Saako teidän lapset leikkiä olkkarissa?
Vai pitääkö heidän pitää lelut ja leikit pelkästään omassa huoneessaan?
Kommentit (50)
Siis miten niin ei ole enää Sotkaa? Kyllä esimerkiksi tuolla Plussa.comissa on Sotkan plussa-tarjouksia ja meille ainakin on tupsahdellut mainoksia postiluukustakin. Ja Koti-idean nettisivuilla puhutaan ykkösbonuksesta ja Vepsäläisestä.
meillä on ostettu juuri nimenomaan leikkivein lasten ja muun elämän aiheuttaman kulutuksen takia laadukkaita (ei siis Sotkan tms. :)) kalusteita. Miksi ostaa laatua, jos sitä sitten pitää suojella niin, että normaalia perhe-elämää on rajoitettava? Ja jos kalusteet menee pilalle lasten leikeistä, onko ne nyt sittenkään laatutavaraa... :)?
Meillä lapset leikkivät lastenhuoneessa ja olohuoneessa, molemmista leikit kerätään päivän päätteeksi pois. Helpoa, kun siihen on totuttu ihan pienestä pitäen ja kaikelle on selkeä paikkansa. Muovailut, maalaamiset, piirtämiset jne. tehdään lastenhuoneessa tai keittiössä tilanteen mukaan. Toki tussilla saa sohvan pilalle, mutta se onkin sitten jo vähän eri juttu. Olisi ihanaa, jos olisi erillinen askarteluhuone, jossa äidin ompelukset ja lasten vesivärit saisivat olla aina esillä. Huoh...
Toki meilläkin olohuoneessa leikkiessä on tietyt säännöt, jo turvallisuudenkin takia. Tv:tä ei heitetä pallolla, eikä leluja muutenkaan heitellä. Sohvalla ei hypitä, mutta majan voi kyllä rakentaa (viimeksi tänään oli pystyssä).
En ole koskaan tajunnut tuota, että ostetaan kallista muka laatua, mutta sitten sitä pitää suojella, ettei mene pilalle. Meille ostetaan laadukasta, usein se toki on kallistakin, mutta kalusteiden tulee kestää normaalia elämää. (ja meillä on todellakin vaalea sohva, vaalea matto, matala tv-taso jne...)
Sotka-laatu, tai mikä lie nykyään, on kyllä järkevä valinta, kun lapset ovat pieniä.
Itse olen innokas kalustamaan ja olen kovin esteettinen, siitä syystä meillä on huonekalut periaatteessa kalleinta mitä kaupasta löytyy.
Olen aina ajatellut että koti rakennetaan seinien sisälle. Tällä ajatuksella olen siis päässyt rakentamaan niin kauniin olohuoneen ja keittiön ym yhteiset tilat kuin mahdollista. Nautin joka päivä näkemästäni, asuessani omassa kodissani.
Lasten huoneessakaan ei ole mitää Sotka-laatua, mutta kuten eräs kirjoitti, ne ovat todellakin elämistä varten, kun osa meidän muistakin huonekaluista.
Olonuoheessa, ja osa muistakin huonekaluista on sitten enemmänkin ihailua ja silmän lepäämistä varten.
Myönnän, että tämä on ollut tietoinen valinta, eikä kaikkein kätevin, mutta olen tyytyväinen valintaani. Vaikka se vaatii sen rajoituksen, että lapset pääsääntöisesti leikkivät lasten huoneessa, nautin suunnattomasti kauuniista olohuoneesta. On ihanaa kun lapset nukahtavat ja huoneisto on kalustettu omasta mielestä hienoimmilla huonekaluilla mitä kaupasta löytyy. On käytetty hyväksi valaistusta, värejä, muotoja ym. ym, valitettavasti se maksaa.
Harmittaahan se naarmu 1000 € kahvipöydässä tai 2200 € tv tasossa (jotka ovat vain pieni osa olohuonetta). Onhan niitä naarmuja tullutkin ja koitan olla repimättä pelipöksyjä, elämistä vartenhan ne on. Yritämme kuitenkin välttää vahinkoja (joita väkisinkin tulee pienten lasten kanssa) esim. olohuoneessa.
Mielestäni on hassua käyttää asuntoon 280 000 €:a ja sisustaa se halvimmilla kalusteilla. Mieluummin ostan asunnon 250 000 €:lla ja käytän ylimääräisen 30 000 € sisustamiseen (kirjahyllyä, sohvaa, verhoja, mattoja, ruokailupöytää jne. ). Kuten mainittu, meidän koti rakennetaan seinien sisäpuolelle.
Meidän kaupungissa vaan Sotka lopetti toimintansa ja tilalle tuli täysin erilainen Koti-Idea. Ajattelin, että Sotkan toiminta on kokonaan päättynyt ja ovat korvanneet sen uudenlaisella ketjulla. Mutta jos niitä sotkia vielä on muualla, niin kai tämä on sitten ihan eri ketju.
Joo, laatu yleensä kestääkin paremmin.
Meilläkin toki saa majoja rakentaa tyynyistä ja peitoista ja tuoleistakin ym. ym.
Mulla on mielessä enemmänkin kiellettyjen listalla rautaiset lelut, esimerkiksi autot. Kyllä ne autot aina silloin tällöin tippuu leikkijän kädestä. Kyllä rautaisesta, jonkin verrran painavasta autosta jää jälki puiselle ja lakatulle pöydällä, siis jos päästää pudottamaan.
Lasten huoneen huonekalut ovat laadukkaita nekin, mutta niitä ei säälitä. Sama koskee joidenkin muiden tilojen huonekaluja. Olohuoneessa saa meilläkin siis leikkiä, mutta ollaan tarkkoja millaisilla leluilla. Käytännössä meidän olohuoneessa siis leikitään harvemmin, ainakaan raskailla teräväkulmaisilla leluilla.
9
Koti on meillä elämistä varten riippumatta siitä mistä kalusteet on ostettu. Syöminen meillä tapahtuu tietenkin keittiönpöydän ääressä, ei lasten leikit (vrt. esim. aikuisen kirjanluku) olohuoneessa ole verrattavissa syömiseen olohuoneessa
t. sisustussuunnittelija
Nytkin on "pomppulinna" keskellä olkkaria ja saa olla siinä ainakin huomiseen. Riippuu jaksanko auttaa huomenna siivoomisessa.
Hölmö ajatus, että lapsilla olisi vain tietty rajattu alue omassa kodissaan (!), missä saisivat leikkiä.
Meidän koti on koko perheen!
Ja huonekalut on laadukkaita, ei Sotkaa eikä Ikeaa. Nämä laadukkaat huonekalut ovat kestäneet elämää lasten kanssa jo 5 vuotta, eikä mikään ole mennyt pilalle.
Meillä saa leikkiä missä tahansa, vaikka huonekalut ovatkin kalliita ja teetettyjä olohuoneessa ja keittiössä. Mä en tykkää ajatuksesta, että lasten pitäisi leikkiä vaan lastenhuoneessa, kun mä kuitenkin olen enimmäkseen olkkarissa. Mä haluan nähdä lapseni ja seurata niiden ilmeitä ja reaktioita vaikka en mukana leikkiskään. Kyllä ne varmaan teini-ikäisinä hautuu omassa huoneessaan ihan tarpeeksi...
Meillä on olohuoneessa 3 kaappia missä on lasten leluja. Lisäksi vielä lasten huoneissa on leluja.
Junarata meillä rakennetaan aina olohuoneeseen.
28 tekee mitä itse tykkää, mutta mulle ei mene selitykset lävitse.
Mutta opetellaan myös siihen että jäljet korjataan pois.
Meillä on lapsille omat huoneet, yhteinen lasten olohuone, erillinen leikkihuone ja paljon muuta tilaa, jossa saa leikkiä. Siksi toivon, että meidän pääolkkariin ei tuotaisi juurikaan leluja. Yritän varjella sen parkettia ja pitää huoneen siistinä, jotta talossa olisi myös leluvapaita alueita. Olohuoneessa siis saa leikkiä, mutta sinne ei saa kantaa leluvuoria ja leikit pitää siivota heti pois.
Eivät nuo isommat leikit oikein muuallekaan mahdu. Ja joskus jäävät leikit olohuoneeseen odottamaan seuraavaa leikkiä Ikean, Sotkan, Kodin Anttilan ja Askon huonekalujen sekä perintöhuonekalujen keskelle.
Onhan se lapsenkin koti. Meillä on olohuoneessa iso lelulaatikko, leikkiteltta ja mitä milloinkin. Ennen leikkiteltan hankkimista olohuoneessa oli puoli vuotta iso pahvilaatikko majana.
Lelut kerätään illalla pois, eikä mua nuo teltat ja muut haittaa. Nyt pikkulapsiaikaan sisustus on sen mukainen.
4v on alkanut vähitellen leikkiä myös omassa huoneessaan, koska sinne ei veli pääse sotkemaan.
vauvan huoneessa on hoitotarvikkeita, sänky, imetystuoli ja varastoitua tavaraa. vauvan lelut on olkkarissa, ja olkkari on laitettu täysin lapsiturvalliseksi. keittiöstä näen, mitä vauva puuhaa, ja illalla lelut on tosi helppo nostella omille paikoilleen kirjahyllyn alakaappeihin, ja me aikuiset ollaan loppuilta siistissä olkkarissa, sikäli kun on aikaa.
en jakasais mitään monimutkaisempaa systeemiä, kun ei oo kovin isoon asuntoonkaan varaa (siis riittävän iso on, muttei lukaali)
Illalla sitten lapset osallistuvat lelujen keräämiseen.
Meillä on makuuhuoneet eri kerroksessa kuin olohuone, joten mä en kyllä pieniä lapsia jätä leikkimään yksin omaan huoneeseensa kun itse olen vaikka laittamassa ruokaa. Mutta lelut pitää kerätä ja viedä paikoilleen päivän päätteeksi.
Kellä on iso asunto yhdessä tasossa voi onnistuakin se, että lelut säilyvät vain lasten huoneissa.
Meillä on kyllä ostettu ja saatu vain laatua huonekaluissa. Jos ostaa puisia huonekaluja, niin niitä voi korjata tarpeen mukaan. Meillä on mm. eteisessä lipasto, jonka isoäitini on ostanut aikoinaan isäni huoneeseen hänen ollessa lapsi. Sen jälkeen se on kulkenut minun mukanani.
Mä en kanssa oikein ymmärrä tuota "koti on näyttely" -ajattelutapaa. Meillä on esimerkiksi kaikki lattiat parketista juuri sen takia, että ne voi hiota ja lakata jos ja kun tulee kolhuja.
Lapsesta on tosi tylsä leikkiä yksin leikkihuoneessa. Nytkin synttäreitten jäljiltä on Legon junaradat olohuoneesta eteisen käytävää pitkin leikkihuoneeseen. Olohuone on melkoinen legomaailma. Kerran viikossa se tyhjennetään viikkosiivouksen yhteydessä. Vaivalla tehtyjä leikkejä ei tarvitse joka päivä purkaa.
Kertakäyttöhuonekaluja ei ole varaa ostaa, joten huonekalut ovat laadukkampaa ja näköjään kestävät lasten leikit (perintöpiironki ja kirja-TV -taso) eivät leikeistä rähjäänny. Lelut ovat lattialla;)
se on nykyisin Koti-idea, eikä ne huonekalut mitenkään eroa muista ketjuista mielestäni. Koko konsepti on mennyt nimenvaihdon myötä uusiksi. Mutta sillä vanhalla Sotkalla kyllä kieltämättä oli aika juntteja kalusteita.
meillä aika tiukka linja siinä että lelut pysyy omissa huoneissa. Huoneet ovat olkkarin välittömässä yhteydessä eli emme "eristä" lapsia minnekään.