Tipaton tammikuu 2023
Tervetuloa vaan kaikki jotka aikovat olla mukana tässä ns. projektissa! Itselläni onkin jo pari viikkoa tipatonta takana ja aion olla myös koko ensikuun (ehkä vielä sen jälkeenkin) ilman ryyppyä. :)
Mieli on alkanut voimaan paremmin jo näiden kahden viikon aikana! Tsemppiä kaikille <3
Kommentit (400)
Takana tipatonta 16pva. Suhteellisen helppoa on ollut, eikä viikonloppukaan tuonut mitään valtaisan suuria haasteita.
Toisaalta, en ole huomannut mitään euforiaakaan ja jotenkin energiatkin on olleet kadoksissa.
Eikä ihokaan ole parantunut, yhtä punakka ja turvoksissa edelleen.
Kun siis tipattomia tammikuita on takana useita ja yleensä tammikuussa tulee lenkkeiltyä ja koti on siisti, niin nyt ei ole mitään tuollaista. Tekisi vain mieli röhnöttää sohvalla koomassa.
Jumppaillut olen 3x/vko ja todella toivon, että motivaatio sen suhteen pysyy yllä myös jatkossa.
Eilen pohdiskelin, että pitäisikö tipatonta jatkaa, alkuun vaikka vain helmikuu, eli ei asettaisi sitä 100pvan tavoitetta.
Toisaalta järki sanoo, että nyt keskitytään tammikuuhun ja pohditaan jatkoa myöhemmin.
Se on jännä, että miten tammikuu on niin selkeä sen suhteen, että silloin ei juo. Jos yrittää mitä tahansa muuta kuukautta, se kosahtaa johonkin, mutta tammikuussa se jostain käsittämättömästä syystä onnistuu... en tajua miksi.
Mutta joo, yli puolen välin jo ja helpostikin vielä.
Mörkö
Ei ole ollut ongelmia, jääkaapissa on olutta ja viiniä mutta ei ole käynyt edes mielessä. Treenit kulkee, läski silaa, kasvoissa on iho muuttunut huomattavasti freesimmäksi
Minä otin kylmät alkoholijuomat pois jääkaapista, just in case mutta en kaatanut pois. Jos päättäisi, ettei juo enää koskaan niin sitten ne kai olisi hyvä pian antaa pois.
Olen lukenut paljon juomisen lopettaneista julkkiksista, inspiroi mua kyllä, mutta kun oma juominen ei tosiaan ole ollut sellasta ongelmajuomista: aina olen aamulla ajokunnossa enkä örveltele (enää), niin on vaikea sanoa, että tähän jätän. Mutta pohdin tätä aktiivisesti :-)
Tänään on parempi päivä ja 3 viikkoa selvänä tuli täyteen, jee! Sitä vaan tässä harmittelen, että maha senkun kasvaa kun kaljan jätti pois. Aiemmin kuitenkin 1-2 laatikollista kaljaa mennyt viikossa. Ei ole siis ainakaan kropassa tapahtunut toivottua muutosta.
Helmi, kyllä se tupakointikin tosiaan on yritettävä vähentää ja jättää kokonaan pois tässä kevään aikana. Mistähän siihenkin saisi voimia..
No mutta, hyvin ollaan pärjätty! Onhan se nyt tärkeintä että näin monta päivää ollaan jo oltu juomatta! Tsemppiä kaikille!
-Henni
Upea juttu! Pienin askelin irti tavasta, joka voi sitoa liikaa energiaa ja aikaa.
Päivä kerrallaan olen itsekin edennyt.
Tämä on ainakin muutos, joka hyödyttää etenkin itseä. Sitten myös muita.
Kahvia menee kyllä vähän liikaakin..
17/50 tasaisesti menee, eipä tässä ihmeempää. Tsemppistä! -Tomsku
Itse alotin vasta 4. päivänä eli 2vk tulee nyt täyteen. Enpä ole aikoihin ollut näin kauan raittiina. Alkoholin käytöstä tullut vuosien varrella tapa ja harrastus (teen juomia itse) että on jo lähes unohtanut miltä raittius tuntuu. Kokonaan en aio juomista tipattomankaan jälkeen lopettaa, on se sen verran rakas asia, mutta vähentämisen varaa kyllä riittäisi tämän tammikuun jälkeenkin.
Ehkä vois jotain uv-lupauksen tyylistä rajaa ajatella viikottaisen alkoholimäärän rajaamiselle. Paitsi tietysti juhannuksena ja joulun aikaan saa juoda enemmän. Ja tietysti vappuna, ja syksyllä oktoberfestin tunnelmissa, ja...
Kolmatta viikkoa viedään ja uskaltaisin sanoa että alkaa jo viininhimo helpottaa. Kauan se kyllä kesti ja luulen aika varmasti että viikonloppuna saattaisi jälleen lasillinen kelvata.
Olo kuitenkin huomattavasti helpompi ja pirteämpi nyt, kuin sanotaanko vielä viime viikonloppuna oli.
Alan elätellä toivoa siitä, että totaalitipaton jatkuisi vielä tammikuun yli, mutta kuinka kauan niin se jää nähtäväksi.
Tsemppiä kaikille! Pidin tipattoman elo- ja syyskuussa. Sopi mulle jotenkin kun oli vielä valoisaa ja mukava lenkkeillä. Jouluna ei tullut vatsataudin takia tissiteltua viinejä niin ei tällä hetkellä ole niin tarvetta tipattomalle. Aion jatkossakin pitää vähintään 2 kuukauden tipattoman loppukesästä tai vaihtoehtoisesti keväämpänä. Mulla ei tapahtunut oikein mitään ton 2 kuukauden tipattoman aikana. Tietty viikko viikolta oli helpompi olla ilman, mutta muuten missään oloissa tai ulkonäössä ei näkynyt tai tuntunut mitään kohentumista. Ihan yhtä huonosti nukuinkin. Ehkä pitää kokeilla seuraavaksi 3 kuukautta ilman.
Onneksi itse en ole juonut vuosikausiin alkoholi pitäis kieltää tai nostaa ikärajaa siihen 25 vuoteen aiheuttaa enemmän kuolemia ja vaaratilanteita kuin tupakka tai huumeet jotka nekin tietenkin hengenvaarallisia.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi itse en ole juonut vuosikausiin alkoholi pitäis kieltää tai nostaa ikärajaa siihen 25 vuoteen aiheuttaa enemmän kuolemia ja vaaratilanteita kuin tupakka tai huumeet jotka nekin tietenkin hengenvaarallisia.
Kieltolaki on Suomessa kokeiltu ja jos et tiedä, mitä siitä seurasi, katso googlesta.
Ikärajan nostaminen puolestaan tekisi kielletystä hedelmästä kakaroille entistäkin houkuttelevamman ja aina löytyy joku, jolle hakupalkka kelpaa.
18 päivä meneillään ja laskin, että rahaa on säästynyt n 250 euroa. Että ihan hyvä juttu tämäkin!
Minulle on maistunut iltaisin jäätelö, jota ei viinin seurana koskaan viitsinyt syödä. Se taas pitää huolen siitä, ettei tässä kauheasti laihtumaan pääse. Kuitenkin voin sanoa, että kasvot ovat kapeammat ja näytän kyllä omissa silmissäni taas kivalta :-)
Kolme viikkoa täynnä. Tänään työt ahdisti ja teki mieli olutta mutta vielä pitkä matka siihen, että olisin kaljaa käynyt hakemassa. Jatkuu jatkuu...
Tipaton tammikuu on jo minulle kolmas kerta, siitä on jo tullu sääntö, jota ei voi rikkoa. Joten ei ole edes vaihtoehto, että lankeaisin. Mutta siitä eteenpäin jo helmikuun ensimmäinen viikonloppu tulee olemaan vaikea, työpaikalla pienet juhlatkin silloin. Mutta sen ajattelin vielä sinnitellä. Jatkossa ajattelin yrittää pitää yhden tipattoman viikonlopun joka kuukausi. Tuleepahan helmikuu kuitattua sitten heti!
Minulle tammikuu on muutenkin raskas kuukausi pimeyden takia, ja töissäkin on kiireisin ja stressaavan aika. Joku muu kuukausi voisi olla helpompi. Toisaalta töiden takia onkin erittäin hyvä, että nukun hyvin ja aivot on skarppina juuri silloin kun pitääkin.
-Sinna 18/40
Vielä mukana. Yllättävän helposti on sujunut, ei ole iskenyt maitti päälle kun ottaa huomioon, että on vuosikymmenet tullut törpöteltyä useasti viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vielä mukana. Yllättävän helposti on sujunut, ei ole iskenyt maitti päälle kun ottaa huomioon, että on vuosikymmenet tullut törpöteltyä useasti viikossa.
(jatk) Ilmeisesti en ole alkoholisti.
Onko muilla millasia tuntemuksia alkoholin suhteen. Siis helppottaako viekkarit vai helpottaako?
Torstai, ja viinihammasta kolottaa kovin. Viikko on mennyt tosi hyvin, mutta näemmä viikonlopun lähestyminen herättää taas Pavlovin koiran. Vielä olis kuukausi jäljellä tipatonta. Päivä 19/50 -Tomsku
Täällä mennyt viikko todella hyvin, kunnes tänään taas alkoi ajatus lasillisesta viikonloppuna houkutella. Hyvin on kyllä ehdollistunut tuolle viikonloppuviinille.
Aion kuitenkin viettää urheilullisen ja levollisen viikonlopun. Se on toisiksi viimeinen viikonloppu ennen haasteen päättymistä. Nyt kun näin pitkällä jo ollaan niin ei kyllä millään voida kesken jättää!
Olen edelleen päätöksen takana, että tänä vuonna joka toisen kuukauden tulee olla tipaton. Välikuukausina voi juoda kohtuullisesti viikonloppuna jos tekee mieli.
Sinähän voit perustaa ryhmän: burgeriton tammikuu 🤣. Tämä ryhmä on nimensä mukaisesti tipatonta tammikuuta viettäville 😀