Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Korkean toimintakyvyn masennus" - kohtalotovereita?

Vierailija
23.12.2022 |

Sain masennusdiagnoosin noin neljä vuotta sitten, lääkityksen lopetin loppukesästä. Oireina mielialan laskua, loputonta väsymystä, mikään tai kukaan ei oikein kiinnostanut. Lääkitys auttoi onneksi nopeasti ja terapiassa on kolmas vuosi menossa.

Lääkäri totesi silloin aikanaan, että kuvaan kyllä masennuksen oireita, mutta toimintakyky oli silti oudon korkea. Heikoimpana aikana tein muutaman vuoron viikossa osa-aikatöitä ja kirjoitin gradua loppuun parina päivänä. Sain siis kaksikin maisteritutkintoa suoritettua loppuun. Ongelma oli se, että aiempaan toimintakykyyn nähden meni heikosti. Olen älykäs (vaikka itse kehuskelenkin), opin nopeasti ja aspatyössä pärjäsin loistavasti. Kun toimintakyky romahti, niin edelleen ulkopuolelle vaikutin sellaiselta normaalisti pärjäävältä (alhaisen) keskitason tyypiltä. Jos olisi tuijotettu vain sitä, olisi diagnoosi ja hoito jäänyt saamatta.

Edelleen elämässä vähän samanlainen tilanne. Teen vaativaa työtä ja hoidan hommani hyvin. Kotielämä on retuperällä. Ruokaa olen viimeksi laittanut joskus kesällä, siivonnut ehkä kuukausi sitten. Ihan hyvästä palkasta ei jää paljoa säästöön, koska noutoruokaan menee keskimäärin 15€ päivässä. Mieliala on ihan ok, mutta jaksamattomuus vaivaa. Silti tuntuu siltä, etten monen mielestä ole oikeasti masentunut.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

meemimasennus

Vierailija
22/25 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakava masennus, johon melkein kuolin 2018 kesti noin 20 vuotta. Selvisin siitä. Mulla on myös 2 maisterintutkintoa ja tuöeläkettä kertunyt keskiarvon mukaan.

Tankkasin erilaisia vitamiineja ja paranin. Vaikka veriarvot näytti olevan ok.

Vierailija
24/25 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
25/25 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko tehdä niin, että kun tuntuu ettei jaksa hoitaa kun pakollisen niin hoitaa vain sen.

Itse koen, että elämässä on erilaisia vaiheita, välillä on aktiivisempi ja välillä vähemmän aktiivisempi. Kun on sellainen vaihe että jaksan tehdä vain pakollisen katson hämmästyneenä esim. sitä että olen vaihtanut joskus verhot. Silloin mietityttää että mistä tuollainenkin energia löytynyt, kun taas aktiivisemmassa vaiheessa verhojen vaihto ei ole mikään juttu.

Kai tällekkin voi jonkun diagnoosin keksiä, mutta en näe syytä miksi niin pitäisi tehdä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä