Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokkasitko itse kaikki jouluruuat?

Vierailija
26.12.2022 |

Meillä mies mököttää ja on kiukutellut, kun en ole itse tehnyt joululaatikoita, saaristolaisleipää tai kaikkea joulun leivonnaisia.

Miten hitossa koko työviikon päälle, kuusen laiton, lahjojen hommaamisen ja kodin koristelun päälle olisin vielä kerinnyt kokata kaikki itse. Ihan älyttömiä odotuksia joka vuosi, kun miehen oma panos on lumityöt pihalla ja sohvalla kiukuttelu.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein itse vaan lapsien toivoman makaronilaatikon ja taatelikakun, porkkanalaatikkoa, joulutorttuja ja pipareita paistoin itse valmismassasta/-taikinasta. Mies paistoi kinkun.

Laatikot, sienisalaatin, sillin, graavikalan ostin valmiina, rosollin kastikkeineen kaupan tiskiltä ja karjalanpiirakoita ja mätitahnaa tilasin.

Vuoden kiireisin aika alla töissä, yksi vapaapäivä ja koko perhe kipeänä useamman viikon niin todellakin tein niin vähän, millä mahdollistaa lapsille ja isovanhemmille hyvän joulun.

Vierailija
22/37 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtiin kaikki itse paitsi joululimppu. Ei nuo perinteiset laatikot sun muut vaikeita ole, ja valmistusvaiheet voi venyttää useamman päivän ajalle, piparkakkujen ja muiden pikkuleipien osalta koko joulukuulle. Lisäksi nuorisolla on omat bravurinsa jonka haluavat valmistaa: yksi leipoo jouluhalon ja tekee joulukarkkeja, toinen tekee kokeiluja lähinnä eri kalaresepteillä (tänä vuonna oli esim aivan jumalaista lohimoussea), ja molemmat tykkäävät leipoa pipareita ja torttuja - itsetehdystä taikinasta tottakai. Maku on vaan itsetehdyssä parempi, ja meillä tykätään syödä jouluruokia mielellään loppiaiseen asti (poislukien uudenvuodenaatto). Onhan siinä jonkun verran enemmän työtä, mutta toisaalta nyt väliviikolla ei tarvitse muuta kuin lämmittää valmista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies paistoi kinkun, minä tein laatikot ja riisipuuron. Kaikki muu ostettiin valmiina.

Vierailija
24/37 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein itse porkkana -ja lanttulaatikot paistoin kinkun, samalla naudanpaistista uunilohta ja graavasin lohen.Caesar-salaatin tein, sienisalaatin ostin valmiina..Leivoin taateli- ja englantilaisen hedelmäkakun ja tortut.Jälkiruoaksi tein jäädykkeen..Pikkuhiljaa jouluviikolla tein ja töissä kävin normaalisti.

Vierailija
25/37 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ainuttakaan

Vierailija
26/37 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan. Olen ollut flunssassa reilun viikon, joten ostin kaiken valmiina ja hyvin maistui kun vähän tervehtyi. Vanhemmilleni leivoin taatelikakun vasta tänään, eiköhän se maistu näin pyhien jälkeenkin.

Onneksi ei tarvitse enää kattella ketään mököttävää, laiskottelevaa exää, vaan voi nauttia elämästään niinkuin itse haluaa.

Vierailija
27/37 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies teki kalat

Minä laatikot ja kinkun ja karjalanpaistin

Sisko jälkkärit ja keksit

Anoppi saaristolaisleivän

Tosin puolet oli tehty jo etukäteen

Saaristolaislimppu on parempaa myöhemmin

Vierailija
28/37 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, jokin raja masokismillakin. En edes pidä jouluruoasta.

Vierailija
29/37 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopii ihmetellä, miksei mies kokannut itse, jos kerran itse tehty olisi ollut niin parasta.

Meillä ostettiin kaikki valmiina/puolivalmiina. Mietin hetken keitänkö riisipuuron itse, mutta helpompi, valmis vaihtoehto siinäkin voitti.

Paljon mielummin stressitön, kiireetön ja helppo juhla perheen kanssa.

Vierailija
30/37 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein porkkana- ja lanttulaatikot, tein rosollin, paistoin porsaanlihaa, höyrytin perunat. Tänä vuonna en leiponut mitään, ostettiin valmis torttutaikina ja tortut leivoin jo paljon ennen joulua, ja syötiin myös. Yhdessä puolison kanssa siivottiin aaton aattona. Muutama joulukoriste pöydälle ja takan eteen. Siinä meidän joulu.

Vierailija
31/37 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen joulu ruokineen on älytön konsepti. Pula-ajan ruokaa, joka ei edes maistu hyvältä kokataan päiväkausia ja sitten sitä samaa syödään monta päivää ällötykseen asti.

Vierailija
32/37 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko ne punalaputettuja ruokia pakastimesta?

Vierailija
33/37 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laatikot ja rosollin tein ja leivoin piparit ja tortut. Mies leipo limput, joku suvun vanha resepti, menee 4 tuntia leipoa ja mulla ei kärsivällisyys riitä vaikka muuten leivät ym. Leivon itse. Lisäksi mies paistoi kinkun.

Vierailija
34/37 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen joulu ruokineen on älytön konsepti. Pula-ajan ruokaa, joka ei edes maistu hyvältä kokataan päiväkausia ja sitten sitä samaa syödään monta päivää ällötykseen asti.

Ei sitä jouluruokaa tarvitse päiväkausia kokata. Minä teen kaiken aattona, paitsi voitaikinan ja piparkakkutaikinat teen aikaisemmin.

Vierailija
35/37 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin kaiken itse - ostin kaupasta laatikoita ja paistoin ne pannulla.

Vierailija
36/37 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaatteko naiset pikku kätösinenne tehdä hyvää lanttulaatikkoa?

Vierailija
37/37 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein sienisalaatin, rosollin, joulusillin, katkarapusalaatin, laatikoista kaksi (lanttu valmiina), tortut itsetehdystä taikinasta, lihapullat ja kinkku paistettiin itse sekä kastikkeen tein. Jälkkäriksi juustoja ja valmis kakku. Ei ollut iso juttu.

Tykkään ruoanlaitosta. Varmaan ei kaikkia kiinnosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi