Mitä tehdä hajonneelle autolle? Miten saada siitä rahaa?
Alle 7 vuotta vanha auto hajosi niin, ettei sitä kannata korjata. Miten minimoida tappiot, eli miten mottorivikaisen auton voisi hyödyntää?
Kannattaako yrittää myydä sellaisenaan (auton kori todella hyvässä kunnossa ja moottoria lukuunottamatta moitteeton)? Vai saako romurautana minkä verran rahaa? Onko tietoa firmoista pk-seudulla? Kaikki vinkit ovat tervetulleita.
Tää jouluylläri ois saanu jäädä tulematta...
Kommentit (32)
Romuttamot korkeintaan nauraa partaansa ja heittää viiskybää. Ellet itse myy osa osalta niin ainut taitaa olla joku merkkiharrastaja joka sattuu tarvitsemaan juuri sellaisen auton. Eli jossain merkin foorumilla voi mennä paremmalla rahalla
Itse osaan vaan ajaa autoa, en pilkkoa esim. varaosiksi. Se varmaan oliskin järkevin tapa laitta rahoiksi! Kiitos kuitenkin vinkistä.
Eikö romuttamoilla makseta kilojen mukaan? Kait metallilla joku hinta on? Toki, osa varmaan "hyvää hyvyyttään" hakee auton ilmaiseksi ja se on ns. "hyvä maksu" vaivasta.
Ehkä täytyy kokeilla merkkifoorumia!
Vierailija kirjoitti:
Itse osaan vaan ajaa autoa, en pilkkoa esim. varaosiksi. Se varmaan oliskin järkevin tapa laitta rahoiksi! Kiitos kuitenkin vinkistä.
Eikö romuttamoilla makseta kilojen mukaan? Kait metallilla joku hinta on? Toki, osa varmaan "hyvää hyvyyttään" hakee auton ilmaiseksi ja se on ns. "hyvä maksu" vaivasta.
Jos ei häiritse oudot tyypit niin voihan sen myydä irroita itse tyylisesti. Vanteet renkaineen, sisusta jos on nahkaa, erilaisia pisteosia. Loput romikselle.
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi kun itse hajonneesta autosta soittelin romiksille, tarjoutuivat hakemaan sen ilmaiseksi tai maksamaan korkeintaan tuon 50e. Selitys oli että "ei siinä kuitenkaan ole juuri mitään myytäviä osia", vaikka moottoria lukuunottamatta auto oli täysin toimiva ja täynnä vaikka mitä kunnollisia osia. Esim. ajovaloumpiot maksaa satasen kappale keveesti eli aikamoista tuubaa väänsivät.
Satasen sain vanhasta romusta kun romu-ukko haki nosturiautolla. Kyllä nyt noin uusi auto kannattaisi myydä osina. Takavaloistakin saat enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi kun itse hajonneesta autosta soittelin romiksille, tarjoutuivat hakemaan sen ilmaiseksi tai maksamaan korkeintaan tuon 50e. Selitys oli että "ei siinä kuitenkaan ole juuri mitään myytäviä osia", vaikka moottoria lukuunottamatta auto oli täysin toimiva ja täynnä vaikka mitä kunnollisia osia. Esim. ajovaloumpiot maksaa satasen kappale keveesti eli aikamoista tuubaa väänsivät.
Jonkun se pitää sieltä ruuvata irti ja panna myyntiin, eikä sekään ihan ilmaista puuhaa ole. Toki siitä jotain voittoakin saa, mutta yksittäisille osille pitää kuitenkin löytää ostajakin ja sillä aikaa ne osat vievät varastotilaa, joka ei sekään ilmaista ole ylläpitää. Mutta kyllä siinä pikkuhiluilla pelataan, ei usein maksa vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkun se pitää sieltä ruuvata irti ja panna myyntiin, eikä sekään ihan ilmaista puuhaa ole. Toki siitä jotain voittoakin saa, mutta yksittäisille osille pitää kuitenkin löytää ostajakin ja sillä aikaa ne osat vievät varastotilaa, joka ei sekään ilmaista ole ylläpitää. Mutta kyllä siinä pikkuhiluilla pelataan, ei usein maksa vaivaa.
Kannattavaa näyttää silti romuttamobisnes olevan, kun sellaisia yrityksiä on. Mikäpä ihme kun asiakkaat ilmaiseksi lahjoittaa romuautonsa "kun ei niissä mitään tienattavaa ole", vaikka revitään rahat romumetallista kilojen mukaan ja sitten vielä nuo ylihintaiset käytetyt osat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoppa piruuttaan purkaamon osien hintoja. Ei sieltä todellakaan kukaan ole viimeiseen kymmeneen vuoteen osia ostanut. Motonet jo halvempi, Latvia puolta halvempi kun motonet. Miksi vaihtaa käytettyä jos ei ole vihreä kierrättäjä.
Itsellä kävi tuuri ja erään romiksen pomo sattui harrastamaan just sellaisia autoja kun itsellä oli ja sain siitä vielä 500 euroa kun toimivat käytetyt pyöri siinä 1000-2000e kieppeillä.
Onhan noita palveluita, missä voi myydä auton romutettavaksi tai kunnostettavaksi. Joku voi etsiä samanlaisesta, mutta romuksi ajetusta autosta ehjän moottorin. Ja ostaa sitten moottorivaurioisen, mutta ehjän auton kunnostettavaksi. Mahdollisuuksia on. Esimerkiksi tästä pääset alkuun, omien tappioidesi minimoinnissa.
https://www.nettivaraosa.com/varaosa-ja-kolariautot/myydaan-kokonaisena
Vielä keväällä oli romurauta kallista, nyt romahti sähkön hinnan myötä.
Sama tilanne täällä, 5v vanhasta sähköautosta hajosi akku eikä kannata enä uusia akun hinnan takia.
Maksaako purkaamot enemmän kuin raudan kilohintaa kun auto kuitenkin uudehko ja ja paljon hyväkuntoiia osia?
Vierailija kirjoitti:
Sama tilanne täällä, 5v vanhasta sähköautosta hajosi akku eikä kannata enä uusia akun hinnan takia.
Maksaako purkaamot enemmän kuin raudan kilohintaa kun auto kuitenkin uudehko ja ja paljon hyväkuntoiia osia?
Pelastuslaitokset saattavat maksaa 50-100 euroa autosta, käyttävät sammutusharjoituksiinsa. Ei käytetyllä sähköautolla ole mitään arvoa, etenkään rikkinäisenä.
Vaihdata moottori, niitäkin löytyy käytettynä mutta toimivana.
Jos on merkkiliikehistoria niin merkkiliikkeestä kysymään vastaantuloja. Jos olet liikkeestä ostanut ole sinne yhteydessä vastaantulosta/osallistumisesta kuluihin.
Muuten myy osina.
Jos on bensa-auto, pelkästä katista voi saada useamman satasen. Ei narkkarit noita turhaan sahaile autoista.
Mikäs siitä moottorista on rikki? Voisit harkita huutokauppaamista siinnä kunnossa missä on, joku puuhapete-teeseitsekaveri ostaa siitä projektin itselleen.
JOs joku sattumoisin tarttee just samanlaista autoa ja osaa itte laittaa moottreita, niin sit voi mennä kaupaks.