Miten tehdä paras riisipuuro?
Millä reseptillä te teette parhaan riisipuuron?
Olen yrittänyt miettiä miten nuo jotkut kaupan einekset (esim saarioisten riisipuuro) maistuu niin hyvältä enkä saa ikinä omaa riisipuuroa maistumaan niin hyvältä? Onko kenelläkään reseptiä millä saisi samanlaisen maun?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Mun riisipuurorutiinin muutti täysin risoton tekeminen. Nykyään teen riisipuuron osin vähän risottotyyliin, eli jos keitän aluksi 2dl puuroriisia ja 2dl vettä kunnes vesi imeytyy, niin lisäilen sen litran kulutusmaitoa nykyään 2dl kerrallaan hämmennellen. Odotan välissä kunnes puuro sakenee ja lisään aina seuraavat 2dl maitoa. Viimeisen maitoerän kohdalla lasken lämmöt pienemmäksi ja maustan puuron suolalla, sokerilla ja voinokareella. Lopputulos on pehmeämpi kuin kaatamalla kaikki maito kerralla teflonkattilaan, ei voi palaa pohjaan ja saattaa myös valmistua vähän nopeammin koska kattilaa voi pitää piirun verran kovemmalla lämmöllä. Jos tuon tekee liian kovalla tai liikaa hämmentäen, riisit voivat jopa katkeilla mennessään liian pehmeiksi.
Oma reseptini, joten tätä ei varmaan puristin mielestä saisi kutsua riisipuuroksi.
Olen aina luullut, että tämä on perinteinen tapa tehdä riisipuuroa. Paitsi itse en lisää voita ja sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Mun riisipuurorutiinin muutti täysin risoton tekeminen. Nykyään teen riisipuuron osin vähän risottotyyliin, eli jos keitän aluksi 2dl puuroriisia ja 2dl vettä kunnes vesi imeytyy, niin lisäilen sen litran kulutusmaitoa nykyään 2dl kerrallaan hämmennellen. Odotan välissä kunnes puuro sakenee ja lisään aina seuraavat 2dl maitoa. Viimeisen maitoerän kohdalla lasken lämmöt pienemmäksi ja maustan puuron suolalla, sokerilla ja voinokareella. Lopputulos on pehmeämpi kuin kaatamalla kaikki maito kerralla teflonkattilaan, ei voi palaa pohjaan ja saattaa myös valmistua vähän nopeammin koska kattilaa voi pitää piirun verran kovemmalla lämmöllä. Jos tuon tekee liian kovalla tai liikaa hämmentäen, riisit voivat jopa katkeilla mennessään liian pehmeiksi.
Oma reseptini, joten tätä ei varmaan puristin mielestä saisi kutsua riisipuuroksi.
Teen samalla tavalla, erotuksena
-lisään siihen 2 dl vettä 25g voita, ja annan sen sulaa sinne veden joukkoon ennenkuin lisään riisit
-maitona käytän aina punaista maitoa
-loppuvaiheessa joukkoon kuohukermaa, vähintään 2 dl, ehkä vähän enemmänkin jos isompi satsi puuroa
-annan puuron hautua parikin tuntia, että siitä tulee samettisen pehmeää
-levy on koko ajan ihan pienellä
-vasta kun puuro on valmista eikä sitä enää keitellä, lisään suolan ja voinokareen
Maailman parasta riisipuuroa, olkaa hyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen samalla tavalla, erotuksena
-lisään siihen 2 dl vettä 25g voita, ja annan sen sulaa sinne veden joukkoon ennenkuin lisään riisit
-maitona käytän aina punaista maitoa
-loppuvaiheessa joukkoon kuohukermaa, vähintään 2 dl, ehkä vähän enemmänkin jos isompi satsi puuroa
-annan puuron hautua parikin tuntia, että siitä tulee samettisen pehmeää
-levy on koko ajan ihan pienellä
-vasta kun puuro on valmista eikä sitä enää keitellä, lisään suolan ja voinokareen
Maailman parasta riisipuuroa, olkaa hyvät.
Tällä ohjeella sitä maitoa menee sitten enemmän kuin litra, että siihen kannattaa varautua. Toki jos tykkää haarukoitavasta tönkköpuurosta, niin sitten riittää vähempikin.
Lukee Risella riisipussin kyljessä.
Ootte kyllä niin uusavuttomia 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla palaa aina pohjaan maidot kun olen niin malttamaton hämmentämään koko ajan. Siksi keitän vedessä ne 30 min, hämmentelen välillä ja lopuksi lisään täysmaidon ja sitten suolan. Ihan hyvää tulee. Puuromaidot kuten "Kiehu" on vielä kokeilematta mutta kuulemma toimii.
Kokeile se Kiehumaito ja hämmästy. Kuulemasta en tiedä mutta ei ainakaan meillä toiminut, olisiko kolme eri kertaa kokeiltu. Ei ehkä palanut, mutta paksu klimppi tuli pohjaan.
Se kiehumaito on vain markkinointikka avuttomille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et käytä uunia?Ei pala pohjaan ja hautuaa siellä rauhassa.
Tulee uunipuuroa. Oli kyse riisipuurosta.
Jos sen tekee riisistä ja maidosta, niin kyllä se riisipuuroa on.
Joo, pitkä haudutus ja kerma takaavat parhaan tuloksen
Itsekin rakastan myös uunipuuroa, mutta parasta riisipuuroa siitä ei mun makuun tule. Toki makuja on erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et käytä uunia?Ei pala pohjaan ja hautuaa siellä rauhassa.
Älä höpötä😄 Jos uunipuuro häiritsee niin ennen syömistä kaavi pintakerros pois niin et edes tiedä että uunissa tehty.
Maailmase helpoin homma on uunissa riisipuuro tehdä. Itse aina uunilla teen ja minusta puuron maku paranee uunissa verrattuna kattilassa tehtyihin.
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-
Kiehumaitoon 5dl, 1dl riisiä, rkl voita ja tl himalajan ruusu suolaa niin saa kahden annoksen. Hauduttaa levy ykkösellä ja käy sekoittamassa välillä.
Riisiä ei saa kuulemma lämmittää uudestaan koska ruokamyrkytys. Ja tiktokin ja suomikokkien mukaan paras alusta bakteerien kasvuun niin pitääkö puuro sitten syödä kerralla vai voiko syödä vielä seuraavana päivänä.
Riisillä on väliä sen olen huomannut. Paras on risella riisi. Ns halpisriisit jätän kauppaan, koska ei tule yhtä hyvää puuroa. Käytän vesivaippakattilaa. Pitkä haudutus ja voita tai kermaa hieman tai maun mukaanvpunaisen maidon lisäksi.
Hyvin sä nostit kolme vuotta vanhan ketjun kommentoimalla ihan aiheen vierestä.