Tipaton tammikuu 2023
Tervetuloa vaan kaikki jotka aikovat olla mukana tässä ns. projektissa! Itselläni onkin jo pari viikkoa tipatonta takana ja aion olla myös koko ensikuun (ehkä vielä sen jälkeenkin) ilman ryyppyä. :)
Mieli on alkanut voimaan paremmin jo näiden kahden viikon aikana! Tsemppiä kaikille <3
Kommentit (400)
Mukana ollaan vielä! Nyt tuleva viikonloppu on (toivottavasti) helppo, ainakin sellainen etiäinen on, että selvittyäni viime viikon ilmaisen viinan houkutuksista ei tuleva kotiviikonloppu houkuttele alkon äärelle. Ainakin se viisikymmentä on minullakin nyt realistinen tavoite.
Minulla tipaton kausi vetelee nyt viimeisiään. 40 pv oli tavoite ja siihen päästään. Viime viikonloppu meni tosi kivasti. Pystyin viimein keskittymään taas lukemiseen ja illat ovat nyt kuluneet sohvan nurkassa kirjaa lukien. Valoisuuden lisääntyminen on piristänyt kummasti. Ja niin, ehkä myös ajatus siitä, että pakollinen kuiva kausi on vihdoinkin päättymässä. Nyt on edessä pieni reissu ja kaikkea kivaa. Tunnen ansainneen kaiken, myös ne viinilasilliset, jotka aion nauttia. Viikonlopun jälkeen mietin sitten taas miten tätä hommaa jatkan.
Sinna 38/40
Itse vietin tipattoman tammikuun ja hyvää teki! Viime lauantaina sitten kävin illallisella ystävän kanssa ja nautiskelin viiniä.
Täytyy sanoa että ärsyttää paljon että nautiskelin. Jälkikäteen ajateltuna en saanut siitä mitään irti, paitsi sitä seuranneen väsymyksen.
Tein itseni kanssa tipattoman jälkeen sopimuksen, että saan nautiskella viiniä kerran kuussa, yhtenä viikonloppuna pe tai la.
Loput helmikuusta siis vietän kuivin suin. :) Kuukausi kerrallaan tuntuu ihan hyvältä. Olen erittäin tyytyväinen jos tässä pystyn pidättäytymään ja parhaani kyllä aion tehdä.
Huikaton loppuaika helmikuusta tuntuu nyt hyvältä, kun sai taas muistutuksen miten negatiivisesti juominen vaikuttaa jaksamiseeni ja yleistilaani.
N33
Tarkistin muuten viime vuoden ketjusta, 63pv oli tammi-maaliskuun välinen tipattomuus. Se on ollut kyllä hyvä suoritus. Ja tiedoksi kaikille 'minä en tarvitse tipatonta ja sitten juodaan korkojen kera takaisin'-tyypeille, että tipattomuus todellakin vähentää myös sitä tipattoman jälkeistä kulutusta. Sen lisäksi siitä on lukuisia terveyshyötyjä, tärkeimpänä lienee maksan palautuminen normaaliin tilaan. Itsellä terveyspuolen kohentuminen on se suurin motivaattori ja jos tulee heikko hetki, niin ajattelen aina, että haluanko nyt heittää kaikki saavutetut hyödyt roskiin vai kärvistelläänkö lisää. Yleensä sillä ajatuksella ja pikku liikunnalla saa ajatukset pois paheista.
Tuo N33:n systeemi voisi olla hyvä kokeilla itsekin. Laitetaanpa muhimaan sitten kun tipaton jakso päättyy, että voisiko tosiaan rajoittaa tuolla tavalla kokonaiskäyttöä noin merkittävästi. Kyllä sen on huomannut kun ikää tulee lisää, ettei tuosta alkon käytöstä palaudu ihan samalla tavalla kuin ennen. Siinäkin mielessä saisi kyllä jäädä vähemmälle tuo juominen ja tissuttelukin.
Minulla alkoi märkäkausi heti tipattoman perään ikään kuin ei olisi tipatonta ollutkaan. Sama lipittäminen! Ei mitään krapulaa tai mitään. MUTTA kun tässä kuukauden sai huomata, että ihan hyvin Netflix toimii ilman viiniä niin tavoite on nyt kyllä palata takaisin. Niin kävi viime vuonnakin, että tipaton opetti uusille tavoille ja olin sekä huhti että toukokuussa pitkät pätkät 0-linjalla.
Kävin muuten maksakokeiden lisäksi ultraamassa sisäelimeni (ihan muun vaivan vuoksi) ja olin kyllä helpottunut, ettei rasvamaksaa ole ehtinyt syntyä eli tulevaisuus on täysin omissa käsissäni :-)
Onnea kaikille tipattomille, viime vuonna mulla meni paremmin ja nähdään taas ensi vuonna kukaties joku teistä on linjoilla edelleen
Tipaton on jatkunut ja jatkuu. Ei ole tehnyt mieli juoda vaikka muut ovat ottaneet. Olo ollut paljon energisempi. Yhdet pirskeet tulossa joissa aion olla selvinpäin,pitäähän kaikkee kokeilla :D Jos on hauskaa ilman alkoa niin ei ole hinkua ihan heti juodakaan :)
Kaikille iloa tulevaan :)
Päivä 40.
Torstai, ja tekee ihan sairaasti mieli punaviiniä juuri nyt. Vielä kymmenen päivää jäljellä alkuperäiseen tavoitteeseen. Mietityttää tuleeko sen jälkeen sortuminen vai pystynkö motivoitumaan jatkaakseni tipatonta matkaa. -Tomsku
Vierailija kirjoitti:
Päivä 40.
Torstai, ja tekee ihan sairaasti mieli punaviiniä juuri nyt. Vielä kymmenen päivää jäljellä alkuperäiseen tavoitteeseen. Mietityttää tuleeko sen jälkeen sortuminen vai pystynkö motivoitumaan jatkaakseni tipatonta matkaa. -Tomsku
Sama! Mietin hakisiko tonkan jo tänään, koska huomenna on etäpäivä. En hakenut kuitenkaan. Ja tämä viikonloppu piti olla tipaton. Uuden suunnitelman mukaan. 1 viikonloppua viiniä, 1-3 viikonloppua ilman. Enkä tiedä nyt kestänkö edes tätä tulevaa ilman, vaikka olisi ensimmäinen "väliviikonloppu" 😞
-Mutsi
Päivä 40/40, jes! Viiniä olisi tehnyt mieli jo tänään, vapaapäivänä, mutta maltan sentään vielä tämän illan:-) Ehkä ei pidä hehkuttaa liiaksi oman tipattomuuden päättymistä, kun niin monella homma vielä jatkuu. Tsemppiä kaikille!
N33 harmitteli nautiskelujaan, en usko, että itse tulen tuntemaan noin. Hieman vain pelkään, ettei punaviini maistukaan niin hyvältä, kuin mitä muistelen. Sehän olisi kauhistus! 😂
Tarkoitus ei ole lopettaa viinin juomista kokonaan, enkä myöskään halua pitää liian kireitä sääntöjä tai rajoituksia. Kunhan vain pysyn kohtuudessa ja pystyn pitämään tipattomia kausia toistekin. No, nähtäväksi jää.
Sinna
Tavoitteeni on jatkaa tipatonta pääsiäiseen. Meillä on kotona avattu pullo salmiakkikoskenkorvaa. Äsken iski hirveä himo ottaa yksi shotti. Pieni ääni kuiskutteli,, ettei yksi mitään haittaa. Päätin tulla kirjoittamaan tänne, etten sortuisi. Eiköhän tämä mieliteko mene kohta ohi.
Minäkin mukana edelleen, ja tupakattakin olen ollut nyt jo viisi päivää. Hitto, mulla ei ole enää mitään paheita! Pitäiskö edes valvoa ensi yö ja surffailla arveluttavilla sivustoilla. 🤭
- Helmi
Hienoja suorituksia täällä porukalla, onnittelut niistä, me jos jotkut tiedämme että ne ovat vaatineet paljon. Ja kiitos seurasta tällä matkalla. Nyt on minulla kuusi viikkoa tipatonta täynnä, ja viikko jäljellä alkuperäiseen tavoitteeseen. Huimaa. Olo on tosi hyvä. Kaipaan välillä viiniä ja rentoa nousuhumalaa ihan todella todella paljon, mutta toisaalta kaipaan tervettä loppuelämää vielä enemmän. Huohh. Ehkä joskus opin olemaan niin, että voin saada molemmat.
Jos nyt jatkaisi toiset kuusi viikkoa, niin oltaisiin jossain maaliskuun loppupuolella. Sata päivää meneekin sitten jo huhtikuun puolelle. Joopa joo, pitkä matka sinne. En oikein tiedä miten suhtautua.
-Tomsku
Matkassa mukana edelleen.Su. on muuten aika pitkä pv ilman kohmelo-oloa.Ehtii halutessaan vaikka ja mitä.Tasapaksua elo on Ilman nousuhumalan lyhyttä mutta varsin hurmaavaa tunnetta.Ajatus 2-3 pvn vetämättömästä olosta---pitää korkin kiinni-toistaiseksi.
Paheiden summa on tunnetusti vakio----eli sokeri haluaa kovasti hiipiä alkomaholin korvikkeeksi--vaihtelevalla menestyksellä.
Mutta tipattomalla edetään niin kauan kuin hyvältä tuntuu--näihin raikkaisiin päiviin alkaa tottumaan-ajatus kirkas etc.
--------Leevi---
Joo, samoja fiiliksiä täällä. Alkoa toisaalta tekisi mieli, mutta kokonaisvaltainen kirkkaus saa mielen ja kehon toimimaan niin hyvin, ettei haluaisi pilata tätä oloa krapulalla. Ja sen tiedän, että jos kerran maistelee, niin sitten sitä taas seuraavana viikonloppuna vähän voi taas maistella lisää. Joitain vuosia sitten olin maaliskuuta pitkälle tipattomalla ja silloin kävi niin, ettei enää lopussa tehnyt edes mieli. Hiihtolomalla sitten puoliväkisin piti kaataa kaljaa kitusiin ja siitä se taas lähti.
Eli jatkan vesilinjalla, olen ainakin helmikuun juomatta. Pidemmälle ei uskalla luvata, vielä.
Ja minulla on myös sokeri yrittämässä hiipiä ruokavalioon, vaikken normaalisti juurikaan käytä. Ärsyttävää kun vaan makeaa tekee mieli koko ajan.
Tammikuu oli tipaton miinus 4, nyt on helmikuu ollut tipaton. Olen alkanut jopa hieman liikkua: juoksumatolla 2,5km pienellä ylämäellä 3 kertaa viime viikolla!?Hitaasti kävelemällä kylläkin.
Tämmöinen keski-ikäinen kaatokännälijä ei millään toivu mihinkään juoksumatto-kuntoon viikonlopun juomisen ja sunnuntain tissuttelun jälkeen ennekuin uusi viikonloppu ja ihanat viinipullot jäähtyilee kuistilla.
Ehkäpä tästä vähän kuntokin kohenee. Toivon ainakin.
Vielä ajattelen, että tsemppaan ainakin viikon.
Tähän liittyy niin paljon kaikkea mietittävää ja pohdittavaa: omia tapoja, käytöstä, kuinka alkaa valmistella juomista kuitenkin. Aika rankkaa, vaikka olo onkin jaksavampi.
Miten on viikonloppu mennyt, onko ollut kiusauksia tai ollaanko jo luovutettu?
Itse ajattelin jatkaa vielä kuun viimeiseen viikonloppuun saakka.
Miten muilla?
Päivä 46, puuduttaa, nyt on lievää turhautumista ilmassa. Aika paljon tulee kyseenalaistettua tätä tipattoman jatkoa, että miksi helv*t*ssä minä tätä jatkan ja jaksan. No varmaan just siksi, etten tässä kohta istuisi keskiviikkoiltaa viinilasi kädessä. Vähän heikommat fiilikset siis tänään, ei jaksais eikä huvittais, ja sekin ärsyttää. Olo on periaatteessa ihan hyvä, mutta nyt just tuntuu siltä kuin jotain oleellista puuttuisi. Toivottavasti huomenna olisi parempi päivä.
Mitenkäs muilla? -Tomsku
Päivä nro 20 ja väsyttää, kroppaa särkee, huolestuttaa kaikki asiat, joten ei tässä kovin lujaa mene.
Tai oikeestaan menee lujaa, kun työkiireet on niin tiukat, ettei tähän väliin voi mitään omia viinibakkanaaleja ottaa.
Yritän ajatella niin, että jos nyt on näin väsynyt ja kipeä, niin kuinka romuna sitä sitten olisikaan, jos korkkaisi.
Odotan kyllä kovasti, että pääsen mökille , koiran kanssa metsään, pihalle iso nuotio illalla ja siihen kylkeen jotain juomaa.
Kunhan se jäisi siihen yhteen iltaan, niin mikäs siinä. Mutta kun helposti jatkuu vielä seuraavanakin päivänä, niin se on sitten pelkkää alamäkeä taas. Ja olotilat aivan jäätävän kamalat. Joten vielä pitää tsempata ja ottaa välimatkaa alkoon.
20 vuoden ryyppäämisen jälkeen edessäni on tipaton loppuelämä . Taitaa vaan tulla raittius liian myöhään ikävä kyllä . Sisäelimet on jo sanomassa sopimusta irti :(