Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys pienituloisille: Miksi teette paljon lapsia vaikka ette pysty elättämään heitä?

Vierailija
26.12.2022 |

En ymmärrä. Eikö 1-2 riittäisi mutta että jopa 4-5. Jos jo valmiiksi ilman koulutusta molemmat vanhemmat tai on joku koulutus mutta tulot tosi pienet tulot ja silti tehdään iso lapsi katras.

Ei varmaan ole yllätys että lapset maksaa, pitää olla puhelimet, edes joku harrastus. Itse olen yh, 1 lapsi on. Olen sairaanhoitaja ja ihan hyvin hänet pystyn omilla tuloilla elättämään ilman tukia (jos sitä 50€/kk yh lapsilisäkorotusta lasketa) tiukkaa tekisi jos olisi vaikka 2 elätettävänä.

Miksi oletatte että yhteiskunta elättää lapsenne?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tehnyt yhtään lasta enkä tee.

Miten tämä kysymys koskettaa sinua ja miksi vastasit?

Miten tämä kysymys koskee aloittajaa tai sinua?

Vierailija
22/38 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että heille se on ainoa keino hankkia statusta elämässä ja koeta onnistuneensa edes jossakin, riippumatta siitä millaisessa köyhyydessä perhe elää.

Ja monilla tyypillistä tietty avuttomuus eli kovia valittamaan omista ongelmistaan jotka pitäisi aina jonkun toisen ratkaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun se vauvan teko tuntuu niin kivalta!

Tuntuu tuntuu, sitä vauvaa ei silti tartte tulla. Kyllä se pitää elatuskyvyn riittää.

Vierailija
24/38 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurissa asui yksi elämäntapa lapsentekijä. Lapsia niillä oli kuusi. Isä oli matlapalkka-alalla ja äiti kotona. Sanoi, että viidennen lapsen kohdalla hommasta tuli kannattavaa, mutta ei he kyllä ollenkaan leveästi eläneet.

Äiti pisti aina vuokratalon ilmoitustaululle kerjäyslappuja, joissa pyydetiin esim. leluja ja vaatteita.

Pyysi myös suoraan rahaa. Laittoi lapset kerjäämään rahaa kylälle.

Saivat lahjoituksena vaikka mansikoita ja myivät eteenpäin.

Äiti ei koskaan halunnutkaan töihin, oli työttömänä, vaikka lapset olivat jo isoja.

Tiedän, tässä pyydettiin köyhiä, iso perheisiä vastamaan, mutta tuskin vastaavat.

Vierailija
25/38 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt rippikoulun, olen uskovainen, raamatussa sanotaan että lisääntykää ja täyttäkää maa.

Mutta tämä käsky on jo täytetty, ihan liiankin tunnollisesti. Ainoa käsky muuten, joka on täytetty, joten nyt voitais ottaa täytettäväksi joku toinen käsky.

T. Myöskin uskovainen

Vierailija
26/38 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita Afrikkaan ja kysy!

Vierailija
27/38 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunta elättää suuret perheet.

Se on keskituloiset, jotka miettii, riittääkö rahat niihin lapsiin.

Jos ei ole omaisuutta eikä ole työtuloa, niin se on lapsiperheet, jotka saavat kaikki mahdolliset tuet.

Yhteiskunnan laskuun moni niitä lapsia tekee, jos on pienituloinen.

Vierailija
28/38 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen lapsen yksinhuoltaja olen. Koulutus sosiaali- ja terveysalalla, mutta töissä en käy kuin satunnaisesti. Elatusmaksut miniminä Kelasta. Lapsilla on kaikkea. En itse meikkaa, käytä päihteitä, shoppaile, ole sosiaalinen tmv. Lapsilisät menevät säästöön. Syödään myös terveellisesti. Ei terveydellisiä ongelmia kellään. Jokin aika sitten ostin uuden auton. Parisuhteessa ei koskaan ollut ylimääräiseen rahaa, nyt säästöjä useampi 10000€. Miksi muuttaisin elämäntyyliäni? 🤷

Vierailija
29/38 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät he itse vastaa, kun eivät näe metsää puilta.

Tunnen pari tapausta, elävät jatkuvassa köyhyydessä ja ovat jotenkin kädettömiä tilanteen suhteen. Kun niitä lapsia nyt vaan tulee, olen kuullut kommenttia.

Kummankin perheessä on 5 lasta ja isovanhemmat kauhuissaan, että älkää tehkö enempää.

Mutta kun mentaliteetti on jotenkin sellainen, että ei voi mitään kun värkistä valuu mukuloita ja emännät senkus nauravat asialle.

Toki ainainen valitus köyhyydestä ja puutteesta.

Nuoria, ovat äidit ja tehneet lapset heti kun kynelle kyenneet. Ei mitään ammattia, ei tulevaisuudensuunnitelmia. Mitähän, kun lapset kohta kaikki täysi-ikäisiä

Tämä on myös ylisukupolvista. Kummankin perheen tytöistä osa on muuttanut hyvin nuorena omilleen ja alottanut lapsenteon.

Vierailija
30/38 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

on myös varakkaita monilapsisia perheitä.vanhemmat esim.hyvissä ammateissa ja lapsetkin valmistuu ammatteihin. usein näissä perheissä on kova kuri ja järjestys. ei kaikki monilapsiset ole köyhiä.mutta usein lehdissä esitellään nää köyhät.oon kyllä nähnyt näitä monilapsisia ,joissa äiti ei halua kotoa minnekkään ja uupuu hankkiessaan lisää lapsia. joku lapsuuden trauma aiheuttaa.

Vierailija
31/38 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen köyhä, vaikka töissä käynkin, ja vain yksi lapsi on. En enempää lapsia tee, koska arvostan olemassaolevaa lasta, enkä halua/aio huonontaa hänen elämänlaatuaan hankkimalla lisää lapsia. Jos hankkisin lisää lapsia, niin se on olemassaolevalta pois henkisesti, fyysisesti ja materialistisesti. Ei siinä ole mitään järkeä.

Vierailija
32/38 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksesi on ihan hevonpaskaa. Suomessa saadaan keskimäärin alle kaksi lasta, ja pienituloiset saavat lapsia vielä vähemmän kuin suurituloiset. Onko myöskään ikinä käynyt mielessä, että esim. se työtön ei ole välttämättä aina ollut työtön vaan on saanut ne lapsensa ihan toisenlaisessa elämäntilanteessa?

Vierailija
33/38 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei millään pahalla, mutta kyllä ihmettelen että jos monilapsisella perheellä on varaa pitää vielä eläimiä, monilla kaksikin koiraa, kissoja ja muita eläimiä, niin ei voi kovin köyhä olla. Eläinten pito on tosi kallista. Äidilläni oli kissa, pelkät ruuat ja hiekat maksoi monta kymppiä kuussa. Kyllä tämä suomalainen köyhyys taitaa olla aika suhteellista, Jotkut osaavat tulla toimeen taitavalla taloudenpidolla pienilläkin tuloilla, joillekin ei riitä mikään ja tärvätään rahat valmisruokiin, sipseihin ja limuihin ja ihmetellään kun rahat ei riitä.

Vierailija
34/38 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi tuo leivän tullessaan.

Vanha sanonta, jota hoettiin vielä 80-luvulla, siis silloin vanhat ihmiset yhä hokivat sitä.

Ei ole aikoihin pitänyt paikkaansa.

Olisko keksitty silloin kun alettiin maksaa lapsilisiä. 

Toki, jos nytkin on varaton, voi saada kaikenmaailman tukia lasten kautta tavallaan. Vaikka asumisentuet ja toimeentulotuet lisineen.

Mutta jos olen oikein käsittänyt, niin ei se elämä kovin leveäksi niillä tuilla aukene.

Tuntemani köyhät suurilapsiset perheet ovat kummallisia sinnittelijöitä, jotka kyllä vaikka hiekkalaatikolla valittavat elämänsä niukkuutta ja kas, seuraavassa hetkessä ovat jo taas raskaana.

Ihan kuin ne eivät olisi kuuleet asiasta nimeltä ehkäisy.

Sit nää äiti-ihmiset on sitä tyyppiä, että ei vain kiinnosta kodin ulkopuolinen elämä. 

Vierailija
35/38 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät pitäisi pakkosteriloida jo synnytyslaitoksella tai vaihtoehtoisesti ottaa huostaan pakolla. Köyhyys nimittäin periytyy koska köyhäläiset on luotu loisimaan toisten rahoilla. 

Vierailija
36/38 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapset vain varakkaiden oikeus? Köyhien lapsissakin on fiksuja ja toimeliaita ihmisiä ja vastaavasti rikkaiden lapsissa niitä kultalusikka suussa lelliteltyjä paskiaisia. Se että on köyhä, ei ole aina oma valinta. Eikä se varakkuuskaan ole aina sitä. Aika moni varakas tulee varakkaasta perheestä. Rikkaus tai köyhyys siis periytyy, ainakin osittain. Nykyinen politiikka on taas sillä mallilla, että tuloerot vain eriytyy enemmän. Köyhyys tulee olemaan entistä useamman osa.

Vierailija
37/38 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden "emännän", joka ei nyt ole ihan kirkkain tähti järkeilyn saralla. Hänen mielestää kotiäitiys ja lasten tekeminen, oli niin kuin ammatti. Kertoi huijanneensa miestään, ehkäisyn suhteen. Kertoi myös avoimesti, että neuvolassa sanottiin, että pitäisi jo rajoittaa lasten tekemistä. Siinä vaiheessa niitä oli kahdeksan.

Onnessaan aina kertoi montako päivää on vielä lapsilisäpaivään.

Huusi ja pomotti niitä lapsia aivan kamalasti. Sääliksi kävi. Oli olevinaan tomera kasvattaja. Ne mukulatkin oli kaikki jotenkin hitaalla käyviä. Muutettiin pois niiden naapurista. En tiedä vieläkö ovat lisääntuneet lisää.

Jotenkin jäi mieleen se ryysyrantalaisuus.

Vierailija
38/38 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli oikein muistan 1995 loppui jokin verohelpotus joka liittyi lapsiin ja asuntolainaan tai varallisuuteen tms. Niihin aikoihin tuli mietittyä paljonko lapsimäärästä hyötyivät sellaiset, joilla oli useampi lapsi. Vähän sellainen mielikuva jäi että suhtautuminenkin lapsiin ehkä muuttui joissain tapauksissa kun etu jäi pois.

Ehkä vain kuvittelin ja johtui lasten murrosiästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi