Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ihmeessä joillakin ihmisillä on yli 10 000 euroa säästössä?

Vierailija
25.12.2022 |

Keskiverto ihmisellä on vain muutaman kuukauden tulot säästössä, joten miten joillakin voi olla säästössä siis riihi kuivaa rahaa yli 10 000 euroa? Koska itselle tuo on iso summa rahaa, en ymmärrä miten jotkut sen tekee. Olen töissä käyvä, mutta kyllä on myös menoja, kuten laskut, ruoka yms.

Kommentit (734)

Vierailija
701/734 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan joka kuukausi säästöön muutaman satasen, nettopalkka alle 2500. Säästöjä on reilusti enemmän luin tuo otsikon 10t.

Asun yksin ja kalliisti vuokralla 900e/kk. En saa mitään tukia eikä toki kuulukaan saada.

En ole saanut mitään perintöjä tms. En sijoita.

Salaisuuteni:

-en osta mitään netistä ikinä. 

-käyn kahvilassa vain kerran kuussa

-ruokaostokset teen vain Lidlissä ja valmistan myös lounaseväät itselleni

-en wolttaa, syön ulkona kerran kuussa

-en polta enkä juo

-en nauti mistään kalliista jutuista kuten matkustelu tai elämykset, rakkain harrastukseni eli lukeminen ei maksa mitään (kirjastopalvelut)

- yleensäkään tavaran hankkiminen ei enää anna mitään. 

-en ole somessa kuten face ja insta jotka on luotu vain mainosalustoiksi. 

Säästän omaa kotia varten.

Ei ne

Vähän erikoinen säästökeino tämä netistä ostamattomuus. Nimenomaan kivijalkaliikkeet on monesti kalliimpia, hintavertailu on huomattavasti helpompaa nettikauppojen välillä ja laajempi valikoima myös käytettyjä asioita. Itse säästän nimenomaan nettikaupoista ostamalla.

Vierailija
702/734 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oikein mitään ostettavaa, joten kahden ihmisen palkasta jää joka kuukausi paljon yli säästöön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/734 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin yksinkertaista kuin että vähän katsoo mihin sitä rahaa menee ja kilpailuttaa tilaisuuden tullen edullisempia sopimuksia tai vakuutuksia eikä ota mitään turhia yms. yms. Ei se nyt rakettitiedettä ole ja 15 vuodessa kerrytin vaatimattomalla 2400e palkalla yli sadan tuhannen säästöt.

Juuri näin. 15v saa säästöilleen hyvän tuoton. 

Vauraaksi tulemiseen tarvitaan pitkäjänteisyyttä ja elämäntapa, jossa osa palkasta ohjataan säännöllisesti sijoituksiin. 

Vierailija
704/734 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

>Vähän erikoinen säästökeino tämä netistä ostamattomuus. Nimenomaan kivijalkaliikkeet on monesti kalliimpia, hintavertailu on huomattavasti helpompaa nettikauppojen välillä ja laajempi valikoima myös käytettyjä asioita. Itse säästän nimenomaan nettikaupoista ostamalla.

Ehkäpä kirjoittajan pointti oli kuitenkin heräteostosten ja turhien ostosten jättäminen. Netissä kun on helppo klikkailla ostoskoriin kaikkea turhaa

Vierailija
705/734 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme neljän hengen perhe. Nettotulot ovat noin 6 700€/kk. Pakolliset kuukausittaiset menot ovat noin 2 500€/kk. Nopeastihan tuosta jää säästöön.

Vierailija
706/734 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

>Vähän erikoinen säästökeino tämä netistä ostamattomuus. Nimenomaan kivijalkaliikkeet on monesti kalliimpia, hintavertailu on huomattavasti helpompaa nettikauppojen välillä ja laajempi valikoima myös käytettyjä asioita. Itse säästän nimenomaan nettikaupoista ostamalla.

Ehkäpä kirjoittajan pointti oli kuitenkin heräteostosten ja turhien ostosten jättäminen. Netissä kun on helppo klikkailla ostoskoriin kaikkea turhaa

Yhtälailla siellä kivijalkaliikkeissä on niitä houkutuksia, jos on tapana noihin sortua. Netistä ostamalla säästö on helposti useita kymmeniä euroja yhtään kalliimmassa tuotteessa. Ostoskorin voi jättää lojumaan vaikka päiväksi nettikaupassa, ja harkita ostopäätöstä, ei onnistu kivijalkaliikkeessä, jossa ostopäätös täytyy tehdä pikaisesti.

Vierailija
707/734 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä sijoitusomaisuutta +700  000€ joka koostuu rahastoista, pörssiosakkeista sekä sijoitusasunnosta. Tilillä käteistä +30 000€. Töissä käyn joka arkipäivä. Ei tunnu mitenkään ihmeelliseltä että jollain on 10 000€ käteistä tilillä. 

Ihmettelen niitä joilla noinkin pientä rahasummaa ei ole tilillä. Ymmärrän että opiskelijoilla ei ole vielä säästöjä mutta jos käyt töissä ja omaat edes alkeelliset säästämistaidot niin kyllähän tuollainen puskuri tulee säästöön vuodessa. Jos taas olet tyyppi jolla rahat polttelevat taskussa niin ymmärrän että ei ole kuin velkaa. 

Vierailija
708/734 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin yksinkertaista kuin että vähän katsoo mihin sitä rahaa menee ja kilpailuttaa tilaisuuden tullen edullisempia sopimuksia tai vakuutuksia eikä ota mitään turhia yms. yms. Ei se nyt rakettitiedettä ole ja 15 vuodessa kerrytin vaatimattomalla 2400e palkalla yli sadan tuhannen säästöt.

Noin tietenkin jos yksineläjä ja yksin vain liikuttelee niitä rahojaan eikä ole mitään kiljukauloja joiden kurkkuun sitä rahaa välillä uppoaa

Vierailija
709/734 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen laittanut viimeiset 10 vuotta vähintään 50€/kk rahastoihin. Pitkään meni vain tuo 50€/kk, koska olin vanhempainvapaalla, oli epäsäännöllisen tulot ja halusin myös koota ensin hyvän puskurin. Viime vuosina olen nostanut säästösummaa ja nyt sijoitan 300€/kk. Säästössä 20 000 €

Vierailija
710/734 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helposti onnistuu. Meidän nettotulot on 6500€, asumiskulut 600€, ei lainoja tai lapsia. Rahaa jää ruuan ym jälkeenkin kiitettävästi.

Mistä saa noin valtavat tulot?

3250€/kk verojen jälkeen per nenä? Ihan vaikka maisterin/ DI paperit ja asiantuntijahommia.

Lääkäreillä ja juristeilla on paljon paremmat 😉

Vierailija
711/734 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo 10000 euroa vastaa kolmen viikon bruttopalkkaani. Itselläni 140 000 euroa käteisvaroja tilillä.

köyhä

Vierailija
712/734 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tein täyttä työaikaa, minulla jäi säästöön noin 10 000 euroa vuodessa. Nyt osa-aikaisena jää hieman vähemmän, vaikka elän aivan mielitekojeni mukaan. Vaikka olen ihan vain lähihoitaja. 

Vierailija
713/734 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kymppitonnihan on muutaman kuukauden tulot.

Puolentoista, mutta ihan sama. Säästössä tai helposti rahaksi muutettavissa pitäisi olla 6kk tulot vähintään

Vierailija
714/734 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on n.13.000, eikä mun mielestä siinä ole mitään ihmeteltävää.

Itselläni on säästössä yli 200 000, eikä se ole mielestäni erityisen paljon.

Vierailija
715/734 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo 10000 euroa vastaa kolmen viikon bruttopalkkaani. Itselläni 140 000 euroa käteisvaroja tilillä.

Ootko tietoinen, että monet tienaa viikossa 10 000 euro ja tilillä 500 000 euroa.

Se oli kompa. Kukaan varakas ei pidä yli 100 000 euroa tilillä ellei myt satu oleen yli 1M sijoituksissa ja tuo 100 000 euroa on ostopaikkoja varten.

Vierailija
716/734 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voihan sitä olla helpostikkin. Esim. Vanhempi insinööri mies +45v palkka varmaan vuosien kokemuksen jälkeen n. 60t€/v minimissään. Lapset muuttaneet pois kotoota, jne. Kyllähän sitä silloin jää sukan varteen.

Vierailija
717/734 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastokeskuksrn mulaan suomalaisten Kotitalouksien nettovarallisuuden mediaani oli Suomessa vuonna 2023 mediaani oli noin 96 000 euroa.

Siihen toki lukeutuu myös asunnon ja muun kiinteön omaisuuden arvo, mutta ei kyllä ole mikään poikkeus kymppitonni säästöissä.

Vierailija
718/734 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa elää kädestä suuhun koska ovat tyhmiä.

Älkää tehkö niitä lapsia, älkää ostako autoa tai ajokorttia. Älkää asuko kalliisti. 

Joka kuukausi menee säästöön/sijoituksiin yli 1000 euroa.

Vierailija
719/734 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilastokeskuksrn mulaan suomalaisten Kotitalouksien nettovarallisuuden mediaani oli Suomessa vuonna 2023 mediaani oli noin 96 000 euroa.

Siihen toki lukeutuu myös asunnon ja muun kiinteön omaisuuden arvo, mutta ei kyllä ole mikään poikkeus kymppitonni säästöissä.

Miinus velat joita onkin lähes kaikilla joten nettovarallisuus onkin todellisuudessa miinusmerkkinen.

Vierailija
720/734 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa elää kädestä suuhun koska ovat tyhmiä.

Älkää tehkö niitä lapsia, älkää ostako autoa tai ajokorttia. Älkää asuko kalliisti. 

Joka kuukausi menee säästöön/sijoituksiin yli 1000 euroa.

On lapsia, on keskihintainen oma asunto, on ajokortti ja auto. Silti säästössä 100k. Eli valitsen kaiken, enkä vain säästämistä.