Tipaton tammikuu 2023
Tervetuloa vaan kaikki jotka aikovat olla mukana tässä ns. projektissa! Itselläni onkin jo pari viikkoa tipatonta takana ja aion olla myös koko ensikuun (ehkä vielä sen jälkeenkin) ilman ryyppyä. :)
Mieli on alkanut voimaan paremmin jo näiden kahden viikon aikana! Tsemppiä kaikille <3
Kommentit (400)
Pv 47/?? Ja matka jatkuu.Aamujen sietämätön raikkaus houkuttaa edelleen pysymään vesilinjalla.Sokeri toki yrittää tunkea tilalle--jotain paheita sitä on näköjään oltava.
Sunnuntaina tulee jo 50 pvää raikasta oloa,samalla vauhdilla helmikuun loppuun asti tavoitteena.
Mukavaa Perjantaita kanssamatkustajille!!!
------Leevi---
Tänään helmikuinen perjantai eikä vieläkään korkki aukea.
Yhtään en ole laihtunut, vaikka tässä viikkojen kuluessa on jäänyt tuhansia kaloreita ja sokereita pois, lisäksi krapulakooman päivät, joissa vaan makoillaan ja toivotaan että tulisi ilta , ovat jääneet pois.
Että milloin tämä ulkonäkö alkaa kirkastumaan, kysyn vaan?
Tavoiteviikonloppu saavutettu, uskomatonta mutta totta! Vielä taannoin ennen viime vuoden tammikuuta en laisinkaan uskonut kykeneväni tipattomiin viikkoihin. Viime vuonna niitä kertyi viisi, tänä vuonna ainakin seitsemän. Mahtava fiilis. Kiitos kaikille kanssakulkijoille tänne, en itse asiassa usko että olisin pärjännyt näin hyvin ilman tätä "tukiryhmää". Meni yllättävän helposti, täytyy myöntää. Heikkoja hetkiä oli lähinnä joskus to tai pe tai la iltaisin, mutta niistäkin selvittiin hetken järkeilyllä tai kiukuttelulla.
Seitsemän viikon tipattoman jälkeen nukun edelleen aika huonosti, joten luvattua parannusta ei kyllä sillä akselilla ole näkynyt. Mieli on jotenkin valoistunut ja keventynyt, en osaa selittää tarkemmin. Paino on varmaan jonkin verran pudonnut koska huomaan että senttejä on lähtenyt. Olen siitä onnekas, että olen välttynyt sokerihimolta.
Todelliset haasteet ovatkin nyt edessä...viime vuodelta tiedän että mopo lähti keulimaan kesän myötä. Aina löytyi hyvä syy ottaa viini kaveriksi illalla. Tuskin olen tuosta kovasti kehittynyt, joten haasteita on odotettavissa. Aiemmin viinin lipittäminen on mennyt muun edelle, jatkossa viinin lipittämisen edelle menee terveys, muita vaihtoehtoja ei oikein lopulta ole.
-Tomsku
Tipaton jatkuu, ei ole yhtäkään tippaa mennyt lattialle. Kaikki on pysynyt lasissa josta se on kulauksittain juotu.
Onnea Helmi, Leevi, Tomsku ja kaikki te muutkin, joilla tipattomuus on pysynyt. On ollut kiva lukea teidän kuulumisia edelleen, vaikka itse lopetinkin suunnitellusti 40 pv jälkeen.
Tosiaan kohtuudessa pysyminen vaatii tahdonlujuutta. Minulla ensimmäinen viikonloppu meni hieman liian kosteaksi, etenkin perjantai-ilta. Lauantaiaamuna heräsin tunkkainen maku suussa ja päätä särkien, ajattelin että voi ei, ei taas näin! Otin kyllä opikseni, mutta kyllä harmittaa, että sen pitääkin olla niin vaikeaa. Lipsahtaminen käy ihan liian helposti.
Olkaa tyytyväisiä jokaisesta tipattomasta viikonlopusta ja päivästä, jonka olette saavuttaneet! Saa nähdä, onnistunko pitämään suunnittelemiani tipattomia viikonloppuja lähiaikoina. Tämä viikonloppu ei ainakaan ole sellainen, mutta ei kyllä ollut tarkoituskaan. Kohtuudella kuitenkin jatkossa.
Sinna
Vierailija kirjoitti:
Yhtään en ole laihtunut, vaikka tässä viikkojen kuluessa on jäänyt tuhansia kaloreita ja sokereita pois, lisäksi krapulakooman päivät, joissa vaan makoillaan ja toivotaan että tulisi ilta , ovat jääneet pois.
Että milloin tämä ulkonäkö alkaa kirkastumaan, kysyn vaan?
Kahdeksan viikkoa nyt tipattomalla. Alkoholi käy mielessä, mutta vielä olen Alkon ohi pystynyt kävelemään. Tästä olotilasta on tulossa uusi normaali. Kasvoissa näkyy hidasta muutosta, kaventumeet ja kiinteytyneet. Samoin jotain kaventumista kehossa. Olemus sirompi. Kesään päätin maistelut siirtää, mutta katson tilanteen mukaan, miten hyvältä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että milloin tämä ulkonäkö alkaa kirkastumaan, kysyn vaan?Kahdeksan viikkoa nyt tipattomalla. Alkoholi käy mielessä, mutta vielä olen Alkon ohi pystynyt kävelemään. Tästä olotilasta on tulossa uusi normaali. Kasvoissa näkyy hidasta muutosta, kaventumeet ja kiinteytyneet. Samoin jotain kaventumista kehossa. Olemus sirompi. Kesään päätin maistelut siirtää, mutta katson tilanteen mukaan, miten hyvältä tuntuu.
...niin ja alkoholi on ja pysyy unissa, sitä on olevinaan aina jossakin lähettyvillä:D
Hei vaan kaikki ja onnittelut 50 päivän haasteesta selvinneille. Oluen himossani olen nyt maistellut niitä holittomia oluita, mutta suurin osa on juomakelvottomia. Onneksi on taas maanantaiaamu ja maagisesti kaikki alkoholiin liittyvät halut häviävät kuin taikaiskusta, on se jännää tuo ihmisen aivojen toiminta.
Minulla on halu jatkaa vielä pidemmälle. Aina kun saavutan jonkin etapin niin keksin aina uuden. 50 päivää meni, nyt sitten kaksi kuukautta. Sitten (ehkä) maaliskuu, sitten 100 päivää / pääsiäinen... Saa nähdä minne asti tässä kestää. Olo on kuitenkin hyvä ja treeni maistuu, niin mikäpä tässä. Muiden juominenkaan ei häiritse, mutta bileissä olen ehkä vähän huonoa seuraa kun tuttu sosiaalisuus ja energisyys on hieman maltillisempaa. Alkoholista saa kuitenkin sellaisen energiapiikin, että illalla jaksaa juhlia. Sitä ehkä eniten kaipaa, nyt on selkeästi kotihiirimäisempi fiilis.
Niinkuin Tomskukin sanoi, niin tosi mukava on tämä porukka ja kyllä tästä voimaa saa omiin koitoksiin ja kilvoitteluun. Jos täällä muitakin jatkajia on, niin päivitetään vaan tänne kuulumisia.
Ihanaa, taas koitti perjantai!
Mikä on 5-kymppiläisten tipattomuustilanne ja viikonlopun suunnitelmat sen suhteen? Helmikuun viimeinen viikonloppu on käsillä, ajatelkaa kuinka upeaa olisi, jos saisitte toisenkin tipattoman kuukauden tammikuun perään.
Itsellä taitaa kulku suunnata työpäivän jälkeen Alkon punaviinihyllyille, ikävä kyllä. Mielen sopukoissa pyöri kyllä ajatus raittiista viikonlopusta, mutta kyllä se nyt vain ajatuksen tasolle jää.
Aurinkoista viikonloppua kaikille!
Sinna
Melkein selvisin kuivin jaloin helmikuusta, mutta vain melkein. Kahtena päivänä juotiin alkoholia.
Mutta kaiken kaikkiaan hyvä suoritus, ottaen huomioon että minulla nimenomaan seuraavan päivän olotilat kaataa aina tipattoman ja alan korjaamaan tilannetta , huonoin tuloksin.
Nyt taas nolla-annosta-päiviä lisää kalenteriin.
Hauskaa perjantaita kaikille, juomien kera tai ilman!
Terve kaikille, niinpä päättyi tipaton täälläkin eilen kun ystävän kanssa päädyin kulttuuririentojen kautta viinibaariin. Hyvältä tuntui ja maistui, täytyy myöntää. Täyskielto oli helppo, nyt alkaa sitten se kaikkein haastavin vaihe. Viime kevät meni hyvin niin että viiniä vain viikonloppuna, arki täysin tipattomana. Sillä sapluunalla nyt tästä eteenpäin. Käyn täällä lueskelemassa teidän muiden kuulumisia, ja päivittämässä omaa tilannetta myöskin. Pidetään toisillemme peukkuja ja toivotetaan onnea ja menestystä alkoholin vähentämiseen, kukin omalla tavallaan ja tyylillään. Ootte huippuja! -Tomsku
Muutkin luovuttaneet?
Samoin kävi itselleni: Ensi viikonloppuna alkavaa lomaa varten kävin ostamassa vähän sidukkaa, viinejä ja jekkua, ja kotiin päästyäni laskeskelin, että suunnitellun 50 päivän asemesta tipatonta onkin nyt mennyt jo 55 pv.
Kaksi siideriä ja kuivaa valkkaria tässä nyt sitten nautiskeltu, ja tosi pettynyt olo: ei ollut yhtään niin kivaa kuin olin kuvitellut. Nousu loistaa poissaolollaan, ja varmaan kohta pitää kömpiä nukkumaan kun niin väsyttää.
Jekut ja punkut jäänevät ensi viikonloppuun, ja sitten yrittelen tipatonta kesälomaan saakka. Nyt tuntuu, että ei pitäisi olla ongelmaa, se verran iso pettymys tämä esimakunautiskelu nyt oli. Hitto, jos tämä näin ankeeta jatkossakin on, niin miksi maksaa tästä rahaa, vaivaa, seuraavan päivän oloja ja vielä lisäksi haalia turhia kaloreita? Ei todellakaan kannata. 😔
- Helmi
Tämä viikonloppu kieltämättä vaikea mutta edelleen tipattomalla mennään. Yhdeksän viikkoa takana. Tein saman ennätyksen korona-aikana, siihen kuitenkin päättyi perhejuhlien vuoksi, joissa ystäviä mukana. Taistelen, kun joku "pikkupiru" kuiskii olkapäällä huomiselle alkon käynnille. Ei sisu antaisi nyt periksi...muutenkin olen kokenut vastenmielisyyttä käydä alkossa kun tervehtivät aiemmin jo kuin vanhaa tuttua:D Kääk!
Pv 56 illassa mehun voimalla edelleen edeten.Pikkuhiljaa liikoja ajattelematta/suuria tavoitteita asettamatta/toimii itselle parhaiten. Paino suht samana, kasvot kavenneet hiukan.
Mukavaa vknloppua tipallisille ja tipattomille kanssamatkustajille:)
-----Leevi--
60pv! Whoop whoop!
Viime yönä join tiukkaa viinaa unissani yhden paukun. Kauhea morkkis, että tähänkö tämä nyt sitten loppui. Mutta aamulla hyvä fiilis, tipaton jatkuu. Jos vielä maaliskuu?
Mä join viikonloppuna arviolta kolme pulloa viiniä (pe-su). Siis kolme!!! Ihan järkyttävää, en ymmärrä itseäni lainkaan :-(
Sinna
Olipas minulta masentava postaus, sori! Siksi nyt uusi viesti: Tämä viikonloppu vietetään selvinpäin.
Aurinkoista viikonloppua!
Sinna
Minulla ei ihan täysi kymmenen viikkoa tipatonta toteutunut:/ Kaksi iltaa nyt pämpännyt. Olo on ollut lähinnä sanottuna p*ska. Miten löytäisi taas motivaation... Toiveikkaana katson lenkkarimainoksia (🤔🤭)ja päätän aloittaa kuntoilun, sillä on ennenkin ollut hyviä vaikutuksia. Huomioin tänään, että tärkeintä on luonteenlujuus ja nimenomaan se motivaatio, jokin tavoite...jos se on hetkeksikään hukassa niin huonosti menee. Koetan palata ruotuun ja sen teen!!!
Tipaton jatkuu, päivä 97 menossa... kuudessa kuukaudessahan on sen 181 pv. Enkä edes tiedä otanko silloin. Harmittavasti vaan on tullut tuota tupakkaa ostettua ja yhä herkemmillä tekosyillä poltettua. Päivässä menee sen 1-2. Ei siis kannata ostaa ollenkaan 😕 olin tuossa parisen viikkoa kokonaan polttamatta. Eka oli tarkoitus olla polttamatta tämä maaliskuu, mutta kun sitä tupakkaa kerta on. Noh, siis alkoakin on jääkaapissa ja on ollut koko ajan kun siirryin tipattomalle, joten en ole saanut vain päätettyä tarpeeksi voimakkaasti. Ehkä sitä vaan ajattelee, että alkoholin haitat, ainakin sillä juomisella, on voimakkaammat kuin 1-2 tupakan.
Mutta siis mitä parannuksia holittomasta on tullut, niin edelleen paremmat unet, nestepöhö poissa, aivot toimii paremmin, tunteet havaitsee selkeämmin.
Ja mielitekoja ei ole ollut, tiedostan paremmin ne tunteet milloin sitä alkoholia tekis mieli. Jos työpäivä on tosi touhukas ja stressaava. Tässä olen nyt sitä tupakkia käyttänyt. Kuten myös se palkitsemiskohta rankan työviikon päätteeksi.
Lisäksi kyllähän sitä aina mielikuvittelee sitä nousuhumalan tunnetta, mut ihan kiva oli jonkun viestistä lukea että ihan turha sitä odottaa! Muistan nimittäin kerran kun olinkohan ollut 6 vk juomatta ja ostin viinipullon ja join sitä ja alko todella ärsyttää kun ei vaan tullut sitä ihanaa humaltumisen tunnetta. Joskus taas sen tunteen voi tuntea yhdellä oluella! Eli todella paljon on jotenkin päivästä kiinni.
-Jaana 39
Ensimmäinen kerta tänään, kun olin tilaisuudessa, jossa oli viiniä tarjolla ruuan kanssa. Ei ollut tilaisuutta edes harkita repsahtamista, kun olin autolla liikkeellä, mutta eipä kyllä ollut mainittavaa mielitekoakaan. Ruoka maistui mainiosti ihan vedenkin kanssa.
Vähän olen ajatellut, että tämän kuun loppuun vielä vedän nollalinjalla, ja lomalla sallin itselleni viiniä aloitusviikonloppuna. Sitten pyrin palaamaan ruotuun ja yritän jatkaa tipatonta kesälomaan saakka. (Katsotaan, viekö se pikkusormi sitten taas koko käden.)
Savukkeita ostin tänään - ei huoli ihan kaikkia paheita kerralla jättää, liian kunnolliseksi ei nyt ole motia ruveta. 🙄😅 Mutta palaan tavoitteeseen rajoittaa tupakat korkeintaan kahteen per päivä.
Mitenkäs monta meitä on täällä tähteellä, jotka vielä nollalinjaillaan? Ja millä mallilla muiden vähentämispyrkimykset makaavat?
- Helmi