Pitäisikö teistä Prismojen olla auki jouluaattona 24h? Helsingissä ainakin
Kaaren Prisma suljetaan jouluaattona JO klo: 18.00
Olisi kiva, kun tietäisi, että sinne voisi hilppaista aattonakin vaikka keskellä yötä, jos tarvitsee jotakin.
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ymmärrettävää, että monilla ihmisillä on tarve saada tarvitsemiaan tuotteita myös jouluaattona. On kuitenkin myös huomioitava, että jouluaatto on pyhäpäivä, jolloin monet ihmiset viettävät aikaa perheen ja ystävien kanssa ja heillä on oikeus ottaa lepoa ja levätä. Siksi on tärkeää, että myös kaupan työntekijöillä on mahdollisuus nauttia perhe- ja ystäväaikaansa jouluaattona.
Jokaisella yrityksellä on oma päätösvalta siitä, aukeavatko he jouluaattona ja millä aukioloajoilla. Kaaren Prisma on valinnut sulkeutua jouluaattona klo 18.00. Toisilla kaupoilla voi olla erilaiset aukioloajat jouluaattona. On tärkeää tarkistaa kaupan aukioloajat etukäteen ja varmistaa, että saat tarvitsemasi tuotteet ajoissa.
Jos on tarve saada tuotteita vielä jouluaattona, niin ehkä silloin kannattaa olla hereillä siihen aikaan, kun kauppa on vielä auki. Jos taas se tuntuu mahdottomalta, niin eipä ne tuotteet lopulta niin tärkeitä ollutkaan.
On se nyt kumma, jos aikuiset ihmiset eivät osaa varautua nykyään enää mihinkään. Eletään jotain go with the flow elämää ja odotetaan muiden ympärillä olevan heidän tarpeitaan varten valmiita mihin vaan. Tietty unohduksia sattuu, mutta jos nyt kyse on jostain sinappituubista tai kermapurkista, niin tulee joulu ilman niitäkin. Kuka edes viitsii lähteä pikku-unohduksia varten kauppaan?
Jos taas kyse on pienen vauvan äidinmaitovastikkeista, niin kannattaa miettiä pienessä päässään todella hartaasti, onko kykenevä huolehtimaan lapsesta ollenkaan, kun ei vauvan tarvitsemaa ravintoa muista ostaa varastoon (omat viinakset ja tupakat ovat tietenkin hyvässä tallessa, miksikäs ei...)
Ja koska minä teen ostokseni tiistaiaamuna klo 9-10 ja mielestäni kauppojen tulee olla kiinni muut ajat. Viis siitä mitä muut tarvitsee. Järjestäkööt elämänsä siten että kerkiävät kauppaan tiistaiaamuna 9-10.
Vierailija kirjoitti:
Aina sama itku ja poru kaupan alalla työskenteleviltä jos kukaan edes leikillään miettii jouluna työskentelyä :D itkupotkureaktion järkytyskertoimesta voisi kuvitella, että kaupan ala on raskainta mahdollista työtä.
Samalla yhteiskunta on täynnä ihmisiä jotka painavat joulunkin töitä valittamatta.
Mun mielestä tässä on olennaista se, kuinka tarpeellista se töissä olo on. On ihan turhaa pakottaa ihmisiä töihin markettiin jouluyönä (tai joulupäivänäkään, jos multa kysytään, tapanina ehkä voisi jo iltapäivästä olla kaupat auki). Ei sille ole mitään tarvetta oikeasti. Sen sijaan on aika tärkeää, että esimerkiksi paloasemalla ja sairaalassa on riittävä miehitys myös jouluna, ja mun mielestäni on ihan eri asia mennä töihin (vaikka harmittaa), jos tietää, että se on välttämätöntä tai tarpeellista. Eikä siellä sairaalassakaan jouluna pyöri ne arkirutiinit, jotta mahdollisimman moni saa viettää joulua rauhassa.
P.S. En ole töissä kaupan alalla enkä sairaalassa tai paloasemalla, enkä missään muussakaan paikassa, missä täytyisi tehdä töitä jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt keskellä yötä tarvi olla auki mutta olen kyllä hyvilläni että ainakin kaupungeista löytyy kauppoja jotka on joka päivä auki myös jouluna ja juhannuksena. Ei tarvi lähteä ruuhka-aikaan "ennakoimaan "
En ymmärrä mistä ihmeestä tähän maahan sikiää massiiviset määrät porukkaa jonka mielestä valtiovallan tulee määrätä kaikista mahdollisista asioista kansan tai yrittäjien puolesta, sen sijaan että annettaisi esim. yrittäjän itse miettiä koska sitä kauppaa kannattaa pitää auki. Tutkimusten mukaanhan suomi voittaa "kontrolliyhteiskunta" vertailut kirkkaasti vuodesta toiseen. Tätä vaan ei lehdissä hirveästi hehkuteta :D
Tuossa yksi esimerkki eikä ne voitot tuohon jääneet.
https://metropolitan.fi/entry/finland-tops-the-nanny-state-index-2016#:….
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä aloitus jostain vuosien takaa? Ainakin tänä jouluna Kaaren Prisma on auki 24h koko ajan. Tai ainakin niiden nettisivulla kerrotaan niin.
Tieto koskee jouluaattoa 24.12.2022
Ap
Mistä tämä tieto on, ap, peräisin? Netissä ei ole tuollaista tietoa. Vaan edelleen 24/7 aukiolo.
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt keskellä yötä tarvi olla auki mutta olen kyllä hyvilläni että ainakin kaupungeista löytyy kauppoja jotka on joka päivä auki myös jouluna ja juhannuksena. Ei tarvi lähteä ruuhka-aikaan "ennakoimaan "
Onhan se kiva, että ei tarvi käydä kaupassa jo vaikka aatonaattona tai vasta joulupäivänä, kun aattonakin pääsee vuorokauden ympäri. Mitäpä sillä väliä, että sen mukavuuden takia joku jättää joulun juhlinnan väliin.
Parasta olisi, että kaupat sulkisi ovensa 24.12.-26.12, jolloin kaikki saisivat joululevon.
Uskomatonta, että kauppojen pitäisi olla koko ajan auki. Turha selittää, että niitä, jotka haluaa tehdä jouluna töitä aina löytyy. Mies oli Prismassa töissä ja kyllä niillä meni työvuorolistan mukaan, koska tietty määrä pitää olla aina töissä. Usein oli jouluaattona ainakin aamusta töissä ja kyllä edes jouluna olisi kiva, että saisi olla perheen kanssa. Lomia sai toki toivoa, mutta ne meni kiertosysteemillä eli vuodessa aika paljon muitakin vapaita milloin haluttiin vapaata.
Kaupat on ennen joulua auki eli jos käyttää vähän maalaisjärkeään niin varautuu ettei tarvitse kauppaan mennä jouluna. Kaupat kuitenkin nykyään auki joka päivä eikä ole kuin ennen, kun joulunpyhinä kaupat ei pahemmin aukaisseet oviaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mistä ihmeestä tähän maahan sikiää massiiviset määrät porukkaa jonka mielestä valtiovallan tulee määrätä kaikista mahdollisista asioista kansan tai yrittäjien puolesta, sen sijaan että annettaisi esim. yrittäjän itse miettiä koska sitä kauppaa kannattaa pitää auki. Tutkimusten mukaanhan suomi voittaa "kontrolliyhteiskunta" vertailut kirkkaasti vuodesta toiseen. Tätä vaan ei lehdissä hirveästi hehkuteta :D
Niin, mä oon ainakin keskustellut siitä näkökulmasta, että kauppaketjut ja kauppiaat voisi ymmärtää pitää kauppansa kiinni esim. jouluna. Mut ilmeisesti asiakkaista on niin kova kilpailu (wtf, vaikka Suomessa on pakko valita kahdesta tai maksimissaan kolmesta vaihtoehdosta), ettei voi olla sekuntiakaan kiinni, jos kilpailijalla on mahdollisuus pitää pulju auki.
Mä tiedän, että ihmisiä liikkuu nykyään öisin ihan eri määriä kuin vaikka 10-15 vuotta sitten, mutta oikeastiko esim. Prismassa myydään esim. klo 00-6 niin paljon, että se oikeasti kannattaa pitää auki? Erityisesti jouluyönä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennakoi. Joutaa kuolemaan nälkään ellei pärjää yhtä yötä.
Ai, pienet lapset ilman äidinmaidon vastiketta?
eri
Huono äiti oot jos et osaa varautua etukäteen niiden vastikkeiden kanssa. Mitenhän ennen vanhaan kun kauppa meni kiinni jo klo 12.00. Kuoliko hirmu määrä vauvoja?
Kaikki ei edes halua juhlia joulua ja ovat mieluummin töissä kuten minä. En säälisi yhtään sitä että kaupan työntekijät joutuu olemaan töissä jouluna. Saa hyvät lisät palkkaan eikä se joulu ole kaikille niin pyhä asia.
Ihmisiä ne kaupan työntekijätkin on ja yhtä lailla heillä on oikeus saada viettää joulua kuin muillakin. Sinne kauppaan voi mennä aukioloaikana ja ennen sulkemista.
Miten nämä naukujat on pärjänneet kun joskus oli niin että kaupat ei edes olleet kaikkina päivinä auki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mä oon ainakin keskustellut siitä näkökulmasta, että kauppaketjut ja kauppiaat voisi ymmärtää pitää kauppansa kiinni esim. jouluna. Mut ilmeisesti asiakkaista on niin kova kilpailu (wtf, vaikka Suomessa on pakko valita kahdesta tai maksimissaan kolmesta vaihtoehdosta), ettei voi olla sekuntiakaan kiinni, jos kilpailijalla on mahdollisuus pitää pulju auki.
Mä tiedän, että ihmisiä liikkuu nykyään öisin ihan eri määriä kuin vaikka 10-15 vuotta sitten, mutta oikeastiko esim. Prismassa myydään esim. klo 00-6 niin paljon, että se oikeasti kannattaa pitää auki? Erityisesti jouluyönä?
Minä käyn kaupassa yöllä aina kun mahdollista. Inhoan ihmismassoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennakoi. Joutaa kuolemaan nälkään ellei pärjää yhtä yötä.
Ai, pienet lapset ilman äidinmaidon vastiketta?
eri
Jos ap. on sen ikäinen, huoltaja ennakoi ja ostaa äidinmaidon vastiketta tarpeeksi varastoon joulunpyhille.
Ehdottomasti, haettaisiin suvun kanssa sieltä puuttuvat joululahjat.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei edes halua juhlia joulua ja ovat mieluummin töissä kuten minä. En säälisi yhtään sitä että kaupan työntekijät joutuu olemaan töissä jouluna. Saa hyvät lisät palkkaan eikä se joulu ole kaikille niin pyhä asia.
Mun työpaikalla joutuu moni haluton olemaan töissä jouluna, mut kiva, että sä tykkäät.
Vierailija kirjoitti:
Aina sama itku ja poru kaupan alalla työskenteleviltä jos kukaan edes leikillään miettii jouluna työskentelyä :D itkupotkureaktion järkytyskertoimesta voisi kuvitella, että kaupan ala on raskainta mahdollista työtä.
Samalla yhteiskunta on täynnä ihmisiä jotka painavat joulunkin töitä valittamatta.
Säälittävä yritys haastaa riitaa. Kauppahan on auki joka päivä. 🤣 🤣 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä voisit tajuta ettei niitä pidettäisi auki jos ei olisi asiakkaita. Ei se kauppias huvikseen maksa myyjien palkkoja tuolta ajalta jos kauppa olisi tyhjä.
Ja edelleen tuo "xyz voisi tajuta..." tyylinen argumentointi viittaa vaan siihen että halutaan kontrolloida muiden puolesta mitä saa tehdä ja mitä ei vaikkei keksitä mitään erityisempää syytä kontrolloinnille. Voisi toivoa että suomi heräisi joskus miettimään mihin suuntaan tätä yhteiskuntaa kehitetään. Eli mitä hyvää tuossa kaikenkontrolloinnissa on kansan kannalta?
Vierailija kirjoitti:
Parasta olisi, että kaupat sulkisi ovensa 24.12.-26.12, jolloin kaikki saisivat joululevon.
Suljetaan sitten samantien sairaalat, poliisi, palokunnat, media, sähkölaitokset, vesilaitokset, tietoliikennelaitokset ja kaikki muutkin systeemit jotka nykyään pyörii 24/7 joulunakin. Pitäähän noidenkin saada se kolmen vuorokauden joululeponsa.