Tipaton tammikuu 2023
Tervetuloa vaan kaikki jotka aikovat olla mukana tässä ns. projektissa! Itselläni onkin jo pari viikkoa tipatonta takana ja aion olla myös koko ensikuun (ehkä vielä sen jälkeenkin) ilman ryyppyä. :)
Mieli on alkanut voimaan paremmin jo näiden kahden viikon aikana! Tsemppiä kaikille <3
Kommentit (400)
Hyvin on mennyt. Yhdeksäs päivä menossa, olen se joka aloitti myöhemmin. Olen nukkunut paremmin, enkä ota stressiä siitä, että menen edelleen liian myöhään nukkumaan, koska varsinainen nukkuminen on syvää ja rentouttavaa. Vatsaturvotus on pienentynyt, mutta kasvot eivät hehku. Tää sää ja työmatkat räntäsateessa ja passiivisuus vaikuttanevat myös nuutuneeseen olemukseen. Toisaalta sitten on myös ihan voittajaolo.
Tsemppiä meille!
N50
Viinihammasta kolottaa täälläkin.
Ihailtava päätös N33 pyrkiä joka toinen kuukausi tipattomuuteen, ehkä minäkin pääsen siihen vielä vuosien saatossa. Mutta jos nyt ensin kuitenkin onnistuisi yksi raitis viikonloppu kuukaudessa, olisin tyytyväinen siihenkin. Oikeasti joulukuussa alkoi oma terveydentila pelottaa, tai mietin missä kunnossa sisuskaluni mahtavat ollakaan. Toivottavasti nyt jo paremmassa.
-Sinna 19/40
Ei alkoholia kirjoitti:
Tipaton ollut aina.
M30
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä mukana. Yllättävän helposti on sujunut, ei ole iskenyt maitti päälle kun ottaa huomioon, että on vuosikymmenet tullut törpöteltyä useasti viikossa.
(jatk) Ilmeisesti en ole alkoholisti.
tämä on ihan kiinnostava pointti: esim itse en näkisi mitään mieltä mennä AA-kerhoon ja julistaa olevani pysyvästi sairastunut alkoholismiin juurikin siksi, että jos vaikkapa lähden veneilemään tai retkeilemään viikonlopuksi niin ei tulisi mieleenkään ottaa alkoholia mukaan ja siis jos on jotain muuta kivaa ja mielekästä niin alkoholi on kyllä vasta kakkosena.
Mutta sitten taasen juon enemmän kuin minulle on hyväksi, mikä viittaisi sitten kuitenkin alkoholismiin. Eli suurkuluttaja, riskikäyttäjä, jossain määrin selvästi alkoholiriippuvainen (vaikka esim ei kyllä koskaan ole oikeita vieroitusoireita).
Mutta tarvitseeko sitä muuta todeta, kuin että itseä huolestuttaa oma terveys, pelottaa syövät ja sairaudet ja siksi ajattelen, että tauot alkoholista ovat hyväksi -- ja jos lopettaminen tarkoittaisi tervettä vanhuutta, niin se sopisi minulle.
MUTTA siihen tarvitsisi sen kuuluisan päätöksen, ettei enää juo. Minä en ole vielä ihan valmis siihen. Kai.
Vierailija kirjoitti:
Hätkähdin sitä mitä muutama päivä sitten tänne kirjoitin, eli: "Jos saisin päättää, niin minäkin olisin tyyppi joka voisi olla pidempiäkin aikoja ilman alkoholia ilman sen kummempia mielitekoja..." Huomaatteko mikä tuossa on vinksallaan? "Jos saisin päättää.." Enkö siis saa päättää? Kuka sen sitten minun puolestani päättää ellen minä itse? Naapurin Erkkikö? Ulla-täti? Serkun kummin kaima? Niinpä. Päätänkö minä jatkossa mitä minä teen, vai päättääkö sen punaviini? Ja minkälaisia päätöksiä minä ihan oikeasti haluan tehdä, ja miksi? Ei oo helppoo!
Tällaisia pohtiessa kuittaan päivän 16/50. -Tomsku
Niin, onko se sitten sen riippuvuuden osa /alkoholismia että ei saa itse päättää? Minua on paljon pohdituttanut, että olenko alkoholisti, vaikka nelisen vuotta on ollut ongelmajuomista. Erittäin runsasta kertajuomista, krapulajuomista ja kesällä putkia. Useaan kertaan olen miettinyt, että olisin 6 kk selvinpäin että saisin ongelmani hallintaan. Alkoholismi on aivosairaus ja tässä kohtaa aivot alkavat parantumaan.
Mutta yhä enemmän minulla on tullut ajatusta siitä että olisin pysyvästi melkein raitis eli sallisin silloin tällöin yhden tai kaksi juoman itselleni. Alkuunhan tämä 6 kk ajatus lähti silleen, että voi jos on joku tilanne että "pitäs" ottaa alkoa, ottaa sen lasillisen, mut nyt se on muuttunut tavoitteeksi että olen täysin alkoton. Välillä saattaa tulla ehkä enemmän mielikuvia kuin mielitekoja sellaisesta pienestä hallitusta humalasta...muistelen että aikaisemmissa tauoissa minulla on ollut ehkä joku ajatus kun tauko loppuu ni juon. "Tuona viikonloppuna saan [vihdoinkin] juoda".
Nyt mulla se mielikuva on hiukan edempänä kuin se 6 kk tavoite. Ja se ei ole mitään kännäämistä vaan tyyliin "otan oluen kun lähdetään matkalle". Seurueessa muutkin saattaa ottaa...mietin kuitenkin että mitenkähän "tervettä" on juomatauoilla ajatella tai jopa suunnitella juomista? Ehkä inhimillistä. Kuitenkin tämä on ehkä erilaista kuin aiemmin?
Mutta sittenpä tullaa asiaan mikä alkoi huolestuttamaan. Vaikka sinällään mun ei muka (?) tee mieli alkoholia, olen jo kolmatta yötä putkeen nähnyt unta että juon! Juominen on ollut niissä hallinnassa, vaikka olenkin tullut humalaan. Tarkoittaako tämä sitä että oikeasti haluan juoda, vaikka mukamas raittius ei ole helppoa vai otanko unet liian tosissani? Vai onko tämä käsittelyä, kun minulla on ollut ajatuksissa, pitäisikö luopua humalajuomisesta?...
Itselle on ongelmallisin alue siis jos otan esim 4-6 nii sit on hankala jättää siihen. Sitten olin alkoholisti tai en, niin faktana ainakin riski siihen sairastua; päihtyminen tuntuu mulla todella hyvältä ja mitään pahaa krapulaa ei tule. Tosin täydellinen unettomuus mikä on yksi syy tälle juomattomuudelle tai vähentämisajatuksille.
Keksitääs nimeksi vaikka Jaana 39
Jaanalla siis menossa 55. raitis päivä ja huomasin peilistä katsoessani, että vyötärö on tullut takaisin 💪
Vierailija kirjoitti:
Viinihammasta kolottaa täälläkin.
Ihailtava päätös N33 pyrkiä joka toinen kuukausi tipattomuuteen, ehkä minäkin pääsen siihen vielä vuosien saatossa. Mutta jos nyt ensin kuitenkin onnistuisi yksi raitis viikonloppu kuukaudessa, olisin tyytyväinen siihenkin. Oikeasti joulukuussa alkoi oma terveydentila pelottaa, tai mietin missä kunnossa sisuskaluni mahtavat ollakaan. Toivottavasti nyt jo paremmassa.
-Sinna 19/40
Hyvä on aloittaa siitä, mikä on itselle realistista. Kaukana tuo tavoittelemani malli joka toisesta kuukaudesta on siitä, mitä juomatapani nykyään ovat tähän mennessä olleet. Muutaman tipattoman olen per vuosi viettänyt, mutta muutoin viikonloput ja lomat ovat olleet suht kosteita. Jännittää kyllä, miten onnistun. Varsinkin jos tipattomat tulevat olemaan samanlaista hampaankiristelyä, kuin tämä tipaton oli ensimmäiset 2 viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Onko muilla millasia tuntemuksia alkoholin suhteen. Siis helppottaako viekkarit vai helpottaako?
Välillä vois, välillä ei. Hieman vaihtelevat.
Aiemmilla tipattomilta se pahin hinku on väistynyt juurikin siinä 2-3 viikon kohdalla.
Mielenterveys kusee, ihmissuhteet kusee ja nyt iski vielä koronakin päälle, eli en pääse edes lenkkeilemään ahdistusta pois ja täytyy jumittaa neljän seinän sisällä.
Välillä sitä miettii, että mikä pointti tässä on, kun kaikki menee päin hlvettiä muutenkin, eihän siitä mitään haittaa kenellekään olis. Ja aikakin kukuis nopeammin, jos pienessä tumussa pysyttelis.
PS. Sallutaanko Da Capo-patukat?
Oon aina tykännyt rommista.
Voihan itkunlitkut! Ihanaa kun on perjantai ja kohta viikonloppu edessä. Sit sitä kyllä kiroo myös et perhanan tipaton!
No kyllä tässä mennään eteenpäin. Vaan kyllä tämä laittaa miettimään omaa alkoholin käyttöä. Se tässä onkin takoitus. Stemppii kaikille tipattomaan. Mä otan vasta vk7/ 17 päivä 😃
Kolmas selvä vkonloppu edessä ja 3viikkoa selvänä. Mulla on ihan kivaa vkonloppuohjelmaa tiedossa, mihin ei voisi edes yhdistää alkoholia, niin sillai ihan kiva 😊
Itse en tosiaan ole mitään eroa oikeastaan olossani huomannut. Pöhötys ei ole vähentynyt, paino ei ole pudonnut, uni ei ole parantunut, ilme ei ole kirkastunut, energiaa ei ole enemmän.
Positiivista on ollut se, että päivät ei ole menneet krapulassa maatessa.
Itselle juomisen suhteen vuoden 2023 tavoite on, että en juo ennen työpäivää. En siis lupaa mitään selviä kuukausia tai edes viikkoja, mutta ennen työpäiviä olen juomatta. Se on jo huima muutos edelliseen vuoteen.
Mulla ei kyllä mene tuo holittomuus niin, että aika auttaisi, ei auta. Mitä kauemmin on juomatta, sitä enemmän alkoholia tekee mieli. Siten tipattoman tammikuun alku on paljon helpompi kuin loppu.
Kerran olin vuoden juomatta ja ehkä n. puolen vuoden jälkeen joka päivä teki entistä enemmän mieli olutta eikä se helpottanut, odotti vain, että sai vihdoin "korkata" sen oluen.
Mut joo, tipattomuus jatkuu viikonlopusta huolimatta :)
Mörkö
Argh ihan puskista tuli hyvin vahva olo, että tänään työpaikan juhlissa juon kuohuviiniä! Että eihän ole mitään järkeä olla juomatta 😳
Nyt tartten kyllä selkärankaa ja muistutuksen, että tipaton tammikuu kestää kuukauden!
N53 kirjoitti:
Argh ihan puskista tuli hyvin vahva olo, että tänään työpaikan juhlissa juon kuohuviiniä! Että eihän ole mitään järkeä olla juomatta 😳
Nyt tartten kyllä selkärankaa ja muistutuksen, että tipaton tammikuu kestää kuukauden!
Hei, ei pitkään enää! Ja loppupuolella ollaan jo, jää harmittamaan jos juot sen yhdenkin.
Vasta 13pv menossa ja hyvältä tuntuu. Mieli on jo virkeämpi ja energiat nousussa. Pistää mietityttää.
Päivä 24 taitaa mulla olla tänään. Nukkuminen on tällä viikolla huonontunut ja herään aamuisin jo 2-3 aikaan. Ärsyttää. Varsinaisesti juominen ei kiinnosta kuitenkaan, kun nyt kerran en juo. Mutta onhan se mielessä että sitten taas joskus kun juon.. Enkä oo ees päättänyt millon se joskus on. Varmaan jossain vaiheessa helmikuuta kuitenkin.
-Henni
Vierailija kirjoitti:
Päivä 24 taitaa mulla olla tänään. Nukkuminen on tällä viikolla huonontunut ja herään aamuisin jo 2-3 aikaan. Ärsyttää. Varsinaisesti juominen ei kiinnosta kuitenkaan, kun nyt kerran en juo. Mutta onhan se mielessä että sitten taas joskus kun juon.. Enkä oo ees päättänyt millon se joskus on. Varmaan jossain vaiheessa helmikuuta kuitenkin.
-Henni
Sama juttu. Päivä 23 menossa ja viime yönä nukuin ehkä jotain kolme tuntia max. Senkin katkonaisesti. Osasyynä toki stressi, kun töiden dedikset painaa päälle. Mutta niinhän kaikkitietävä Dr. Google kertoo, että unihäiriöt voivat jatkua kuukausitolkulla.
Ensi yönä toivottavasti sentään uni tulee ja kestää, kun sain työt tehtyä määräaikaan mennessä ja viime yön valvominen tuottaa oman osansa.
Mutta voi kun tämä loputon loska hämärä p*ska menisi ohi. Helpottaisi paljon kun voisi lähteä pitemmälle lenkille ja mielellään niin, että auringostakin jotain näkyisi.
Vierailija kirjoitti:
Itselle juomisen suhteen vuoden 2023 tavoite on, että en juo ennen työpäivää. En siis lupaa mitään selviä kuukausia tai edes viikkoja, mutta ennen työpäiviä olen juomatta. Se on jo huima muutos edelliseen vuoteen.
Mulla ei kyllä mene tuo holittomuus niin, että aika auttaisi, ei auta. Mitä kauemmin on juomatta, sitä enemmän alkoholia tekee mieli. Siten tipattoman tammikuun alku on paljon helpompi kuin loppu.
Mörkö
Ehkä minäkin otan saman tavoitteen; en juo ennen työpäivää. Mulla kun viikonloppujuominen on tarkoittanut kolmea iltaa pe-su. Tosin se sunnuntai on niistä oikeastaan mukavin; punaviinin tissuttelua ja suklaata/juustoa tms. ja joku hömppäsarja, itsekseni nautin
Ja samoin vaikeammaksi muuttuu, kun päivät lisääntyvät. Viini kyllä maistuisi, mutta nyt sitten noutoruoka alkoholittoman oluen kanssa.
-Sinna 20/40
Perjantai-ilta, ja viinihimon sijaan sain jonkinlaisen paniikkikohtauksen siitä kuinka pahoja terveyshaittoja olen mahdollisesti kaikella viime vuosien tissuttelulla itselleni aiheuttanut. Googlettelin, eikä se ainakaan parantanut oloani. Tämä on minulle täysin uutta, olen aina jotenkin vain sivuuttanut kyseisen asian mielestäni. Jaa-a. Tutkimattomat ovat tipattomat tiet. Päivä 20/50. -Tomsku
20. päivä. Tänä vuonna tää menee näköjään paljon helpommin kuin viime vuonna, perjantai nyt, eikä alkoholi käynyt mielessäkään, ennen kuin tulin tähän ketjuun.
Pitäisköhän varastaa tuo idea, että joka toinen kuukausi ilman alkoa? Mutta nyt alkuun niin pitkään kuin vain pystyy yhtä soittoa, hämäränä tavoitteena 100 tipatonta. Kassellaan.
Tsempit muille, ja mukavaa viikonloppua!
- Helmi
Ps. Tupakasta ei mitään hyvää sanottavaa, enemmän on mennyt kuin normaalisti. 🙁
N33:)