Te, jotka ette käytä talouspaperia, millaisia rättejä käytätte ja miten ja kuinka usein pesette ne?
Olisihan tuo ekologisempaa ja edullisempaa käyttää rättejä, mutta omasta mielestäni ei ole kovin hygieenistä ja saisi olla koko ajan pesemässä rättejä.
Kommentit (27)
Mä pesen tiskirätin astianpesukoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt rättejä mm. vanhoista lakanoista ja puuvillatrikoo vaatteista. Minulla on keittiön nurkassa oma pyykkikori niitä varten. Kerran käytetyt laitan koriin pesua odottamaan. Märät käytetyt laitan korin reunalle kuivumaan. Samaan koriin laitan myös käsipyyhkeet yms. keittiön pyykin. Kun kori on täynnä, tai rätit tai pyyhkeet lopussa, pesen koko korillisen 90 asteessa. Tämä käytäntö meillä on ollut jo kohta 20 vuotta, myös pikkulapsiaikana. Elossa olemme, ainakin omasta mielestämme, ja jokseenkin terveitäkin.
Kuulostaa ihan navettatouhulta.
Luulen, ettet ole navetassa käynytkään. Esim. Lehmien utareitten pyyhkimiseen rättien on oltava puhtaita.
Ne pestään pesukoneessa 90 asteessa. Yhden lypsykerran aikana rättejä menee useampia. Niitä pidetään erikseen kaksiosaisessa kopsassa, toisessa puhtaat + Tummeli, toisessa likaiset.
Siis joku vaihtaa rätin joka päivä. Ei tulisi mieleenkään. Järkyttävää ylireagointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt rättejä mm. vanhoista lakanoista ja puuvillatrikoo vaatteista. Minulla on keittiön nurkassa oma pyykkikori niitä varten. Kerran käytetyt laitan koriin pesua odottamaan. Märät käytetyt laitan korin reunalle kuivumaan. Samaan koriin laitan myös käsipyyhkeet yms. keittiön pyykin. Kun kori on täynnä, tai rätit tai pyyhkeet lopussa, pesen koko korillisen 90 asteessa. Tämä käytäntö meillä on ollut jo kohta 20 vuotta, myös pikkulapsiaikana. Elossa olemme, ainakin omasta mielestämme, ja jokseenkin terveitäkin.
P.S. On meillä erikseen sitten mikrokuituliinat pöytien pyyhkimiseen yms. Nekin pestään siinä samassa kuin nuo kierrätysmateriaalista tehdyt rätit, joita nenäliinoinakin käytetään.
Nenäliinoina?! Basilleja täynnä olevat räkärätit hautumassa korissa keittiön nurkassa? No voi kuvotus.
No voi kuvotus, sinua kullanmurua, kun yrität koko ajan vääntää asiat niin että meillä muilla paitsi sinua on keittiön nurkassa hautumassa resuisia, räkäisiä, kosteita rättejä, jotka tuovat mieleen navetan.
Kaikenlaiset kankaasta tehdyt rätit pestään, pestään ja vielä kerran pestään pesukoneessa ja tosiaan siinä 90 asteessa. Ja kun nuo rätit ovat aikansa palvelleet, leikellään harsoista, lakanoista, pyyhkeistä ym kankaista lisää tai ostetaan kaupasta.
Et nyt mitenkään saa meistä tuhruisten ja homeessa hautuvien rättirepaleiden käyttäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin ällöttää pyykkikori keittiössä 🤢. Sorry vaan.
Vierailija kirjoitti:
Näin toimin minäkin -paitsi kaikki rätit on ostettu IKEAsta (kestorätti oli 0,5 €/kpl) ja lisäksi mikrokuituliinoja. Keittiössä on hyvin hengittävä nättikin pyykkikori, minkä reunalle laitan rätit kuivumaan ennen kuin pudotan koriin. Sinne menee myös keittiöpyyhkeet. Pesen normaalisti muun 60 asteisen lakana/pyyhepyykin seassa. Luonto ja kukkaro kiittää.
Kiitos. Navetassahan on pakko olla tarkka hygienia-asioissa, koska siellä on paskaa joka paikassa, mutta maito pitää saada puhtaana lähtemään sieltä jalostettavaksi.