Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinun lapsella oikeasti säännöllinen päivärytmi?

Vierailija
25.12.2022 |

Kaikki varmaan sanoo aina, että on, koska neuvolassa ja muissa oppaissa aina käsketään säännölliseen päivärytmiin ja kuka nyt tunnustaisi, että ei pysty noudattamaan ohjeita. Mutta en kyllä ymmärrä missä perheessä pystytään syömään aamiainen, lounas, päivällinem ja iltapala aina samaan aikaan ja ulkoilemaan aina samaan aikaan. Miten se oikeasti onnistuu? Kun meillä ainakin heräämisajat vaihtelee tunneilla päivästä toiseen, joskus on iltapäivällä nälkä myöhemmin ja joskus aikaisemmin ja usein on erilaisia menoja tai kyläilyjä, jotka ei nyt millään mahdu johonkin päivärytmiaikatauluun etenkin kun busseilla kuljetaan ja siinä kestää. Ja usein tapahtuu jotain yllättävää, joka sotkee aikataulut.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on melko pysyvä rytmi. Lapsi on vasta alle 2-vuotias.

Vierailija
22/49 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset tykkää ennakoitavuudesta. Luulen, että suurimmalla osalla päivä menee aika samassa rytmissä. Niissä perheissä, joissa näin ei ole, se johtuu varmasti vanhemman omasta kyvyttömyydestä pitää rytmejä omassa elämässään. Jotkut ihmiset ei vaan osaa elää rytmistä elämää. Jotkut lapset siihen sopeutuu ja joillekin lapsille se voi olla raskasta ja aiheuttaa mahdollisesti käytöshaasteita.

Niin en tiedä olenko nyt varsinaisesti kyvytön pitämään rytmejä elämässäni vaan en vain ymmärrä miksi pitäisi vaikka laittaa ruoka pöytään jos kellään ei ole yhtään nälkä, ihan siis vain siksi että jonkun rytmin mukaan siihen kellonaikaan on lounas. Olen sitä kyllä tietenkin yrittänyt, mutta itse en pysty syömään jos ei ole kunnolla nälkä ja lapseni ei myöskään syö jos ei ole riittävästi nälkä vaan pyörittelevät vain ruokaa lautasella (tai vauvana sama ilmeni niin, että eivät suostuneet avaamaan syötettäessä suuta kun ei ollut nälkä). Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle säännöllinen ei edes tarkoita aina samaa kellonaikaa, vaan että päivässä on sitä rytmittäviä asioita jotka tehdään samassa, ennustettavassa järjestyksessä. Tämä auttaa lasta ennakoimaan siirtymätilanteita jolloin ne yleensä sujuu paremmin. Meillä tehdään asiat suurin piirtein samaan aikaan joka päivä mutta tietty ne ajat elää, esim. lapsi ei aina nuku kahden tunnin päikkäreitä vaan vain tunnin, mikä saattaa vaikuttaa myös nukkumaanmenon aikaan tms.

Vierailija
24/49 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle säännöllinen ei edes tarkoita aina samaa kellonaikaa, vaan että päivässä on sitä rytmittäviä asioita jotka tehdään samassa, ennustettavassa järjestyksessä. Tämä auttaa lasta ennakoimaan siirtymätilanteita jolloin ne yleensä sujuu paremmin. Meillä tehdään asiat suurin piirtein samaan aikaan joka päivä mutta tietty ne ajat elää, esim. lapsi ei aina nuku kahden tunnin päikkäreitä vaan vain tunnin, mikä saattaa vaikuttaa myös nukkumaanmenon aikaan tms.

Lisään että herätys, nyt kun ei lapsi vielä ole päikyssä, on aina välillä 8-8.30. Lapsi saattaa herätä aikaisintaan kasilta mutta jos ei puoli ysiin mennessä ole herännyt, herätän. Tämä juuri siksi että loppupäivä pysyy siinä suurin piirtein tutussa aikataulussa. Kysyit AP miten onnistuu niin unilta herättämällä, tarvittaessa aiemmin unille laittamalla iltaisin jos on väsy.

Vierailija
25/49 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut on geneettisesti rytmisiä, jotkut ei.

Vierailija
26/49 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen kysymys: Te, joiden lapsilla ihan oikeasti on hyvin säännöllinen päivärytmi, oliko teillä itsellänne vähintään melko säännöllinen päivärytmi ennen kuin saitte lapsen/lapsia? Koska itselläni ei ollut yhtään säännöllinen vaan todella epäsäännöllinen, koskien kaikkia syömisiä, nälkää, väsymystä, nukahtamisia ja heräämisiä, työaikoja jne. Ap

Ei ollut, varsinkaan korona-ajan alettua kun etänä mun projektiluonteiset työt voi hoitaa melkein mihin aikaan päivästä vaan. Lapsen kanssa vaan hyvin äkkiä huimomannut että ainakin suurpiirteinen rytmisyys tekee elämästä huomattavasti helpompaa.

Vierailija
27/49 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapseton eikä minulla ole minkäänlaista päivärtymiä. Työaikojakaan ei ole, yritän kyllä mennä toimistolle viimeistään kymmeneksi ellei ole etäpäivä. Viikonloppuisin valvon myöhään ja nukun pitkään. Ja syön kun on nälkä ja sen aika vaihtelee kyllä paljon. Olisi aivan järkyttävä painajainen joutua pitämään jotain samaa päivärytmiä joka päivä vuodesta toiseen. Jos saisin lapsen, niin kyllä hän usein ruokaa saisi tietenkin, mutta joku tarkka samana toistuva päivärytmi voi ahdistus ahdistus ahdistus.

Vierailija
28/49 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen kysymys: Te, joiden lapsilla ihan oikeasti on hyvin säännöllinen päivärytmi, oliko teillä itsellänne vähintään melko säännöllinen päivärytmi ennen kuin saitte lapsen/lapsia? Koska itselläni ei ollut yhtään säännöllinen vaan todella epäsäännöllinen, koskien kaikkia syömisiä, nälkää, väsymystä, nukahtamisia ja heräämisiä, työaikoja jne. Ap

Ei ollut, varsinkaan korona-ajan alettua kun etänä mun projektiluonteiset työt voi hoitaa melkein mihin aikaan päivästä vaan. Lapsen kanssa vaan hyvin äkkiä huimomannut että ainakin suurpiirteinen rytmisyys tekee elämästä huomattavasti helpompaa.

Suurpiirteinen rytmisyys on meilläkin. Paino sanalla suurpiirteinen. Kiinnostaa nämä, joilla ei ole suurpiirteinen vaan oikeasti säännöllinen. Ap

Vierailija
29/49 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tietenkin. Oli ennen lastakin.

Vierailija
30/49 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset tykkää ennakoitavuudesta. Luulen, että suurimmalla osalla päivä menee aika samassa rytmissä. Niissä perheissä, joissa näin ei ole, se johtuu varmasti vanhemman omasta kyvyttömyydestä pitää rytmejä omassa elämässään. Jotkut ihmiset ei vaan osaa elää rytmistä elämää. Jotkut lapset siihen sopeutuu ja joillekin lapsille se voi olla raskasta ja aiheuttaa mahdollisesti käytöshaasteita.

Sivusta kyselen, että miksi pitäisi elää rytmistä elämää? Ja mitä se kertoo ihmisestä, jos on tuollainen mitä sanoit, että jotkut ihmiset ei vain osaa elää rytmistä elämää? Mitä sellaisen pitäisi tehdä saadessaan lapsen?

Vierailija
31/49 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä yksi lisäkysymys: Te, joiden lapsilla oikeassti on hyvin säännöllinen päivärytmi, oletteko itse aamuvirkkuja vai iltavirkkuja? Entä kumpia teidän lapset on? Itse olen iltavirkku ja molemmat lapset samoin, olleet jo vauvana. Ap

Vierailija
32/49 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä yksi lisäkysymys: Te, joiden lapsilla oikeassti on hyvin säännöllinen päivärytmi, oletteko itse aamuvirkkuja vai iltavirkkuja? Entä kumpia teidän lapset on? Itse olen iltavirkku ja molemmat lapset samoin, olleet jo vauvana. Ap

Aamuvirkkuja on meillä kaikki, myös mieheni, herätään aina lomallakin ilman kelloa ennen seutsemää.

Vierailija
33/49 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellani on epäsäännöllinen rytmi, menee nukkumaan miten sattuu, herää aamulla miten sattuu.

Vierailija
34/49 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin en tiedä olenko nyt varsinaisesti kyvytön pitämään rytmejä elämässäni vaan en vain ymmärrä miksi pitäisi vaikka laittaa ruoka pöytään jos kellään ei ole yhtään nälkä, ihan siis vain siksi että jonkun rytmin mukaan siihen kellonaikaan on lounas. Olen sitä kyllä tietenkin yrittänyt, mutta itse en pysty syömään jos ei ole kunnolla nälkä ja lapseni ei myöskään syö jos ei ole riittävästi nälkä vaan pyörittelevät vain ruokaa lautasella (tai vauvana sama ilmeni niin, että eivät suostuneet avaamaan syötettäessä suuta kun ei ollut nälkä). Ap

Veikkaan, että syötte nytkin rytmissä. Esim. neljän tunnin välein, koska yleensä ihmisellä tulee nälkä tietyn väliajoin. Se ei vaan osu samaan kellonaikaan se syöminen, koska heräätte miten sattuu.

Vierailija
35/49 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltavirkkuja ollaan koko porukka ja rytmissä eletään, koska koen sen lapsen kanssa helpommaksi.

Vierailija
36/49 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iltavirkkuja ollaan koko porukka ja rytmissä eletään, koska koen sen lapsen kanssa helpommaksi.

Jaksaisitko millään kertoa teidän heräämisajan, ruoka-ajat ja nukkumaanmenoajan? Voisin kokeilla noudattaa niitä ensi viikon ajan ja katsoa tapahtuuko jotain positiivista. Ap

Vierailija
37/49 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokailut rytmittää päivää, kaikkea muuta voi liikutella. En tajua kuka ei ruokkisi pikkulasta säänöllisesti? Sehän on ihan selvää, että lapsi alkaisi siitä itkulla oireilla. Samaten päiväunet voivat vähän venyä, mutta tunnin venyminen aiheuttaa jo itkua.

Viikonloppuisin haluaisin tietysti kovasti nukkua itse pidempään, mutta lasten kanssa on komentamista, että saa heidät pysymään sängyissään edes seitsemään asti.

Vierailija
38/49 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että syötte nytkin rytmissä. Esim. neljän tunnin välein, koska yleensä ihmisellä tulee nälkä tietyn väliajoin. Se ei vaan osu samaan kellonaikaan se syöminen, koska heräätte miten sattuu.

Tämä voi olla kyllä totta. Mutta välillä pitää herätä aikaisen työaamuni vuoksi jo klo 6:15 ja välillä taas myöhemmän työaamun vuoksi klo 8:30 riittää ja vapaapäivinä taas nukutaan niin pitkään kunnes ensimmäinen sattuu heräämään (itsellään). En millään käsitä miksi iltavirkkujen pitäisi herätä aikaisin jos ei ole mitään menoa ja nukuttaa, koska liian aikainen herääminen aiheuttaa tokkuraisen olon koko päiväksi. Ap

Vierailija
39/49 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokailut rytmittää päivää, kaikkea muuta voi liikutella. En tajua kuka ei ruokkisi pikkulasta säänöllisesti? Sehän on ihan selvää, että lapsi alkaisi siitä itkulla oireilla. Samaten päiväunet voivat vähän venyä, mutta tunnin venyminen aiheuttaa jo itkua.

Viikonloppuisin haluaisin tietysti kovasti nukkua itse pidempään, mutta lasten kanssa on komentamista, että saa heidät pysymään sängyissään edes seitsemään asti.

Tietenkin annan lapsille ruokaa parin tunnin välein. Ei meillä ole oikein koskaan nälkäkiukkuja, pikemminkin käy niin että vain pyörittelevät ruokaa lautasella kun ei ollut ehtinyt tulla kunnolla nälkä. Mutta siis jos välillä aamupala on klo 7:00 ja välillä klo 9:00 niin pakostihan lounasaikanin vaihtelee sen pari tuntia. Ap

Vierailija
40/49 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä noin pääsääntöisesti on. Tietty voi olla poikkeuksia jos on just vaikka jotain menoa ruoka-aikaan tmv. Lapsi heräilee aamulla vähän eri aikoihin mutta kyllä ruokailut ym on silti samaan aikaan joka päivä.

Eli jos olette leikkipuistossa yhdeltätoista ja on tosi kivaa ja leikkikavereitakin eikä kellään yhtään nälkä, niin sieltä silti lähdetään kesken kivan leikin pois, koska lounas pitää olla aina samaan aikaan puoli kaksitoista?

Ainakin meillä on noin. Kun on menty leikkipuistoon klo  9:30, niin kotiin lähdetään klo 11:00, vaikka ei olisi nälkä, koska viimeksi on syöty ennen klo 9  ja viimeistään klo 12:00 on nälkä. Turha odottaa siihen asti, että nälkä vaihtuu kiukuksi. Ennakointi tekee elämästä helpompaa ja aika varmasti osaan sanoa, että klo 11:30 leikki ei ole enää kivaa, nälkä alkaa vaivata. Lapsi ei valitettavasti osaa sanoa, että tämä on nälkää, hän jatkaisi leikkiä, vaikka tuntuu kurjalta ja sitten mennään kotiin karjuva lapsi kainalossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi