Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys koskien ehkäisyn mahdollista pettämistä ja sen seurauksia

kysymysviisaille
25.12.2022 |

Minulla on ongelma joka on vaivannut mieltäni ainakin viikon ja jota en osaa ratkaista. Siksi kysynkin nyt teiltä, arvoisa AV:n parviäly, mitä tekisitte tilanteessani? Toki jos jollain on jotain rakentavia mielipiteitä ja näkökulmia esittää asiaani niin niistäkin kuulen mielelläni.

Olen seurustellut kuukauden päivät miehen kanssa, suhde on syventynyt ja vakavoitunut nopeasti. Suhteessa oli todella kiihkeä alkuhuuma seksuaalisesti, kun en vielä ollut lukenut internetistä realiteetteja eri ehkäisymenetelmien todellisista ehkäisyvarmuuksista. Tällä hetkellä suhdetta varjostaakin oma raskaudenpelkoni, olen tajunnut sen realiteetin että mikään ehkäisymenetelmä ei anna sataprosenttista suojaa raskautta vastaan vaikka sitä käyttäisi täysin oikein. Vahinkoja sattuu ja aina on ne poikkeustapaukset jotka tulevat raskaaksi ehkäisystä huolimatta.Eli että ei pidä leikkiä tulella, jos ei ole valmis siihen että syttyy tulipalo.

En aio kertoa tässä, mikä ehkäisymenetelmä meillä on käytössä, jotta keskustelu ei ajaudu väärille urille. Sen verran voin kuitenkin kertoa, että asia on hoidossa.

Syy siihen, miksi epätoivottu raskaus olisi katastrofi on useita: suhteen molempien osapuolien kyvyttömyys taloudelliseen omavaraisuuteen, molempien osapuolten mielenterveysongelmat, epäkypsyys ja keskeneräisyys ihmisenä kasvussa. Lisäksi olen jo yli 40-vuotias, eli senkin puolesta raskaus olisi huono juttu.

En ole lainkaan vakuuttunut, että vahingon sattuessa olisin kuitenkaan kykenevä tekemään raskaudenkeskeytystä, mikä pahimmassa tapauksessa tarkoittaisi sitä että suhteen toisesta osapuolesta kuoriutuisi tositilanteessa vastuunvälttelijä ja sitä kautta minusta tulisi yh-äiti. Näillä resursseilla ja voimavaroilla se olisi aikamoinen katastrofi, juuri ja juuri selviydyn tällä hetkellä omasta elämästäni ja sen haasteista.

Lisäksi minulla on jo yksi lapsi entisestä avioliitostani, joka päättyi useampi vuosi sitten. Olen tätä keskustelupalstaa lukiessani tajunnut, kuinka onnekkaasti minulle sattui käymään, että satuin tekemään lapsen oikean miehen kanssa: sellaisen joka on taloudellisesti omavarainen ja suhteellisen menestynyt elämässään ja kantaa tasa-arvoisesti vastuunsa vanhemmuudesta, meillä on yhteishuoltajuus, tukee minua taloudellisesti, on kasvanut vanhemmuuteeen ja aikuistunut jne. Olen tästä kaikesta erittäin kiitollinen entiselle aviomiehelleni. Eli kriteerini ovat tässä suhteessa korkealla. Tällä nykyisellä miehelläni ei ole lapsia entisistä suhteistaan, eli minulla ei ole kunnollista käsitystä siitä millainen kyseinen mies mahdollisesti olisi vanhempana. Minulla on ainoastaan se mitä olen hänestä saanut puristettua irti kun olemme asiasta jutelleet ja mikä ei ole minua aivan täysin vakuuttuneeksi saanut siitä että hän kantaisi vastuun teoistaan niin kuin aikuisen ihmisen kuuluukin tehdä.

Jatkuu...

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset olisi kykenevä tekemään raskaudenkeskeytystä? Se on helppo pieni lääkkeellinen toimenpide jonka pystyt tekemään yksin kotona.

Toki ehkäisy ensin kuntoon molemmilla. Abortti vasta jos siitä huolimatta raskaus alkaa.

Miksi et kysy mieheltä suoraan, haluaako hän vielä lapsia ja miten hän toimisi jos saisi vahinkolapsen. Jos hän sanoo ettei halua enää lapsia, miksei hän teettäisi vasektomiaa?

Vierailija
22/44 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset olisi kykenevä tekemään raskaudenkeskeytystä? Se on helppo pieni lääkkeellinen toimenpide jonka pystyt tekemään yksin kotona.

Toki ehkäisy ensin kuntoon molemmilla. Abortti vasta jos siitä huolimatta raskaus alkaa.

Miksi et kysy mieheltä suoraan, haluaako hän vielä lapsia ja miten hän toimisi jos saisi vahinkolapsen. Jos hän sanoo ettei halua enää lapsia, miksei hän teettäisi vasektomiaa?

Oletko koskaan kuullut, että joillakin eettisiä syitä olla tekemättä aborttia? En minä itsekään aborttia tekisi. Ihmeellistä naisen käyttämistä seksileluna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus tätä palstaa lukiessa mietin että oisko se siunaus vai kirous jos omatkin ongelmat olisivat yhtä yksinkertaisia.

Jos tämä ongelmani on sinun mielestäsi yksinkertainen, niin kerro toki oma ratkaisuehdotuksesi siihen, kuulen sen erittäin mielelläni. Vai oliko nyt vain tarkoituksesi katteettomasti yrittää korottaa itsesi yläpuolelleni?

Vierailija
24/44 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen omaksunut kristilliset arvot. Seksiä vasta avioliitossa on monelle nykyajan ihmiselle kauhistus, ehkä itsekin aiemmin ihmettelin moista tiukkuutta. Sittemmin olen ymmärtänyt millainen viisaus tuossa piilee, miten monelta itseen ja muihin kohdistuvalta ongelmalta säästyy, kun ei harrasta esiaviollista seksiä. Ensinnäkin loppuelämän kumppaniksi ajatellun aviopuolison valintaan suhtautuu todennäköisesti ihan eri tavalla kuin kevyen seurustelukumppanin. Kumpikin sitoutuu suhteeseen ja sen mukanaan tuomiin haasteisiin, joihin lukeutuu myös mahdollinen ei-suunniteltu raskaus. Kumpikin kantaa todennäköisemmin huolta toisen hyvinvoinnista, koska se liittyy oleellisesti omaankin elämään ja hyvinvointiin. Ero ei myöskään tule niin helppona ratkaisuna mieleen, kun seksiä saadakseen pitäisi löytää ensin uusi puoliso. Muutamia hyötyjä mainitakseni. Raamatussa on kyllä valtavasti syvällistä viisautta, jonka hyödyt ymmärtää, kun sen mukaan pyrkii elämään.

Vierailija
25/44 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkeni toki sanoo, että tekisin raskaudenkeskeytyksen jos niin ikävästi pääsisi käymään että raskaaksi tulisin. Mutta mitä tosiasiassa tapahtuisi jos riski realisoituisi, siihen en osaa vastata. Oma tunne-elämäni on sen verran kunnossa ja terveellä pohjalla, että se saattaisi hyvinkin sotkeutua päätöksentekooni jos oikeasti joutuisin valintatilanteeseen raskaudenkeskeytyksen ja raskauden jatkumisen välillä.

Kiitos kommentistasi, sain siitä ajattelemisen aihetta ja otan siitäkin ruutukaappauksen ehdottomasti.

AP.

Vierailija
26/44 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No seksissä on aina olemassa se raskauden riski ja naisena joutuu aina suurimman vastuun kantamaan, ihan kirjaimellisesti. Siksi en itse seksiä harrasta kuin vakavissa parisuhteissa ja todellakin valikoin mieheni sillä tavalla, että jos vahinko sattuu, hänkin pystyy osallistumaan lapsen kasvatukseen. Hölmöhän olisin jos en tekisi näin.

Jos on mt-ongelmia niin kannattaako ottaa edes riskiä? Huostaanotetut lapset ovat juuri näitä ongelmatapausten tekemiä, kun ei ole omakaan elämä kunnossa ja silti pitää ottaa tyhmiä riskejä.

Kyllä tämä suhde ehdottomasti on siellä vakavemmassa päässä. En olisi uskonut, että näinkin kypsää miestä tulen elämääni koskaan löytämään. Tässä suhteessa on pieniä epäkypsyyksiä lukuunottamatta ihan oikeasti potentiaalia kehittyä aikuiseksi ihmissuhteeksi, jossa molemmat osapuolet rakastavat sekä toista että itseään ja haluavat mennä elämässään eteenpäin ja kehittyä ja kasvaa ihmisenä. En olisi tähän alunpitäenkään lähtenyt mukaan jos näin ei olisi.

Itse en ajattele, että mielenterveysongelmat sinänsä olisivat este suhteelle tai lapsen tulolle. Molemmat suhteen osapuolet tekevät töitä omilla tahoillaan kuntoutumisensa eteen, eli kaikki on sinänsä vielä aivan mahdollista. Ongelmat on mahdollista voittaa, jos vain on valmis pistämään itsensä likoon niiden ratkaisemiseksi.

Vierailija
27/44 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kuulosta hyvältä, jos mies ei koe mitään vastuuta asiasta, on mielipiteeni ja minua myös ärsyttäisi harrastaa seksiä sellaisen kanssa. Joka ei loppujen lopuksi piittaa huolestani ja ilmeisesti vierittää vastuun yksin minulle.

Aivan. Itse en ole aivan varma, onko tässä nyt tapahtunut väärinkäsityksiä puolin tai toisin kun olemme tästä asiasta keskustelleet. Eli olenko onnistunut kommunikoimaan ongelmani miehelle ymmärrettävästi, onko hän ymmärtänyt mitä olen hänelle yrittänyt sanoa tai olenko kenties itse ymmärtänyt väärin sen mitä hän on minulle sanonut. Väärinkäsitysten mahdollisuus tällaisissa vakavemmissa keskusteluissa on aivan ilmeinen.

AP.

Vierailija
28/44 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

XD

Vierailija
29/44 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea kokonaan, mutta käyttäkää kondomia. Jos menee puhki, voit hakea vielä jälkiehkäisyn. Meillä on ollut 14 vuotta samassa parisuhteessa ja säännöllisessä seksielämässä kondomi ehkäisynä. Kahdesti oon joutunut hakemaan jälkiehkäisyn.

En uskalla luottaa pillereihin kun niiden pettämisen huomaa kun vahinko on jo tapahtunut.

Vierailija
30/44 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan kuullut, että joillakin eettisiä syitä olla tekemättä aborttia? En minä itsekään aborttia tekisi. Ihmeellistä naisen käyttämistä seksileluna.

Abortti naisen käyttämistä seksileluna? Jep.

Vierailija
31/44 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus tätä palstaa lukiessa mietin että oisko se siunaus vai kirous jos omatkin ongelmat olisivat yhtä yksinkertaisia.

Jos tämä ongelmani on sinun mielestäsi yksinkertainen, niin kerro toki oma ratkaisuehdotuksesi siihen, kuulen sen erittäin mielelläni. Vai oliko nyt vain tarkoituksesi katteettomasti yrittää korottaa itsesi yläpuolelleni?

Kuten tässä jo todettiin, vahinkoraskauden pelko nelikymppisenä ja ehkäisyä käyttävänä kielii kyllä jo sen tason neuroottisuudesta, että taustalla taitaa olla ihan muita henkisiä ongelmia. Kuitenki jos ihan konkreettisia neuvoja haluat niin vaihtoehdot ovat lyhykäisyydessään 1) yhdyntöjen lopettaminen tai 2) sterilisaatio. Tai mistä minä tiedän, ehkä epäilet tulevasi raskaaksi myös steristä huolimatta?

Vierailija
32/44 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Abortti naisen käyttämistä seksileluna? Jep.

Se on sikäli, että naista käytetään seksiin ja sitten kun luonnollinen asia, eli raskaus, alkaa, se pitä poistaa keinotekoisesti, jotta leikki voi jatkua. Ei hyväksytä siis sitä, että nainen tulee raskaaksi.

Vierailija
33/44 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän huolesi. Täällä vanhainkodilla naapurihuoneen Jalmari olisi vielä kovin intohimoinen rakastaja, mutta pelkään kovasti vahinkoraskautta, en enää yhtään jaksaisi yövalvomisia tässä iässä. - Terttu 86 v.

Vierailija
34/44 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankaa vain peräluukkuun.

Vierailija
35/44 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja mitä nainen tuosta saa?

Vierailija
36/44 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten tässä jo todettiin, vahinkoraskauden pelko nelikymppisenä ja ehkäisyä käyttävänä kielii kyllä jo sen tason neuroottisuudesta, että taustalla taitaa olla ihan muita henkisiä ongelmia. Kuitenki jos ihan konkreettisia neuvoja haluat niin vaihtoehdot ovat lyhykäisyydessään 1) yhdyntöjen lopettaminen tai 2) sterilisaatio. Tai mistä minä tiedän, ehkä epäilet tulevasi raskaaksi myös steristä huolimatta?

Itse ajattelen, että olen ennemminkin aika realisti kuin neuroottinen tässä asiassa. Tosiasioiden kieltäminen on kuin työntäisi päänsä pusikkoon ja yrittäisi esittää että ongelma poistuu jos pystyy uskottelemaan itselleen että sitä ei ole. Tottakai ymmärrän varsin hyvin että kohdallani vahinkoraskauden todennäköisyys on hyvin pieni, mutta se ei paljoa lohduta siinä vaiheessa jos se omalla kohdallani sattuisikin realisoitumaan.

Lisäksi ajattelen että tuollainen kaikkitietävä ylimielinen asenne joka vastauksestasi paistaa läpi ei ole itsellesi hyväksi. Elämä on aina epävarmaa ja kaikki ei ole omissa käsissä, oli sitä valmis itselleen myöntämään tai ei.

Mutta kiitos kuitenkin vastauksestasi ja ehdotuksistasi asian ratkaisemiseksi.

Vierailija
37/44 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja mitä nainen tuosta saa?

No mitä se saa tuosta nykyisestä tilanteesta?

Vierailija
38/44 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole varma, mikä tässä on oudointa. Se, että ehkäisyä käyttävä keski-ikäinen akka murehtii yllätysraskauden mahdollisuutta vai se, että ilmoittaa alkuhuuman laantuneen ensimmäisen *kuukauden* jälkeen. Kannattaisiko ehkä vaikka pitää viikon, parin tauko tapailuista ja tarkistaa sen jälkeen, onko se mies edes maisemissa enää?

Vierailija
39/44 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisyn ns. pettäminen on lähes aina ehkäisyn vääränlaista käyttöä. Ehkäisyn pois jättäminen (tunnetaan nimellä pillerin unohdus), vanhan ehkäisyn käyttö (liian vanha kierrukka tmv) tai ehkäisyn huonontaminen mekaanisesti (väärä liukkari kondomin kanssa tms).

Sinun iässäsi harvemmin tullaan raskaaksi edes ovulaation aikaan yrittämällä.

Pelkosi vaikuttaa irrationaaliselta ja itse hoitaisin sitä jotenkin ehkäisyn murehtimisen sijaan.

Vierailija
40/44 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole varma, mikä tässä on oudointa. Se, että ehkäisyä käyttävä keski-ikäinen akka murehtii yllätysraskauden mahdollisuutta vai se, että ilmoittaa alkuhuuman laantuneen ensimmäisen *kuukauden* jälkeen. Kannattaisiko ehkä vaikka pitää viikon, parin tauko tapailuista ja tarkistaa sen jälkeen, onko se mies edes maisemissa enää?

Et varmaan lukenut ketjua kovinkaan tarkkaan tai sitten sinulla on ongelmia luetunymmärtämisen kanssa. Mainitsin kyllä muutamankin kerran, että nimenomaan raskaudenpelkoni tässä tuli siihen huuman esteeksi. Eli toisin sanoen liika analyyttisyyteni ja käsittelemättömät pelkoni. Ei mielestäni mitenkään outoa, ainahan ihmisillä on pelkoja ollut tunnistivat he niitä tai eivät. Ihan normaalia ihmismielen toimintaa silloin kun ihmisellä on käsittelemättömiä asioita itsensä kanssa ja elämänhallinnassa on muutenkin ongelmia. AP.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä