystyy nukahtmaan käskystä, toisilla taas on niin vahvoja "uni häiriöitä" jo vauvasta asti, että nukahtaminen ei yksinkertaisesti onnistu. Itse olen vauvasta asti ollut tälläinen, en yksinkertaisesti nukahda jos en ole äärettömän väsynyt. Oma lapsi taas nukahtaa tosi helposti jos unirytmin on pitänyt suht säännöllisenä ja käskee nukkumaan. Jos ei käske niin nukahtaa väsymykseen ehkä 3h myöhemmin kuin mitä pitäisi. Ihmisen sisäinen kello ei vaan kaikilla ole samassa rytmissä eikä 24h kellona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko huoneessa liian kuuma? Liian paksu peitto?

Vierailija
24/32 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian aikaisin menee nukkumaan. Ei ole niin suuri unentarve. Oma unentarve oli lapsena vain 7 tuntia! Ite heräsin aina tosi aikaisin aamulla, vaikka menin kymmeneltä illalla vasta nukkumaan. Murrosiässä sitten muuttui, en ollut enää aamuvirkku ja unentarve kasvoi. 

Vierailija
25/32 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on normaalia että joillakin kestää. Ihmiset yksilöllisiä ja eri asiat vaikuttavat. Jos joku käskee vaan nukkumaan, ei kai aikuinenkaan nukahda samalla sekunnilla. Lapset liikkuvat paljon päivän mittaan. Talvella kun ollaan paljon sisällä, voi energiaa riittää illalla. Onko iltapala energisoiva. Onko sängyssä iltasatuja tai kivaa kirjaa.

Vierailija
26/32 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko huoneessa liian kuuma? Liian paksu peitto?

Ei molempiin kysymyksiin. Ja yöpuku on aina täyttä luomupuuvillaa, samoin lakanat. Kaikki tällaiset perusohjeet on noudatettu huolella jo pitkään. Ap

Vierailija
27/32 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset meni samaan aikaan nukkumaan kuin me.

Vauvasta asti. Näin ollen se oli ikään kuin itsestään selvää, että nyt nukutaan.

Se on aika tylsää nukkua, kun toiset vielä puuhaavat jotain. Ehkä jotain mielenkiintoista.

Myöhentäkää nukkumaanmenoaikaa.

Vierailija
28/32 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lapsesta asti nukahtanut huonosti. Aamulla väsytti aina. Päiväunet piti jättää pois jo kun olin 2v. Siitä piti äidin vääntää päivähoidon kanssa. Kouluaikana aloin valvomaan ja menin nukkuun klo 23 jälkeen. Nyt aikuisena valvon klo 1 asti ennen kuin edes menen sänkyyn. Joskus uni tulee heti. Usein valvon 2-3 asti sängyssä. Unirytmi aina sekaisin vuorotyön vuoksi.

Se kuitenkin hyvä, että kun nukahdan niin nukun todella sikeästi. Aivot lepää ja olen päivisin virkeä.

Vierailija
29/32 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen pitäisi vaan löytää se hyvä nukkumisasento ja yrittää pysyä siinä se liikkuminen aina virkustaa uudelleen huonoa nukahtajaa.

Näin aikuisena huonona nukahtajana osaa jo niitä hengitysharjoitteita, joista on apua, kuten myös jostain hiljaisesta äänikirjasta.

Itselläni oli lapset toinen iltauninen ja toinen vastaavasti aamu-uninen ja kyllä sen iltavirkun kanssa teetti töitä sen rauhoittumisen kanssa.

Aikaa myöten sekin ongelma poistui.

Vierailija
30/32 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole aikuiselle eikä lapselle hyväksi pyöriä sängyssä tuntitolkulla unta odottaen. Laita klo 22 nukkumaan joka yö viikon ajan ja katso miten käy: onko aamulla virkeä, nukahtaako helpommin? Minulla on lapsi (aikuinen nyt) jonka unentarve on aina ollut pieni. Päiväunia ei nukkunut juuri koskaan ja yöunet max 9 tuntia. Monet eivät vain ymmärrä että lapset ovat yksilöitä eivätkä nuku oppikirjan mukaan. Onhan se raskaampaa (vanhemmalle) kun lapsi on vähäuninen mutta minkäs teet. Kokeile viikon jälkeen klo 21.30 > 21.00 mikäli osoittautuu että lapsi on väsynyt aamulla.

Vierailija
31/32 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kuullut sellaisesta, että ihmisten hengitysrytmit hakeutuu samaan tahtiin, samassa tilassa olevien ihmisten kans. Ne ikäänkuin synkronisoituu tiedostamatta. Tätä voi käyttää lapsen nukahtamista helpottavana kikkana niin, että muuttaa tietoisesti oman hengityksen samaan tahtiin lapsen hengityksen kanssa ja hengittelee silleen hetken. Sitten alkaa pikkuhiljaa syventämään ja pitentämään omaa hengitysrytmiä, niin se lapsen hengitysrytmi voi alkaa myös rauhoittumaan ja syventymään niin miten nukkuessakin, eli tällä voi helpottaa ja manipuloida toisen nukahtamista.

Vierailija
32/32 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hänen pitää nukahtaa jo klo 20 ja herätys klo 8?

Pystytkö itse nukkumaan 12h?