Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä voi johtua, että lapsella kestää kauan nukahtaa?

Vierailija
26.12.2022 |

Joka ilta tunnin tai kaksi, pahimmillaan kolme tuntia kestää, että nukahtaa. Olemme noudattaneet aina kaikki niitä ohjeita, että illalla ajoissa himmennetään valoja ja iltapala syödään ilman kirkkaita valoja, mikään ruutu ei ole päällä iltaisin, lapsi syö kunnollisen iltapalan, sänkyyn menee joka ilta samaan aikaan, luetaan hetki rauhallista iltasatua, on pimennysverhot, talossa hiljaista jne. Päiväsaikaan ulkoilee useamman tunnin. Päiväunia ei nuku. Ei pelkää pimeää. En keksi enää mitä tehdä. Mistään elämänmuutoksista tämä ei johdu, koska niitä ei ole viime aikoina ollut ja toisekseen tämä on kestänyt niin pitkään että ei ole mikään vaihe vain. Ikää viisi.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moneltako menee sänkyyn?

Vierailija
2/32 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Univaikeuksista. Toisilla niitä vain on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moneltako menee sänkyyn?

Klo 20.00. Olen kokeillut joskus aikaistaakin, mutta ei auta yhtään. Herää klo 7-8. Ap

Vierailija
4/32 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No saatko itse unta, jos pakotetaan nukkumaan tiettyyn - jonkun muun päättämään - aikaan?

Vierailija
5/32 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilöllistä tuo unen tulo.

Vierailija
6/32 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On luonnostaan iltavirkku. Vaikea sitä on muuttaa.

Vierailija
7/32 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhemmin nukkumaan. Osa on iltavirkkuja.

Vierailija
8/32 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vaan ollut huono vanhempi

Vierailija
9/32 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No saatko itse unta, jos pakotetaan nukkumaan tiettyyn - jonkun muun päättämään - aikaan?

Ehdotatko siis, että viisivuotiaan pitäisi saada päättää itse, koska menee nukkumaan? Eipä taida olla kovin viisas ehdotus.

Ap

Vierailija
10/32 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myöhemmin nukkumaan. Osa on iltavirkkuja.

Mutta aamuisin joutuu heräämään viimeistään klo 8, koska työni alkaa. Lapsi on liian väsynyt, jos menee nukkumaan paljon myöhemmin kuin nyt. Ap

Vierailija
11/32 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi kuitenkin on rauhassa sängyssä niin sekin on lepoa.

Vierailija
12/32 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla käpyrauhanen ei tuota melatoniinia syystä tai toisesta. Se selvisi kun oman lapsen nukkumisongelmia selviteltiin. Jo pienemä heräsi todella herkästi ihan mihin vaan esim lahje osui toiseen lahkeeseen huoneest poistuessa jne.

Vierailija
13/32 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi kuitenkin on rauhassa sängyssä niin sekin on lepoa.

On ihan rauhassa, mutta hereillä. Tosin pyöriskelee ja välillä tuskastuu lopulta itse kun ei nukahda tunteihin. Ap

Vierailija
14/32 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukahtaako kuitenkin itsekseen? Vai pitääkö nukuttaa?

Jos nukahtaa itsekseen, niin hyvä. Jos pitää nukuttaa, nii opeta olemaan itsekseen rauhassa sängyssä, ja nukahtamaan itsekseen.

Vierailija
15/32 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä kirjaa mihin aikaan nukahtaa. Vaikka pari-kolme viikkoa. Sitten kokeile, mitä tapahtuu jos menee puoli tuntia myöhemmin sänkyyn. Jos nukahtaa edelleen samaan aikaan, niin turha sitä sitten on kasilta sänkyyn laittaa.

Jos nukahtamisaika siirtyy myöhemmäksi saman verran kuin sänkyyn meno, niin sitten lapsella vaan kestää pitkään päästä unimoodiin.

Vierailija
16/32 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos menisi sänkyyn vasta 21?

Vierailija
17/32 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdotatko siis, että viisivuotiaan pitäisi saada päättää itse, koska menee nukkumaan? Eipä taida olla kovin viisas ehdotus.

Ap

Olen eri mutta iltavirkkujen on todella vaikea nukahtaa aikaisin. Kokeilisin miten menee jos yritetään nukahtaa myöhemmin. Jos ei ole pakko edes herätä hirveän aikaisin. On tärkeää löytää ja tietää oma unirytmi.

Vierailija
18/32 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidä kirjaa mihin aikaan nukahtaa. Vaikka pari-kolme viikkoa. Sitten kokeile, mitä tapahtuu jos menee puoli tuntia myöhemmin sänkyyn. Jos nukahtaa edelleen samaan aikaan, niin turha sitä sitten on kasilta sänkyyn laittaa.

Jos nukahtamisaika siirtyy myöhemmäksi saman verran kuin sänkyyn meno, niin sitten lapsella vaan kestää pitkään päästä unimoodiin.

Nukahtamisaika siirtyy myöhemmäksi, jos menee myöhemmin sänkyyn. Ap

Vierailija
19/32 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nukahtaa joka ilta klo 22, niin miksi viedään sänkyyn klo 20? Ei se auta aamuherätyksiin, että on maannut sängyssä hereillä.

Vierailija
20/32 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa auttaa. En ole ikinä nukahtanut helposti. Nukkuisin päiväunet, jos vaan aikuisena ehtisi. Aivoissa se vika toki on.