Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka ette käytä talouspaperia, millaisia rättejä käytätte ja miten ja kuinka usein pesette ne?

Vierailija
21.12.2022 |

Olisihan tuo ekologisempaa ja edullisempaa käyttää rättejä, mutta omasta mielestäni ei ole kovin hygieenistä ja saisi olla koko ajan pesemässä rättejä.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen joka käytön jälkeen. Tietysti.

Vierailija
2/27 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesen joka käytön jälkeen. Tietysti.

Siis miten peset? Huuhtelet vaan hanan alla vai kunnolla pesuaineella peset?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on allerginen nuha, niin talouspaperia on aina kotona nenän niistelyä varten. Varsinaiset rätit ovat kyllä sitten käytössä keittiössä ihan perinteistä tarkoitusta varten.

Vierailija
4/27 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikrokuituliinoja, jotka pesen pyykkikoneessa.

Vierailija
5/27 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaiset resuiset rätit keittiössä ovat yrjöttäviä.

Vierailija
6/27 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt rättejä mm. vanhoista lakanoista ja puuvillatrikoo vaatteista. Minulla on keittiön nurkassa oma pyykkikori niitä varten. Kerran käytetyt laitan koriin pesua odottamaan. Märät käytetyt laitan korin reunalle kuivumaan. Samaan koriin laitan myös käsipyyhkeet yms. keittiön pyykin. Kun kori on täynnä, tai rätit tai pyyhkeet lopussa, pesen koko korillisen 90 asteessa. Tämä käytäntö meillä on ollut jo kohta 20 vuotta, myös pikkulapsiaikana. Elossa olemme, ainakin omasta mielestämme, ja jokseenkin terveitäkin.

Vierailija
7/27 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilaisia sieniliinoja, mikrokuitu ym. sekalaisia rättejä, pesen pyykkikoneessa 60 asteessa muiden pyykkien kanssa.

Vierailija
8/27 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikrokuituliinoja, jotka joka käytön jälkeen pesuun pyykkikoneessa. Aika kasa niitä tietysti pitää olla, Käytän vielä värikoodia aivan kuin siistijät töissä. Keittiön vihreää liinaa käytän päivän. 

Vierailija
9/27 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän tiskirättiä keittiötasojen pyyhkimiseen. Mielestäni ne eivät ole niin saastaisia että rätti pitäisi pestä heti 60 asteessa... yleensä tasolla on hanasta roiskunutta vettä tai leivänmuruja. Joskus liesitaso pitää pyyhkiä, silloin likaantuu enemmän ja menee pesuun. Vaihdan rättiä yleensä pari kertaa viikossa. Meillä on niitä monta joten hyvin joutavat odottaa vuoroaan pyykkikoneeseen eikä ne siellä paljoa tilaa vie muun pyykin seassa.

Meillä ei ole talouspaperia ollenkaan koska en ole kokenut tarvetta sille. Missä sitä pitäisi käyttää?

Vierailija
10/27 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tavallista tiskirättiä, mikrokuituliinoja ja vanhoja vauvanharsoja. Huuhtaisen pöytärätit hanan alla, heitän altaan pohjalle,  kaadan päälle vedenkeittimestä kiehuvaa vettä ja huuhtaisen vielä kerran hanan alla. Heitän pyykkiin parin päivän päätteeksi. Pöydille, tiskipöydälle ja lattioille on ihan omat rätit. 

Siinä ne pesukoneessa 60 asteessa peseytyy. 

Talouspaperia kuluu paketti kuukaudessa. Käytän sitä lähinnä, kun pesen ja kuorin vihanneksia, tiskialtaan viemärin päällä ettei viemäriin pääse moskaa.  

Vierailija
11/27 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiha on keksitty siihen tarkoitukseen. Eikä paitaa tarvitse kovin usein pestä. Ehkä n. kerran vuodessa.

Vierailija
12/27 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt rättejä mm. vanhoista lakanoista ja puuvillatrikoo vaatteista. Minulla on keittiön nurkassa oma pyykkikori niitä varten. Kerran käytetyt laitan koriin pesua odottamaan. Märät käytetyt laitan korin reunalle kuivumaan. Samaan koriin laitan myös käsipyyhkeet yms. keittiön pyykin. Kun kori on täynnä, tai rätit tai pyyhkeet lopussa, pesen koko korillisen 90 asteessa. Tämä käytäntö meillä on ollut jo kohta 20 vuotta, myös pikkulapsiaikana. Elossa olemme, ainakin omasta mielestämme, ja jokseenkin terveitäkin.

Kuulostaa ihan navettatouhulta.

Vierailija
13/27 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

P.S. On meillä erikseen sitten mikrokuituliinat pöytien pyyhkimiseen yms. Nekin pestään siinä samassa kuin nuo kierrätysmateriaalista tehdyt rätit, joita nenäliinoinakin käytetään.

Vierailija
14/27 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten vanhat harsot uusiokäytössä. Osa on isoja, osan olen leikannut 4 osaan ja ommellut reunat. Jos jotain pientä likaa tulee niin voi paristi pyyhkiä samalla, mutta käytännössä menevät pyykkiin viimeistään päivän päätteeksi. Pesen ne 60 asteen ohjelmalla yhdessä pyyhkeiden ym. kanssa. Käytän kyllä satunnaisesti myös talouspaperia, jos on joku tosi likainen homma, esim. rikkoontunut kananmuna tai koiran oksennus siivottavana, mutta harvoin.

Vierailija
15/27 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikenlaiset resuiset rätit keittiössä ovat yrjöttäviä.

Kaippa ne resuiset rätit olisivat yrjöttäviä. Meillä vastaajilla on ehjiä mikrokuituliinoja sekä Wettex tai muita keittiön yleisliinoja. Ne pesaistaan raanan alla ja ehkä tilkka tiskiainetta.

Likaisemmat pestään muun pyykin joukossa.

Talouspaperi on nenänniistoon tai muuhun puhdistukseen.

Esim. Minulla (maalaan postikortteja) siveltimien kuivaukseen ja puhdistukseen.

Vierailija
16/27 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

P.S. On meillä erikseen sitten mikrokuituliinat pöytien pyyhkimiseen yms. Nekin pestään siinä samassa kuin nuo kierrätysmateriaalista tehdyt rätit, joita nenäliinoinakin käytetään.

Nenäliinoina?! Basilleja täynnä olevat räkärätit hautumassa korissa keittiön nurkassa? No voi kuvotus.

Vierailija
17/27 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskirättejä ja kerran keitetään fairyssa.

Vierailija
18/27 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän tiskirättiä keittiötasojen pyyhkimiseen. Mielestäni ne eivät ole niin saastaisia että rätti pitäisi pestä heti 60 asteessa... yleensä tasolla on hanasta roiskunutta vettä tai leivänmuruja. Joskus liesitaso pitää pyyhkiä, silloin likaantuu enemmän ja menee pesuun. Vaihdan rättiä yleensä pari kertaa viikossa. Meillä on niitä monta joten hyvin joutavat odottaa vuoroaan pyykkikoneeseen eikä ne siellä paljoa tilaa vie muun pyykin seassa.

Meillä ei ole talouspaperia ollenkaan koska en ole kokenut tarvetta sille. Missä sitä pitäisi käyttää?

Itse käytän talouspaperia esim. tahrojen ja pöytien pyyhkimiseen, jos lattialle on tippunut jotain likaa ja sitten vessanpöntön pesuu. On mulla rättikin, mutta en oikein tykkää märkiä rättejä säilytellä pesua odottamassa niin harvemmin käytän.

Vierailija
19/27 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieniliinoja, melkein päivittäin menee pesuun.

Vierailija
20/27 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten vanhat harsot uusiokäytössä. Osa on isoja, osan olen leikannut 4 osaan ja ommellut reunat. Jos jotain pientä likaa tulee niin voi paristi pyyhkiä samalla, mutta käytännössä menevät pyykkiin viimeistään päivän päätteeksi. Pesen ne 60 asteen ohjelmalla yhdessä pyyhkeiden ym. kanssa. Käytän kyllä satunnaisesti myös talouspaperia, jos on joku tosi likainen homma, esim. rikkoontunut kananmuna tai koiran oksennus siivottavana, mutta harvoin.

Lisäksi on myös mikrokuituliinoja pöytien pyyhkimiseen, mutta kaatuneet maidot ym. pyyhin niillä harsoilla. Jos ei ois lapsia, pärjäisi varmaan ihan pelkillä mikrokuituliinoillakin. Mikrokuituiset pesen omassa koneellisessaan, parin päivän välein ois hyvä laittaa pyykkiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme