Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kinkunpaistamisen taitajat, mikä sisälämpötila on sopiva... kinkku on jo uunissa.

Vierailija
23.12.2022 |

Haluaisin niin murean kinkun, että voisi melkein haarukalla syödä. Vuosia olen paistanut ns. mehevän kinkun miehen ja lapsen toivomuksesta. Eka joulu kun ollaan miehen kanssa kahdestaan ja nyt ajattelin olla niin itsekäs, että paistan murean kinkun.
Onko 85 astetta sopiva? Vai vielä kuumempi? Paistan kinkun nyt, kun huomenna on ne muut hörhellyksetkin pöydässä. Kinkku on siis uunissa jo.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä teette kun otatte sen uunista? Kauanko pitää jäähtyä että voi ottaa sen verkon pois. Vai pitääkö laittaa ensin folio päälle ja antaa jäähtyä hiljalleen? Voiko tuon pienen läskikerroksen jättää kinkkuun?

Vartin kun antaa olla, niin sitten läskit ja verkot pois. Kuorrutus ja nopea jäähdytys.

Vierailija
22/41 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette katso kokkaussivuilta? Hakukoneeseen esim joulukinkun paistaminen lämpötila

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äsken valmistu 3kg kinkku. 75 asteet. Oikeen oli mehevää, ukko tykkää. Itse olisin halunnut pidempään, yli 80. Mutta suurin pettymys ei ollut asteikko vaan se, että tämä luuton juhlakinkku oli äärettömän tönkkösuolattu. En kymmeniin vuosiin ole törmännyt vastaavaan. Siis täysin syömäkelvoton, enkä itse tosiaankaan "suolakyppiin sylje". Toki tiedossa, että kaupan kinkkuihin injektoidaan suolalientä, saa painoa lisää. Mutta nyt totaalisen tavatonta. Ensi vuonna suoraan luomutilalta suolaamaton kinkku, hintaeroakaan ei ollut mahdottomasti. Liottaa meinasin, mutta netissä luki että se kuivattaisi lihaa. Mutta siis jompi kumpi ens vuonna tehtävä, ei tällaista uudestaan. 

Kuka oli valmistaja?

Vierailija
24/41 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puoli tuntia ja verkko pois koska ei jakseta enää odottaa :) Läski jätetään suojaamaan kinkkua.

Siinä läskin päällä on se kova "kuori". Jätätkö senkin paikoilleen vai otatko pois?

Vierailija
25/41 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äsken valmistu 3kg kinkku. 75 asteet. Oikeen oli mehevää, ukko tykkää. Itse olisin halunnut pidempään, yli 80. Mutta suurin pettymys ei ollut asteikko vaan se, että tämä luuton juhlakinkku oli äärettömän tönkkösuolattu. En kymmeniin vuosiin ole törmännyt vastaavaan. Siis täysin syömäkelvoton, enkä itse tosiaankaan "suolakyppiin sylje". Toki tiedossa, että kaupan kinkkuihin injektoidaan suolalientä, saa painoa lisää. Mutta nyt totaalisen tavatonta. Ensi vuonna suoraan luomutilalta suolaamaton kinkku, hintaeroakaan ei ollut mahdottomasti. Liottaa meinasin, mutta netissä luki että se kuivattaisi lihaa. Mutta siis jompi kumpi ens vuonna tehtävä, ei tällaista uudestaan. 

Kuka oli valmistaja?

HK, harmaasuolattu. En muista kenen aiemmin, mutta koskaan ei NÄIN paljoa suolaa. 

Vierailija
26/41 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puoli tuntia ja verkko pois koska ei jakseta enää odottaa :) Läski jätetään suojaamaan kinkkua.

Siinä läskin päällä on se kova "kuori". Jätätkö senkin paikoilleen vai otatko pois?

Kamara toki pois. Jotkut kärtsää sen rapeaksi ja syö, meillä roskiin. Ei saa linnuille tms eläimille, liian suolaista. 

Vierailija
27/41 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kamara toki pois. Jotkut kärtsää sen rapeaksi ja syö, meillä roskiin. Ei saa linnuille tms eläimille, liian suolaista. 

Onko se kuori kamaraa? Olen aina luullut että kamara on jotain luuta tmv 😚

Vierailija
28/41 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paistomittarissa on merkitty lämpötila-alue mihin pitää kypsentää sian suolaliha, siis kinkku, tuorelihalle on korkeampi. 

Vierailija
29/41 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette katso kokkaussivuilta? Hakukoneeseen esim joulukinkun paistaminen lämpötila

No kun se on vähän makuasia. Että millaisen kukin haluaa. Niin vaikeaa. Viitearvot varmasti 73-87 suurin piirtein. MUtta kuin mureaa sitten kullekin. 

Vierailija
30/41 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se kuori kamaraa? Olen aina luullut että kamara on jotain luuta tmv 😚

Nahka se on. 

Vierailija
31/41 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

86 asteeseen meinasimme paistaa. Hyväksi havaittu jo monen vuoden kokemuksella.

Vierailija
32/41 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka oli valmistaja?[/quote]

HK, harmaasuolattu. En muista kenen aiemmin, mutta koskaan ei NÄIN paljoa suolaa. [/quote]

Ne on aina järjettömän suolaisia.

90-95 astetta sisälämpötila ja on hyvä. Kaikki läski pois verkkoineen kuumana ja pinta talouspaperilla kuivaksi. Uuniin vielä vartiksi ja hyvä on. Mitään kuorrutuksia ei tarvi laittaa.

Vierailija
33/41 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käytetä koskaan mitään lämpömittaria.

Eka puoli tuntia 200 astetta.

Sen jälkeen n. 135 astetta ja 90 min per kilo.

Meidän kinkku luuton kinkku ja paino 5600 g ja oli uunissa 9 tuntia.

Murea kinkku ja kiinteästä en tykkää.

Aina tehdään näin ja enpä ole koskaan parempaa saanut mutta jokaisella on oma maku,

Vierailija
34/41 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt otin kinkun uunista. Lämpötila oli 86 astetta. Laitoin pyyhkeen alle jäähtymään. Jätin tällä kertaa mittarin paikoilleen, aina ennen vetäisin sen saman tien pois. Sain tämmöisen uuden ohjeen.

Anna nyt jäähtyä sen puolisen tuntia ja otan sitten verkon pois. Ja sen läskin.

Onko jollakin etevämmällä parempia ohjeita? T. ap

Vierailija
35/41 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä annan mennä ohan tappiin. Yli 90 asteeseen. Silloin kinkku jo lähes hajoaa käsiin käsiteltäessä, mutta maistuu ihanalle ja koostumus on just mun makuun! Oikeaoppisesti paistettu joulukinkku on mun makuun auttamatta raaka. Kinkun pitää olla sillä tavalla kuiva, että se ennemminkin lohkeilee, kuin joustaa leikatessa.

Vierailija
36/41 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt otin kinkun uunista. Lämpötila oli 86 astetta. Laitoin pyyhkeen alle jäähtymään. Jätin tällä kertaa mittarin paikoilleen, aina ennen vetäisin sen saman tien pois. Sain tämmöisen uuden ohjeen.

Laita tilannetietoja kun alatte syömään. 

Vierailija
37/41 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä siitä murea tulee jos on uunissa juhannukseen vaikkei uuni olekkaan päällä ja teillä sisälämpötila 23 astetta.

Vierailija
38/41 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita tilannetietoja kun alatte syömään. 

Kyllä laitan 🙂

Vierailija
39/41 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole kyllä liottamisesta huomannut mitään merkittävää kuivumista aiheutuvan, mutta toki ns. omalla vastuulla.

Vierailija
40/41 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin jäähtyä puoli tuntia ja otin sitten verkon, kamaran ja suurimman osan läskistä pois. Helpompaa oli, kun antoi jäähtyä.

Sitten laitoin korppujauhoja ja sinappia pintaan ja vielä viideksi minuutiksi uuniin 250 astetta.

Jo jaa. Yksi kommentoija osuvasti kirjoitti "Kinkun pitää olla sillä tavalla kuiva, että se ennemminkin lohkeilee, kuin joustaa leikatessa."

Tämmöistä ajoin takaa. Ei mennyt minulta ihan nappiin tällä kertaa. Ei lohkeillut silleen sopivasti. Mies kyllä tykkäsi.

Ensi vuonna ehkä kokeilen sitä yhden kommentoian yli 90 asteen sisälämpötilaa.

Kiitos kovasti kaikille ohjeista ja vinkeistä! Oikein hyvää joulua ja onnea vuodelle 2023!