Miksi työtön ei kelpaa töihin?
Kommentit (89)
Syytä sekä työttömässä että rekrytoijassa. Työttömillä osaaminen ei yksinkertaisesti monesti vastaa tarvetta. Esim joku entinen toimistotyöntekijä, joka on tottunut vuosikausia käyttämään jotain vanhentuneita toimisto-ohjelmia tai työtehtävää, joka on automatisoitu. Rekrytoijat puolestaan välillä listaavat liian tarkkoja vaatimuksia, vaikka ne olisi opittavissa kohtuullisessa ajassa, ja etsivät liikaa itsensä kaltaisia työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkaaminen on Suomessa erittäin kallista, eivätkä työnantajat siksi halua ottaa ylimääräisiä riskejä. Työttömät koetaan riskiksi, koska erityisesti pitkittynyt (yli 3kk kestävä) työttömyys johtaa usein siihen, että työtön menettää otteensa työntekoon ja myös ammattitaito saattaa olla rapautunut. Pitkä toimettomuus ei tee hyvää ihmisen psyykeelle.
Mutta sen sijaan, että autetaan toimeetonta, jätetään hänet heitteelle
Kyllähän työttömiä autetaan. Heille on tarjolla esimerkiksi työkokeilua, kuntouttavaa työtoimintaa ja työllisyyskoulutusta.
Auttaminen = orjatyöhön pakottaminen tukien menetyksen uhalla
Pakko ihmiset on jotenkin aktivoida kun palkkatyöhön he eivät kelpaa. Kotona sohvalla makaaminen on se huonoin vaihtoehto ei vähiten työttömän itsensä elämänhallinnalle.
Mitenkä aktivoida?
Mä heräsin seiskalta, katselin vapaat työpaikat, tein miehelle aamupalaa ja tein tunnin crosstrainer-treenin (kuten joka aamu). Syömään en ole vielä ehtinyt (noh, kerta päivässä syöminen säästää rahaakin). Äsken laitoin ruuan uuniin, askelia tullut jo 13000 ja koitin vielä treenata lihaksia. Normaalisti touhuan mm koruja, puutöitä ja ompelua mutta koitan rauhoittua jouluun.
Mutta jos annat paikan, niin lähden tältä istumalta töihin, sano mihin tulen!!!
Ainiin, kuntouttavaan eivät päästäneet kun olen liian työkykyinen!
Vierailija kirjoitti:
Hassua. Joskus somessa, lähinnä FB puskaradiossa on ahkerantuntuisen oloisia työnhakijoita ja olen laittanut sinne vastauksen, että olisi töitä ja matalalla kynnyksellä pääsee haastatteluun vaikka heti aamulla. Koskaan ei kukaan tule, vaikka varmasti alalla on hyvät palkat työn määrään nähden. Aktiivisesti pitää itse hakea. Joko mennä paikalle tai soittaa. Sähköpostia saat lähetellä maailman päätyyn asti tuloksetta.
"Mennä paikalle" Terveusiä 80-luvulta!
Ja useimmiten ei ole puhelinnumeroa edes saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Hassua. Joskus somessa, lähinnä FB puskaradiossa on ahkerantuntuisen oloisia työnhakijoita ja olen laittanut sinne vastauksen, että olisi töitä ja matalalla kynnyksellä pääsee haastatteluun vaikka heti aamulla. Koskaan ei kukaan tule, vaikka varmasti alalla on hyvät palkat työn määrään nähden. Aktiivisesti pitää itse hakea. Joko mennä paikalle tai soittaa. Sähköpostia saat lähetellä maailman päätyyn asti tuloksetta.
Mä tuun.
Moneltako alkaa, missä?
Työnkuva lienee selkenee siinä huomenna paikan päällä.
Vierailija kirjoitti:
No täällä on ollut puolen vuoden sisään erääseen paikkaan ollut haku siivoojalle.
Kolmesti olen hakenut, eikä sitä minkäänlaista vastausta edes.
Eli missä vois olla ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkaaminen on Suomessa erittäin kallista, eivätkä työnantajat siksi halua ottaa ylimääräisiä riskejä. Työttömät koetaan riskiksi, koska erityisesti pitkittynyt (yli 3kk kestävä) työttömyys johtaa usein siihen, että työtön menettää otteensa työntekoon ja myös ammattitaito saattaa olla rapautunut. Pitkä toimettomuus ei tee hyvää ihmisen psyykeelle.
Jos jää työstä perhevapaalle vuodeksi, niin rapautuuko siinäkin ammattitaito ja ote työntekoon?
Eiku ainiin sehän koski vaan työttömiä. Eipä väliä, vaikka tekisi sen kymmenen lasta putkeen kunhan vaan on vakituinen työpaikka.
Pienten lasten hoitaminen vaatii aktiivista työskentelyä joten se on melko eri asia.
Työhakemusten täyttäminen vaatii myös aktiivista työskentelyä
Neljän pakollisen hakemuksen tekoon menee noin puolesta tunnista tuntiin per kuukausi. Lapsi taas vaatii tauotonta huomiota koko valveillaoloaikansa.
Koska työtön on laiska lusmupaska
Mihin yh työtä tarvitsee, kun sossusta saa ilmaista rahaa enemmän kuin duunarintöistä tienaa
Vierailija kirjoitti:
Koska työtön on laiska lusmupaska
Sinä rekrytoija istut vaan perseelläsi päivät pitkät kun haastattelet työnhakijoita johonkin fyysiseen matalapalkkatyöhön jossa ei tosiaan laiskotella. Kukahan se laiska lusmupaska lienee?
Rekrytointifirmat pitäisi kieltää
Christiiina kirjoitti:
Ehkä työnantajaa epäilyttää, miten työtön pärjää työssä. Nykyään työntekijän palkkaaminen on niin kallista, että on riski palkata uusi tuntematon työntekijä.
Koeaika
Vierailija kirjoitti:
Kerropa täälläkin mikä paikka on kyseessä, kun linjoilla on halukkaita?
En oikein usko sinua.
Minä olen 57 vuotias ja päätin että annan nuorempien jo tehdä töitä. Olen oman työurani tehnyt, eikä työttömyys haittaa. Pärjäilen joten kuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jää työstä perhevapaalle vuodeksi, niin rapautuuko siinäkin ammattitaito ja ote työntekoon?
Eiku ainiin sehän koski vaan työttömiä. Eipä väliä, vaikka tekisi sen kymmenen lasta putkeen kunhan vaan on vakituinen työpaikka.
Pienten lasten hoitaminen vaatii aktiivista työskentelyä joten se on melko eri asia.
Työtönkö ei mitenkään voi harrastaa esim. urheilua, lukea, opiskella kansalaisopiston kursseilla yms?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti? Jos sinä olet 3kk pois töistä, unohdat ihan kaiken, kaikki koulutus ja kokemus työnteosta häipyy sun päästä, ja menet takaisin töihin ihan kuin viisitoistavuotias ekaan kesätyöpaikkaan?
Palkkaaminen ja palkka ovat neuvottelutilanne kuin bazaarissa. Ostaja potkiskelee ja vähättelee ostettavaa tuotetta (sinua) ja myyjä (sinä) puolestaan kertoo, mikä tuotteessa maksaa.
Sehän on luonnollista toimintaa työnantajan puolelta, että se vähättelee ja minimoi kustannukset. Jokainen euro ja sentti kilisee omaan pussiin, vaikka sitten valiteltaisiin tuotteen epäkurranttiutta (vaikkei se epäkurratti olisikaan). Mitä enemmän valittaa sitä paremmin saa tavoitteensa läpi.
Se ei ole luonnollista toimintaa, että työttömät, työpaikanvaihtajat ja valtio tekevät kaikkensa miellyttääkseen ostajaa, eli tässä tapauksessa työnantajia. Aivan kaikkea ei tarvitse ottaa todesta, kuten väitettä huonosta osaamisesta. Eikä työpaikan etsijä ole myymässä itseään vaan työsuoritetta.
Aika hyvin itku ja parka työvoimapulasta ja huippuosaajien puutteesta on kuitenkin lyönyt läpi. Sama koskee koronatukia tai syrjäytymistä ja siihen liittyviä työkokeiluita ja sun muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtönkö ei mitenkään voi harrastaa esim. urheilua, lukea, opiskella kansalaisopiston kursseilla yms?
Työttömyys liitetään edelleen Suomessa henk. koht. ongelmiin, ollaan kuin täystyöllisyys vallitsisi 80-luvun tapaan. Työtön voi olla vain omasta syystään. Sellainen asennevamma oikeuttaa kaikenlaisiin toimenpiteisiin, herjaamiseen ja vähättelyyn. Eikä siitä ole tarkoituskaan luopua.
Joo sitä haluaisi töitä ja rahaa tienata mutta se nyt vaan ei onnistu koska halpatyöntekijöitä on niin paljon suomessa. On tässä lähetetty hakemuksia vaikka minne telakalle ja moneen paikkaan. Ei tule mitään vastauksia. Raksat on täynnä ulkomaalaisia joten töihin ei pääse mitenkään niin se vaan on.
Oon sit keksinyt ksalastuksen silleen puoli ammattilaisesti. Kalastan ja myyn kalaa. Kalaa kuten ahvamia tulee paljon ja ihmiset haluaa niitä syödä. 5 vuodessa olen saanut vakio asiakkaita paljon joten kaikki menee kaupaksi. Kunhan kevät tulee niin pääsen taas merelle kalaan eikä tarvii sitten kotona makoilla puoleen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän työttömiä autetaan. Heille on tarjolla esimerkiksi työkokeilua, kuntouttavaa työtoimintaa ja työllisyyskoulutusta.
No jos ei ne työt maistu, niin pakotetaan töihin työkokeilun kautta. Kannattaisi mennä oma-aloitteisesti töihin.
Tässähän sitä pohditaan, että miten sinne töihin mennään, kun ei haluta palkata
Missä ei muka haluta palkata? Hae koulutustasi vastaavaa työtä tai jotain mihin ei tarvita koulutusta. Tällä.hetkelöä on jäätävästi työpaikkoja auki, mutta ei ole hakijoita. Meille ei ainakaan ole hakijoita eikä ole firmoihin missä ystäväni työskentelevät. Kaikki sanovat, että niska vääränä joudutaan paikkaamaan henkilöstövajetta, mutta hakijoita ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos ei ne työt maistu, niin pakotetaan töihin työkokeilun kautta. Kannattaisi mennä oma-aloitteisesti töihin.
Tässähän sitä pohditaan, että miten sinne töihin mennään, kun ei haluta palkata
Missä ei muka haluta palkata? Hae koulutustasi vastaavaa työtä tai jotain mihin ei tarvita koulutusta. Tällä.hetkelöä on jäätävästi työpaikkoja auki, mutta ei ole hakijoita. Meille ei ainakaan ole hakijoita eikä ole firmoihin missä ystäväni työskentelevät. Kaikki sanovat, että niska vääränä joudutaan paikkaamaan henkilöstövajetta, mutta hakijoita ei ole.
Jäätävästi auki halpatyöpaikkoja, palkanmaksusta ole niin väliä. Vai onko kenties innostava provisiopalkka eikä ylärajaa ole mitä voi ansaita. Oliko muuta paskaa mitä haluat elämästäsi kertoa?