Lähetti terapeutti teille joulukortin?
Vai tiesikö että joulu on teille niin kipeää aikaan ettei veistä kannata kääntää haavassa?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu terapeutista. Joidenkin kanssa olen vaihtanut kortteja, mutta kerran eräs psykiatri-terapeutti tuijotti pientä ja täysin yleisluontoista joulumuistamistani kuin ydinjätettä. Se kertoi minulle kaiken tarpeellisen hänestä _ihmisenä_.
"Taas yksi potilas, joka kuvittelee että olemme ystäviä ja että kaipaan häneltä jotain huomionosoituksia."
Juuri näin. Tai lähinnä: *potilas osoittaa huomiota minulle henkilökohtaisella tasolla, ja se oksettaa minua koska hierarkia ja kastijako*
Ei, vaan koska terapiasuhde ei ole mikään ystävyyssuhde. Sitä ei ole olemassa vastaanoton ulkopuolella, ymmärrätkö?
Eri: minä muistan myös opettajaani lahjalla jouluna. En kuvittele meitä ystäviksi.
Itse näkisin terapeutti-potilassuhteen (tai minkä tahansa hoitosuhteen) erityisenä tässä mielessä. Opettajan kanssa voit mennä juttusille vapaa-ajallakin mutta terapeutin kanssa se ei ole asiallista, ammatillisesti käyttäytyvä terapeutti ei ota sinuun kontaktia nähdessään vapaa-ajalla eikä lähde mukaan juttuun jos yrität viedä suhdetta henkilökohtaisempaan suuntaan.
Jossakin kunnallisessa ehkä näin. Vanhaa oppia. Hyvä herätä vuoteen 2023.
Onko sinulla psykoterapeutin koulutus ja toimitko terapeuttina? Tiedätkö alan ammattieettisistä ohjeista?
Mä olen vienyt joka vuosi joulukukan. Voi hyvä ihme taas 😅
Saan kortin. Ne vaihdetaan viimeisellä tapaamisella ennen joulua, ja vielä halataankin! Iih - alitajuinen vinkki seksuaalisuhteen viriämisestä? Not.
Tsiisus että ihmiset ovat pimeitä.
Jos toimisin terapeuttina, en todellakaan oma-aloitteisesti kirjoittelisi kortteja tai hankkisi lahjoja potilaille. Ottaisin vastaan mitä heiltä mahdollisesti saisin mutta en odottaisi muistamisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähettääkö terapeutit joillekin asiakkailleen joulukortteja?
Eivät ainakaan ammatillisesti toimivat terapeutit.
Jaa-a. Minä olen kymmenen vuotta vaihtanut lahja psykoterapeuttini kanssa. Ihan laillistetun. En koe siinä mitään outoa. Yleensä ostan viiniä tai suklaata. Tosi henkilökohtaista hei.
Oikeasti terapeutti ostaa sinulle lahjan? Huh huh.
No olipa huh-huh, olen saanut pari kirjaa ja kerran piparkakkumuotteja. Kuollaanko nyt etikettivirheeseen yhdessä?
Todella erikoista, että terapeutti on rikkonut ammattisuhteen rajoja tuolla tavalla. Onko kyse ratkaisukeskeisestä terapeutista tai kognitiivisesta? Heille terapiasuhteen rajat eivät välttämättä ole niin selkeitä. Terapeutti ei saisi käyttää potilasta omiin tarpeisiinsa.
Se että teidän terapeuttinne toimii jollakin tietyllä tavalla, ei tarkoita että se olisi alan yleisten periaatteiden ja suositusten mukaista. Just sayin'...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a. Minä olen kymmenen vuotta vaihtanut lahja psykoterapeuttini kanssa. Ihan laillistetun. En koe siinä mitään outoa. Yleensä ostan viiniä tai suklaata. Tosi henkilökohtaista hei.
No olipa huh-huh, olen saanut pari kirjaa ja kerran piparkakkumuotteja. Kuollaanko nyt etikettivirheeseen yhdessä?
Todella erikoista, että terapeutti on rikkonut ammattisuhteen rajoja tuolla tavalla. Onko kyse ratkaisukeskeisestä terapeutista tai kognitiivisesta? Heille terapiasuhteen rajat eivät välttämättä ole niin selkeitä. Terapeutti ei saisi käyttää potilasta omiin tarpeisiinsa.
Osaatko vielä analysoida, millainen tarve terapeutilla on ollut minuun piparimuotteja antaessaan? Pipari - piparia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tää nyt sarkasmia vai ei?
Semmoisia kommentteja ennestään ketjussa että voi olla kumpaa vaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaatko vielä analysoida, millainen tarve terapeutilla on ollut minuun piparimuotteja antaessaan? Pipari - piparia?
Sitä nimenomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja edit: voit olla varma että toimitan tämän analyysisi terapeutilleni. Sitten mietimme yhdessä miksi sinusta tuli Täti Sääntöinen-Soratuhero.
Terapeutti antoi pienen puisen tontun viime tapaamisella. Miten tämä nyt pitäisi tulkita?!
Vierailija kirjoitti:
Terapeutti antoi pienen puisen tontun viime tapaamisella. Miten tämä nyt pitäisi tulkita?!
Pitää sinua täysin tonttuna ja puupäänä.
Osastolla sain aikoinani joulukortin ja lahjan omahoitajalta. Syntymäpäivänä sama juttu. Kyseessä oli alaikäisten osasto.
Vierailija kirjoitti:
Osastolla sain aikoinani joulukortin ja lahjan omahoitajalta. Syntymäpäivänä sama juttu. Kyseessä oli alaikäisten osasto.
Varmaan jotakin pedofilisia piirteitä!
T: Palstapsykologi Peränen, kyökkipsykologian tohtori
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän palstan moniongelmaiset tädit ole saaneet psykoterapiakeskukselta ja Kelalta molemmilta kortit.
Tädit? Setiä sellaiset täällä näyttävät olevan.
EiVITTUte olette v a j a k k e j a.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu terapeutista. Joidenkin kanssa olen vaihtanut kortteja, mutta kerran eräs psykiatri-terapeutti tuijotti pientä ja täysin yleisluontoista joulumuistamistani kuin ydinjätettä. Se kertoi minulle kaiken tarpeellisen hänestä _ihmisenä_.
"Taas yksi potilas, joka kuvittelee että olemme ystäviä ja että kaipaan häneltä jotain huomionosoituksia."
Taas yksi terapeutti joka sulkee kaiken ihmisyyden ammattinsa ulkopuolelle.
Terapeutin ammattia voi harjoittaa välittäen asiakkaistaan. Asiakaskin voi välittää terapeutistaan. Se on ihmisille normaalia. Emme ole mitään ohjelmoitavia robotteja.
Terapeuttiin ripustautuva asiakas on tietenkin eri asia. Sitä ripustautumista pitääkin sitten hoitaa siellä terapiassa. Ja totta kai tietyt rajat on pidettävä mm. puhelinajoilla ja ohjaamalla muita ihmissuhteita kohti.
Joulukortti, hyvän loman toivottaminen tai kuulumisten kysyminen on kohteliasta. Nykyaikana kyllä kaikki välittäminen vähenee. Ammatteja pyritään harjoittamaan ilman tunne-elämää. Ehkä tämäkin on yksi syy uupumuksen ja pahoinvoinnin kasvuun.
Olisi mielenkiintoista kuulla terapeutin mielipide?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tää nyt sarkasmia vai ei?
Semmoisia kommentteja ennestään ketjussa että voi olla kumpaa vaan :D
Ei ole sarkasmia. Tuo on oikeasti vakavaa, että terapeutti ei erota ammattisuhdetta vapaa-ajan suhteesta. Terapiassa potilas maksaa laskut ja terapeutti antaa palvelua. Kyse ei ole ystävyydestä.
En saanut korttia, mutta hyvät joulut toivotettiin, kun yllättävän sairastumisen takia sovittiin asioita viestitse.
Tuntuisi ihan hemmetin omituiselta saada lahja tai edes se kortti terapeutilta. Tai halata! Ei ikinä. Meillä on loistava suhde, mutta tuollaiset ei kyllä kuulu siihen.
Itse kävin vuoden terapiassa ja olin terapeuttiin tyytyväinen, mutta eipä olisi tullut mieleen hänelle mitään lahjoja viedä joulun alla tai muutenkaan.