Varatusta tykkääminen
Miksi täältä poistettiin ketju, jossa kerroin yrittäväni päästä eroon varattuun kohdistuvista kielletyistä tunteista? Miksi tästä aiheesta ei saa keskustella? Luulisi, että se olisi kaikkien osapuolten etu saada vinkkejä miten tällaiset ongelmat saa kuriin.
Kommentit (955)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö sä tunne mitään sääliä miehen perhettä ja vaimoa kohtaan, vaan itsekkäästi haluat vain miehen itsellesi? Miksi juuri hänet sun on saatava?
Nyt sinulla lähti laukalle. Varattu ei ole sama asia kuin a) naimisissa b) perheellinen.
Enkä minäkään tiedä miksi juuri tämä. Sitä minä olen kuule yrittänyt tässä jo vuosia pähkäillä saamatta minkäänlaista vastausta. Ei ole osanneet kertoa kaverit eikä kaksi eri teraputtiakaan.
-Ap
Minä olen perehtynyt ap:n ongelmaan. Ap:lla on kehittynyt mieheen ns. trauma bond.
Laitapa vaikka tuo hakusanaksi Youtubeen, jos englanninkielen kuuntelu sujuu. Siellä on paljon videoita tästä aiheesta.
Olen muuten törmännyt tähän termiin aiemminkin ja aiheesta lukiessani tullut samaan lopputulokseen, että ainakin osittain tästä on kyse.
-Ap
Miten trauma bond ilmenee sulla?
Nyt kun hain tietoa niin useimmat lähteet puhuu trauma bondista hyväksikäyttösuhteiden yhteydessä. En minä tilannetta kyllä sellaiseksi koe. Joskus olen nähnyt termiä käytettävän myös artikkelissa, joka kuvasi aiemman hyväksikäyttötrauman aiheuttamaa kiintymyshäiriötä ja se kyllä vaikutti sopivan itseeni. Ikäänkuin hakeudun toistuvasti ihmissuhteisiin joissa ei voi tulla kuin turpaan, elän samaa hylkäystraumaa uudelleen ja uudelleen, mutta ei ne miehet välttämättä tai edes yleensä mitään hirveitä hyväksikäyttäjiä ole.
-Ap
Ai et koe tätä hyväksikäyttösuhteeksi? Jos mies on sinulle lirkutellut muutaman kuukauden antaen ymmärtää enemmän, kuin mihin on valmis ja nyt ei olekaan valmis, niin sinun tietynasteista hyväksikäyttöähän se on ollut!
Mies on varattu, naimisissa ja leikitellyt sinun kansssasi, kuitenkaan haluamatta vakavampaa. Ei tuota käytöstä tarvitse nimetä hyväksikäytöksi, jos se sanana tuntuu vieraalta, mutta sitähän se pitkälti on ollut.
Miehestä on tuntunut imartelevalta sinun huomiosi ja kaikki salaa lepertely, mutta sitten kun pitäisi toimia, niin hänestä ei olekaan siihen.
No joo, ei se ihan noin ole mennyt, en ole kaikkia ketjun väärinkäsityksiä viitsinyt oikoa. Mutta on tässä varmaan mukana joku tarve ajatella että vika on vain minussa. Joku valheellinen kontrollin tunne. Kun vika on minun päässäni, minulla on avaimet korjata se. Muihin ihmisiin on paljon vaikeampi vaikuttaa.
Henkilö pyysi minulta taannoin anteeksi, ja jostain syystä se anteeksipyyntö tuntui melkein pahemmalta kuin mikään muu. Ikäänkuin joku olisi iskenyt nyrkillä palleaan. Jotenkin se käänsi minut subjektista objektiksi. En minä halua olla kohde tai uhri tai heikko. Mieluummin tyhmä ja hullu ja vaikka paha.
-Ap
Minä olen maailman valo.
-Jeesus Kristus
Pyysi anteeksi mitä? Sitä että on johtanut harhaan vai ettei voi antaa sitä mitä olisit halunnut?
Vierailija kirjoitti:
https://mielipalvelut.fi/artikkelit/rakkausriippuvuus-eli-rakkausaddikt…
Riippuvaisella on jatkuva tarve tulla hyväksytyksi ja hän saattaa kärsiä erilaisista itsetunto-ongelmista. Hänen mieleensä on saattanut juurtua jo lapsuudessa ajatus, että täydellinen parisuhde ja puoliso pelastavat elämän haasteilta ja vaikeuksilta. Usein riippuvainen idealisoi kumppaniansa ja uskoo tämän paikkaavan hänenkin itsetuntonsa.
Rakkausriippuvainen uskoo ja toivoo, että joku muu voi tehdä hänestä onnellisen ja kokonaisen, ratkaista hänen kaikki ongelmansa ja pitää huolta hänestä. Syvällä sisimmässään, epätoivoisesti sitä oikeaa etsivät, kokevat, etteivät ole rakkauden arvoisia. Tämä synnyttää häpeää, jota yritetään jälleen paikata riippuvuuskäyttäytymisellä.
Minä Jesus lähetin minun enkelini todistamaan näitä teille seurakunnissa. Minä olen Davidin juuri ja suku, se kirkas kointahti.
Ilmestyskirja 22:16
Niin paljon Jumala rakasti maailmaa että antoi ainokaisen Poikansa, että se, joka uskoo Häneen, pelastuu.
Jeesus Kristus on voittanut kuoleman. Kääntykää Hänen puoleensa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko molemmat varattuja?
No kyllä ja ei, itse olen eroamassa.
-Ap
Miten voi olla "eroamassa"? Joko on yhdessä jonkun kaa tai sitten ei ole.
Vai onko miehen lerssi jäänyt kiinni perseeseesi kuten susilla ja täytyy ensin odottaa turvotuksen laskemista ennen kuin pääsee irti?
Noh, seuraan läheltä tilannetta, jossa mies on jo vuoden ollut eroamassa, mutta ei ole vieläkään eropapereita jättänyt. Ja mies pyörii siis kakkosnaisen kanssa, joka uskoo, että mies on ihan kohta eroamassa. Eikä tämä tapahdu Porvoossa.
Prosessi aloitettu mutta ero ei vielä voimassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko molemmat varattuja?
No kyllä ja ei, itse olen eroamassa.
-Ap
Miten voi olla "eroamassa"? Joko on yhdessä jonkun kaa tai sitten ei ole.
Vai onko miehen lerssi jäänyt kiinni perseeseesi kuten susilla ja täytyy ensin odottaa turvotuksen laskemista ennen kuin pääsee irti?
Noh, seuraan läheltä tilannetta, jossa mies on jo vuoden ollut eroamassa, mutta ei ole vieläkään eropapereita jättänyt. Ja mies pyörii siis kakkosnaisen kanssa, joka uskoo, että mies on ihan kohta eroamassa. Eikä tämä tapahdu Porvoossa.
Prosessi aloitettu mutta ero ei vielä voimassa?
Joo ymmärrän, näin se varmaan joissain tapauksissa menee. Tuossa oli kuitenkin kyse omasta erostani ja se prosessi on kyllä ihan oikeasti aloitettu.
-Ap
Joulun trolli matkaan jo käy...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuvaisella on jatkuva tarve tulla hyväksytyksi ja hän saattaa kärsiä erilaisista itsetunto-ongelmista. Hänen mieleensä on saattanut juurtua jo lapsuudessa ajatus, että täydellinen parisuhde ja puoliso pelastavat elämän haasteilta ja vaikeuksilta. Usein riippuvainen idealisoi kumppaniansa ja uskoo tämän paikkaavan hänenkin itsetuntonsa.
Rakkausriippuvainen uskoo ja toivoo, että joku muu voi tehdä hänestä onnellisen ja kokonaisen, ratkaista hänen kaikki ongelmansa ja pitää huolta hänestä. Syvällä sisimmässään, epätoivoisesti sitä oikeaa etsivät, kokevat, etteivät ole rakkauden arvoisia. Tämä synnyttää häpeää, jota yritetään jälleen paikata riippuvuuskäyttäytymisellä.
Tunnistan itseni osittain tuosta. Mietinkin, onko osa tästä nuoruuden itsetuhoisiin ihastuksiin taantumisesta sitä, että olen oikeastaan saanut elämältä sen mitä halusin enkä edelleenkään ole onnellinen. Ehkä on jotenkin liian vaikea kohdata se tosiasia ettei rakkaus tehnytkään onnelliseksi, ja alitajuisesti tulkitsen että vika oli siinä ettei se ylipäänsä ollut rakkautta vaan se kaiken korjaava ja elämäni pelastava rakkaus onkin vielä edessä.
Tunnistan myös paljon tuosta huonosta itsetunnosta ja arvottomuudesta. Tosin niitä olen viimeisen vuoden aikana saanut terapiassa purettua, ja niiden käsittelyllä on itseasiassa ollut yllättävän vähän vaikutusta tähän ongelmaan. Tuntuu, että rapsutan kerros kerrokselta esiin kipeitä asioita mielessäni ja aina kun kuvittelen ratkaisseeni jotain, sen alta löytyykin vain uusi haava.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Joulun trolli matkaan jo käy...
Ai kun kukaan ei koskaan oikeassa elämässä ole näin sekaisin? :D Kuule tietäisitpä vaan miten hulluja ihmiset oikeasti on. Ei tämä minun sekoiluni ole edes pahimmasta päästä.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Pyysi anteeksi mitä? Sitä että on johtanut harhaan vai ettei voi antaa sitä mitä olisit halunnut?
Käsittääkseni sitä, että ylipäänsä sotkeentui minuun vaikka ei sitten ollutkaan niin kiinnostunut että olisi halunnut edetä asian kanssa.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Niin paljon Jumala rakasti maailmaa että antoi ainokaisen Poikansa, että se, joka uskoo Häneen, pelastuu.
Ja hänen haavojensa kautta me olemme parannetut
Ap taitaa olla kotoisin Kotkasta?
Mun vessa on varattu enkä tykkää yhtään
Ymmärsinkö nyt oikein et mies on tehnyt ajatuksensa selväksi, mutta laittelee kuitenkin säännöllisesti viestiä sinulle? Muuten ette ole suhteessa?