Mies ei ole laittanut tikkua ristiin tämänkään joulun suhteen, menee kuppi nurin ihan just.
Lasten takia yritän nyt pysyä kasassa. Aamulla riisipuuroa keittäessä se iski oikein tajuntaan, kun kuuntelin kuinka ukko kuorsaa sängyssä, että meillä ja meidän lapsilla ei varmaan olisi minkäänlaista joulua, jos en minä raataisi itseäni hengiltä aina joka vuosi. Mies elää vielä 40-vuotiaanakin vuosi toisensa jälkeen omaa lapsenomaista satujouluaan, osallistumatta sen järjestämiseen millään lailla. Paketit paketoituvat kuin itsestään, ruoat hyppäävät pöytään ja kuusi kävelee metsästä koristeltuna olohuoneeseen. Koti siivoaa itse itsensä, koristeet ilmestyvät varastosta ja joulupukki ihan vain itsekseen osaa tulla meillekin illalla. Miksi sitten mahdollistan tämän? Koska haluan että lapsilla olisi ihana joulu. Koska itsekin rakastan joulua. Mutta olisi kiva, että kun perheessä on kaksi aikuista, sitä joulua myös järjestettäisiin yhdessä ja että se toinenkin ottaisi jotain vastuuta. Vähintään huomaisi edes, että toinen tekee helvetinmoisen duunin sen kaiken eteen. Nyt alkoi ahdistaa ja todella.
Kommentit (434)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heittäkää noi laiskat ja aloitekyvyttömät puolisot pihalle! Tuhlaatte oman elämänne tuollaisten kanssa.
Itsellä mennyt taas tänäkin jouluna hermo omaan veljeen. Olemme viettäneet joulua vanhempiemme luona. Makaa vain sohvalla puhelin kourassa. On saamaton ja mitään osaamaton. Ei osannut edes viinipulloa avata, jossa kierrekorkki! Passattu jätkä, jonka ei ole koskaan tarvinnut osallistua mihinkään.Hullua nyt syyllistää siitä mikä kasvatuksen tulos on: veljestäsi ei ole koskaan vaadittukaan mitään.
Eihän sille tietenkään mitään voi, jos on kertakaikkiaan tyhmä . Kaikki, joilla on himpunkaan aivoja , oppivat itse uusia asioita seuraamalla elämää ja ihmisiä.
Esimerkiksi sellaiset tajuavat jossain vaiheessa, että on ihan tavallista auttaa niitä , joilla on kovasti tekemistä ja töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heittäkää noi laiskat ja aloitekyvyttömät puolisot pihalle! Tuhlaatte oman elämänne tuollaisten kanssa.
Itsellä mennyt taas tänäkin jouluna hermo omaan veljeen. Olemme viettäneet joulua vanhempiemme luona. Makaa vain sohvalla puhelin kourassa. On saamaton ja mitään osaamaton. Ei osannut edes viinipulloa avata, jossa kierrekorkki! Passattu jätkä, jonka ei ole koskaan tarvinnut osallistua mihinkään.Hullua nyt syyllistää siitä mikä kasvatuksen tulos on: veljestäsi ei ole koskaan vaadittukaan mitään.
Eihän sille tietenkään mitään voi, jos on kertakaikkiaan tyhmä . Kaikki, joilla on himpunkaan aivoja , oppivat itse uusia asioita seuraamalla elämää ja ihmisiä.
Esimerkiksi sellaiset tajuavat jossain vaiheessa, että on ihan tavallista auttaa niitä , joilla on kovasti tekemistä ja töitä.
Ei tartte olla edes tyhmä, mun mies on oikeasti todella älykäs, mutta vuosi toisensa jälkeen ei tajua jouluna auttaa. Mulle joulussa tärkeintä on se, että koti on siivottu ja ruoka on hyvää, mutta joka ikinen vuosi miehelle tuntuu tulevan yllätyksenä että siivoaminen pitäisi aloittaa ennen aattoaamua. Joo joo sivoan kyllä ja lopulta minun on itse siivottava kaikki koska oma joulutunnelma menee jos aaton rauhallisen aamupalan sijaan saan kuunnella miehen siivousähellystä, joulurauhan julistus hukkuu imurin jylinään ym. Ensi jouluna taidan lähteä yksin hotelliin ja jätän miehen kotiin katsomaan kuinka asiat eivät tapahdukaan itsestään
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies ryhtyy aina aattona marttyyrina kinkunpaistoon. Hän on sen hankkinut, hän joutuu sen paistamaan. Missä on uunipelti? Miksi ei ole puhdasta uunipeltiä, eilen oli, kun paistoit piparkakkuja. Ja samaan aikaan miehen nenän edessä on edellisestä joulusta asti lieden vieressä ollut pelti (ihan totta, hän jätti sen siihen vuosi sitten ja minä olen hyväksynyt, että hän siivoaa sen kyllä pois aikanaan, kuten vuosi sitten lupasi). Mies tuijottaa uunipeltiä ja ihmettelee, että ei sitä voi käyttää, sehän on likainen. Ehdotan, että pesisi sen ja niinhän tuo tekee, hirveän vihaisena, kun kaiken joutuu tekemään itse.
Ja sitä rataa menee meidän joulu. MInä keitän puuron, mies ryhtyy juuri ennen puuron valmistumista puuhaamaan itseään ja lapsia viemään kynttilöitä haudoille. Kun se sopii hänelle. Puuro jää syömättä. Palattuaan alkaa saunaanmenon suunnittelu, minä laittelen tuona aikana joulupöytää valmiiksi kaikessa rauhassa, mies menee ja höseltää. Jos erehdyn istumaan, hän on haukkana vieressä ja ihmettelee, miksi hän on se, jonka pitää tehdä kaikki, nytkin imuroida neulasia. Tosin ei hän ole ollut imuroimassa, kunhan on taas siirrellyt koristeita lasten koristelemassa kuusessa, jotta se olisi tasapainossa (?).
Vuodessa vihaan eniten joulua. Tämä on se päivä, jolloin pitää suorittaa koko ajan. Paitsi juuri nyt, kun mies vimmalla pakkaa lahjoja, missä on joulupaperi ja teippi ja tarrat, joihin kirjoittaa saajan nimi, miksi hänen pitäisi kaikki hoitaa.
Olet sairas kun haluat elää tuollaista elämää. Yököttävää. Yritä nyt vähän kasvattaa selkärankaa ja muuttaa elämääsi, joko tuon miehen kanssa tai ilman häntä.
Mutta taidat olla uusfeministin provo, joka haluaa alleviivata kuinka väärin naista kohdellaan, vaikka samalla tekee naisesta avuttoman uhrin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulta ei oo koskaan vaadittu renkaidenvaihtoa tai lumilingon käyttöä mutta mieluusti seuraat sivussa ja opettelet itse ja tartut niihin töihin ihan auttamisen ilosta?
Meillä tehdään asiat aika lailla tasapuolisesti. Pinnaa kiristää lähinnä toimintatapojemme erilaisuus. Minä haluan suunnitella ja tehdä asiat vähän kerrassaan, hyvissä ajoin. Mies ei osallistu suunnitteluun edes kysyttäessä (vastaa vaan ettei osaa vielä sanoa tms.). Okei, minä sitten vaan jätän osan asioista hänelle ja sanon niistä kerran. Tyyliin "Sinulle jää kinkun paisto, jos sitä haluat syödä".
Tikkua ristiin en laita, kun mies pahimmillaan aattona panikoi, kun jotain puuttuu. Riitaa ei tule. Mies hoitaa tarvittavat asiat aivan itse, mutta aina viime hetkillä ja kaaoksen kautta. Onneksi meillä ei ole lapsia, joten kaikki hänen sekoilunsa osuu vain omaan nilkkaan.
Jos vielä jotenkin jouluun saisi sen kokonaisrauhan, niin olisi hienoa. Vaikka aattona voin muuten ottaa rennosti, niin se toisen sinkoileminen ja puhina ottaa päähän. Toista en kuitenkaan voi muuttaa, niin tällä mennään.
No sit teet ensi jouluna mahdollisimman vähän:
- pieni muovikuusi, lapset saa ripustaa ne muutamat koristeet
- lahjoja (ei liikaa) vain lapsille, ja itsellesi voit ostaa myös paketin
- sellaista helppotekoista ruokaa, mistä sinä ja lapset pidätte. Ei liian monta sorttia
- katselet piirrettyjä lastesi kanssa ja syötte pipareita tms, tai jos on lunta niin menette vaikka pulkkamäkeen
- äijä tehköön mitä lystää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehen pitäisi juosta ap.n turhan jouluhössötyksen perässä?
Mies on mies, eikä orja.
Siinä on kunnon mies, eikä mikään talutettava hissukka.
Miehellä pitää olla miehen jutut, nainen tressatkoon omiaan. Joulu on itse aiheutettu ongelma
Pahoin pelkään, että miessukupolvi on jo menetetty, näiden yksinhuoltajien, lepsojen, feministien ja tasa-arvofasismin myötä. Katsokaan vaikka meidän hallitusta ja EU:ta.
Missä OIKEAT miehet?
Miesgeenit heikkenevät . Pian ollaan kaikki muunsukupuolisia tai feministejä.
Missä tää risti sitten on, onko kaukana kun ei viitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ptö
Esimerkiksi sellaiset tajuavat jossain vaiheessa, että on ihan tavallista auttaa niitä , joilla on kovasti tekemistä ja töitä.Sulta ei oo koskaan vaadittu renkaidenvaihtoa tai lumilingon käyttöä mutta mieluusti seuraat sivussa ja opettelet itse ja tartut niihin töihin ihan auttamisen ilosta?
Pitäisin eriloisena jos liike jossa mies vaihdattaa renkaat vaatisi minua vaihtamaan renkaat vaikka niiden vaihdosta maksetaan heille rahaa.
Samaten pitäisin outona jos rivitaloyhtiömme piha ja lumityöt maksusta tekevä yhtiö vaatisi minua käyttämään lumilinkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi sellaiset tajuavat jossain vaiheessa, että on ihan tavallista auttaa niitä , joilla on kovasti tekemistä ja töitä.Ei tartte olla edes tyhmä, mun mies on oikeasti todella älykäs, mutta vuosi toisensa jälkeen ei tajua jouluna auttaa. Mulle joulussa tärkeintä on se, että koti on siivottu ja ruoka on hyvää, mutta joka ikinen vuosi miehelle tuntuu tulevan yllätyksenä että siivoaminen pitäisi aloittaa ennen aattoaamua. Joo joo sivoan kyllä ja lopulta minun on itse siivottava kaikki koska oma joulutunnelma menee jos aaton rauhallisen aamupalan sijaan saan kuunnella miehen siivousähellystä, joulurauhan julistus hukkuu imurin jylinään ym. Ensi jouluna taidan lähteä yksin hotelliin ja jätän miehen kotiin katsomaan kuinka asiat eivät tapahdukaan itsestään
Tee se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ptö
Esimerkiksi sellaiset tajuavat jossain vaiheessa, että on ihan tavallista auttaa niitä , joilla on kovasti tekemistä ja töitä.Sulta ei oo koskaan vaadittu renkaidenvaihtoa tai lumilingon käyttöä mutta mieluusti seuraat sivussa ja opettelet itse ja tartut niihin töihin ihan auttamisen ilosta?
Pitäisin eriloisena jos liike jossa mies vaihdattaa renkaat vaatisi minua vaihtamaan renkaat vaikka niiden vaihdosta maksetaan heille rahaa.
Samaten pitäisin outona jos rivitaloyhtiömme piha ja lumityöt maksusta tekevä yhtiö vaatisi minua käyttämään lumilinkoa.
Sulla meni kirjoituksen pointti ohi mutta samalla logiikalla voit sinäkin ostaa kaupasta valmiit ruoat kotiinkannettuina, leivonnaiset leipomosta, kinkun ja kalat valmiina lähituottajalta, siivoojan pistämään kodin kuosiin kuusta myöten ennen ja jälkeen joulun, lahjatkin voi ostaa netistä kotiinkuljetuksella. Että mitä raatamista tuosta enää itselle jää?
Itse sain yllättyä positiivisesti kun en odottanut mitään. Mieheni ei ole koskaan viettänyt joulua ja se on hänelle "ihan sama". Olen tämän hyväksynyt ja teen meille joulun yksin. Tänä jouluna imuroin viikkoa ennen aattoa ja tiesin etten ehdi enää tekemään sitä lähempänä, niin mies olikin imuroinut aatonaattona ja jopa tampannut matot ulkona! Hän myös osti ruokia ja lahjoja, mitä ei ole tapahtunut koskaan ennen, siis 10 vuoteen. Olen todella iloisesti hämmästynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ptö
Samaten pitäisin outona jos rivitaloyhtiömme piha ja lumityöt maksusta tekevä yhtiö vaatisi minua käyttämään lumilinkoa.Sulla meni kirjoituksen pointti ohi mutta samalla logiikalla voit sinäkin ostaa kaupasta valmiit ruoat kotiinkannettuina, leivonnaiset leipomosta, kinkun ja kalat valmiina lähituottajalta, siivoojan pistämään kodin kuosiin kuusta myöten ennen ja jälkeen joulun, lahjatkin voi ostaa netistä kotiinkuljetuksella. Että mitä raatamista tuosta enää itselle jää?
Ja mies suostuu mukisematta tästä maksamaan puolet? Näkis vaan. Näinhän se on, että naisten työlle ei anneta Suomessa mitään arvoa, mutta ehkä se muuttuu nyt, kun naiset eivät ehkä enää suostu kaikkeen ja palveluja voi ostaa. Kaikkia nämä ostomahdollisuudet eivät kuitenkaan koske, ei ainakaan vähävaraisia, he tekevät asiat edelleen itse.
Itse en juuri osallistu joulun valmisteluihin koska en halua sitä viettää, mutta ymmärrän pointin tässä tapauksessa, kun mies kuitenkin itse tykkää viettää joulua. Mitä jos ensi kerralla sanoisit, ettet enää jaksa tehdä kaikkea joulun eteen ja että voisiko hän tehdä esimerkiksi tiettyjä asioita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulu on kyllä perheenäidille vuoden paskin päivä. Toiset löhöö sohvalla, katsoo joulupukin kuumaa linjaa lumiukkoa ja kyselee joko kohta syödään puuro. Mikä puuro? Kukas sen ois sillävälin tehnyt? Tiskejä allas täynnä, lahjat paketoimatta, saunapuut hakematta ja ukko valittaa et eikö kele saa olla edes aattona rauhassa ja missä ne kahvit ja tortut viipyy.
Ymmärrän jouluaaton hartaushetkien suosion kasvun. Papin saarna vilisee kliseitä eikä kiinnosta mutta kirkossa saa sentään hetken istua rauhassa.
Sitten avataan lahjat. Siis muut avaa, ei äidille mitään oo hankittu. Hetken luulet, että mies onkin muistanut jollain korulla mutta siitä kaulakorun kokoisesta paketista löytyykin joku kylkiäisenä saatu DNAn onneton joulukoristesetti. Vtuttaa niin että pakko avata punkkupullo heti. Aika muistella lapsuuden jouluja, kun sai lahjoja ja sai käydä valmiiseen pöytään.Oletko sanonut miehelle, että haluat häneltä lahjan. Ehkä ostaisi sinulle lahjan, jos tietäisi kuinka tärkeä asia se sinulle on.
Miksi aina kaikesta pitää erikseen sanoa? Etenkin, jos on kyse jostain mitä mies ei tee, jopa itsestään selvistä asioista...
Mistään ei tietenkään kannata koskaan sanoa ääneen; eikä etenkään toiveistaan, sillä miehen pitäisi olla ajatuksenlukija. Kyllä passiivis-aggressiivisista sivukommenteista pitäisi ymmärtää, että jotain on pielessä ja sitten arvata, mikä tällä kertaa risoo.
Luojan kiitos olen erinäisten harha-askelten jälkeen lopultakin löytänyt naisihmisen, joka ei tee oletuksia, vaan sanoo ihan ääneen mitä ajattelee ja toivoo. Hiukan huonosti toisen tunteita lukevana ihmisenä tämä on kuin olisi uuteen maailmaan astunut. Elämä on ihan eri lailla helppoa, kun tietää, millä saa pidettyä toisenkin osapuolen tyytyväisenä! Itse tietenkin myös sanoitan tunteeni ja toiveeni. On oikeasti hienoa, kun ainoa virheilmoitus ei ole "An error has occurred" niin kuin puhekyvyttömien vauvojen kanssa. Suosittelen lämpimästi puhumista ja toisen kuuntelemista!
M54
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun kommentteja lueskelin, niin ihmettelen kommentteja "Miksi pitää olla kuusia, riisipuuroa, ym"
Vastaus: Lasten vuoksi. Joulu on lasten juhla.
Ja sitten kun vaimo jättää tekemättä niin haukutaan laiskaksi ja napistaan että nyt on lasten joulu pilattu. Jos koittaa hoitaa asioita, valitetaan "hössöttämisestä" ja "suorittamisesta" ja jos taas mennään minimiteholla, kitistään siitä että koti on sotkussa ja laatikotkin ovat kaupan einesaltaasta. Ei kukaan mies oikeasti halua istua joulua kalja kädessä telkkarin ääressä, kyllä se todellinen tahto on että halutaan joulu kuin oman äidin järjestämänä, ilman omaa panostusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sanonut, että voisi jonkun homman hoitaa. Vaikka se kuusi.
En ole ap, mutta nyt puhutaan aikuisesta ihmisestä, jonka luulisi itsekin kykenevän aloitteellisuuteen ja osallistumiseen. Ei ole kyse mistään lapsesta tai palvelijasta, jota ohjata.
Jos ap joutuu pyytämään mieheltä kuusen hakua, ap on se, joka huolehti, että kuusi tulee. Vastuu asian olemassa olon muistamisesta on edelleen ap:lla. Miksei mies mieti itse, mitä kaikkea tarvitaan ja sitten vain kerro, että minä hoidan tuon ja tuon, ettei tule tuplana?
Mä olen jo eronnut ja jouluvalmistelutkin kiireestä ja paineesta huolimatta sujui mukavalla tunnelmalla, kun ei ole moisia ärsytyksiä miehestä, joka ei osallistu ja pahimmillaan vielä valittaa toisen tekemistä asioista. Lapsillekin mukavampi, kun aikuiset (minä ja vanhempani) on oikeasti hyvällä tuulella.
Mieslapsia on aina ollut iso kasa, kun kotona ei ole koskaan joutunut laittamaan tikkua ristiin asioiden suhteen, niin ei sitä asennemuutosta hetkessä opi. Toki varmasti jossakin vaiheessa, jos vain jaksaa nähdä vaivaa asioiden muuttamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mieheltä kysytty miten hän haluaa tämän viikonloppunsa/lomansa viettää? Haluaako hän edes juhlia joulua? Säästäkää nyt vuosi rahaa ja menkää ensi jouluna all inclusive lomalle ja voitte nauttia koko perhe ilman uhriutumisia ja riitoja. Mekin on tehty niin monena vuonna ja on ihan parasta.
Monesti nämä on juuri niitä, jotka eivät halua mihinkään poistua kodistaan, "EI AINAKAAN JOULUNA ÖYH ÖYH". Maataan sohvalla tyytyväisenä kännykkä kädessä tai voi sen aloittaa vaikka terästetyllä glögillä. Muistetaan piikitellä kuinka hirveitä nuo tontut taas on tuolla lipaston päällä ja mitä h**vettiä sellaisia täytyy taas laittaa. Ja jos niitä ei jostain syystä laitetakaan alkaa ärhentely, että missä kaikki joulukoristeet on. Vesi kielellä odotellaan sitä ruokailuhetkeä ja konjakkisnapseja ja saunakaljoja (nämä on ehkä saanut itse ostettua Alkosta). Muistetaan valittaa ja räyhätä kännipäissä loppuillasta, kun vatsa on täynnä kinkkua, että kuinka kamala ja turha kulutusjuhla tämä joulu oikein onkaan.
Juuri tämä! Aina kun nainen valittaa siitä että joutuu järjestämään joulun yksin, alkaa ensin näsäviisastelu että pyysitkö miestä tekemään mitään vaikka aikuiselta ihmiseltä voisi kyllä jotain omaa aloitekykyä odoittaa. Sitten öhistään että "haluaako mies edes viettää tuollaista suoritus-Joulua, oletko kysynyt". Vaikka todellisuudessa mies mitä todennäköisimmin tahtoo sen perinteisen lapsuuden joulun koristeineen, kuusineen, kinkkuineen ja kynttilöineen lahjoista puhumattakaan - mitään ei vain haluttaisi tehdä sen eteen ja mielummin reagoidaan täydellä passiivisuudella ja nurinalla. Kelpaa vain maha täynnä vaimon valmistamaa jouluruokaa asettua sohvalle katselemaan kun lapset avaavat vaimon suunnittelemia ja hankkimia lahjoja. Vaimolle on muistettu hakea lahjaksi suurin piirtein ässäarpa tai tiskiharja.
Tämähän se on. Naiset olkaa tarkkoina jo seurusteluaikana. Miehen kuuluu huolehtia naisen hyvinvoinnista ja sillä osoittaa, että kykenee siitä perheestäkin huolehtimaan, jos sellainen on molemmilla suunnitelmissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintähän on naisen raataa itsensä ihan omasta päästään keksimillään jutuillaan ja typerällä "täydellisyyden" tavoittelulla henkihieveriin. Apua ei tietenkään kysytä ja jos joku tarjoutuisikin jotain tekemään, niin ei stn kelpaa koska se on väärin, ei tarpeeksi hyvin, et osaa kuitenkaan, et tee kunnolla. Sitten raadetaan ja raadetaan jotta voidaan sitten pilata kaikkien joulutunnelma loputtomalla valittamisella, marttyyriudella, riitelyllä ja muulla kivalla.
Oikeesti nyt akat, lopettaa toi sairas käytös.
Ilmoittauduit juuri vapaaehtoiseksi järjestämään joulun yksin ensi vuonna. Tee kännykkääsi jo nyt muistilista kaikesta tarvittavasta, niin on helpompaa vuoden päästä. Oikein hyvä idea, että otat vastuun vuorostasi. Ja muista tehdä sitä joulua lapsille, ei itsellesi.
Kunnon syyllistämistä, hyvä hyvä.
Minäpä kerron tarinan siitä, miten joulun voi tehdä ihan eri tavalla, kun ei ole sitä pakollista marttyyriytyjää nurkissa.
Olen mies, 54 vuotta, kahdesti eronnut, molemmista avioliitoista lapsi joista vanhempi asuu kanssani ja nuorempi on vuoroviikoin äidillään.
Molemmat ex-vaimot ovat jouluhössöttäjiä. Kodit ovat aivan upeiksi laitettuja; näkee että niiden eteen on nähty vaivaa. Kaikki joulusafkat on hoidettu viimotten päälle, vaikka toisella existä ei olisi moiseen edes varaa. Lahjapaketteja on kuusen alla valtavan paljon, ja suurin osa ihan turhia.
Omassa, sinänsä siistissä ja tilavasssa kodissani on imuroitu alkukuusta. Muotopuolen joulukuusen sain kaverin metsästä. Muotopuoli siksi, että sopii paremmin olohuoneen nurkkaan. Se on nuoremman pojan kanssa koristeltu aattona. Kinkun paistoin itse, kun kerran sen tykkään tehdä. Kaikki kalat, katkarapusalaatit ja muut herkut sai kätevästi kaupasta. Laatikoihin päin ei täällä kukaan sylkäisekään, joten niitä ei osteta. Sama koskee riisipuuroa. Sen sijaan (alkoholitonta) glögiä kuluu litrakaupalla, joten inkiväärinpaloja on jääkaapin ovessa reilusti.
Joulukuusen koristelun lisäksi olen laittanut keittiön pöydälle pellavapöytäliinan ja kaksi kynttilänjalkaa. Saunassa on pakastimesta nykäisty koivuvihta, joka antaa hyvän tuoksuiset löylyt vielä huomenna.
Kumpikin pojista sai minulta kaksi lahjaa: 6-vuotias pienen suklaarasian ja legolentokoneen, 18-vuotias isomman suklaarasian ja toivomansa hifi-kuulokkeet. Sen sijaan että olisin käyttänyt pitkän viikonlopun ja sitä edeltävät viikon joulusta hösläämiseen, olemme viettäneet rentoa aikaa yhdessä: 6-vuotiaan kanssa on mm. rakennettu se joululahjalentokone (kyllä hän sen itse osaa rakentaa, mutta yhdessä kaikki on kivempaa) ja leikitty. Eilen vietiin haudoille kynttilöitä ja saunottiin pitkään ja hartaasti. Tänään mm. kaivettiin kaapista esille vanha mutta hieno, luupeilla ja monilla mutkilla varustettu autorata, jolla sitten ajettiin urakalla kilpaa. 6-vuotias antaa 18-vuotiaalle yllättävän kovan vastuksen. Televisio pysyi tänäänkin kiinni.
Illan päätteeksi 6-vuotias kertoi sänkyyn mennessään kuinka kiva päivä tämäkin on ollut. Ei yhtään kitissyt siitä, ettei saanut uutta tablettia niin kuin äidiltään. Ja jahka saan tämän viestin lähetettyä, kaappaan 18-vuotiaan katsomaan kanssani jotain kivaa elokuvaa. Aion ehdottaa It's A Wonderful Lifea tai Rare Exportsia, mutta päätetään yhdessä. 18-vuotias, aikuinen kun on, voisi halutessaan olla äitinsä äärimmilleen viritetyssä joulukodissa, mutta valitsi kuitenkin olla kotonaan, jossa joulusta muistuttaa joulukuusi, keittiön pöytäliina ja koivun tuoksuinen sauna. Ja se, että vietämme aikaa yhdessä.
Kannattaa miettiä, mikä on itselle tärkeää ja mikä vähemmän tärkeää. Joulusta kannattaa tehdä itsensä näköinen. Mutta jos siitä tulee ihan hirveä stressi, kannattaisi ehkä hieman mennä itseensä ja miettiä, olisiko sittenkin syytä hellittää. Edes vähän.
Miksi pitäisi?