Miten ihmeessä joillakin ihmisillä on yli 10 000 euroa säästössä?
Keskiverto ihmisellä on vain muutaman kuukauden tulot säästössä, joten miten joillakin voi olla säästössä siis riihi kuivaa rahaa yli 10 000 euroa? Koska itselle tuo on iso summa rahaa, en ymmärrä miten jotkut sen tekee. Olen töissä käyvä, mutta kyllä on myös menoja, kuten laskut, ruoka yms.
Kommentit (768)
Vierailija kirjoitti:
Monet käyttävät rahojaan turhuuksiin. Minulla on nuori sukulaisnainen, jolla on isompi palkka kuin minulla, mutta hänellä ei jää yhtään rahaa säästöön, ja hän ihmettelee kun minulla menee säästötilille n.500-700 e joka kuukausi. Olemme molemmat keskituloisia naisia.
Tässä asioita, joihin hänellä menee joka kuukausi rahaa, minulla ei senttiäkään:
-ripsenpidennykset
-rakennekynnet
-alkoholi
-kahvilassa käynti
-pikamuoti
Noista tulee kuukaudessa ja vuodessa jo iso summa.
Vaikka nainen olenkin moni noista on turhakkeita esimerkiksi ripsienpidennykset ja tekokynnet.Alkoholi ja baareissa käyminen Suomessa kallista ja turhaa.
pikamuoti vaatteita ei tarvitse joka kuukausi ostaa uusia. Kannattaa yrittää etsiä oma tyyli ja luoda sitä kautta vaatekaappi.Vaatteita voi korjata jos osaa ommella/paikata.
samoilla vaatteilla menee vuosia.
On parin vuoden tulot säästössä joo.
Itse keskituloinen duunari, bruttotulot n 6000-6500. Laittanut parikymmentä vuotta 1000-2000e/kk rahastoihin/osakkeisiin. Nyt salkun arvo n 700k. Nousua pelkästään tänä vuonna n 170k joka on yli tuplasti sen mitä töistä sain.
Enkä ole kouluja käynyt enkä perintöjä saanut. Auto ja asunto on oma ja joka lomalla olen reissannut, ei ole harrastuksista tai ravinnosta tarvinnut tinkiä.
Tietysti olisi voinut asua vuokralla ja laittaa aina koko palkan sileäksi ennen seuraavaa.
Ei varakkaaksi tuleminen tarvitse kuin ahkeruutta-säästöä-halua sijoittaa/sietää riskejä, tietysti aika on sijoittajan paras kaveri.
Eihän tuo ole paljonkaan, jos tienaa kohtalaisesti. Minulla oli pieni palkka työelämässä ollessa ja meni 20 vuotta, että eläkkeelle jäädessä oli säästöjä 50000 euroa.
Tilillehän toivottavasti kukaan ei säästä muutamaa tonkia enempää, vaan sijoituksiin/ rahastoihin...?
Meillä elämä muuttui varsin rikkaaksi nelikymppisinä, kun saatiin asuntolaina maksettua pois 12 vuoden pikkulapsielämän ja reippaanlaisen lainanmaksun jälkeen. Sitten onkin saatu elää huolettomasti matkustellen ja rahastoihin sijoittaen. Perheeseen kuuluu siis kaksi hyvintienaavaa aikuista ja vielä yksi kotona asuva teini. Arjessa elellään silti suht säästäväisesti, esim. itselleni en kauheasti mitään ostele eikä meidän teinikään kaikkein kalliimpia juttuja saa. Mutta kotiin ollaan teetetty mieleisiämme remppoja ja päästy reissailemaan.
Vierailija kirjoitti:
En ostele turhuuksia.. ruoka ja normaalit laskut päälle en ymmärrä ihmisiä, jotka valittaa, ettei jää säästöön. Kollegatkin töissä valittaa luottokorttimenoistaan ja kun ei oo koskaan. rahaa. Sama palkka heilläkin kuin minulla. Ehkä kannattaisi tarkastella sitä menopuolta.
Suurin osa on nähtävästi vain sellaisia niinsanottuja NPC-hahmoja ettei ne tunnu kauheasti ajattelevan. Minunkin rahan vähyyttään joka kuukausi parkuvat työkaverit suorastaan hermostuivat kun kerroin katsovani tarkkaan mihin rahani menevät ja äimistelivät että mitä varten oikein säästän ja miksen elä kuin viimeistä päivää kuten hekin. No jaaaa-a, ehkäpä siksi minä en ole se joka parkuu sitä rahan vähyyttään....
Vierailija kirjoitti:
Nettotulot 3.5k. Menot 2.5-3k. Vuodessa säästyy 6-7k. Tosin lähes kaikki säästöt meni kun ostin uuden auton (vuoden vanhan)
Valtavat tulot jos nettona 3500€
En itse saa kuin 2100€ vaikka työkokemusta 20 vuotta. 50€ säästöön kuussa on paljon. Mies 40v
Vinkki 1: osakesäästötili. Osta osakkeita yrityksistä, jotka ovat toimineet pitkään. Osakesäästötilille voit laittaa rahaa 100 000e ja verotetaan vasta kun nostat sieltä rahaa. Osinkoja maksavien yritysten osingot voi uudelleen sijoittaa osakkeisiin.
Vinkki 2: sijoita myös tai rahastoihin, jot et halua itse vahtia tuottoa ja myyntiä. Sijoita tahastoihin, joissa on pienet kulut, esim. indeksirahastot. Pitkällä aika välillä,15v-30v moninkertaistat todennäköisesti säästösi. Voit säästää jo pienelläkin summalla.
Vinkki 3: hajauta eri aloille sijoituksia, oli ne sitten osakkeissa, rahastoissa tai koroissa/oblikaatioissa.
Vinkki 4: vain sijoitettu raha voi tuottaa.
Vinkki 5: lottoamalla tulee äkkirikkaaksi, sijoitttamisessa vaurastuu pitkällä aika välillä eli 15-30v.
Helppoa. Jouduin työttömyyden takia pakkomyymään omistusasuntoni kovalla tappiolla. 20v kuitenkin omaisuutta kerryttänyt, niin tilille jäi vielä velkaosuuden jälkeen useampi kymppitonni, mitä olen nyt käyttänyt elämän pakollisiin kuluihin työmarkkinatuella. Uutta työtä ei ole löytynyt kovasta yrityksestä huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Mä en osaa säästää. Jos saan hiukan säästöön, tilaan jonkun matkan tai vastaavaa. Ainoa keino säästää on laittaa suoraan tilistä rahastoihin. Säästötilillä käteinen ei kyllä pysy. Olen 52-vuotias ja en ole ikinä pystynyt säästämään muutamaa tonnia enempää tilille ja käyttötili on edelleen aika kuiva aina palkan tullessa. Silti asunto on velaton ja säästöjä rahastoissa (eli pakkosäästetty) muutamia kymppitonneja. Käteinen ei vaan pysy mulla hyppysissä.
Mä en taas pysty kuluttamaan. Ostan vain jos on tarve, en sen takia, että tekee just mieli tai että raha muuten vaan polttelis taskussa.
minulla ja miehellä ikää noin 40v, ja yhteistä taivalta takana noin 23v, ja yksi tytär.
Meillä on ollut reilut 15v sijoitusasuntoja, nykyään jo 5kpl, täällä turun nurkilla. Oma asunto on maksettu, turun kehyskunta. Ei meillä hääppöset duunit ole, ja taitaa noin 25000€ olla tilin saldo silti. Tosin ajamme 2000 ja 5000€ autoilla, aina olemme ajaneet, emmekä ole käyneet oikein kalleilla matkoilla, vähän keskieuroopassa budjettihintaan.
Lähinnä positiivinen ongelma, että mitä ihmettä me teemme noilla asunnoilla kun tulee aika myydä ne, ja käyttää rahat. Tottakai junailemme jonkun asunnon tyttärellemme, tavalla tai toisella. Ehkä siinä kohtaa me voimme kai käydä koko perhe thaimaassa ja ostaa uudehkon auton.
Olen pienituloisen, mutta jatkuvasti jää säästöön. En osta meikkejä, sehän on todella suuri meno erä, kampaajalla käyn kerran vuodessa, etätyöstä kelpaa vanhat vaatteet. En myöskään käy kahveilla tai syömässä ulkona. Yksinkertaistamalla elämäntavat voi säästää paljon.
3-6 kk tulot suositellaan eri lähteissä puskurirahastoksi. Ei tuo 10k ole kuin 2 kk tulot...
Olen pienituloinen yh. Säästössä vasta n. 18 000. Seuraava tavoite 20 000. Siitä sitten 25 000 jne. Vähän kerrallaan. Ihan töitä tekemällä.
Vierailija kirjoitti:
Olen opetusalalla, kesät työttömänä, kuten myös joulunaika, hiihtolomista, syyslomista ym en saa palkkaa.
n.35 000 säästössä, osa osakkeissa ja rahastoissa.
Ala on niin epävarmaa, että pakko olla säästeliäs ja varautua kaikkeen. SIksi jäänyt sukanvarteenkin.
Missä koulussa pätkitään sopimukset noin? Eli pätkäsopimukset syyslukukauden alusta syysloman alkuun, syysloma työttömänä, seuraava sopimus syysloman lopusta joululoman alkuun, joululoma työttömänä,, uusi sopimus kevätlukukauden alusta talviloman alkuun, talviloma työttömänä, uusi sopimus talviloman lopusta kevätlukukauden loppuun ja kesä työttömänä? Paljonhan niitä määräaikaisia opettajia on, joilla alkaa sopimus syyslukukauden alussa ja loppuu suvivirteen, mutta enpä ole tuollaisesta pätkäsilpusta kuullutkaan. Luulisi OAJ:nkin olevan kiinnostunut!
Itsellä on säästöjä asunnonmyynnistä.
Tuttava on 50v DINK-double incomes no kids, säästöjä hällä mukavasti.
Jos on kova palkka, siitä on helppo säästää ja sijoittaa.
Pitkäaikainen sijoittaminen kannattaa.
TUO SUMMA EI OLE mikään turvallisuutta takaava, pitää olla enemmän. Itsellä on reilut 90 000e, enkä koe mitenkään varakas olevani, mutta perusturvallisuus on kuitenkin taattu ja voi huoleta ostaa mitä haluaa, vaikka kaikkea on mitä tarvii. Siltä varalta pitää olla, jos vaikka sattuu joku isompi ylläri vaikka auton kanssa niin voi tilata tehdasuuden ilman velkaa.
Vuosina 2011-2018 tein rakennusalalla reissuhommia. Keskimäärin 2500 euroa kuukaudessa säästötilille eli yhteensä noin 200 tonnia säästöön tuossa ajassa.
Eli työnteko on se taikasana.
M56
Vierailija kirjoitti:
Olen pienituloinen yh. Säästössä vasta n. 18 000. Seuraava tavoite 20 000. Siitä sitten 25 000 jne. Vähän kerrallaan. Ihan töitä tekemällä.
Kannattaisi säästämisen sijasta tehdä tuota sijoittamalla. Tulisi paljon nopeammin.
Mä en osaa säästää. Jos saan hiukan säästöön, tilaan jonkun matkan tai vastaavaa. Ainoa keino säästää on laittaa suoraan tilistä rahastoihin. Säästötilillä käteinen ei kyllä pysy. Olen 52-vuotias ja en ole ikinä pystynyt säästämään muutamaa tonnia enempää tilille ja käyttötili on edelleen aika kuiva aina palkan tullessa. Silti asunto on velaton ja säästöjä rahastoissa (eli pakkosäästetty) muutamia kymppitonneja. Käteinen ei vaan pysy mulla hyppysissä.
Toisaalta isäni säästää hyvinkin hetkessä 10 tonnia ja enemmänkin. Hänellä on hyvä eläke (noin 3 tonnia netto) ja hän ei käytä sitä lainkaan. Elävät äidin eläkkeellä (joka sekin hyvä) ja näin ollen isältä voi mennä kuukausia, ettei käytä lainkaan tiliään. Rahat on yhteiset 55 vuoden avioliiton jälkeen, joten siinä mielessä heille on aivan sama, kumman tilille säästävät.