Ajattelevatko ihmiset oikeasti, että joku ammatti estäisi ihmisiä tekemästä pahaa? (Psykiatri murhaaja)
Ihmisellä on omat mielenliikkeensä, tekonsa ja elämänsä ihan ammatista riippumatta.
Poliisi voi käyttää laittomia aineita ja olla väkivaltainen, sosiaalityöntekijä voi olla köyhä alkoholisti, psykiatri voi olla mur haa ja jne.
Nyt vasta luin iltalehden uutisointia aiheesta ja koko ajan oli psykiatri psykiatri. Tässä lainaus yhdestä jutusta: "Suuren yleisön esittämä kysymys on se, miten on mahdollista, että psykiatri voisi tehdä raaan henkirikoksen."
Ajattelevatko ihmiset oikeasti noin, että joku ammatti tosiaan suojaisi että tuollainen ei voisi olla mahdollista?
Kommentit (82)
Vähän samantapainen on ajatus, että johonkin pyssykerhoon kuuluminen tekee neutraaliksi kaikelle ja täydellisen luotettavaksi sen pysyn kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus ollut parin psykiatrin potilaana ja eivät olleet mitään empaattisia ja lämpimiä ihmisiä. Ammatti vaatii kovaa luonnetta tai muuttaa sellaiseksi.
Minä tunnen pari psykiatria ja he on kyllä hyvinkin lämpimiä ja empaattisia ihmisiä. Toki työminä voi heillä olla erilainen, pakkohan se on tietyllä tavalla kovettaa itsensä että jaksaa ja pystyy työnsä tekemään.
No kyllä olen niin moneen persoonallisuushäiriöiseen lääkäriin törmännyt työssäni että voin väittää ettei koulutus takaa mitään. On huippu kirurgeja jotka kyykyttävät kollegoja, ylilääkäreitä jotka saavat nautintoa siitä että ovat ilkeitä kandeille jne. Ja moni psykiatri on ihan oikeasti jollain tavalla outo.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen kuullut useita kommentteja, että ei yllätä. Joku mielenkiintohan hänellä selvästi väkivaltarikoksiin on, olisi naiivia ajatella, että mielenkiinto olisi aina yhteydessä auttamisen haluun.
Toki se olisi ihan kiva, ettei tällaiset ihmiset päätyisi tällaisiin ammatteihin, joten ymmärrän kauhistelun ammatin osalta. Mielestäni kyseessä on kuitenkin enemmänkin "miten murhaaja voi olla psykiatri" eikä niinkään "miten psykiatri voi olla murhaaja", eli ei ajatus siitä, että jokin ammatti antaisi suojaa, vaan se, että siihen ammattiin pääsy moisilta pitäisi jotenkin onnistua seulomaan.
Niin onko tämä ihminen ollut sen 20 v murhaaja? Tämä ihminenkö ois repuuttanut sairaanhoitajaksi pyrkiessään? (Psykologiset testit)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen kuullut useita kommentteja, että ei yllätä. Joku mielenkiintohan hänellä selvästi väkivaltarikoksiin on, olisi naiivia ajatella, että mielenkiinto olisi aina yhteydessä auttamisen haluun.
Toki se olisi ihan kiva, ettei tällaiset ihmiset päätyisi tällaisiin ammatteihin, joten ymmärrän kauhistelun ammatin osalta. Mielestäni kyseessä on kuitenkin enemmänkin "miten murhaaja voi olla psykiatri" eikä niinkään "miten psykiatri voi olla murhaaja", eli ei ajatus siitä, että jokin ammatti antaisi suojaa, vaan se, että siihen ammattiin pääsy moisilta pitäisi jotenkin onnistua seulomaan.
Niin onko tämä ihminen ollut sen 20 v murhaaja? Tämä ihminenkö ois repuuttanut sairaanhoitajaksi pyrkiessään? (Psykologiset testit)
Uskon, että hänessä on ollut aina potentiaali ja kiinnostus siihen.
Aivan varmasti olisi feikannut testit läpi hoitsuksi. Eivät ne mitään jumalan sanaa ole.
Henkinen väkivalta on jo aivan odotettavissa mutta kai sitten oon ollu niin sinisilmänen että ei oo tullu mieleen että pitää fyysistäkin väkivaltaa pelätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että hänessä on ollut aina potentiaali ja kiinnostus siihen.
Aivan varmasti olisi feikannut testit läpi hoitsuksi. Eivät ne mitään jumalan sanaa ole.
Pitäisi varmaan lueskella juttuja aiheesta.. mutta tässäkö ei ollut mistään mustasukkaisuudesta tms kyse? Mietin vaan että voiko ihminen tehdä murhan/tapon noin vaan tunteen vallassa jos päässä naksahtaa. Sitten mietin että onko mahdollista että jollekin aiheelle altistuminen altistaa myös sille että tekee sitä. Ehkä itse uskon siihen hyvä susi, paha susi ruokkimisteoriaan..eli meissä jokaisessa ne ovat ja on oma päätös kumpaa ruokkii. Sitten erikseen ovat oikeasti psykopaatit, joita on hyvin pieni osa kansasta.
Ap
Olihan tässä taannoin juttua siitä oliko joku rikospsykologi joka kilahti kun uimahallissa oli saanu vesiroiskeita päälleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus ollut parin psykiatrin potilaana ja eivät olleet mitään empaattisia ja lämpimiä ihmisiä. Ammatti vaatii kovaa luonnetta tai muuttaa sellaiseksi.
Minä tunnen pari psykiatria ja he on kyllä hyvinkin lämpimiä ja empaattisia ihmisiä. Toki työminä voi heillä olla erilainen, pakkohan se on tietyllä tavalla kovettaa itsensä että jaksaa ja pystyy työnsä tekemään.
Työrooli on monella erilainen. Minun paras kaveri on psykologi. Hän on maailman lämpimin ihminen. Mutta aikanaan, kun itse erosin ja tukeuduin häneen, hän muuttui roolikseen, eli asialliseksi.
Tunnen myös yhden neuropsykiatrin. Ihan samanlainen on kuin kaikki potilaansakin.
Näköjään lupiakin menettänyt jo 2014
"Valvira rajoitti epäillyn ammattioikeuksia vuoden 2014 päätöksellä. Hän sai tuolloin toimia lääkärin tehtävässä vain julkisella puolella toisen lääkärin alaisena ilman päivystysoikeutta." Mitähän lie ollut..tuttavapiirin mukaan rauhallinen.
No joo rauhallisuus ei kerro mitään, nimittäin itse olen joutunut hyvin rauhallisen miehen väkivallan kohteeksi.
Ap
Luultavasti perheen kaahaaminen mereen oli jonkinlainen testing testing - millaiset fiilarit, onko minusta tähän. Ja olihan hänestä!
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti perheen kaahaaminen mereen oli jonkinlainen testing testing - millaiset fiilarit, onko minusta tähän. Ja olihan hänestä!
Mutta outoa että oli itsekin samalla hengenvaarassa ja lisäksi vielä auto täynnä lapsia ja koira.
Looginen jatkumo oi ollu murha-itsemurha mutta tässä meni vain vaimo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kyllä yleensä kouluttuneisuus takaa jotain. Se takaa, että ihminen on päästään riittävän terve, että pystyy pitkäjänteiseen ja tavoitteelliseen työhön ja toimimaan yhteistyössä muiden kanssa. Lääkärin tutkinto vielä kertoo vähän paremmasta äo:sta.
Luulisi siis älykkyyden ja tervepäisyyden suojaavan siltä, ettei tee hölmöjä.
Kyllä monella tapaa mieleltään epävakaa tai sairas pystyy yliopiston käymään. Itsekin kärsin keskivaikeasta masennuksesta, paniikkihäiriöstä ja sosiaalisten tilanteiden pelosta, ja silti valmistuin. Ja varsinkin jos ongelmana on esim. väkivaltaisten impulssien huono hallinta tai psykopaattiset piirteet, ei ne todennäköisesti tule siellä kouluympäristössä juuri ilmi.
Varmasti, mutta eikö siinä tapauksessa ne häiriöt ole lievemmästä päästä? Minun kokemukseni mukaan kaikki vaikeat ja vakavat tapaukset tippuvat pois. Ja jotta murhaa jonkun, niin sairauden pitää olla vakavaa laatua.
Persoonallisuushäiriöt varmaan kyllä jollain tasolla näkyvät muille, tai impulssia koetellaan ryhmätöissä, mutta ehkä ne eivät estä opiskelua.
Tähän voisin todeta, että minulla on kokemusta kahdesta väkivaltaisesta ihmisestä ja väkivalta ei ole tullut näkyviin kuin kaikkein lähimmissä ihmissuhteissa eli parisuhteessa ja suhteessa omiin lapsiin. Näiden ihmisten kaveripiiri ei voi kuvitellakaan millaisia ihmisiä nämä ovat.
Ja luulen että tuon psykiatrin ja vaimon suhteessa on ollut väkivaltaa, mutta se on tyypillisesti peitelty. Esim. se mereenajo. Kyllä sitä aika nopeasti reagoi että painaa jarrua, jos vahingossa väärälle polkimelle on jalka mennyt. Ja vaimokin sitten suojellut miestä - niin tyypillistä!
ap
En tykkää yhtään tuosta tyypistä, diagnosoida nyt omaa ex vaimoaan!
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ullanlinnan-taposta-epailty-kiistel…
Tuollainen tittelinsä hyväksikäyttäjä.
ap
Mitenkä niin? Psykiatrithan ne hulluimpia on. Siksihän ne on sen ammatin valinnu.
Vierailija kirjoitti:
Tämä tyyppi oli tehnyt väitöskirjan tutkien väkivaltarikollisuutta. Onhan se tosi kylmäävää. Minä olen aina ollut sitä mieltä, että etenkin juuri psykiatrit ja psykologit ovat potentiaalisia (peiteltyjä) psykopaatteja ja kykeneviä lähes mihin tahansa pahaan. Etenkin psykiatreissa on paljon sadisteja, jotka nauttivat ns heikomman aineksen kyykyttämisestä ja vallantunteesta.
Olipa tiukka lausunto. Sinulla on varmaan jotain tieteellistä pohjaa väitteellesi?
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä niin? Psykiatrithan ne hulluimpia on. Siksihän ne on sen ammatin valinnu.
Sinulla lienee paljon empiiristä kokemusta psykiatreista ja psykiatrin ammatista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kyllä yleensä kouluttuneisuus takaa jotain. Se takaa, että ihminen on päästään riittävän terve, että pystyy pitkäjänteiseen ja tavoitteelliseen työhön ja toimimaan yhteistyössä muiden kanssa. Lääkärin tutkinto vielä kertoo vähän paremmasta äo:sta.
Luulisi siis älykkyyden ja tervepäisyyden suojaavan siltä, ettei tee hölmöjä.
Kyllä monella tapaa mieleltään epävakaa tai sairas pystyy yliopiston käymään. Itsekin kärsin keskivaikeasta masennuksesta, paniikkihäiriöstä ja sosiaalisten tilanteiden pelosta, ja silti valmistuin. Ja varsinkin jos ongelmana on esim. väkivaltaisten impulssien huono hallinta tai psykopaattiset piirteet, ei ne todennäköisesti tule siellä kouluympäristössä juuri ilmi.
Varmasti, mutta eikö siinä tapauksessa ne häiriöt ole lievemmästä päästä? Minun kokemukseni mukaan kaikki vaikeat ja vakavat tapaukset tippuvat pois. Ja jotta murhaa jonkun, niin sairauden pitää olla vakavaa laatua.
Persoonallisuushäiriöt varmaan kyllä jollain tasolla näkyvät muille, tai impulssia koetellaan ryhmätöissä, mutta ehkä ne eivät estä opiskelua.
Ei välttämättä ole lieviä. Itsellä pakko-oireita yli 10 tuntia päivässä, silti opiskelen yliopistossa.
Vierailija kirjoitti:
En tykkää yhtään tuosta tyypistä, diagnosoida nyt omaa ex vaimoaan!
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ullanlinnan-taposta-epailty-kiistel…
Tuollainen tittelinsä hyväksikäyttäjä.
ap
Tuohan on aivan älyttömän yleistä psykiatriassa: leimaaminen, häpäiseminen. Yhä vain: alalle hakeudutaan _syystä_.
Niin, ehkä se ihmisiä hämää, ettei normielämässä tule vastaan ihmisiä, jotka olisivat kykeneviä kantamaan mattoja auton takakonttiin.
Minusta se on aivan normaalin rajoissa, että mu r haa jonkun, mutta kaikki muu tarinan ulkopuolella on sitä, että ihmettelee.