Mies ei ole laittanut tikkua ristiin tämänkään joulun suhteen, menee kuppi nurin ihan just.
Lasten takia yritän nyt pysyä kasassa. Aamulla riisipuuroa keittäessä se iski oikein tajuntaan, kun kuuntelin kuinka ukko kuorsaa sängyssä, että meillä ja meidän lapsilla ei varmaan olisi minkäänlaista joulua, jos en minä raataisi itseäni hengiltä aina joka vuosi. Mies elää vielä 40-vuotiaanakin vuosi toisensa jälkeen omaa lapsenomaista satujouluaan, osallistumatta sen järjestämiseen millään lailla. Paketit paketoituvat kuin itsestään, ruoat hyppäävät pöytään ja kuusi kävelee metsästä koristeltuna olohuoneeseen. Koti siivoaa itse itsensä, koristeet ilmestyvät varastosta ja joulupukki ihan vain itsekseen osaa tulla meillekin illalla. Miksi sitten mahdollistan tämän? Koska haluan että lapsilla olisi ihana joulu. Koska itsekin rakastan joulua. Mutta olisi kiva, että kun perheessä on kaksi aikuista, sitä joulua myös järjestettäisiin yhdessä ja että se toinenkin ottaisi jotain vastuuta. Vähintään huomaisi edes, että toinen tekee helvetinmoisen duunin sen kaiken eteen. Nyt alkoi ahdistaa ja todella.
Kommentit (434)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heittäkää noi laiskat ja aloitekyvyttömät puolisot pihalle! Tuhlaatte oman elämänne tuollaisten kanssa.
Itsellä mennyt taas tänäkin jouluna hermo omaan veljeen. Olemme viettäneet joulua vanhempiemme luona. Makaa vain sohvalla puhelin kourassa. On saamaton ja mitään osaamaton. Ei osannut edes viinipulloa avata, jossa kierrekorkki! Passattu jätkä, jonka ei ole koskaan tarvinnut osallistua mihinkään.Hullua nyt syyllistää siitä mikä kasvatuksen tulos on: veljestäsi ei ole koskaan vaadittukaan mitään.
Ptö
Eihän sille tietenkään mitään voi, jos on kertakaikkiaan tyhmä . Kaikki, joilla on himpunkaan aivoja , oppivat itse uusia asioita seuraamalla elämää ja ihmisiä.
Esimerkiksi sellaiset tajuavat jossain vaiheessa, että on ihan tavallista auttaa niitä , joilla on kovasti tekemistä ja töitä.Sulta ei oo koskaan vaadittu renkaidenvaihtoa tai lumilingon käyttöä mutta mieluusti seuraat sivussa ja opettelet itse ja tartut niihin töihin ihan auttamisen ilosta?
Pitäisin eriloisena jos liike jossa mies vaihdattaa renkaat vaatisi minua vaihtamaan renkaat vaikka niiden vaihdosta maksetaan heille rahaa.
Samaten pitäisin outona jos rivitaloyhtiömme piha ja lumityöt maksusta tekevä yhtiö vaatisi minua käyttämään lumilinkoa.Sulla meni kirjoituksen pointti ohi mutta samalla logiikalla voit sinäkin ostaa kaupasta valmiit ruoat kotiinkannettuina, leivonnaiset leipomosta, kinkun ja kalat valmiina lähituottajalta, siivoojan pistämään kodin kuosiin kuusta myöten ennen ja jälkeen joulun, lahjatkin voi ostaa netistä kotiinkuljetuksella. Että mitä raatamista tuosta enää itselle jää?
Ja mies suostuu mukisematta tästä maksamaan puolet? Näkis vaan. Näinhän se on, että naisten työlle ei anneta Suomessa mitään arvoa, mutta ehkä se muuttuu nyt, kun naiset eivät ehkä enää suostu kaikkeen ja palveluja voi ostaa. Kaikkia nämä ostomahdollisuudet eivät kuitenkaan koske, ei ainakaan vähävaraisia, he tekevät asiat edelleen itse.
Ja sä suostut mukisematta maksamaan renkaidenvaihdosta puolet? Näkis vaan. Sinä itse nimität kodinlaittoa, ruoantekoa "naisten työksi", en minä. Yritin tuossa aiemmassa juuri sanoa ettei tarvitse eritellä miesten ja naisten töitä, siksi mainitsin lumilingon ja renkaiden vaihdon joita taidat itse pitää "miesten työnä" vaikka eihän sun mies tai sinä tee niitäkään itse. Jos sinä odotat mieheltäsi osallistumista ns. naisten hommiin niin mitä miesten hommaa sinä olet vastavuoroisesti tehnyt? Toki hienoa että teillä on varaa ostaa palveluja, toisin kuin monella vähävaraisella jotka kommenttiisi päätit ottaa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heittäkää noi laiskat ja aloitekyvyttömät puolisot pihalle! Tuhlaatte oman elämänne tuollaisten kanssa.
Itsellä mennyt taas tänäkin jouluna hermo omaan veljeen. Olemme viettäneet joulua vanhempiemme luona. Makaa vain sohvalla puhelin kourassa. On saamaton ja mitään osaamaton. Ei osannut edes viinipulloa avata, jossa kierrekorkki! Passattu jätkä, jonka ei ole koskaan tarvinnut osallistua mihinkään.Hullua nyt syyllistää siitä mikä kasvatuksen tulos on: veljestäsi ei ole koskaan vaadittukaan mitään.
Ptö
Eihän sille tietenkään mitään voi, jos on kertakaikkiaan tyhmä . Kaikki, joilla on himpunkaan aivoja , oppivat itse uusia asioita seuraamalla elämää ja ihmisiä.
Esimerkiksi sellaiset tajuavat jossain vaiheessa, että on ihan tavallista auttaa niitä , joilla on kovasti tekemistä ja töitä.Sulta ei oo koskaan vaadittu renkaidenvaihtoa tai lumilingon käyttöä mutta mieluusti seuraat sivussa ja opettelet itse ja tartut niihin töihin ihan auttamisen ilosta?
Pitäisin eriloisena jos liike jossa mies vaihdattaa renkaat vaatisi minua vaihtamaan renkaat vaikka niiden vaihdosta maksetaan heille rahaa.
Samaten pitäisin outona jos rivitaloyhtiömme piha ja lumityöt maksusta tekevä yhtiö vaatisi minua käyttämään lumilinkoa.Sulla meni kirjoituksen pointti ohi mutta samalla logiikalla voit sinäkin ostaa kaupasta valmiit ruoat kotiinkannettuina, leivonnaiset leipomosta, kinkun ja kalat valmiina lähituottajalta, siivoojan pistämään kodin kuosiin kuusta myöten ennen ja jälkeen joulun, lahjatkin voi ostaa netistä kotiinkuljetuksella. Että mitä raatamista tuosta enää itselle jää?
Ja mies suostuu mukisematta tästä maksamaan puolet? Näkis vaan. Näinhän se on, että naisten työlle ei anneta Suomessa mitään arvoa, mutta ehkä se muuttuu nyt, kun naiset eivät ehkä enää suostu kaikkeen ja palveluja voi ostaa. Kaikkia nämä ostomahdollisuudet eivät kuitenkaan koske, ei ainakaan vähävaraisia, he tekevät asiat edelleen itse.
Ja sä suostut mukisematta maksamaan renkaidenvaihdosta puolet? Näkis vaan. Sinä itse nimität kodinlaittoa, ruoantekoa "naisten työksi", en minä. Yritin tuossa aiemmassa juuri sanoa ettei tarvitse eritellä miesten ja naisten töitä, siksi mainitsin lumilingon ja renkaiden vaihdon joita taidat itse pitää "miesten työnä" vaikka eihän sun mies tai sinä tee niitäkään itse. Jos sinä odotat mieheltäsi osallistumista ns. naisten hommiin niin mitä miesten hommaa sinä olet vastavuoroisesti tehnyt? Toki hienoa että teillä on varaa ostaa palveluja, toisin kuin monella vähävaraisella jotka kommenttiisi päätit ottaa mukaan.
Maksan oman autoni renkaiden vaihdon, mies omansa. Kerrostalossa ei juuri miesten töitä ole. Tosin olen välillä kolannut pihaa, koska hommat hoidetaan talkoilla, joihin ei tosin lisäkseni osallistu yhtään työikäistä, ei miestä, eikä naista. Naiset tekevät yhä enemmän kotitöitä ja on älyllisesti epärehellistä muuta väittää.
Mitä viinaa muijalla kupissa, kun ihan nurin on mennyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintähän on naisen raataa itsensä ihan omasta päästään keksimillään jutuillaan ja typerällä "täydellisyyden" tavoittelulla henkihieveriin. Apua ei tietenkään kysytä ja jos joku tarjoutuisikin jotain tekemään, niin ei stn kelpaa koska se on väärin, ei tarpeeksi hyvin, et osaa kuitenkaan, et tee kunnolla. Sitten raadetaan ja raadetaan jotta voidaan sitten pilata kaikkien joulutunnelma loputtomalla valittamisella, marttyyriudella, riitelyllä ja muulla kivalla.
Oikeesti nyt akat, lopettaa toi sairas käytös.
Ilmoittauduit juuri vapaaehtoiseksi järjestämään joulun yksin ensi vuonna. Tee kännykkääsi jo nyt muistilista kaikesta tarvittavasta, niin on helpompaa vuoden päästä. Oikein hyvä idea, että otat vastuun vuorostasi. Ja muista tehdä sitä joulua lapsille, ei itsellesi.
Kunnon syyllistämistä, hyvä hyvä.
Minäpä kerron tarinan siitä, miten joulun voi tehdä ihan eri tavalla, kun ei ole sitä pakollista marttyyriytyjää nurkissa.
Olen mies, 54 vuotta, kahdesti eronnut, molemmista avioliitoista lapsi joista vanhempi asuu kanssani ja nuorempi on vuoroviikoin äidillään.
Molemmat ex-vaimot ovat jouluhössöttäjiä. Kodit ovat aivan upeiksi laitettuja; näkee että niiden eteen on nähty vaivaa. Kaikki joulusafkat on hoidettu viimotten päälle, vaikka toisella existä ei olisi moiseen edes varaa. Lahjapaketteja on kuusen alla valtavan paljon, ja suurin osa ihan turhia.
Omassa, sinänsä siistissä ja tilavasssa kodissani on imuroitu alkukuusta. Muotopuolen joulukuusen sain kaverin metsästä. Muotopuoli siksi, että sopii paremmin olohuoneen nurkkaan. Se on nuoremman pojan kanssa koristeltu aattona. Kinkun paistoin itse, kun kerran sen tykkään tehdä. Kaikki kalat, katkarapusalaatit ja muut herkut sai kätevästi kaupasta. Laatikoihin päin ei täällä kukaan sylkäisekään, joten niitä ei osteta. Sama koskee riisipuuroa. Sen sijaan (alkoholitonta) glögiä kuluu litrakaupalla, joten inkiväärinpaloja on jääkaapin ovessa reilusti.
Joulukuusen koristelun lisäksi olen laittanut keittiön pöydälle pellavapöytäliinan ja kaksi kynttilänjalkaa. Saunassa on pakastimesta nykäisty koivuvihta, joka antaa hyvän tuoksuiset löylyt vielä huomenna.
Kumpikin pojista sai minulta kaksi lahjaa: 6-vuotias pienen suklaarasian ja legolentokoneen, 18-vuotias isomman suklaarasian ja toivomansa hifi-kuulokkeet. Sen sijaan että olisin käyttänyt pitkän viikonlopun ja sitä edeltävät viikon joulusta hösläämiseen, olemme viettäneet rentoa aikaa yhdessä: 6-vuotiaan kanssa on mm. rakennettu se joululahjalentokone (kyllä hän sen itse osaa rakentaa, mutta yhdessä kaikki on kivempaa) ja leikitty. Eilen vietiin haudoille kynttilöitä ja saunottiin pitkään ja hartaasti. Tänään mm. kaivettiin kaapista esille vanha mutta hieno, luupeilla ja monilla mutkilla varustettu autorata, jolla sitten ajettiin urakalla kilpaa. 6-vuotias antaa 18-vuotiaalle yllättävän kovan vastuksen. Televisio pysyi tänäänkin kiinni.
Illan päätteeksi 6-vuotias kertoi sänkyyn mennessään kuinka kiva päivä tämäkin on ollut. Ei yhtään kitissyt siitä, ettei saanut uutta tablettia niin kuin äidiltään. Ja jahka saan tämän viestin lähetettyä, kaappaan 18-vuotiaan katsomaan kanssani jotain kivaa elokuvaa. Aion ehdottaa It's A Wonderful Lifea tai Rare Exportsia, mutta päätetään yhdessä. 18-vuotias, aikuinen kun on, voisi halutessaan olla äitinsä äärimmilleen viritetyssä joulukodissa, mutta valitsi kuitenkin olla kotonaan, jossa joulusta muistuttaa joulukuusi, keittiön pöytäliina ja koivun tuoksuinen sauna. Ja se, että vietämme aikaa yhdessä.
Kannattaa miettiä, mikä on itselle tärkeää ja mikä vähemmän tärkeää. Joulusta kannattaa tehdä itsensä näköinen. Mutta jos siitä tulee ihan hirveä stressi, kannattaisi ehkä hieman mennä itseensä ja miettiä, olisiko sittenkin syytä hellittää. Edes vähän.
Ymmärrätkö, että tässä ketjussa aiheena olevat mieslapset eivät olisi tehneet yhtään mitään noista listaamastasi joulujärjestelyistä, vaan odottavat että vaimo hoitaa puolesta? Ei lahjojen hankkimista, ei yhteistä lahjoilla leikkimistä, ei haudalla käyntiä, ei joulusaunaa, ei kinkkua, ei puuroja, ei kuusta, ei glögiä, kaikki oletetaan naisen hankkivan. Kumma juttu että naisten vastaavista joulujärjestelyistä puhutaan "hössöttämisenä" mutta miehen tekemänä ne ovat rentoa ja rauhallista puuhastelua. Jouluhullua suorittamista olisi vaimon tekemänä varmaan pelkkä se glögin hakeminen kaupasta.
Tee joulu kaikille muille, paitsi mieslapselle. Sanot, että keität teille (sinä ja lapset) puuroa ja keitä sinä omasi. Kun yrittää apajille, lätki puuro muiden lautasille ja nauti omasi. Anna myös lasten paketit omissa nimissäsi omasta säkistäsi. Sano sen jälkeen, että nytpä avataan isän antamat lahjat jne. Pukedu jouluseksihepeneisiin ja vetäydy saunaan d...dosi kanssa viettämään oma jouluyö. Anna lahjat omille sukulaisillesi ja ilmoita miehen sukulaisille, että perheenne joulumuistamiset antaa tänä vuonna mies (eli ei anna, mutta siis alleviivaa, että puute on miehesi). Mieti tiukat rajanvedot jokaiseen tekoosi jouluna (toki siis esim. pyykki pitää miehen hoitaa itse itselleen ja omien alueidensa siivous, esim. omat lakanat jne.).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ptö
Maksan oman autoni renkaiden vaihdon, mies omansa. Kerrostalossa ei juuri miesten töitä ole. Tosin olen välillä kolannut pihaa, koska hommat hoidetaan talkoilla, joihin ei tosin lisäkseni osallistu yhtään työikäistä, ei miestä, eikä naista. Naiset tekevät yhä enemmän kotitöitä ja on älyllisesti epärehellistä muuta väittää.
Oot melkoinen hyväntekijä kun ainoana osallistut taloyhtiön talkoisiin, hyvä sinä. Itse en tunne yhtäkään miestä, joka ei osallistu kotitöihin. Valtaosa heistä elää sinkkuina eikä heillä käy äiti tai tyttöystävä tai siivooja mutta asunnot ovat aina puhtaita ja hyvässä järjestyksessä. Ruokansakin osaavat tehdä itse, ajatella. Nykykodit on niin koneistettuja etten itkisi kotitöiden takia muutenkaan - on pesukoneet ja robotti-imurit, vaikka tokihan sä tähänkin tartut ja löydät jonkun nasevan vasta-argumentin. Täällä on ollut lukuisia kirjoituksia joissa on kiukuteltu ettei mies tee mitään, ja jos tekee, niin väärällä tavalla naisen mielestä, josta syystä nainen kuitenkin tarttuu hommiin itse ja mitätöi miehen tekemisen.
Vierailija kirjoitti:
Tee joulu kaikille muille, paitsi mieslapselle. Sanot, että keität teille (sinä ja lapset) puuroa ja keitä sinä omasi. Kun yrittää apajille, lätki puuro muiden lautasille ja nauti omasi. Anna myös lasten paketit omissa nimissäsi omasta säkistäsi. Sano sen jälkeen, että nytpä avataan isän antamat lahjat jne. Pukedu jouluseksihepeneisiin ja vetäydy saunaan d...dosi kanssa viettämään oma jouluyö. Anna lahjat omille sukulaisillesi ja ilmoita miehen sukulaisille, että perheenne joulumuistamiset antaa tänä vuonna mies (eli ei anna, mutta siis alleviivaa, että puute on miehesi). Mieti tiukat rajanvedot jokaiseen tekoosi jouluna (toki siis esim. pyykki pitää miehen hoitaa itse itselleen ja omien alueidensa siivous, esim. omat lakanat jne.).
Elämä on varmasti aika katkeraa kalkkia sulle mutta älä syötä kostonkierrettä lapsillenne. Asioista kannattaa puhua ääneen jo kauan ennen kuin asiat menee tuohon pisteeseen tai vaihtoehtoisesti erota. Tuomitset miehen käytöksen mutta alennut itse ihan samaan.
Miehen rahat kuitenkin sinulle kelpaavat.
Täällä valittavat tyytymättömät naiset jotka sitten kasvattavat omat poikansa täsmälleen samanlaisiksi lusmuiksi. Tämä olisi hyvä muistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä renkaat autoon vaihtaa autoliike ja saatan viedä auton sinne ja lumityöt tehdään lumikolalla ja lapiolla.
Teen ne usein itse tai miehen kanssa yhdessä.
Eli kyllä,osallistun näihin asioihin joko omasta aloitteesta tai sitten mies pyytää.
Ap sanoo ettei mies laita tikkua ristiin perheen joulun eteen ja täällä neuvotaan ap:ta ostamaan ruoat valmiina, siivous siivouspalvelusta, lahjat jo hyvissä ajoin ja lapset voi laittaa koristelemaan kuusen.
Hienosti taas ymmärretty pointti.
Tyypillinen vastaus. Epäreilu työnjako jossa toinen on vapaamatkustajana vuodesta toiseen. Ja kaikki on tietysti naisen syytä (kun on ottanyt tuollaisen miehen). Olisipa virkistävää joskus kuulla keinoja joilla laiskamato saataisiin heräämään ja osallistumaan perhe-elämään sen sijaan että miehen käytös ja sen muuttaminen on puolison vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
No joo. En tajua ,miksi olet ottanut tuollaisen miehen. Meillä on joulu tehty yhdessä. Käytiin yhdessä jouluostoksilla, kun paketoin paketteja ,mies siivosi ja toi kuusen. Teini koristeli sen ja laittoi muut koristeet kotiin. Mies paistoi kinkun kuten joka joulu yms. Yhteistyötä joulun laitto vaatii.
Yhdessä kauppaan hakemaan jouluruoat ja ukko imuroimaan. Mikä ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintähän on naisen raataa itsensä ihan omasta päästään keksimillään jutuillaan ja typerällä "täydellisyyden" tavoittelulla henkihieveriin. Apua ei tietenkään kysytä ja jos joku tarjoutuisikin jotain tekemään, niin ei stn kelpaa koska se on väärin, ei tarpeeksi hyvin, et osaa kuitenkaan, et tee kunnolla. Sitten raadetaan ja raadetaan jotta voidaan sitten pilata kaikkien joulutunnelma loputtomalla valittamisella, marttyyriudella, riitelyllä ja muulla kivalla.
Ilmoittauduit juuri vapaaehtoiseksi järjestämään joulun yksin ensi vuonna. Tee kännykkääsi jo nyt muistilista kaikesta tarvittavasta, niin on helpompaa vuoden päästä. Oikein hyvä idea, että otat vastuun vuorostasi. Ja muista tehdä sitä joulua lapsille, ei itsellesi.
Minäpä kerron tarinan siitä, miten joulun voi tehdä ihan eri tavalla, kun ei ole sitä pakollista marttyyriytyjää nurkissa.
Olen mies, 54 vuotta, kahdesti eronnut, molemmista avioliitoista lapsi joista vanhempi asuu kanssani ja nuorempi on vuoroviikoin äidillään.
Molemmat ex-vaimot ovat jouluhössöttäjiä. Kodit ovat aivan upeiksi laitettuja; näkee että niiden eteen on nähty vaivaa. Kaikki joulusafkat on hoidettu viimotten päälle, vaikka toisella existä ei olisi moiseen edes varaa. Lahjapaketteja on kuusen alla valtavan paljon, ja suurin osa ihan turhia.
Omassa, sinänsä siistissä ja tilavasssa kodissani on imuroitu alkukuusta. Muotopuolen joulukuusen sain kaverin metsästä. Muotopuoli siksi, että sopii paremmin olohuoneen nurkkaan. Se on nuoremman pojan kanssa koristeltu aattona. Kinkun paistoin itse, kun kerran sen tykkään tehdä. Kaikki kalat, katkarapusalaatit ja muut herkut sai kätevästi kaupasta. Laatikoihin päin ei täällä kukaan sylkäisekään, joten niitä ei osteta. Sama koskee riisipuuroa. Sen sijaan (alkoholitonta) glögiä kuluu litrakaupalla, joten inkiväärinpaloja on jääkaapin ovessa reilusti.
Joulukuusen koristelun lisäksi olen laittanut keittiön pöydälle pellavapöytäliinan ja kaksi kynttilänjalkaa. Saunassa on pakastimesta nykäisty koivuvihta, joka antaa hyvän tuoksuiset löylyt vielä huomenna.
Kumpikin pojista sai minulta kaksi lahjaa: 6-vuotias pienen suklaarasian ja legolentokoneen, 18-vuotias isomman suklaarasian ja toivomansa hifi-kuulokkeet. Sen sijaan että olisin käyttänyt pitkän viikonlopun ja sitä edeltävät viikon joulusta hösläämiseen, olemme viettäneet rentoa aikaa yhdessä: 6-vuotiaan kanssa on mm. rakennettu se joululahjalentokone (kyllä hän sen itse osaa rakentaa, mutta yhdessä kaikki on kivempaa) ja leikitty. Eilen vietiin haudoille kynttilöitä ja saunottiin pitkään ja hartaasti. Tänään mm. kaivettiin kaapista esille vanha mutta hieno, luupeilla ja monilla mutkilla varustettu autorata, jolla sitten ajettiin urakalla kilpaa. 6-vuotias antaa 18-vuotiaalle yllättävän kovan vastuksen. Televisio pysyi tänäänkin kiinni.
Illan päätteeksi 6-vuotias kertoi sänkyyn mennessään kuinka kiva päivä tämäkin on ollut. Ei yhtään kitissyt siitä, ettei saanut uutta tablettia niin kuin äidiltään. Ja jahka saan tämän viestin lähetettyä, kaappaan 18-vuotiaan katsomaan kanssani jotain kivaa elokuvaa. Aion ehdottaa It's A Wonderful Lifea tai Rare Exportsia, mutta päätetään yhdessä. 18-vuotias, aikuinen kun on, voisi halutessaan olla äitinsä äärimmilleen viritetyssä joulukodissa, mutta valitsi kuitenkin olla kotonaan, jossa joulusta muistuttaa joulukuusi, keittiön pöytäliina ja koivun tuoksuinen sauna. Ja se, että vietämme aikaa yhdessä.
Kannattaa miettiä, mikä on itselle tärkeää ja mikä vähemmän tärkeää. Joulusta kannattaa tehdä itsensä näköinen. Mutta jos siitä tulee ihan hirveä stressi, kannattaisi ehkä hieman mennä itseensä ja miettiä, olisiko sittenkin syytä hellittää. Edes vähän.
Ymmärrätkö, että tässä ketjussa aiheena olevat mieslapset eivät olisi tehneet yhtään mitään noista listaamastasi joulujärjestelyistä, vaan odottavat että vaimo hoitaa puolesta? Ei lahjojen hankkimista, ei yhteistä lahjoilla leikkimistä, ei haudalla käyntiä, ei joulusaunaa, ei kinkkua, ei puuroja, ei kuusta, ei glögiä, kaikki oletetaan naisen hankkivan. Kumma juttu että naisten vastaavista joulujärjestelyistä puhutaan "hössöttämisenä" mutta miehen tekemänä ne ovat rentoa ja rauhallista puuhastelua. Jouluhullua suorittamista olisi vaimon tekemänä varmaan pelkkä se glögin hakeminen kaupasta.
Yksi auto niin kuka vaihtaa renkaat jne.
Kuka pesee ikkunat ja matot kesällä luonnossa? Kuka tekee remppaa ? Kaikilla varmaan astianpesukone ja jokainen laittaa astiat koneeseen.
Joulu pitäisi lopettaa kokonaan. Tuntuu olevan niin hemmetinmoisen stressin aihe niin monelle, että parempi olisi jättää väliin ihan kokonaan. Ihmiset onnistuvat tekemään sen stressin itse itselleen asiasta kuin asiasta. Joka vuosi älytön hössötys ja hermopaine niin, että suurin osa joulun ajasta menee hampaita kiristellen ja mökötystalkoissa. Rahaa palaa hirvittäviä summia, koska jokaiselle kummin kaimalle on hankittava lahja tai lahjoitettava rahaa niin, että joulun jälkeen on talous kuralla ja lopulta kaikkia ainoastaan v**uttaa. Onko järkeä?
Jos pidät kämppäsi aina muutenkin sisitinä, ei sitä tarvitse puunata jouluna lattiasta kattoon. Onko pakko väkertää se 20 ruokalajin menu? Onko niitä lahjoja pakko ostaa jokaiselle vastaantulijalle vai voisiko keskittyä omaan perheeseen ja rajata määrää? Ei niitä joululahjoja ostettu ennenkään koko suvulle, ei edes kummilapsille kuin jotain pientä eli suklaata/karkkia tai annettiin pieni summa rahaa. Lopulta joulusta selviää huomattavan pienellä vaivalla, kun ei suorita ja kilpavarustele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä renkaat autoon vaihtaa autoliike ja saatan viedä auton sinne ja lumityöt tehdään lumikolalla ja lapiolla.
Teen ne usein itse tai miehen kanssa yhdessä.
Eli kyllä,osallistun näihin asioihin joko omasta aloitteesta tai sitten mies pyytää.
No kappas, että ihan mieskin joutuu sinulta pyytämään osallistumista. Uhriutuuko? Mököttääkö?
Minä "juhlin" synttäreitäni kuluneena vuotena ilman, että mies edes onnitteli. Pitkä ja muuten hyvä liitto, pisti kyllä hiljaiseksi.
Tästä alkoikin sarja tapahtumia, joiden päätteeksi mies todettiin autisminkirjolla olevaksi.
Ettei vaan ap:n + vastaavien tapausten ukot olisi myös?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi auto niin kuka vaihtaa renkaat jne.
Kuka pesee ikkunat ja matot kesällä luonnossa? Kuka tekee remppaa ? Kaikilla varmaan astianpesukone ja jokainen laittaa astiat koneeseen.
Sepä se kun ei laita. Mies luulee , että astiat kävelevät ja asettuvat sinne itse.
Vierailija kirjoitti:
Muistan lapsuudesta erään joulun, kun äiti joutui sairaalaan, niin isä meni kunnon paniikkiin, että mitäs nyt ja mentiin sitten mummolaan. Kyllä siellä vaan isälle maistui paremmin kuin hyvin ne mummun laatikot ja
kinkut. Sitä ennen edelliset joulut isä valitti kuinka turhaa ja hän ei mitään jouluja kaipaa. Miksi hän ei järjestänyt meille lapsille sitä ihan normaalia arkea, kun suurieleisesti oli aina möykännyt kuinka turhaa joulun viettäminen on?
Koska suuri osa miehistä ei yksinkertaisesti pysty siihen normaaliin arkeen ilman puolison apua. Se on nähty. Kiitosta ja arvostusta puolisolle on vaikeaa antaa, mutta kappas, kun puoliso on työmatkalla/kipeä/tms. niin ollaankin ongelmissa. Huomasin sen, kun olin työmatkalla ja kysyin mieheltä, että laitanko valmiiksi ruokaa? Ei kuulma tarvinnut. En sitten tehnyt. Olin poissa 4 päivää. Mies ja lapset olivat olleet tasan päivän keskenään kotona, sitten mies oli jo kurvannut anoppilaan loppuajaksi. Niin, että kuinka sitä pärjätään ilman naisen apua...?
Joulun suhteen oli havaittavissa vahvasti se, että miehen kodissa äiti on hoitanut kaiken, ei oikein käsitystä, että mitä kaikkea joulun rakentamiseen kuuluu. Yhteisten vuosien aikana mies on kasvanut pitämään joulusta ja hakee lasten kanssa kuusen, laittaa jouluvalot (kaipaa niiden valoa itse asiassa jo minuakin aiemmin), hankkii osan lahjoista ja joulun ruokatarvikkeista. Hän myös toimittaa osan lahjoistamme lasten kummeille. Siivoamme kotia yhdessä jouluksi. Koristelun, leivonnan, ruokien laiton ja pääosan lahjojen hankkimisesta ja paketoinnista hoidan minä. Hankin myös kortit, kirjoitan oman puoleni kortit ja lähetän kaikki kortit. Minä hankin myös lasten asut koulun joulujuhlaan, aatoksi ja harrastusten esityksiin. Näin se vain menee.
Juuri näin.
Olen sama kahden lapsen isä, joka kirjoitti hetki sitten viestin kevyemmästä joulun vietosta.
Lapset ovat joulun viettoomme ilmeisen tyytyväisiä. Heillä on stressaantumaton isä, jolla on heille aikaa. Kaikille kelpaavaa hyvää ruokaa on paljon, ja ihan sama onko taloa koristeltu vai ei. Ketään ei myöskään kiinnosta, onko olohuoneen nurkassa mahdollisesti jossain villakoira piilossa, kun ei olekaan viimeisenä työpäivänä tai aattoaamuna hiki hanurissa imureerattu, nuoltu kattoja ja pyyhitty perintöhopeita. Tämä hakkaa sen kaiken helvetin hösläämisen mennen tullen.
Mutta nyt jouluelokuvan pariin...