Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tehdä paras riisipuuro?

Vierailija
21.12.2022 |

Millä reseptillä te teette parhaan riisipuuron?

Olen yrittänyt miettiä miten nuo jotkut kaupan einekset (esim saarioisten riisipuuro) maistuu niin hyvältä enkä saa ikinä omaa riisipuuroa maistumaan niin hyvältä? Onko kenelläkään reseptiä millä saisi samanlaisen maun?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just keitin. 2 dl vettä,kiehauta ja lisää 2 dl riisiä. Keitä pari minuuttia. Sitten litra maitoa( mielellään punaista) Hauduta hyvin miedolla lämmöllä n.40 minuuttia. Sekoita välillä.Suolaa. Kattila teflon-tai paksupohjainen.

Noi Saarioisten on mun mielestä pahoja,riisissä liikaa purutuntumaa Mut makuasioita.

Vierailija
2/33 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla palaa aina pohjaan maidot kun olen niin malttamaton hämmentämään koko ajan. Siksi keitän vedessä ne 30 min, hämmentelen välillä ja lopuksi lisään täysmaidon ja sitten suolan. Ihan hyvää tulee. Puuromaidot kuten "Kiehu" on vielä kokeilematta mutta kuulemma toimii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Litra vettä, 2 litraa kauramaitoa, 5 dl riisiä (tavallista sekä tummaa puuroriisiä). Kiehauta ja laske lämpöä, hauduttele n. 45 min. Lisää lopuksi 2 dl kermaa sekä suolaa maun mukaan.

Vierailija
4/33 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just keitin. 2 dl vettä,kiehauta ja lisää 2 dl riisiä. Keitä pari minuuttia. Sitten litra maitoa( mielellään punaista) Hauduta hyvin miedolla lämmöllä n.40 minuuttia. Sekoita välillä.Suolaa. Kattila teflon-tai paksupohjainen.

Noi Saarioisten on mun mielestä pahoja,riisissä liikaa purutuntumaa Mut makuasioita.

Kun olen kiehauttanut veden laitan puurokattilan isompaan kattilaan. Siinä isommassa kun keittää vesihauteessa niin onnistuu aina eikä pala pohjaan.

M.51

Vierailija
5/33 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen uunissa. Vaivatonta eikä voi palaa pohjaan.

Vierailija
6/33 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! Oletko koskaan kokeillut sitä, että ensiksi laitetaan rasvaa ja vähän paistetaan riisejä? Netistä löytyy niin monta ohjetta ettei tiedä mitä uskaltaa kokeilla.

Itse tykkään siitä saarioisten puurosta, kun se on niin makeaa. Mietin, että pitäisiköhän vaan riisipuuron sekaan sekoittaa sokeria niin se toisi sitä makeutta? 

Vierailija
7/33 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen kookosmaitoon (1 tölkki) ja loput tavallista maitoa. Sekaan vielä vähän vaniljasokeria. Ihan parasta!!

Vierailija
8/33 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en pidä kermasta puurossa eikä se perinteiseen joulupuuroon kuulukkaan. Puhumattakaan vaniljasokerista. Vain kanelia ja sokeria päälle maidon kanssa lautaselle.

Vierailija
9/33 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haudekattila, ei pala pohjaan ja tulee todella hyvä maku

Vierailija
10/33 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun riisipuurorutiinin muutti täysin risoton tekeminen. Nykyään teen riisipuuron osin vähän risottotyyliin, eli jos keitän aluksi 2dl puuroriisia ja 2dl vettä kunnes vesi imeytyy, niin lisäilen sen litran kulutusmaitoa nykyään 2dl kerrallaan hämmennellen. Odotan välissä kunnes puuro sakenee ja lisään aina seuraavat 2dl maitoa. Viimeisen maitoerän kohdalla lasken lämmöt pienemmäksi ja maustan puuron suolalla, sokerilla ja voinokareella. Lopputulos on pehmeämpi kuin kaatamalla kaikki maito kerralla teflonkattilaan, ei voi palaa pohjaan ja saattaa myös valmistua vähän nopeammin koska kattilaa voi pitää piirun verran kovemmalla lämmöllä. Jos tuon tekee liian kovalla tai liikaa hämmentäen, riisit voivat jopa katkeilla mennessään liian pehmeiksi.

Oma reseptini, joten tätä ei varmaan puristin mielestä saisi kutsua riisipuuroksi.

Vierailija
11/33 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla palaa aina pohjaan maidot kun olen niin malttamaton hämmentämään koko ajan. Siksi keitän vedessä ne 30 min, hämmentelen välillä ja lopuksi lisään täysmaidon ja sitten suolan. Ihan hyvää tulee. Puuromaidot kuten "Kiehu" on vielä kokeilematta mutta kuulemma toimii.

Malttamaton tarkoittaa, että on innokas tekemään jotain.

Vierailija
12/33 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et käytä uunia?Ei pala pohjaan ja hautuaa siellä rauhassa.

Vierailija
13/33 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen nykyään aina haudekattilassa. 2,5dl riisiä, 2,5dl vettä, haudutan/kiehutan niin, että vesi imeytyy, sitten 1l maitoa (voi olla punaista tai sinistä, jos sinistä, niin lisään lopuksi hieman kermaa), ja jonkun ajan kuluttua lisään vielä pari-kolme dl maitoa.

Lisään suolan kypsään puuroon.

Vierailija
14/33 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroskattilassa kuumennan maidon, samaan aikaan kypsennän mikrossa riisit ja veden. Määrät ihan Risella-pussin kyljen ohjeen mukaan.

Mikrotetut riisit sekoitetaan maitoon, ja annetaan muhia rauhassa itsekseen.

Maito on jos mahdollista tilamaitoa, tai sitten punaisen tölkin luomumaitoa.

Vierailija
15/33 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et kiehulla onnistu, kun et muutenkaan malta keittää puuroa niin kuin pitää.

Vierailija
16/33 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis: erään kauppaketjun riisipuuro sinisessä pikarissa kestää vertailun kotona tehtyyn milloin tahansa, jos ei ehdi tai halua keittää sitä itse. Puuro valmistetaan käsittelemättömästä ja rasvaisesta tilamaidosta, joten maku on viimeisen päälle. Ei toki käy erityisruokavaliota noudattaville, mutta on erityisen hyvä tuote muuten.

Vierailija
17/33 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli pakko tulla lukemaan teidän surkeat ohjeet parhaalle riisipuurolle.

Vierailija
18/33 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis: erään kauppaketjun riisipuuro sinisessä pikarissa kestää vertailun kotona tehtyyn milloin tahansa, jos ei ehdi tai halua keittää sitä itse. Puuro valmistetaan käsittelemättömästä ja rasvaisesta tilamaidosta, joten maku on viimeisen päälle. Ei toki käy erityisruokavaliota noudattaville, mutta on erityisen hyvä tuote muuten.

Mitäs muuta se sisältää kuin sitä maitoa?

Vierailija
19/33 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haudekattilaan kuuma vesi pohjaosaan. Vedessä keitetään päällysosassa riisit pehmeiksi. Lisätään punainen maito tai kookosmaito mikrossa lämmitettynä. Kiehautetaan ja annetaan hautua vesihaudekattilassa pienellä teholla mahdollisimman pitkään. Lisätään suola.

Vierailija
20/33 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile se Kiehumaito ja hämmästy. Kuulemasta en tiedä mutta ei ainakaan meillä toiminut, olisiko kolme eri kertaa kokeiltu. Ei ehkä palanut, mutta paksu klimppi tuli pohjaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän