Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensi vuonna en mene töihin

Vierailija
21.12.2022 |

Sopimukseni loppuu 31.12.2022. Sen jäkeen en enää töihin ole menossa.

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juo vaan kaljaa sohvan pohjalla. Minä olen mieluummin työelämässä.

Ei tarvi olutta, kun on mielekäs elämä.

Siihen ei kuulu työnteko.

Vierailija
22/64 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olin onnellisempi työttömänä? Vaikka nyt omistan paljon enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni työn sankarikin viettää noin vapaa-aikansa.

Vierailija
24/64 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sopimuksesi päättyy vuoden lopussa, niin mikä estää sinua hakemasta seuraavaa työpaikkaa?

En ajatellut tehdä töitä ollenkaan. Kaipaan vapautta.

Toki kiinni näkökulmasta, mutta työttömyydellä ja vapaudella ei ole keskenään juurikaan tekemistä. Työttömänä valinnanvapaus ainoastaan kaventuu.  Työttömyys on häkki, jossa ainoa mitä jää jäljelle on vapaa-aika, jota ei edes pysty käyttämään mihinkään kehittävään saatika mielekkääseen lisäksi työkkäri vahtii tekemisiäsi ja joudut kinuamaan yhteiskunnan tukia joilla nipin napin maksaa vuokran ja saa syödäkseen kaurapuuroa tai hernekeittoa. Huomaat myös, ettet taloudellisesta tilanteesta johtuen pysty enää osallistumaan ystävien ja perheenjäsenten kanssa samoihin menoihin ja luovut harrastuksista, koska niihin ei ole enää varaa. Siinä siis työttömyyden "vapautta" eli suurin illuusio ja valhe vapaudesta.

Kerro näkökulmasi, niin ehkä jollakin tasolla ymmärrän mitä vapaus sinulle tarkoittaa.

Jospa ap on kerryttänyt kunnon säästöt niin ei tarvitse miettiä työkkärin kyttäämisiä?

Säästöt ehkä poistavat työkkärin kuvioista, mutta nekään eivät korvaa työn kautta tulevaa sosiaalisuutta, merkityksellisyyttä tai vaihtelevuutta. Toki, jos varallisuus on sillä tasolla, että voi vapaasti matkustella, vaalia sosiaalisia suhteita tai työllistää itsensä projekteilla, jotka vastaisivat työelämän tarjoamia, niin mikäs siinä. Harvemmalla talous kuitenkaan on sillä mallilla, että valinnan vapaus säilyisi samalla tasolla, kuin töissä ollessa. Puhumattakaan siitä sosiaalisen hylkiön leimasta, joka työttömälle annetaan. Silloin viettää aikansa lähinnä heidän seurassaan, jotka ovat samassa asemassa ja elämän kokemuspiiri kutistuu entisestään ja jaloilleen pääsy vaikeutuu entisestään.

Vierailija
25/64 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sopimuksesi päättyy vuoden lopussa, niin mikä estää sinua hakemasta seuraavaa työpaikkaa?

Toki kiinni näkökulmasta, mutta työttömyydellä ja vapaudella ei ole keskenään juurikaan tekemistä. Työttömänä valinnanvapaus ainoastaan kaventuu.  Työttömyys on häkki, jossa ainoa mitä jää jäljelle on vapaa-aika, jota ei edes pysty käyttämään mihinkään kehittävään saatika mielekkääseen lisäksi työkkäri vahtii tekemisiäsi ja joudut kinuamaan yhteiskunnan tukia joilla nipin napin maksaa vuokran ja saa syödäkseen kaurapuuroa tai hernekeittoa. Huomaat myös, ettet taloudellisesta tilanteesta johtuen pysty enää osallistumaan ystävien ja perheenjäsenten kanssa samoihin menoihin ja luovut harrastuksista, koska niihin ei ole enää varaa. Siinä siis työttömyyden "vapautta" eli suurin illuusio ja valhe vapaudesta.

Kerro näkökulmasi, niin ehkä jollakin tasolla ymmärrän mitä vapaus sinulle tarkoittaa.

Jospa ap on kerryttänyt kunnon säästöt niin ei tarvitse miettiä työkkärin kyttäämisiä?

Säästöt ehkä poistavat työkkärin kuvioista, mutta nekään eivät korvaa työn kautta tulevaa sosiaalisuutta, merkityksellisyyttä tai vaihtelevuutta. Toki, jos varallisuus on sillä tasolla, että voi vapaasti matkustella, vaalia sosiaalisia suhteita tai työllistää itsensä projekteilla, jotka vastaisivat työelämän tarjoamia, niin mikäs siinä. Harvemmalla talous kuitenkaan on sillä mallilla, että valinnan vapaus säilyisi samalla tasolla, kuin töissä ollessa. Puhumattakaan siitä sosiaalisen hylkiön leimasta, joka työttömälle annetaan. Silloin viettää aikansa lähinnä heidän seurassaan, jotka ovat samassa asemassa ja elämän kokemuspiiri kutistuu entisestään ja jaloilleen pääsy vaikeutuu entisestään.

En kyllä ymmärrä tätä ainaista sosiaalisuusnäkökulmaa. Valtaosa ihmisistä on töissä vain saadakseen rahaa sitä ns. oikeaa elämäänsä varten, jossa usein on myös ne omat sosiaaliset suhteensa. Ne tyypit siellä töissä kun eivät yleensä ole kavereita vapaa-ajalla. Valtaosa töistä ei myöskään tarjoa erityistä "merkityksellisyyttä", tietysti jokainen voi luoda sellaisesta illuusiota itselleen selviytymismekanismina. Olen itse tällä hetkellä työtön joo, mutta olen nyt tähän ikään mennessä ehtinyt olla töissäkin niin tästä on riittävästi kokemusta

Ja kukaan ei pakota ketään pyörimään toisten työttömien seurassa tai kaljaremmeissä tai missä lie syrjäytymässä. Tietysti, jos on luonteeltaan sellainen, että tarvitsee jatkuvasti jotain valvojaa, opettajaa tai yliherraa pitämään itsensä ruodussa, niin sellaisen henkilön kohdalla ymmärrän tuon kontrollin tarpeen kyllä. Sosiaalisen hylkiön leima tietysti on totta, ja siihen (=kansalliseen kulttuuriin) ei voi itse vaikuttaa.  Samoin tulojen vähäisyys, jos joutuu elämään korvauksilla, mutta siinäkin taas palataan siihen että niitä töitä yleensä tehdään rahan takia, eikä mikään merkityksellisyys tai sosiaalisuus motivaattoreina. Pieni osa väestöstä tietysti työskentelee aidosti ns. kutsumusammateissaan ja nauttii siitä, heille nostan hattua. Itse tähtään yrittäjäksi oman mielenkiintoni alalta, muu ei tällä hetkellä paljoa innostakaan.

Vierailija
26/64 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapaana on ihanaa katsella, kun moni työnorja käynnistää autoa pakkasella, eikä itsellä ole kiirettä. Saa nukkua pitkään.

Komppaan. Se ihana tunne, kun ulkona on 20 pakkasta ja klo aamu 7 raapivat autojaan jään alta niin minä vedän peiton korville ja jatkan huolettomia unia.

Työttömänä kadehdin heitä kenellä on se auto, kun on 20 astetta pakkasta, ihan sama mihin kellonaikaan, kun joudun kävelemään kauppaan.

Vierailija
27/64 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä tätä ainaista sosiaalisuusnäkökulmaa. Valtaosa ihmisistä on töissä vain saadakseen rahaa sitä ns. oikeaa elämäänsä varten, jossa usein on myös ne omat sosiaaliset suhteensa. Ne tyypit siellä töissä kun eivät yleensä ole kavereita vapaa-ajalla. Valtaosa töistä ei myöskään tarjoa erityistä "merkityksellisyyttä", tietysti jokainen voi luoda sellaisesta illuusiota itselleen selviytymismekanismina. Olen itse tällä hetkellä työtön joo, mutta olen nyt tähän ikään mennessä ehtinyt olla töissäkin niin tästä on riittävästi kokemusta

Ja kukaan ei pakota ketään pyörimään toisten työttömien seurassa tai kaljaremmeissä tai missä lie syrjäytymässä. Tietysti, jos on luonteeltaan sellainen, että tarvitsee jatkuvasti jotain valvojaa, opettajaa tai yliherraa pitämään itsensä ruodussa, niin sellaisen henkilön kohdalla ymmärrän tuon kontrollin tarpeen kyllä. Sosiaalisen hylkiön leima tietysti on totta, ja siihen (=kansalliseen kulttuuriin) ei voi itse vaikuttaa.  Samoin tulojen vähäisyys, jos joutuu elämään korvauksilla, mutta siinäkin taas palataan siihen että niitä töitä yleensä tehdään rahan takia, eikä mikään merkityksellisyys tai sosiaalisuus motivaattoreina. Pieni osa väestöstä tietysti työskentelee aidosti ns. kutsumusammateissaan ja nauttii siitä, heille nostan hattua. Itse tähtään yrittäjäksi oman mielenkiintoni alalta, muu ei tällä hetkellä paljoa innostakaan.

Konrollintarpeestahan en maininnut. Olisiko vaikka niin, että osa nauttii yksin työskentelystä ja osa yhteisöllisemmästä työympäristöstä.

Vierailija
28/64 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei työttömänä ole ollenkaan huono olla. Itse jään ensi vuonna eläkkeelle, ja olen omasta tahdostani työttömänä. Rahaa tulee säännöllisesti ja mies auttaa taloudellisesti. Vapaus on tärkeintä. Sitä ei korvaa raha.

Tuplaloisija sekä yhteiskunnan että miehesi suhteen.

Vierailija
29/64 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei pienipalkkaisella työlläkään jää mitään säästöön, millä voisi tehdä jotain kivaa. Vuokran ja laskut saa juuri ja juuri maksettua ja vähän ruokaa.

Vierailija
30/64 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei pienipalkkaisella työlläkään jää mitään säästöön, millä voisi tehdä jotain kivaa. Vuokran ja laskut saa juuri ja juuri maksettua ja vähän ruokaa.

Ja jos kehtaa tehdä liikaa töitä, Kela on heti kimpussa kuin olisi joku rikollinen "olemme saaneet tietää, että olet ollut töissä"

Oikeasti, sain enemmän rahaa kun olin työtön.

- eri

Vierailija
31/64 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivusta huutelija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

on tuskin tehnyt päivääkään töitä. KELA ei ole työnantaja.

On se joillekin työpaikka. Valituksi tulee, kun on riittävän idari.

KELAssa näyttää olevan aika montakin tätiä töissä. Onko ne kaikki idareita?

Vierailija
32/64 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri on nykyään kimpussa kuin herhiläinen, ei saa rauhassa vaan olla ja nauttia, soittavat kolmen kk:n välein ja 4 paikkaa pitää hakea kuukaudessa. Toista oli ennen, nautin parikin kertaa kahden vuoden ansiosidonnaista ja työkkäri oli hipi hiljaa.

Ei ole. Työkkäri ja omavalmentaja tietävät myös pelin hengen. Kesäkuukaudet anssareilla joka vuosi.

Vierailija
33/64 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkön hinnan noustua en enää saa työstä edes sen vertaa palkkaa että saisin maksettua välttämättömät eli vuokran, sähkön jne.

Pitäisi työn lisäksi täytellä kelan lappuja mutta miksi ihmeessä tekisin niin?

Jään työttömäksi niin on aikaa täytellä lappuja ja elintaso sama kuin töissä käydessä.

Hullu yhteiskunta mutta näillä mennään :C

Vierailija
34/64 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on niin paljon säästöjä, että voisin 15 vuotta olla työttömänä ja sittenkän en olisi pa, kun eläke alkaa. Mutta töissä on kivaa ja rahaa tulee vielä lisää. Lomaa on tarpeeksi ja voidaan tehdä päiviä sisään, niin pääsee matkoillekin myös sesonkien ulkopuolella. Olen vasta 50 vuotias vanhus, mutta nuorekas.

Vierailija
35/64 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni työn sankarikin viettää noin vapaa-aikansa.

Nimen omaan! Nämä"työn sankarit"on järjestään työpaikkakiusattuja alkoholisteja!

Vierailija
36/64 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on niin paljon säästöjä, että voisin 15 vuotta olla työttömänä ja sittenkän en olisi pa, kun eläke alkaa. Mutta töissä on kivaa ja rahaa tulee vielä lisää. Lomaa on tarpeeksi ja voidaan tehdä päiviä sisään, niin pääsee matkoillekin myös sesonkien ulkopuolella. Olen vasta 50 vuotias vanhus, mutta nuorekas.

Nuorekas?? Onko tämä"nuorekas"oma mielipiteesi itsestäsi?

Vierailija
37/64 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapaana on ihanaa katsella, kun moni työnorja käynnistää autoa pakkasella, eikä itsellä ole kiirettä. Saa nukkua pitkään.

Komppaan. Se ihana tunne, kun ulkona on 20 pakkasta ja klo aamu 7 raapivat autojaan jään alta niin minä vedän peiton korville ja jatkan huolettomia unia.

Työttömänä kadehdin heitä kenellä on se auto, kun on 20 astetta pakkasta, ihan sama mihin kellonaikaan, kun joudun kävelemään kauppaan.

Monilla työttömillä on auto. Minullakin on ollut aina auto, vaikka välillä työttömänä. Eläke kutsuu ensi vuonna ja voin odotella sitä kotona. Töihin en minäkään palaa. Arvostan vapautta ja mies auttaa.

Vierailija
38/64 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei työttömänä ole ollenkaan huono olla. Itse jään ensi vuonna eläkkeelle, ja olen omasta tahdostani työttömänä. Rahaa tulee säännöllisesti ja mies auttaa taloudellisesti. Vapaus on tärkeintä. Sitä ei korvaa raha.

Tuplaloisija sekä yhteiskunnan että miehesi suhteen.

Niin olen, enkä tunne huonoa omatuntoa.

Vierailija
39/64 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle riittää osa-aikatyöt. Pari helppoa 4 tunnin työpäivää viikossa, palkkaa muutama satanen kuukaudessa, asumistuki juoksee ja soviteltu työttömyyspäiväraha siihen päälle. Hyvin pärjää, vuokra on 550 €. Käytössä noin 1250 € kuukaudessa vähennysten jälkeen. Eikä tarvitse laittaa kokoaikatyöhakemuksia kuin kerran kolmessa kuukaudessa. Vapaa-aikaa piisaa. Ei ole järkeä tehdä kokoaikatöitä alle 2000 euron, ei ole menetetyn vapaa-ajan arvoista verojen jälkeen.

Vierailija
40/64 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä työn sosiaalisuudestakaan ole iloa, jos se työ on sellaista, että teet töitä yksin ja 'sosiaalisuus' on sitä, että saat sivullisista joko vihamielisiä tai halveksuvia kommentteja työstäsi. Kun teet pienipalkkaista ja halveksittua työtä rahan takia ja sinulle kommentoidaan toistuvasti, että 'menisit oikeisiin töihin' niin kyllä sitä miettii, onko joka alempaa sakkaa kuin pitkäaikaistyötön. 

Tuollaisesta työstä irtisanouduin siinä vaiheessa kun alkoi tuntua, että loputon työttömyyskin on pienempi paha kuin tuossa työssä jatkaminen. Vuoden olin työtön ja syksyllä aloitin opiskelut yliopistossa. Ei se ansiosidonnainen suuren suuri ollut, mutta nyt en saa mitään tukia, joten aika isosti ne tulot kuitenkin romahti opintojen myötä. Mutta onpahan mielekästä tekemistä ja ehkä jotain pientä toivoa järkevämmästä työstä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän